Fiat Chrysler Automobiles: Hledá se spojenectví s dalším výrobcem?
Automobilky kvůli snižování nákladů hledají možnosti, jak spolupracovat s jinými výrobci. Důležitou fúzí bylo spojení Fiatu s Chryslerem, následkem čehož loni vznikl nový koncern Fiat Chrysler Automobiles. Italská automobilka by nyní mohla pracovat na dalším spojení, její šéf Sergio Marchionne si totiž myslí, že automobilový průmysl je i nadále příliš roztříštěný.
Marchionne se v minulosti již několikrát nechal slyšet, že je automobilka otevřena novým partnerstvím, která by snížila její náklady a rozšířila její modelovou nabídku. „Vždy jsem měl za to, že se průmysl musí ve střednědobém až dlouhodobém horizontu podívat na další možnosti konsolidace,“ uvedl Marchionne v listopadu. Stejného názoru je i analytik Stefano Aversa, podle něhož existuje v automobilovém sektoru prostor na nějakou megadohodu.
Díky snižujícímu se dluhu by navíc FCA mohlo být pro jiné výrobce zajímavým partnerem. Automobilka získá potřebné finance osamostatněním Ferrari, a to díky prodeji části akcií maranallského výrobce na americké burze.
Co se týče možných partnerů, možností je několik, otázkou však je, na kolik jsou reálné. FCA by rádo spolupracovalo s takovou firmou, která není příliš závislá na evropském trhu. Nejzajímavějším partnerem by byl takový, který by FCA pomohl na prodejně atraktivním asijském trhu.
Nabízí se třeba partnerství s Mazdou, která je samostatnou automobilkou. Oba výrobci navíc spolupracují v oblasti sportovních modelů.
Zajímavou možností by pak bylo spojení s německým koncernem Volkswagen Group, které by mohlo být výhodné pro oba partnery. FCA by tím získal zázemí obrovského koncernu, VW Group by naopak získal specialistu na malé vozy a americký trh, navíc by tím snadno dosáhl cíle stát se největším automobilovým výrobcem světa. V USA se Volkswagenu zatím příliš nedaří, což by mohlo vyřešit spojenectví právě s firmou, která z velké části funguje právě v Severní Americe.