Fiat Grande Punto 1.2 Dynamic - Je opravdu velký. Tečka.

Fiat Grande Punto 1.2 Dynamic - Je opravdu velký. Tečka.

 
 

Letos se Grande Punto mezi kandidáty ankety o evropské auto roku ještě nezařadilo. Příští rok však s tímto soupeřem musí všichni počítat. Po sedmi stech kilometrech za volantem této novinky je nám jasné, že Fiat má zaděláno na další titul.

Letos se Grande Punto mezi kandidáty ankety o evropské auto roku ještě nezařadilo. Příští rok však s tímto soupeřem musí všichni počítat. Po sedmi stech kilometrech za volantem této novinky je nám jasné, že Fiat má zaděláno na další titul.

Grande Punto = Fiat osvoboditel

Před třemi lety byl koncern Fiat v existenční krizi, kterou mnozí považovali za předehru před krachem největšího italského výrobce automobilů. Po důkladné restruktualizaci, ukončení problematických projektů a vypovězení nevýhodných smluv, se v minulém roce začaly věci obracet k lepšímu. Fiat v rukou Sergia Marchionneho uzavřel dohody o strategickém partnerství v různých oblastech podnikání, ale místo jediného velkého partnera je spolupráce postavena spíše na samostatných projektech. Příkladem je například spolupráce se Suzuki na novém malém SUV (Fiat Sedici/Suzuki SX4), podobné projekty jsou naplánovány se skupinou PSA Peugeot Citroën, s indickou automobilkou Tata, tureckým Tofasem nebo srbskou Zastavou. Další dvoustranné dohody pak mají následovat v roce 2006.

Bez potřebných finančních příjmů to však nejde a toho si byli v Turíně vědomi od začátku. Již před třemi lety bylo jasné, že musí přijít nové modely. Krize ostatně právě díky nedostatečně atraktivní nabídce trvala tak dlouho. Loni přišly na trh novinky, které ve čtvrtém čtvrtletí konečně přinesly automobilové části Fiat Group po dlouhé době obchodní zisk. Nová Croma, Panda Gross, ani Alfa 159 či Brera nemají na renesanci Fiatu takový význam, jako nové Grande Punto. S jeho zavedením na trhy ze postupně zvyšují tržby a Fiat doufá, že jej tento model dostane z ekonomických problémů. V tuto chvíli to vypadá nadějně. Automobilka by chtěla v roce 2006 prodat 360 tisíc těchto vozů, jenže konkurence právě nedávno představila velmi zdatné soupeře (Clio, Yaris, 207), kteří to budou Fiatu ztěžovat.

Tvary které nadchnou

Hned první setkání s novým Fiatem je zážitkem. Grande Punto je krásné snad ze všech úhlů a jen málokdo pochybuje o sympatiích k novince. Výrobce pyšně ukazuje jméno tvůrce tvarů velkého Punta na šítku umístěném na druhých bočních dveřích. Ano, je to sám velký Giorgetto Giugiaro.

obrázek [450 x 253]

Atraktivní příď s rozměrnými světlomety, jakoby převzatými přímo ze sportovních Maserati, plynule navazuje na čelní sklo. Jeho spodní okraj je předsunut daleko nad přední kola, což s pomocí malých trojúhelníkových oken u A sloupků, vytváří značně objemný interiér. Vysoká linie bočních oken směrem k zádi efektně roste, aby byla zakončena na C sloupku mistrně tvarovanými a prakticky vysoko umístěnými koncovými svítilnami. Pečlivě vymodelované detaily jsou třešničkami na dortu, zvaném Design Grande Punta. Teď mluvíme třeba o vnějších klikách, krásných a přitom praktických vnějších zpětných zrcátkách nebo o tvaru mlhovky a zpětného světla v zadním nárazníku. I ta nejlevnější Grande Punta jezdí na patnáctipalcových kolech, která jsou ukázkově umístěna až k samotnému obrysu vozu.

Velký bratr

Již dříve jsme vám v magazínu Auto.cz přinesli rozměrové srovnání s konkurenty a historickými předchůdci Fiatu Grande Punto, takže jen stručně zopakujeme, že tato novinka je se 4030 mm o šest centimetrů delší než pětidveřová Fabia, o více než 4 centimetry delší než nové Clio a stejně dlouhý jako nový Peugeot 207. Poslední dva vozy budou také hlavními konkurenty na evropských trzích.

obrázek [300 x 200] Dobré zprávy jsou slyšet zejména z interiéru, který byl již v předešlé generaci Punta nadprůměrně prostorný a nyní je tak, vzhledem k donedávna platným standardům třídy, přímo královský. Vždyť naše měření velikosti interiéru v podélném a příčním směru ukazují, že Grande Punto se k Volkswagenu Golf - etalonu nižší střední třídy – přibližuje již velmi těsně a ve vybraných disciplínách (vnitřní šířka ve výši loktů vzadu) jej dokonce překonává! Jak na tom je Grande Punto si můžete ostatně srovnat sami s pomocí naší tabulky naměřených rozměrů na konci každého testu zveřejněného v magazínu Auto.cz.

U základního provedení Active může řidič využít výškového nastavení sedadla jen proti příplatku (2000,-Kč), nastavení volantu ve dvou směrech je standardem u všech vozů. K dokonale pohodlnému sezení schází trochu více místa pro nohy v příčném směru – řidič se kolenem nebo stehnem většinu času dotýká plochy středového tunelu.

obrázek [300 x 212] Zdá se nám, že Fiat napsal novou kapitolu designu také ztvárněním interiéru Grande Punta. V tomto segmentu jsme dlouho tak originální prvky neviděli. S oranžovou metalickou barvou Merenque (+8.000,-Kč) lze optimálně zkombinovat interiér v oranžovo-černém provedení. Přístrojová deska je celá z tvrdých plastů, ale to vůbec nevadí. Oranžové díly vnitřek vozu oživí a jejich povrch přitom působí robustně, ale vůbec ne lacině. Sedadla s oranžovým potahem jsou stejně efektní, ale o poznání méně praktické, protože se na nich zřejmě brzy usadí první „provozní“ nečistoty. Volant má již v základní verzi důkladně tvarovaný věnec, který je vzhledem předpokládané úrovni rozšíření modelu, snad až příliš sportovní a nemusí vyhovět každému. Pánům – řidičům – se však Fiat jistě zavděčí, protože ač usedáte do auta se 48 kilowatty, máte pocit jako byste třímali volant stroje pětkrát silnějšího.

Na zadních sedadlech je dost místa v podélném směru, do šířky i na výšku. Při předpokládaném rodinném obsazení dvěma dospělými a dvěma dětmi bude automobil s velkými rezervami plnit standardní prostorové nároky.

Zavazadlový prostor má základní objem 275 litrů, je poněkud hlubší, má vyšší nakládací hranu, ale praktický pravidelný tvar, takže nebude problém jej bezezbytku využít. Sklápět lze buď jen opěradlo nebo nejprve sedák a teprve pak opěradlo. Vzniká ložná plocha s přibližně sedmicentimetrovým schodem. Zadní výklopné víko se otevírá buď dálkově tlačítkem na klíči nebo tlačítkem na středové konzole. Uchopení víka není právě optimální. Čistota designu zádě dostala přednost před umístěním velkého madla.

Čtyři válce jsou minimum

Fiat zatím v žádném modelu nenabízí méně než čtyři válce, ačkoliv by to vzhledem k množství prodaných vozů v segmentech A0 a A mělo své opodstatnění. Jestli je to dáno snahou o minimalizaci vývojových nákladů, resp. snahou využít maximálně motory, které jsou již ve výrobě, nevíme. Testovaný Fiat Grande Punto 1.2 (48 kW) měl pod kapotou letitý a mnohokrát přepracovaný motor o objemu 1242 cm3. Jeho projev odpovídá maloobjemové konstrukci agregátu a značné hmotnosti vozu (1105 kg). Při volnoběhu a malých zatíženích je chod klidný a zvuk tichý, od středních otáček a při rázném sešlapování akcelerátoru je hluk již vyšší. Při cestovních rychlostech kolem 130 km/h se při obsazení dvěma osobami dostává agregát k hranici maximálního zatížení (nejvyšší rychlost činí 155 km/h), roste hluk ve voze i spotřeba paliva.

obrázek [300 x 216] Celkový dojem z vibroakustické atmosféry v Grande Puntu však je dobrý, měřítko průměru třídy malých vozů nové Punto směle posunuje vzhůru.

V dálničním režimu je třeba počítat s odběrem přes 8 litrů na 100 kilometrů jízdy, což je ještě více než městském režimu. Jestliže se spokojíte s rychlostním průměrem kolem 100 km/h lze se dostat někam mezi 6 až 7 l/100 km. V této disciplíně tedy nové Punto za konkurenty o litr až dva zaostává. V nabídce jsou však také další motory, které budou při obdobné spotřebě poskytovat mnohem více dynamiky. Ostatně ani zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,5 s není špatný výsledek!

Nejslabší Grande Punto se nemá vůbec za co stydět ve městě, kde vyniká snadno řaditelná převodovka s těsně odstupňovanými převody. Základnímu modelu by jistě slušela dříve dodávaná šestistupňová manuální převodovka, byť by měla být pouze za příplatek.

Jízdní vlastnosti

Cestování s novým „malým“ Fiatem je v mnohém podobné jízdě s vozy nižší střední třídy. Nadstandardně dimenzovaná kola (15, 16 nebo 17 palců !), velký rozvor i rozchody kol dodávají vozu stabilní projev za všech okolností. Podvozek je spíše tužší, ale ne nepohodlný. Ani v ostře projížděných zatáčkách se Grande Punto nevykloní do strany dramaticky a je tak stále vozem pro řidiče. Ten se s tímto Fiatem rychle sžije, protože jízdní vlastnosti jsou dobře čitelné, charakteristická nedotáčivost daná koncepcí vše vpředu se dostavuje až při hodně razantní jízdě.

Posilovač řízení Dual Drive umožňuje zapnout tlačítkem na přístrojové desce městský režim, ve kterém zmizí i ty poslední zbytky zpětné vazby mezi volantem a koly na vozovce. Jestli jde o režim, který budou používat západoevropské nebo snad italské ženy, tak proti němu nic nemáme. Z našeho pohledu jde však v režimu City spíše o zbytečně intenzivní účinek posilovače, který by bylo možno integrovat do řídící jednotky elektrického posilovače řízení, tak jak to bývá běžné u konkurentů. Pravdou je, že další tlačítko na přístrojové desce s jednoznačnou funkcí, se asi dobře marketingově „prodává“.

obrázek [300 x 189] Zklamáním pro nás byly brzdy Grande Punta. V zapůjčeném exempláři, který měl najeto přes 3500 kilometrů bylo velmi obtížné dávkovat brzdný účinek. Nástup brzd byl bezprostřední reakcí na dotek pedálu, takže zejména popojíždění v městské koloně bylo velmi problematické a nepohodlné. Zásahy brzdového systému byly také provázeny hlasitým skřípáním. Jiný exemplář, který jsme krátce vyzkoušeli, již takové problémy neměl.

Velké auto, vyšší cena

Na českém trhu je Grande Punto v základní výbavě Active standardně dodáváno se dvěma airbagy, ABS+EBD, posilovačem řízení, elektricky ovládanými okny vpředu a centrálním zamykáním. S pětidveřovou karosérií začíná cena na 294.900,-Kč, starší Punto Classic přitom začíná již na 229.900,-Kč.

Fiat zavedením nového Grande Punta přistoupil na taktiku, kterou známe již z modelového programu Opelu nebo Renaultu. Původní Punto se bude i nadále prodávat a to za velmi zajímavé ceny, větší nástupce je v tuto chvíli dražším modelem s bohatou základní výbavou a relativně vyšší cenou. Tu lze vysvětlit nejen velkorysými rozměry, ale také ukázkovou bezpečností přivedenou do kategorie lidových vozů. Organizace Euro NCAP zařadila Grande Punto mezi tři nejlépe hodnocené vozy za celou dobu, kdy se auta zkoušejí. Výsledek Fiatu Grande Punto naleznete ve starším článku http://news.auto.cz/main.php?article=4583.

Ve srovnání s ostatními Fiaty je u Grande Punta zřejmý kvalitativní skok vpřed. Díly jsou přesně slícovány, v interiéru nic nevrže, ani neskřípe, takže nebýt špatné zkušenosti s problematickou brzdovou soustavou, dostal by Fiat za kvalitu plný počet bodů. K tradičně propracovanému designu a široké nabídce motorů, přidal italský výrobce tentokrát také velmi podařenou konstrukci podvozku. Rozměry se nyní mohou jevit jako zbytečně velké, ale noví malí bojovníci jsou v prodeji nebo jsou již na cestě, takže standard třídy se letos definitivně posunuje výše. K dobru je třeba Fiatu přičíst to, že i tentokrát patří k průkopníkům.

První cena vozu279.000,-Kč (1.2 3D Active)
První cena vozu s testovanou motorizací279.000,-Kč (1.2 3D Active)
Základní cena testovaného vozu314.900,-Kč (1.2 5D Active)
Cena testovaného vozu vč. příplatků376.900,-Kč (1.2 5D Active)

Související články:

Plusy:

  • prostorná karoserie
  • vysoká míra aktivní a pasivní bezpečnosti
  • design
  • hodnotně působící interiér

Mínusy:

  • spotřeba paliva
  • vyšší cena
  • absence madla na pátých dveřích
  • omezená dynamika jízdy se základním motorem
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Grande Punto 1.2 Dynamic

Cena v základní výbavě: 314 900 Kč Cena v testované výbavě: 376 900 Kč

Základní výbava:ABS + EBD, elektrický posilovač řízení Dualdrive, elektricky ovládaná přední okna, el. ovládaná vnější zpětná zrcátka v barvě karosérie, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, přední, boční a okenní airbagy, přední mlhová světla, autorádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělené zadní sedadlo 40/60, nárazníky a vnější kliky dveří v barvě karoserie, chromovaný rámeček a hlavice řadící páky.

Výbava testovaného vozu:Boční ochranné lišty (+2000,-Kč), metalický lak (+8.000,-Kč), patnáctipalcová kola z lehkých slitin + pneu 185/65 (+17.000,-Kč), manuální klimatizace s protipylovým filtrem (+35.000,-Kč).

Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

 
Technické údaje
Motor Fiat Grande Punto 1.2 Dynamic
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 48 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 102 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 155
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.1 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 275 / 1030
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1005 / 485
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4030
b) šířka (mm): 1687
c) výška (mm): 1490
d) rozvor (mm): 2510
e) rozchod vpředu (mm): 1467
f) rozchod vzadu (mm): 1460
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat Grande Punto 1.2 Dynamic
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,56
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

 




Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto? Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto?

V roce 2016 by měl přijít nástupce Fiatu Punto,…

Fiat Punto Evo: Je tu další facelift, debutuje v Indii Fiat Punto Evo: Je tu další facelift, debutuje v Indii

Současná generace Fiatu Punto se prodává již od roku…

 



 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci. Potřebují získat 10 procent

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci.…

Hnutí Starostů a nezávislých se sešlo v sobotu už na 9. volebním sněmu. Necelé dvě stovky delegátů si zde volily…

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit se přišly davy lidí i cizinci

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit…

Sobotní dopoledne bylo zasvěcené poslednímu rozloučení s kardinálem Miloslavem Vlkem, jenž skonal před týdnem na…

 

iSport.cz

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je hluchý, porazil už i Rosola

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je…

Nikdy neuslyší potlesk fanoušků, jejich povzbuzování ani uznalá slova po vyhraném zápase. Jihokorejský mladík…

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci vás mohou zaskočit!

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci…

PŘÍMO ZE SAN MARINA | Jednu ostudu už si Karel Jarolím v roli trenéra uřízl. Slávisté pamatují, na podzim 2007…

 

Reflex.cz

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…