Fiat ukončí spolupráci na velkých MPV se skupinou PSA
Při pohledu na základní fakta je rozhodnutí Fiatu logickým krokem. Zájem o Fiat Ulysse a Lancii Phedra od jejich uvedení na trh prakticky neustále klesá. V současné době jsou jejich prodeje mimo Itálii téměř nulové (Ulysse se ani v mnoha zemích včetně ČR nenabízí) a i na domácím trhu poptávka slábne. Za osm let se prodalo 58 tisíc Fiatů a 42 tisíc Lancií, čísla za samotný loňský rok jsou ale jen 1869, resp. 2582 kusů.
Aktuální trendy směřují zájem zákazníků k menším modelům, a tak zatímco obliba malých MPV roste, zájem o ta velkoprostorová je stále menší. Po spojení se skupinou Chrysler navíc dochází ke zbytečnému zdvojování – Chrysler, resp. Dodge má v tomto segmentu delší tradici, bohatší zkušenosti i silnější image. Italský tisk v této souvislosti zmiňuje možnost, že by nová generace italských MPV byla odvozena od Voyageru.
Ukončení spolupráce ze strany Fiatu neovlivní produkci sesterských modelů francouzských značek. Výroba Citroënu C8 i Peugeotu 807 bude pokračovat i nadále a oba modely naopak projdou modernizací, dočkají se například motorů Euro 5.
Francouzsko-italské partnerství v segmentu velkých rodinných MPV trvá již 15 let. V roce 1994 se představila čtveřice designově velmi podobných aut: Citroën Evasion, Fiat Ulysse, Lancia Zeta a Peugeot 806. Všechny měly společné benzinové a dieselové motory z dílen PSA, v závěru modelového cyklu se všechny čtyři vozy dočkaly také common-railových turbodieselů HDi (ačkoliv italské značky používaly označení JTD).
Druhá generace, u které došlo k přejmenování Lancie na Phedra a Citroën dostal číselné označení, přinesla na stávající podvozkové platformě zcela nový design a postupnou obměnu motorové palety. Výroba probíhá od počátku výhradně pod dohledem PSA v továrně Sevel Nord nedaleko francouzského Valenciennes, kde se vyrábí také technicky příbuzné užitkové vozy Citroën Jumpy, Fiat Scudo a Peugeot Expert.