TEST Fiat Grande Punto 1,4 T-Jet – Grande Turbo
Fiat Grande Punto 1,4 T-Jet považováno za ostrý hot-hatch, ve skutečnosti tomu tak rozhodně není. Je to relativně obyčejné malé auto, kterému to v kombinaci velkých sedmnáctipalcových kol, vyzývavé oranžové barvy s designem od Giugiara náramně sluší.
Testovaný vůz byl v dynamicky působící výbavě Sport, která je určená především mladším zájemcům o tento automobil. Interiér svou barevností nezaostává za exteriérem a tak se mohou pasažéři pokochat pohledem na veselý prostor pro posádku, který je velmi vtipně dotvářen oranžovými „knoflíčky“ umístěnými na sedácích a opěradlech.
Nemyslím si, že by měly nějakou větší praktickou funkci, vypadají ale dobře a příkladně oživují interiér. Dalším neméně pěkným detailem je obšití sedaček, řadicí páky a volantu oranžovou nití, která celku dodává jakýsi punc výjimečnosti. Dílenské zpracování je v mainstreamu lepším průměrem, při podrobném průzkumu ale lze nalézt jisté drobnosti ve slícování plastových dílů, které nepůsobí bezchybným dojmem.
Grande Turbo
Fiat Grande Punto ale netestujeme poprvé, takže se v tomto testu zaměřme na to hlavní – na jeho malé, benzinové přeplňované srdce o zdvihovém objemu 1,4 l a nejvyšším výkonu 88 kW. Díky němu dokáže Grande Punto zrychlit z klidu na 100 km/h za velmi pěkných 8,9 s. Grande Punto 1,4 T-Jet není žádný Abarth, nicméně od 1800 otáček až do omezovače v červeném poli, které začíná na hranici 6500 otáček, velmi ochotně táhne a radostně se vytáčí. Pro pohodlné předjetí stačí mít motor vytočen na 2000 otáček za minutu (kde je již k dispozici plných 200 z celkových 206 Nm točivého momentu), pokud ale sešlápnete plynový pedál na podlahu a otáčky vyletí nad tři tisíce, ukáže vám pohonná jednotka v čem je krása downizingu spojeného s přeplňováním. Radostně se vytáčející motor si s lehkým vozem snadno poradí (pokud v autě cestuje pět dospělých pasažérů, dynamika se pochopitelně o něco zhorší, stále je ale nadprůměrná) a agregát o sobě dává vědět nevtíravým a zdravým zvukem.
Za všechno pěkné je ale v životě třeba zaplatit, v případě Grande Punta 1,4 T-Jet to pochopitelně platí taktéž. Deklarované kombinované spotřeby 6,6 litru Naturalu na 100 kilometrů jsme v testu nedosáhli, s velmi lehkou nohou (a tempomatem) lze mimo město při reálné rychlosti 90 km/h dosáhnout spotřeby lehce pod šest litrů na sto kilometrů, při dálniční předpisové stotřicítce si z nádrže vyžádá zhruba osm litrů na sto ujetých kilometrů. Ve městě je spotřeba ještě vyšší, když atakuje devítilitrovou hranici. S tímto motorem se dá jezdit dvěma extrémními způsoby: maximálně dynamicky (očekávejte zhruba dvanáctilitrovou spotřebu) či maximálně ekonomicky (pak palubní počítač oznámí kombinovanou spotřebu na hranici sedmi litrů na 100 kilometrů). Relativně široké spektrum možných spotřeb je ale rys většiny moderních (zejména přeplňovaných) benzinových agregátů a velmi tak záleží na řídícím elementu mezi sedadlem a plynovým pedálem.
Jízda
Řidič, ovládající vůz skrze velmi příjemně se držící multifunkční volant, potažený perforovanou kůží, si musí dát pozor zejména na boční vítr, na který je malý Ital poměrně náchylný. Podvozek drží dobře stopu a spolu s možná až příliš účinným posilovačem (režim City není myslím vůbec potřeba aktivovat) tvoří bohužel dosti nevyrovnanou dvojici. Při vyšších rychlostech se situace o dost zlepší, řízení ztuhne, stále jej ale nelze srovnávat s vysloveně sportovně orientovanými modely jako je například Opel Corsa OPC. Řazení není co vytknout, kulisa je dostatečně přesně vymezena, chod je tedy přesný a dráhy jsou krátké. Testovaná verze měla obuté pneumatiky o rozměru 205/45 na sedmnáctipalcových kolech z lehké slitiny, což znamenalo bezvadnou jízdu po hladkém asfaltu a nepříjemné rázy do podvozku na rozbitých cestách a městských výmolech.
Výbava? Potěší!
fiat testy malevozy Testovaný vůz byl v nejvyšší výbavě Sport, která je sice stejně drahá jako stupeň výbavy Emotion, oproti ní nabízí ovšem (výměnou za plnohodnotné kolo či přední loketní opěrku s odkládacím prostorem) zadní a boční spojlery a již zmiňovaná sedmnáctipalcová litá kola se sportovním designem. Celek působí dosti šarmantním dojmem a Grande Punto si přímo říká o dynamickou jízdu po okresních silnicích. I když 88 kW a 206 Nm nejsou kdovíjak závratné hodnoty (mimochodem, vrcholné provedení minulé generace Škody Fabie s označením RS se pyšnilo hodnotou zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 s a jen o málo vyšší maximální udávanou rychlostí), i přesto sportovně laděného řidiče určitě potěší. Co potenciální majitele často zajímá je bezpečnostní výbava. Ta je u Grande Punta ve výbavě Sport relativně obsáhlá, protože uvnitř najdeme například šest airbagů a o co nejbezpečnější chování vozu ve všech situacích se stará brzdový asistent HBA či systém jízdní stability ESP s ASR. Praktickým pomocníkem je taktéž Hill-holder (dodávaný v balíčku s ESP), zabraňující nechtěnému pohybu vozu vzad při rozjezdu do stoupání. Za cenu 421.400,- Kč dostáváte tedy pěkný třídveřový automobil s poměrně bohatou výbavou a slušnými jízdními vlastnostmi.
Pokud se obejdete bez kožených doplňků v interiéru, systémem Blue and Me, sedmnáctipalcových kol (za patnáctipalcová kola z lehkých slitin je třeba si připlatit 14.000,- Kč) či bez automatické dvouzónové klimatizace, můžete mít stodvacetikoňové Grande Punto 1,4 T-Jet ve verzi Dynamic za 359.900,- Kč, což je na našem trhu bezkonkurenční nabídka.
Konkurence
Marně se pokouším šátrat v paměti po relevantním konkurentovi, kterého by mělo smysl postavit do přímého duelu s Grande Puntem 1,4 T-Jet o výkonu 88 kW. Opel Corsa, Peugeot 207, Volkswagen Polo ani třeba Renault Clio nenabízejí benzinový turbomotor s podobnými parametry a tak na opravdového konkurenta budeme muset počkat například do doby, kdy se agregát 1.4 TSI objeví v širším modelovém portfoliu koncernu Volkswagen. Srovnejme tedy alespoň se stejně výkonným atmosférickým konkurentem z Francie, modelem Peugeot 207 s motorem o objemu 1,6 l. Co se týče jízdní dynamiky, na tomto poli jednoznačně vítězí Grande Punto (však také v tomto ohledu srovnáváme hrušky s jablky).
Pokud dovybavíme model 207 na úroveň testovaného Grande Punta (tzn. zvolit nejvyšší dostupnou výbavu Premium a přidat prvky jako jsou například hlavové airbagy či ESP) uvidíme, že třídveřový Peugeot 207 je zhruba o dvacet tisíc dražší. Fiat se svým Grande Puntem tedy značně přitvrzuje muziku v tomto segmentu, nabízí špičkový poměr cena/získaná hodnota a konkurence jej zatím pouze trochu zaskočeně pozoruje.
Celkový dojem z oranžového ďáblíka je pozitivní. Třídveřový automobil je určen především mladým lidem, kteří hledají nadprůměrnou dynamiku, která ale není vykoupena vysokou pořizovací cenou. Zážehový agregát 1,4 T-Jet patří bezpochyby ke špičce v této objemové třídě a s relativně malým vozem dokáže zajímavé věci. Stále se umažete o víko zavazadlového prostoru, které nemá žádný úchyt ani z venku ani zevnitř, navíc dolití kapaliny do ostřikovače se stává, díky jemnému sítku a malému nalévacímu otvoru, velmi nepříjemným úkonem, zvláště v zimních rukavicích. To jsou ale jen drobné pihy na sebevědomé italské tváři, patřící Fiatu Grande Punto 1,4 T-Jet.
První cena vozu | 252.900,- (1,2 3D Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 379.900,- (1,4 T-Jet 88 kW Dynamic) |
Základní cena testovaného vozu | 392.900,- (1,4 T-Jet 88 kW Sport) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 421.400,- (1,4 T-Jet 88 kW Sport) |
Plusy
- líbivý design
- velký vnitřní prostor
- výborný výhled z vozu
- živý a silný motor
Minusy
- absence madla pátých dveří
- vyšší pořizovací cena
- příliš účinný posilovač řízení