Fiat Panda: První dojmy (video)
Neplatí to tak doslova, pochopitelně dojde na revoluční dvouválce TwinAir, konzervatisté si ale vyberou i nadále klasický atmosférický čtyřválec, dokonce ve dvouventilové verzi. Té se zvýšeným kompresním poměrem, kterou už známe z pětistovky i současné pandy. Jinak se ale jádro auta nezměnilo, jak přiznal dokonce i sám hlavní designér vozu Mauro Pierallini.
Panda tedy zůstává na stejné platformě s rozvorem 2,3 m, nadále sdílené s Fiatem 500, její produkce se ale z kvalitou proslulé montovny v polských Tychách přesune do jihoitalského Pomigliano d’Arco, známé úplně jinak. Můžeme jen doufat, že se podaří nevšedně vysokou kvalitu pandy udržet i v nových podmínkách.
Design se ovšem v rámci všeobecně oblíbených tvarů trochu protáhl. Změnu by šlo přirovnat ke generační obměně Suzuki Swift, panda ovšem zůstává na původním podvozku s nezměněným rozvorem. Tomu odpovídají i živé dojmy – pocity z krabičkovité karosérie jsou hodně povědomé, přidané převisy příliš nenarušily obdivuhodnou strohost, pro kterou miluje pandu tolik lidí.
Malý a užitečný fiat tak zůstává hranatý a přísně účelný. Zejména z boku vypadá spíš jako facelift, oba konce však už tvrdí jinou muziku. Příď se protáhla a „vyklínila“, vzadu se zaoblilo okno a zmenšila koncová světla. Efekt „poznejte mě na první pohled“ však zůstal stoprocentně zachován.
Současní majitelé si ale stejně najdou důvod k obměně. Kromě přeci jen modernějšího zpracování detailů to bude i celkové vylepšení a bohatší výbava. Do pandy si vyberou nejen panoramatické střešní okno, ale i ESP, spoustu airbagů, varování před blížící se překážkou a další prvky. Zde se sluší dodat, že i současnou bylo lze zpočátku pořádně vybavit, ale málokdo to u levného auta dělal, tak většina prvků z nabídky brzy zmizela.
Uvnitř se topologie příliš neměnila, zůstalo i rozložení zásadních ovladačů. Zcela nové je ovšem prostorové pojetí – vzpomnělo si, že se prapůvodní pandy nebraly příliš vážně a například palubní desku vyplnilo „miskami na bonbóny“. K tomu sice tvrdé a nepříliš hodnotně působící, ale pěkně upravené a různobarevné plasty, nový hranatý styl, opakující neotřelý motiv čtverce prakticky všude, kde je to možné, částečně včetně volantu, a uvnitř je hodně vzdušno.
Zejména pod střešním oknem je velice příjemno, až na prostor pro hlavu. S tou narazíte do jeho hrany, zejména pak vzadu. Ani ramenům není příliš hej, vzadu pak snaha nabídnout více místa pro kolena poněkud vyšuměla. Stejně jako ve stávající pandě. Výrazně větší a trochu praktičtější je prakticky jen zavazadelník. Pokud pandu milujete, není co řešit, nové zákazníky asi nepřesvědčí.