Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat 124 Spider nelze nemilovat, v Ženevě je miláčkem expozice. Nechybí ani Abarth! (+video)

Jan Mička
Diskuze (47)
Fiat oživil slavné jméno 124 Spider a výsledný produkt představil na autosalonu v Ženevě. Od září si jej budete moci pořídit i v České republice.

Ženevský autosalon je plný důležitých premiér, stánky koncernu FCA jsou však jimi doslova napěchované. Jenom si to vezměte – modernizovaná Alfa Romeo Giulietta, sedan Giulia ve standardním provedení, Fiat Tipo ve třech karosářských variantách a… Fiat 124 Spider. Na tohle auto jsem se hodně těšil, a přestože ještě nemá k dispozici český ceník, už nyní víme, že se k nám dostane už v září letošního roku.

Video se připravuje ...

Model jako je 124 Spider v nabídce Fiatu už dlouhou dobu chyběl. Nehledejme v něm nekompromisní sporťák nebo snad auto pro slečinky – je to jednoduchý roadster pro běžné denní použití, který po vzoru Mazdy MX-5 využil manuálně ovládanou plátěnou střechu, kterou pouze odjistíte a „hodíte“ za záda. Zatímco bílý exemplář už důvěrně známe z listopadových fotografií (tehdy se představilo provedení vozu pro Evropu), rudý vůz s na pohled menšími koly a hliníkovým nosičem na víku zavazadelníku na výstavní ploše doslova zářil a dokonale si získal pozornost veřejnosti. Oba vozy jsou nicméně ve výbavě Lusso se sedmnáctipalcovými koly, čtyřmi airbagy, koženým čalouněním sedadel, automatickou klimatizací nebo startováním tlačítkem.

Rudá barva tomuhle autu neskonale sluší, a pokud byste vedle něj postavili podobně vybavenou MX-5, snad byste ani neřekli, jak blízko k sobě oba vozy mají. Mazda je od pohledu divoká, nespoutaná a snad možná i agresivní, oproti tomu Fiat vsadil na eleganci, vytříbený styl a schopnost udělat ze sebe mnohem dražší auto, než jakým ve skutečnosti je (tipujeme základní cenu okolo 700.000 Kč). Tohle auto si nepředstavujete „letět“ dveřmi napřed v oblaku prachu a kouře od zadních pneumatik – vidíte jej ležérně se „poflakovat“ na pobřeží, uvnitř jen vy a sexy kočka s kloboukem na hlavě.

Pokud by někdo přece jenom váhal o příbuznosti s Mazdou MX-5, nechť usedne do interiéru. Upřímně řečeno jsem se dost obával, že se dovnitř zkrátka nevejdu, drobný problém ale nakonec představoval pouze výškově nastavitelný volant, pod kterým jsem hůře protahoval nohy. Kokpit posádku dokonale obklopí a není v něm nic, co ve skutečnosti neupotřebíte. Kratinká řadicí páka je přesně na dosah ruky, miniaturní schránka ve středovém tunelu pojme pouze peněženku a mobilní telefon, a kdybyste hledali další před spolujezdce, rovnou to vzdejte – žádná tam není. Tohle auto není určeno pro „bordeláře“ s plnými kapsami věcí. Cestujete nalehko, maximálně s příručním kufrem, který kompaktní zavazadelník bez problémů pojme. Buď ten, nebo jeden golfový bag.

Fiat 124 Spider má v očích pozorovatelů spoustu podob. Někomu může zezadu připomínat Jaguar, jinému zase zepředu Aston Martin, důležitá je ale vyváženost proporci v čele s překvapivě dlouhou kapotou. Šestiválec byste tam hledali marně a dokonce i atmosférické motory Mazdy zůstaly u ledu. Vpředu pracuje přeplňovaná čtrnáctistovka o výkonu 103 kW a točivém momentu 240 N.m, která spolupracuje výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou. Řazení je přesné a jde sportovně „ztuha“, a komu by nestačila maximální rychlost 215 km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 7,5 sekundy, nechť sáhne po verzi Abarth. Motor zůstal zachován, má však 125 kW, o 10 N.m větší točivý moment a dokáže Fiata dostat na stovku za 6,8 sekundy.

Kokpit Abarthu se liší především jiným čalouněním sedadel a Alcantarou na přístrojové desce středovém tunelu, důležitý je však exteriér. Agresivní nárazníky, matné provedení kapoty a víka zavazadelníku a litá kola připomínající rozevřená „klepeta“ štíra vypadají fantasticky, a když si to dáte dohromady s „drnčivým“ zvukem od koncovek výfuku (už standardní 124 Spider zní nádherně!), zkrátka musíte být z pohledu řidiče na vrcholu nirvány. Až se nám tohle auto dostane do rukou, budou se dít velké věci!

Jan Mička
Diskuze (47)
Avatar - Individualita
2. 3. 2016 13:51
Re: Kontumačně 5:0 pro Japonku
Nejošklivější Miata? To snad nemyslíš vážně. Tobě se víc líbí ta poslední, která se šklebí jako dítě s Downovým syndromem?
2. 3. 2016 10:45
Re: Nádhnerné a dokonalé!
v případě třeba BMW X6M byla celá tahle logistika ještě zašmodrchanější.
Karoserie z ameriky, motor vyrobený a montovaný v Německu, dokončovací práce zase v americe...
to auto najelo po světě při výrobě víc kilometrů než kdykoli najede jeho majitel v provozu...
Avatar - Enthusiastic.driver
2. 3. 2016 09:30
Re: Mi se líbí obě auta
Místo Mazdy už to odladilo na 200 koní BBR... A proč by proboha nebyla na takový výkon MX-5 stavěná? Jaké všechny komponenty musíš kvůli těm 40 koním posílit, že to zvedne váhu?
Avatar - Enthusiastic.driver
2. 3. 2016 09:27
Re: super
Obě verze mají identický multiair, myslíš, že bdue takový velký problém přičarovat obyč 124 těch 30 koní navíc? ;-)
Avatar - Magister
2. 3. 2016 08:24
Re: Abarth....
Zajímavé jo, ale 1,4 je trochu málo.