Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Panda Cross: Baby off-road

Michal Fokt
Diskuze (22)
Co je dobré pro Jeep, je pro italské miniauto technika z kategorie snů - nástupce Pandy 4x4 má pohon všech kol, závěrku diferenciálu, impozantní nájezdové úhly a spoustu elektronických pomocníků.

Kdo jste měl možnost jezdit s Pandou 4x4, určitě mi dáte zapravdu, že šlo o fantastickou hračku do terénu. Dodnes vzpomínám, jak jsme s ní projížděli v pražském Hummer Centru značnou část areálu, kde se běžně žasne nad terénními schopnostmi amerických mastodontů ...a to bylo zrovna po dešti. Původní zprávy, že šlo o poslední turínské auto svého druhu, tak byly docela smutné.

Naštěstí se Fiat rozhodl tuto verzi do nabídky vrátit, byť pod označením Panda Cross, která byla v minulé generaci pouze předokolkou na efekt. Může za to pochopitelně sdílení techniky s Jeepem Renegade a chystaným 500X i fakt, že Panda 4x4 byla vcelku úspěšným prodejním artiklem. Nástupce pak má ještě větší ambice, vždyť trh malých SUV, jenž v roce 2006 dělal asi 7 % celkových prodejů, si nyní ukousl celou jejich pětinu.

Fiat novou Pandu Cross prezentuje jako auto, u něhož se schopnosti off-roadů vměstnaly do délky 3,7 metru (šířka a výška je shodně 1,66 m) a jakkoli to působí nadneseně, nelze s tím tak úplně nesouhlasit. Auto dostalo stálý pohon všech kol Torque on demand, vyvinutý rakouskou firmou Steyer-Puch, disponující závěrkou ELD (Electronic Locking Differential), která v kombinaci se systémem jízdní stability a jeho funkcí HDC (Hill Descent Control) zajistí vozu na danou kategorii nevídané terénní schopnosti.

Řidič může buď vše nechat na elektronice nebo přepínačem zvolit režim Off-road, popřípadě HDC. Ten první se postará o to, že do rychlosti 50 km/h je k dispozici stálý pohon všech kol, HDC se aktivuje, jakmile rychlost klesne pod 25 km/h a vůz si jej "pamatuje" do 50 km/h. Poháněná kola využívají celoroční pneumatiky 185/65 R 15 a jejich roztáčení mají na starosti volitelně dva motory.

Benzinový přeplňovaný dvouválec 0,9 l Twin-Air disponuje 66 kW při 5500 otáčkách a točivým momentem 145 N.m při 1900/min, přičemž jeho spotřeba má činit 4,9 l na 100 km. Pro šetřílky má k dispozici i funkci Eco, která omezí točivý moment na 100 N.m a sníží tak spotřebu paliva. Alternativou se stane naftová třináctistovka MultiJet II s 59 kW při 4000 otáčkách, 190 N.m při 1500/min a spotřebou 4,7 na 100 km. Benzinový motor se dodává se speciální šestistupňovou manuální převodovkou s krátkou jedničkou, která dále umocní terénní schopnosti Pandy Cross.

Panda dostane i vyspělou bezpečnostní elektroniku City Brake Control s podsystémy Automatic Emergency Braking (AEB), Prefill a Brake Assist, jejichž smyslem je minimalizovat střety s ostatními auty v pomalém městském provozu. Pokud zatoužíte po nějakých "extras", divize Mopar bude mít v nabídce více než 70 různých položek.

Benzinová panda se pyšní světlostí podvozku 161 mm, naftová pak 158 mm a terénní schopnosti skutečně připomínají spíše off-roady, když překonávají většinu současných SUV - přední nájezdový úhel činí 24°, zadní pak 34° a středový 21°. K tomu Panda přidává schopnost zdolat 70% stoupání a klesání a boční náklon až 55%.

Michal Fokt
Diskuze (22)
Avatar - Bazalt
16. 7. 2014 16:27
Re: Benzinová panda se pyšní světlostí podvozku 161 mm
100HP pro radost z jízdy... hej ty ženská uhni mi v té nákupní tašce z cesty! Jo moment, už šlapu na plyn >:D Něco jako Clio sport, jen ne tak nápadné ;-)
Avatar - Ja Prvni 123
16. 7. 2014 07:11
Neuveritelne...
v tom clanku neni dobre snad vubec nic. To je hodne znechucujici... Ale auto samotny je fajn. To je asi jedina pravda, co tam "autor" pise: kdo videl minulou generaci 4x4 v terenu, tak tomu spadla brada. A nemusel to byt ani Cross, kterej ma stejny system jako tenhle novy - takze zadne sdileni s Jeepem se nekona. :-P
16. 7. 2014 01:57
Re: Benzinová panda se pyšní světlostí podvozku 161 mm
Až na to, že když v terénu vidíš vyjeté hluboké koleje tak do nich nevjedeš. Naopak jedeš mimo ně. >:D A jak píše Wolff kolik terénních aut ma pidi rozchod kol jako Panda? Možná že Jimny a co dál? Nic...
16. 7. 2014 01:53
Radost z jízdy
S tímdle se doopravdy jezdí s radostí a dá se s tím nádherně blbnout. Na silnici je to docela jedinečný, takže až na cenu super.
A fanoušci Minecraftu či 8 bitů jí musí milovat, vždyť je to taky samej čtvereček. >:D
Avatar - Emel
15. 7. 2014 22:46
Konkurence
Pokud bych chtěl hledat konkurenty, nemělo by se zapomenout na Suzuki... zejména Jimny.

PS: Panda super autíčko