Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Panda oficiálně: S dvouválcem 0,9 TwinAir

Aleš Jungmann
Diskuze (186)
Fiat zveřejnil první oficiální fotografie a první detailnější informace týkající se nové Pandy.

Na autosalonu ve Frankfurtu se představí zbrusu nová generace oblíbeného minivozu Panda. Model, kterého se během posledních 31 let prodalo více než šest a půl milionu exemplářů, se po zahájení výroby letos v zimě pokusí navázat na úspěšné předchozí generace.

Zatímco současná generace Pandy vznikla spoluprácí studií Bertone a I.DE.A, tu novou tvořilo designérské oddělení Fiatu, Fiat Centro Stile.

Panda povyrostla

Panda mezigeneračně výrazně povyrostla do délky a drobně do šířky, výška se naopak zmenšila. Třetí generace je 365 centimetrů dlouhá (+ 11 cm), 164 centimetrů široká (+ 5 cm) a 155 centimetrů vysoká (- 3 cm). Nová Panda zachovává podvozek s rozvorem o délce 2,3 metru (pochází z Fiatu 500), pokusí se však cestujícím na zadních místech nabídnout více podélného prostoru díky tenčím opěradlům sedadel. Díky širší karoserii lze očekávat o něco větší prostor ve výši loktů, hlavním důvodem nárůstu šířky jsou však tlustší, bezpečnější dveře.

Celkový charakter vysoké karoserie byl zachován, druhá a třetí generace italského minivozu se budou podobat především z bočního pohledu. Také nová generace Pandy má trojici bočních oken a vysoko umístěné, svisle postavené zadní světlomety. Třetí okno je však zakulacené a zadní světla jsou kratší. Širší, zvýrazněné blatníky kol jakož i bohaté oplastování přispívají k robustnějšímu vzhledu nové Pandy. Ve městě, kam je Panda určena především, se taková úprava exteriéru vysloveně hodí.

Podvozkově Panda spoléhá na klasické řešení: vpředu je zavěšení typu McPherson, vzadu najdeme vlečená ramena se zkrutnou příčkou.

Interiér

Objem zavazadlového prostoru zatím tisková zpráva neprozradila, zavazadelník novinky by však měl pojmout o několik desítek litrů více než v případě Pandy druhé generace (ta nabízí objem 200 litrů). Potěší dělené a posuvné zadní sedadlo či příplatkové sklopné opěradlo sedadla spolujezdce. Po sklopení zadních opěradel by měla vzniknout téměř rovná ložná plocha.

Nová palubní deska s velkou odkládací schránkou před spolujezdcem odkazuje na původní Pandu. Originální vůz připomínají i některé retro prvky interiéru, palubní deska je celá jakoby „zabalena“ ve stylovém barevném rámu. I zde je řadicí páka umístěna tak, aby byla řidiči co nejlépe po ruce, správný moment k přeřazení navíc na přístrojovém panelu indikuje světelná ikonka.

Ve výbavě jsou standardně čtyři airbagy (cílem jsou znovu čtyři hvězdy v nárazových testech Euro NCAP), ABS s brzdovým asistentem BAS, přední tříbodové bezpečnostní pásy s předpínači, posilovač řízení Dualdrive s funkcí „City“, světla pro denní svícení či přední opěrky hlavy s funkcí ochrany krční páteře při zadním nárazu. V seznamu výbavy je dále například velké elektricky ovládané střešní okno „Skydome“, systém Blue&Me-TomTom LIVE či rádio s CD a MP3. Fiat Panda nabídne 3 úrovně výbavy, 10 barev exteriéru a čtyři barevná provedení interiéru.

Mezi prvky příplatkové výbavy mají patřit položky jako je vyhřívání sedadel, navigace či později také systém zamezující najetí do vozu vpředu, fungující do rychlosti 30 km/h.

Motory

Při uvedení na trh bude Panda spoléhat pouze na pohon předních kol, verze 4x4 bude do výrobního programu zařazena později. Pod kapotou budou zatím 4 motorizace, v nabídce je hned od začátku i robotizovaná převodovka Dualogic.

Nabídku tří benzinových motorů otevírají nové dvouválcové jednotky 0,9 TwinAir v atmosférické a přeplňované verzi (48 resp. 62 kW) se systémem Start-Stop, které doplňuje zážehový čtyřválec o objemu 1,2 litru (51 kW) ze současné generace. Trojlístek doplňuje vznětový agregát 1,3 Multijet II, taktéž se systémem Start-Stop, o výkonu 55 kW.

Později se v nabídce objeví i přeplňovaný dvouválec TwinAir s možností spalování CNG (59 kW) a zážehový čtyřválec 1,2 spalující pro změnu LPG (50 kW).

Prodej nové Pandy začne v únoru 2012. Zatímco výroba současné generace probíhá v polských Tychách, ta nová se bude vyrábět v italské továrně Pomigliano d’Arco nedaleko Neapole, kde se dříve stavěly vozy značky Alfy Romeo.

Aleš Jungmann
Diskuze (186)
31. 8. 2011 23:36
Re: Velikost +11cm
:yes:
31. 8. 2011 19:21
Re: Konečně...
Auto je ladené do štvorcova prípadne obdĺžnikova s oblými rohmi... >:-[]
31. 8. 2011 19:18
Re: Fujtajbl...
Was ist das "dospělejší"? Akože ich začnú vyrábať, až keď sú "v šuplíku" aspoň 18 rokov?
31. 8. 2011 15:32
Re: Fiat sa ruti do zahuby
Hééééj, neplatíš licenciu! "Ak Fiat niečo vie, tak sú to malé autá" je moja veta, mám na ňu patent!!!
31. 8. 2011 15:29
Re: PAN...ÍMANDA
Kde má plech? Myslíš ten lakovaný pás na palubke a dverách?
Nepleť si pojmy a dojmy, dvere VW Up! sú proste plechové, len smerom do interiéru je do prelisu vsadený plastový diel s madlom. A to má byť akože štýl auta s rokom 2011 v rodnom liste?