Fiat Grande Punto 1,4 T-Jet – Grande Turbo

Fiat Grande Punto 1,4 T-Jet – Grande Turbo

 
 

Když ve jméně Punto vyměníte tři písmena, dostanete turbo. Náhoda? Přeplňovaný turbojet se právě dostal i do Grande Punta.

Fiat Grande Punto 1,4 T-Jet považováno za ostrý hot-hatch, ve skutečnosti tomu tak rozhodně není. Je to relativně obyčejné malé auto, kterému to v kombinaci velkých sedmnáctipalcových kol, vyzývavé oranžové barvy s designem od Giugiara náramně sluší.

Testovaný vůz byl v dynamicky působící výbavě Sport, která je určená především mladším zájemcům o tento automobil. Interiér svou barevností nezaostává za exteriérem a tak se mohou pasažéři pokochat pohledem na veselý prostor pro posádku, který je velmi vtipně dotvářen oranžovými „knoflíčky“ umístěnými na sedácích a opěradlech.

obrázek [555 x 338]
 

Nemyslím si, že by měly nějakou větší praktickou funkci, vypadají ale dobře a příkladně oživují interiér. Dalším neméně pěkným detailem je obšití sedaček, řadicí páky a volantu oranžovou nití, která celku dodává jakýsi punc výjimečnosti. Dílenské zpracování je v mainstreamu lepším průměrem, při podrobném průzkumu ale lze nalézt jisté drobnosti ve slícování plastových dílů, které nepůsobí bezchybným dojmem.

obrázek [555 x 362]
 

Grande Turbo

Fiat Grande Punto ale netestujeme poprvé, takže se v tomto testu zaměřme na to hlavní – na jeho malé, benzinové přeplňované srdce o zdvihovém objemu 1,4 l a nejvyšším výkonu 88 kW. Díky němu dokáže Grande Punto zrychlit z klidu na 100 km/h za velmi pěkných 8,9 s. Grande Punto 1,4 T-Jet není žádný Abarth, nicméně od 1800 otáček až do omezovače v červeném poli, které začíná na hranici 6500 otáček, velmi ochotně táhne a radostně se vytáčí. Pro pohodlné předjetí stačí mít motor vytočen na 2000 otáček za minutu (kde je již k dispozici plných 200 z celkových 206 Nm točivého momentu), pokud ale sešlápnete plynový pedál na podlahu a otáčky vyletí nad tři tisíce, ukáže vám pohonná jednotka v čem je krása downizingu spojeného s přeplňováním. Radostně se vytáčející motor si s lehkým vozem snadno poradí (pokud v autě cestuje pět dospělých pasažérů, dynamika se pochopitelně o něco zhorší, stále je ale nadprůměrná) a agregát o sobě dává vědět nevtíravým a zdravým zvukem.

obrázek [555 x 305]
 

Za všechno pěkné je ale v životě třeba zaplatit, v případě Grande Punta 1,4 T-Jet to pochopitelně platí taktéž. Deklarované kombinované spotřeby 6,6 litru Naturalu na 100 kilometrů jsme v testu nedosáhli, s velmi lehkou nohou (a tempomatem) lze mimo město při reálné rychlosti 90 km/h dosáhnout spotřeby lehce pod šest litrů na sto kilometrů, při dálniční předpisové stotřicítce si z nádrže vyžádá zhruba osm litrů na sto ujetých kilometrů. Ve městě je spotřeba ještě vyšší, když atakuje devítilitrovou hranici. S tímto motorem se dá jezdit dvěma extrémními způsoby: maximálně dynamicky (očekávejte zhruba dvanáctilitrovou spotřebu) či maximálně ekonomicky (pak palubní počítač oznámí kombinovanou spotřebu na hranici sedmi litrů na 100 kilometrů). Relativně široké spektrum možných spotřeb je ale rys většiny moderních (zejména přeplňovaných) benzinových agregátů a velmi tak záleží na řídícím elementu mezi sedadlem a plynovým pedálem.

obrázek [555 x 271]
 

Jízda

Řidič, ovládající vůz skrze velmi příjemně se držící multifunkční volant, potažený perforovanou kůží, si musí dát pozor zejména na boční vítr, na který je malý Ital poměrně náchylný. Podvozek drží dobře stopu a spolu s možná až příliš účinným posilovačem (režim City není myslím vůbec potřeba aktivovat) tvoří bohužel dosti nevyrovnanou dvojici. Při vyšších rychlostech se situace o dost zlepší, řízení ztuhne, stále jej ale nelze srovnávat s vysloveně sportovně orientovanými modely jako je například Opel Corsa OPC. Řazení není co vytknout, kulisa je dostatečně přesně vymezena, chod je tedy přesný a dráhy jsou krátké. Testovaná verze měla obuté pneumatiky o rozměru 205/45 na sedmnáctipalcových kolech z lehké slitiny, což znamenalo bezvadnou jízdu po hladkém asfaltu a nepříjemné rázy do podvozku na rozbitých cestách a městských výmolech.

Výbava? Potěší!

obrázek [300 x 302] Testovaný vůz byl v nejvyšší výbavě Sport, která je sice stejně drahá jako stupeň výbavy Emotion, oproti ní nabízí ovšem (výměnou za plnohodnotné kolo či přední loketní opěrku s odkládacím prostorem) zadní a boční spojlery a již zmiňovaná sedmnáctipalcová litá kola se sportovním designem. Celek působí dosti šarmantním dojmem a Grande Punto si přímo říká o dynamickou jízdu po okresních silnicích. I když 88 kW a 206 Nm nejsou kdovíjak závratné hodnoty (mimochodem, vrcholné provedení minulé generace Škody Fabie s označením RS se pyšnilo hodnotou zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 s a jen o málo vyšší maximální udávanou rychlostí), i přesto sportovně laděného řidiče určitě potěší. Co potenciální majitele často zajímá je bezpečnostní výbava. Ta je u Grande Punta ve výbavě Sport relativně obsáhlá, protože uvnitř najdeme například šest airbagů a o co nejbezpečnější chování vozu ve všech situacích se stará brzdový asistent HBA či systém jízdní stability ESP s ASR. Praktickým pomocníkem je taktéž Hill-holder (dodávaný v balíčku s ESP), zabraňující nechtěnému pohybu vozu vzad při rozjezdu do stoupání. Za cenu 421.400,- Kč dostáváte tedy pěkný třídveřový automobil s poměrně bohatou výbavou a slušnými jízdními vlastnostmi.

Pokud se obejdete bez kožených doplňků v interiéru, systémem Blue and Me, sedmnáctipalcových kol (za patnáctipalcová kola z lehkých slitin je třeba si připlatit 14.000,- Kč) či bez automatické dvouzónové klimatizace, můžete mít stodvacetikoňové Grande Punto 1,4 T-Jet ve verzi Dynamic za 359.900,- Kč, což je na našem trhu bezkonkurenční nabídka.

Konkurence

Marně se pokouším šátrat v paměti po relevantním konkurentovi, kterého by mělo smysl postavit do přímého duelu s Grande Puntem 1,4 T-Jet o výkonu 88 kW. Opel Corsa, Peugeot 207, Volkswagen Polo ani třeba Renault Clio nenabízejí benzinový turbomotor s podobnými parametry a tak na opravdového konkurenta budeme muset počkat například do doby, kdy se agregát 1.4 TSI objeví v širším modelovém portfoliu koncernu Volkswagen. Srovnejme tedy alespoň se stejně výkonným atmosférickým konkurentem z Francie, modelem Peugeot 207 s motorem o objemu 1,6 l. Co se týče jízdní dynamiky, na tomto poli jednoznačně vítězí Grande Punto (však také v tomto ohledu srovnáváme hrušky s jablky).

Pokud dovybavíme model 207 na úroveň testovaného Grande Punta (tzn. zvolit nejvyšší dostupnou výbavu Premium a přidat prvky jako jsou například hlavové airbagy či ESP) uvidíme, že třídveřový Peugeot 207 je zhruba o dvacet tisíc dražší. Fiat se svým Grande Puntem tedy značně přitvrzuje muziku v tomto segmentu, nabízí špičkový poměr cena/získaná hodnota a konkurence jej zatím pouze trochu zaskočeně pozoruje.

Celkový dojem z oranžového ďáblíka je pozitivní. Třídveřový automobil je určen především mladým lidem, kteří hledají nadprůměrnou dynamiku, která ale není vykoupena vysokou pořizovací cenou. Zážehový agregát 1,4 T-Jet patří bezpochyby ke špičce v této objemové třídě a s relativně malým vozem dokáže zajímavé věci. Stále se umažete o víko zavazadlového prostoru, které nemá žádný úchyt ani z venku ani zevnitř, navíc dolití kapaliny do ostřikovače se stává, díky jemnému sítku a malému nalévacímu otvoru, velmi nepříjemným úkonem, zvláště v zimních rukavicích. To jsou ale jen drobné pihy na sebevědomé italské tváři, patřící Fiatu Grande Punto 1,4 T-Jet.

První cena vozu252.900,- (1,2 3D Active)
První cena vozu s testovanou motorizací379.900,- (1,4 T-Jet 88 kW Dynamic)
Základní cena testovaného vozu392.900,- (1,4 T-Jet 88 kW Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků421.400,- (1,4 T-Jet 88 kW Sport)

Plusy

  • líbivý design
  • velký vnitřní prostor
  • výborný výhled z vozu
  • živý a silný motor

Minusy

  • absence madla pátých dveří
  • vyšší pořizovací cena
  • příliš účinný posilovač řízení
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Grande Punto 1,4 T-Jet

Cena v základní výbavě: 392 900 Kč Cena v testované výbavě: 421 400 Kč

Základní výbava:boční prahové spoilery, zadní spoiler, volant a řadicí páka potažená kůží, ABS + EBD, ESP, ASR, MSR, HBA a Hill holder, elektrický posilovač řízení Dualdrive, elektricky ovládaná přední i zadní okna, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karosérie, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatická dvouzónová klimatizace, přední, boční a okenní airbagy, přední mlhová světla, autorádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu, hands-free systém Blue and Me, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělené zadní sedadlo 40/60, nárazníky a vnější kliky dveří v barvě karoserie, chromovaný rámeček a hlavice řadící páky, boční prahové spojlery a zadní spojler, 17“ kola z lehkých slitin

Výbava testovaného vozu:zatmavení zadních bočních oken (+2.500,-), sedadlo řidiče s elektricky nastavitelnou bederní opěrkou (+6.000,-), přední loketní opěrka s odkládacím prostorem (+2.000,-), tempomat (+10.000,-), pastelová barva (+8.000,-)

Komentář Petra Koubského: S miliardářem do bouřlivých vod Komentář Petra Koubského: S miliardářem do bouřlivých vod

Na první pohled to vypadá, že AutoCont po sedmadvaceti…

Fair Credit opouští slovenský trh Fair Credit opouští slovenský trh

Omezení výše úrokové sazby přinutilo ze Slovenska odejít…

Airbus poprvé vzlétl s novým letounem, má ukrojit tržní podíl Boeingu Airbus poprvé vzlétl s novým letounem, má ukrojit tržní podíl Boeingu

Na letišti ve francouzském Toulouse ve čtvrtek koncern…

Akcie, měny & názory Jany Steckerové: Obměny v čínské garnituře Akcie, měny & názory Jany Steckerové: Obměny v čínské garnituře

V Číně začala jedna z nejdůležitějších politických…

 

Štítky Fiat Testy Malé vozy

Technické údaje
Motor Fiat Grande Punto 1,4 T-Jet
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 206 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.4 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 275 / 1030
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1100 / 485
Rozměr pneu:205/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4030
b) šířka (mm): 1687
c) výška (mm): 1490
d) rozvor (mm): 2510
e) rozchod vpředu (mm): 1467
f) rozchod vzadu (mm): 1460
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat Grande Punto 1,4 T-Jet
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,27
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto? Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto?

V roce 2016 by měl přijít nástupce Fiatu Punto,…

Fiat Punto Evo: Je tu další facelift, debutuje v Indii Fiat Punto Evo: Je tu další facelift, debutuje v Indii

Současná generace Fiatu Punto se prodává již od roku…

 



 
Takhle se rodí ruský stařeček. Nahlédněte do zákulisí výroby legendární Lady Niva

Takhle se rodí ruský stařeček. Nahlédněte do zákulisí výroby legendární Lady Niva

Dnes 18:51

Výroba legendární Lady Niva, dnes nazývané 4x4, byla zahájena už v roce 1977. A v továrně v Toljatti probíhá dodnes.




Blesk.cz

Žena v pražské zoo spáchala sebevraždu: Skočila z 20 metrů vysoké rozhledny, zemřela v nemocnici

Žena v pražské zoo spáchala sebevraždu: Skočila z 20…

Do zoologické zahrady v Praze vyjížděli v neděli dopoledne záchranáři. Z dřevěné rozhledny, která se nachází v…

Únos dětí z ústavu: Davídek s Leonardem nechodili do školy, z bytu se ozýval křik, prozradil starosta

Únos dětí z ústavu: Davídek s Leonardem nechodili do…

Davídek a Leonard Lackó, děti, které před týdnem jejich rodiče unesli z dětského centra, bydlely v bytě v…

 

iSport.cz

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Nikdy nepůsobil v cizině. Nebyl draftovaný. Před třemi lety hrál v první lize proti Šumperku nebo Benátkám. A…

Slavné Bazaly čeká demolice. Vyroste tam akademie pro mladé fotbalisty

Slavné Bazaly čeká demolice. Vyroste tam akademie…

Fotbalový areál na ostravských Bazalech, který byl v minulosti domovským stadionem Baníku, bude po rekonstrukci…

 

Reflex.cz

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…

Anglický Oxford chce být prvním zcela bezemisním městem. Stát se tak má do roku 2035

Anglický Oxford chce být prvním zcela bezemisním…

Anglické město Oxford, kde se nachází jedna z nejlepších a nejznámějších univerzit planety, se chce do roku 2035…