Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat 500 Cult 0.9 TwinAir (77 kW): První jízdní dojmy

Jan Mička
Diskuze (28)
Fiat 500 Cult se představí na letošním autosalonu v Ženevě. Už jsme jej řídili a společně s ním vyzkoušeli také posílený dvouválcový turbomotor.

S příchodem edice Cult nastává v modelové řadě 500 malá revoluce. Pod kapotou se objevuje přeplňovaný dvouválec 0.9 TwinAir posílený na 77 kW, v kapličce před řidičem našel místo zcela nový TFT displej a na přístrojové desce přibylo nové tlačítko Sport (u silnějšího turbomotoru nahrazuje dříve používané Eco). Dokáže Fiat 500 obstát i po stránce jízdních vlastností?

Zkušené oko najde rozdíl

Kdybyste vedle sebe postavili nový Fiat 500 Cult a „obyčenou“ pětistovku ve vyšší výbavě, poznali byste vnější rozdíly na první pohled. Cult dostal nová 16“ kola, chromované kryty vnějších zpětných zrcátek, panoramatickou střechu s černým provedením její zadní části a velkou spoustu chromovaných dílů. Množství malých, ale četných změn, má na svědomí posun již tak dost kultovního autíčka zase o kus dál, dovolí si jej však pouze skutečný „srdcař“.

Ve stejném duchu se ke změnám přistupovalo také v interiéru. Fiat 500 Cult dal totiž vale klasické analogové kapličce přístrojů a nahradil ji moderním sedmipalcovým TFT displejem. Propracovaná grafika hraje čiperné „pětistovce“ do karet, a když se ke všemu přidá nový mód Sport, který zobrazení dále odliší, jedno oko nezůstane suché.

Minimalistická karoserie s délkou 3.546 milimetrů nenabízí prostoru na rozdávání, přesto je vůz koncipován jako čtyřmístný. Výrobce mohl cenné milimetry „nahnat“ pouze do výšky, sedí proto velmi vysoko a nad hlavami cestujících už mnoho prostoru nezbývá. Situace se dá řešit posunutím předních sedadel více vzad, na ta zadní už ale poté naložíte pouze malý nákup a pár svršků. Ještě se že se pod zadním víkem nachází dobře přístupný a plně využitelný zavazadelník o základním objemu 185 litrů, který lze sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit až na 610 litrů.

Nová síla pod kapotou

Dvouválcový turbomotor 0.9 TwinAir není pod kapotou Fiatu 500 poprvé, s příchodem edice Cult však doznal posílení na 77 kW. Stejně jako u slabší verze (62 kW) vrcholí výkon v 5.500 otáčkách za minutu, dokonce i maximální točivý moment 145 N.m máte k dispozici ve 2.000 min-1. Na rozdíl od ostatních jednotek z nabídky je silnější dvouválec spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, která trpí standardními italskými bolestmi – dráhy mezi jednotlivými rychlostmi nejsou nejkratší a přehnanou přesností také neoplývají. Krátké zpřevodování pak sice dovolí pro přiblížení sportovní atmosféry sázet jeden stupeň za druhým, na dálnici to však při rychlosti 130 km/h znamená 3.500 otáček za minutu a spotřebu lehce přesahující 7 l/100 km. Alespoň že v kombinovaném cyklu padá odběr pod pět litrů, dostat se na udávaných 4,2 l/100 km už ale vyžaduje trochu trpělivosti.

Nezaměnitelný charakter motoru, který odkazuje na dny největší slávy modelu 500, si velmi snadno zamilujete. Jistě, dvouválec přenáší vibrace i do kabiny a při vyšších rychlostech se při rozhovoru se spolujezdcem nevyhnete zvýšení hlasu, přesně tento mechanický rykot však od „pětistovky“ očekáváme. Škoda jen, že po stisknutí tlačítka Sport nepocítíte prakticky žádné zlepšení odezvy motoru na pohyb plynového pedálu.

Jízda

Ať už se posadíte za volant jakékoliv „pětistovky“, vždycky budete středem pozornosti. Rudý testovaný exemplář proplouval ulicemi italského Balocca pohodlně v duchu hodnot své automobilky, s horším povrchem pod koly se však naplno projevil jejich větší průměr a tužší nastavení podvozku. V krajním případě pocítíte v zádech většinu výmolů a kvůli slabšímu odhlučnění podběhů nebudou ušetřeny ani vaše sluchovody.

Překvapivě dobré jízdní vlastnosti však Fiat 500 Cult předvedl v zatáčkách. Lehká karoserie (vůz váží pouhých 940 kilogramů) je i přes krátký rozvor náprav nebývale stabilní a dostatečně živý dvouválec navodí tu správnou italskou atmosféru. K ukázce vytříbeného charakteru však potřebuje ty správné otáčky. Pod dvěma tisíci toho totiž motor moc nepředvede a výrazněji překračovat 4.500 min-1 už nemá z hlediska dosažení lepší dynamiky větší smysl. Trochu také zamrzí a necitlivé řízení, vzhledem k městskému určení vozu jsme však v této oblasti zázraky neočekávali.

Závěr

S příchodem nové limitované edice Cult došlo k rozšíření nabídky Fiatu 500, daleko větší radost však máme z posíleného dvouválcového turbomotoru. Rozdíl 15 kW je díky muší váze automobilu znát, k dosažení adekvátní dynamiky je ale třeba se pohybovat ve středním pásmu otáček a nenechat ručičku spadnout pod 2.000 min-1.

Podle oficiálních informací dorazí Fiat 500 Cult také na český trh. Jeho cenu, byť alespoň orientační, se nám však do data vydání článku zjistit nepodařilo. Vzhledem k umístění edice na samotném vrcholu nabídky zřejmě můžeme očekávat částku přesahující 400.000 Kč.


Jan Mička
Diskuze (28)
Avatar - kokot
7. 3. 2014 05:43
Trošku offtopic
I když zase né tak docela. Zajímalo by mne kdo z vás diskutérů ještě používá klasická CD v autech, jelikož jsem zase po dlouhé době zavítal na diskuzní fórum a nestačím se divit příspěvkům typu "cd changery jsou v autě k ničemu, jenom ho zbytečně zatěžují .... (WTF?! >:D >:D >:D >:D ) pane bože lidská soudnost na diskuzních fórech nezná meze. :no:
5. 3. 2014 10:55
Re: Fiat 500
Myslíš si, že se k jiným autům chovají hezky? Málokdo bude své soukromé auto používat podobným stylem. Ale fiaskem bych to nenazýval, to je pravda.
4. 3. 2014 16:21
Re: F 500
V servise VW nam povedali, ze s tym maju v poslednych rokoch viac a viac problemov. Zatial sa vsetky firemne VW, na ktorych sa uz (od 4 rokoch prevadzky) viditelne vyskytuje hrdza opravili v ramci zaruky. K objektivite musim ovsem povedat aj "B", (to mi bolo povedane uz z viacerych stran), ze v nasej horskej oblasti sa v zime pouziva agresivnejsia sol, na ktoru VW zrejme az tak nemyslel, lebo u ostatnych znaciek (Nissan, Subaru, Kia, Mazda, Ford) ZATIAL ten problem nemame.
Avatar - dal
4. 3. 2014 13:40
Re: F 500
To, že Golf rezne po čtyřech letech je pro mne nová informace. Možná bude nová i pro všechny ostatní, protože co se týká ochrany před korozí patří na špici.
4. 3. 2014 10:37
Re: F 500
však sem psal, že to mohla být výrobní vada jedné série (každé auto se skládá z milionu dílů od různých dodavatelů a ložiska si Fiat sám asi nedělá), případně prostě poddimenzování parametrů při návrhu a na žádném jiném autě sem o ložiskách nevěděl. To že neodchází vůbec taky není asi pravda, nicméně tak časté to při nižších km nájezdech není. Proto sem říkal, že to, že s tím v autobildu měli problém, prostě chápu, páč já to řešil taky. Ale auto už bylo po záruce, tak se to vyměnilo za SKF a je klid. Není to nic extra náročného, je to nepříjemnost, prostě tohle se asi v určitém období nepovedlo. nevěřím, že s tí měly, mají všechny F 500 problémy... není to věc, co by auto znehybnila uprostřed silnice. S hučícím ložiskem se dá klidně najet tisíce km.... (jen to trochu obtěžuje)

Mimoto... těch dílů odlišných od Pandy je poměrně dost. Ale obecně jak F 500, tak Panda platí za spolehlivější a kvalitnější auta (samo v rámci třídy, neb je jasné, že taková malá auta nevydrží stejné porce km jako luxusní limuzíny).