Fiat Panda Cross: Baby off-road
Kdo jste měl možnost jezdit s Pandou 4x4, určitě mi dáte zapravdu, že šlo o fantastickou hračku do terénu. Dodnes vzpomínám, jak jsme s ní projížděli v pražském Hummer Centru značnou část areálu, kde se běžně žasne nad terénními schopnostmi amerických mastodontů ...a to bylo zrovna po dešti. Původní zprávy, že šlo o poslední turínské auto svého druhu, tak byly docela smutné.
Naštěstí se Fiat rozhodl tuto verzi do nabídky vrátit, byť pod označením Panda Cross, která byla v minulé generaci pouze předokolkou na efekt. Může za to pochopitelně sdílení techniky s Jeepem Renegade a chystaným 500X i fakt, že Panda 4x4 byla vcelku úspěšným prodejním artiklem. Nástupce pak má ještě větší ambice, vždyť trh malých SUV, jenž v roce 2006 dělal asi 7 % celkových prodejů, si nyní ukousl celou jejich pětinu.
Fiat novou Pandu Cross prezentuje jako auto, u něhož se schopnosti off-roadů vměstnaly do délky 3,7 metru (šířka a výška je shodně 1,66 m) a jakkoli to působí nadneseně, nelze s tím tak úplně nesouhlasit. Auto dostalo stálý pohon všech kol Torque on demand, vyvinutý rakouskou firmou Steyer-Puch, disponující závěrkou ELD (Electronic Locking Differential), která v kombinaci se systémem jízdní stability a jeho funkcí HDC (Hill Descent Control) zajistí vozu na danou kategorii nevídané terénní schopnosti.
Řidič může buď vše nechat na elektronice nebo přepínačem zvolit režim Off-road, popřípadě HDC. Ten první se postará o to, že do rychlosti 50 km/h je k dispozici stálý pohon všech kol, HDC se aktivuje, jakmile rychlost klesne pod 25 km/h a vůz si jej "pamatuje" do 50 km/h. Poháněná kola využívají celoroční pneumatiky 185/65 R 15 a jejich roztáčení mají na starosti volitelně dva motory.
Benzinový přeplňovaný dvouválec 0,9 l Twin-Air disponuje 66 kW při 5500 otáčkách a točivým momentem 145 N.m při 1900/min, přičemž jeho spotřeba má činit 4,9 l na 100 km. Pro šetřílky má k dispozici i funkci Eco, která omezí točivý moment na 100 N.m a sníží tak spotřebu paliva. Alternativou se stane naftová třináctistovka MultiJet II s 59 kW při 4000 otáčkách, 190 N.m při 1500/min a spotřebou 4,7 na 100 km. Benzinový motor se dodává se speciální šestistupňovou manuální převodovkou s krátkou jedničkou, která dále umocní terénní schopnosti Pandy Cross.
Panda dostane i vyspělou bezpečnostní elektroniku City Brake Control s podsystémy Automatic Emergency Braking (AEB), Prefill a Brake Assist, jejichž smyslem je minimalizovat střety s ostatními auty v pomalém městském provozu. Pokud zatoužíte po nějakých "extras", divize Mopar bude mít v nabídce více než 70 různých položek.
Benzinová panda se pyšní světlostí podvozku 161 mm, naftová pak 158 mm a terénní schopnosti skutečně připomínají spíše off-roady, když překonávají většinu současných SUV - přední nájezdový úhel činí 24°, zadní pak 34° a středový 21°. K tomu Panda přidává schopnost zdolat 70% stoupání a klesání a boční náklon až 55%.