Fiat Panda: První jízdní dojmy

Fiat Panda: První jízdní dojmy

 

Po osmi letech je tady nový lidový mini-Fiat. Kam se posunula nejdostupnější italská technika?

Přichází s mírným zpožděním za modely z New Small Family, krátce po modernizovaném Twingu, ale s mírným předstihem před zásadní modernizací kolínského tria. I když časový plán uvedení na trh měl původně vypadat úplně jinak, Fiat nové Pandě i tak hodně věří.

Panda se vrací do Itálie. Po velmi úspěšné výrobě druhé generace v polských Tychách se třetí generace začala vyrábět v důsledně modernizované automobilce v Pomigliano d’Arco, nedaleko Neapole. V ní se do letoška vyráběly Alfy Romeo 159.

Momentálně nejmodernější automobilkou skupiny Fiat-Chrysler se Italové pochlubili také novinářům z celého světa. Exkurze do výrobního závodu byla součástí prezentace nové Pandy.

Očekávanou popularitu Pandy v Itálii jsme si rychle ověřili. Jednak na silnicích jihu Itálie, kde je malý pětidveřový hatchback masově rozšířeným vozem a jednak při našich několika krátkých zastávkách s testovaným vozidlem. Během prvních 3 minut po začátku focení našeho testovacího vozu se u nás zastavili hned dva starší Fiaty, jejichž majitelé se zajímali o novou generaci. Že jde o novou Pandu nebylo třeba dlouze vysvětlovat...

Známý základ, nové tvary

Malá italská auta jsou stále jednoduchá, stejně jako italská kuchyně. I proto se technický základ osvědčené Pandy druhé generace vlastně příliš nezměnil. Karoserie nejdostupnějšího Fiatu je nadále výhradně pětidveřová, její rozměry ale narostly, stejně jako prostor uvnitř.

Stálicí v hodnotách Pandy zůstává i kvalitní design. Najdete v něm hodně s předchozí generace, ale třeba tvář se zaoblením a rozmístěním světlometů ji řadí do jedné rodiny s menší a marketingově jinak cílenou pětistovkou. Proti předchůdci působí auto výrazně hodnotnějším dojmem, což se potvrdí i po otevření dveří. Účelně navržená karoserie dostala několik vtipných a krásných detailů, které Pandu jasně odliší od sterilního a minimalistického stylu bratislavských New Small Family. Při tom se ale nezapomnělo ani na praktičnost. Lakované nárazníky mají pořád černé plasty tam, kde hrozí v náročném provozu italských velkoměst nečekaný kontakt.

Výše a lépe

Ani prostorová koncepce interiéru se nezměnila. To, co Pandě chybí na větší Punto do délky, nahrazuje výškou. Sedí se vysoko, nastupuje se pohodlně, a to jak dopředu tak i dozadu. Poloha za volantem připomíná nejvíc opravdová MPV, z Pandy má řidič výborný výhled a patřičný nadhled nad situací kolem. Volant je seřiditelný pouze výškově, ale s ohledem na židlovité sedění to nevadí tolik, jako v běžných hatchbacích. Co naopak překáží je do prostoru vystupující výběžek přístrojové desky, na kterém je i nadále řadicí páka. Ta je sama o sobě pěkně po ruce, ale výběžek nepříjemně zmenšuje šířku využitelnou pro nohy řidiče.

Další prostorové stížnosti nejsou na místě. Šířka v interiéru patří ke standardu ve třídě, běžné postavy nebudou utiskovány ani dveřmi, ani objemnějším spolujezdcem. S vnitřní výškou ani podélným prostorem si nemusí dělat starosti ani nadprůměrně rostlí členové posádky.

Vzadu se sedí ještě o něco výše než vpředu, poloha je taky podle vzoru židle, což ale není na škodu, protože i standardně dlouhé sedáky účinně podepřou nohy dospělého.

Fiat bude nabízet tři verze uspořádání zadního sedadla. Existovat má dvoumístná lavice s děleným opěradlem v poměru 50:50, třímístná lavice s neděleným opěradlem a konečně třímístná s děleným opěradlem v poměru 60:40. Novinkou je u vybraných verzí možnost posunu zadního sedadla v rozsahu 160 mm.

Dva nebo čtyři?

Pod zaoblenou kapotu Pandy s několika efektními prolisy míří známé dvou a čtyřválcové motory.

Z pohledu technika zajímavější dvouválce TwinAir jsme vyzkoušeli nejdůkladněji. Bohužel byly k dispozici pouze přeplňované verze, které již Fiat nabízí v pětistovce a Lancia v Ypsilonu.

Atmosférická verze je zajímavá zcela jinými geometrickými rozměry (vrtání x zdvih: 80,5x86 mm vs. 83,5 x 88 mm) i větším objemem (875 cm3 vs. 964 cm3), blížícím se spíše litrové kubatuře. Absence přeplňování teoreticky znamená méně působivý průběh točivého momentu, ale taky zvýraznění hendikepu malého počtu válců. Motor s 88 Nm ve 3500 min-1 patří k vůbec nejslabším, jaké se dnes do evropských automobilů dodávají. Jak to celé bude fungovat, zjistíme ale až někdy příště.

První kontakt s Pandou jsme udělali ve verzi 0,9 TwinAir (63 kW) s manuální převodovkou. Motor o sobě po startu dává vědět citelnými vibracemi, které se zvýrazní a rozšíří o pronikavý zvukový projev při zatížení, tedy během důrazné akcelerace nebo při jízdě s více naloženým autem třeba do kopce. Při jízdě konstantní rychlostí nekulturní projev ustupuje a po čase si zvyknete i na mírné brnění, které se od motoru přenáší do podlahy. Jednou z důležitých zbraní dvouválce má být nízká spotřeba. Na regulérní ověření této skutečnosti nebyl v okolí Neapole čas, ale zjistili jsme alespoň to, že elektronika se snaží řidiči radit, aby dva válce příliš nerozbíhal do otáček. Řidicí jednotka by nejraději držela motor kolem 2000 min-1, což jsou otáčky, ze kterých se při náhlé akceleraci příjemně zrychluje, ovšem za nejdunivějšího zvukového doprovodu. Otáčky letí vzhůru velmi ochotně, hranice 4000 min-1 paradoxně představuje začátek zóny kultivovanějšího projevu, byť to u čtyřválců bývá paradoxně přesně naopak. Omezovač otáček zasahuje daleko před červeným polem, které začíná na 6500 min-1, počítejte raději jen s necelými 6000 min-1.

Prozatím nejsilnější motorizaci opouštíme a jsme zvědaví na základní a osvědčenou dvanáctistovku FIRE s 51 kW a 102 Nm. Klasická čtyřválcová konstrukce se po startu ozývá jen velmi nenápadně, což je po přesednutí z TwinAiru příjemné překvapení. Motor se musí více točit, otáčkové pásmo, ve kterém funguje, je ale širší. Dynamika jízdy je o půl třídy horší, přesto považujeme tento motor za optimální volbu. Bude pravděpodobně nejlevnější, je ale příjemně tichý a ani na dálnici nemá potíže držet se konvenční rychlosti 130 km/h. Se spotřebou to bude jistě horší než u TwinAiru, ale zkušenosti s pětistovkou 1,2 FIRE říkají, že by neměl být problém jezdit za 5 až 6 l/100 km.

Fiat Panda – technické údaje
Motor1,2 8V1,3 MultiJet0,9 85 HP TwinAir0,9 65 HP TwinAir
Převodovka5M5A5A (5M)5M
Zdvihový objem [cm3]12421248875964
Válce/ventily4/24/42/42/4
Největší výkon [kW/ot/min]51/550055/400063/550048/6250
Největší toč. mom. [Nm/ot/min]102/3000190/1500145/1900-300088/3500
Max. rychlost [km/h]164168177159
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,212,811,215,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,23,94,2 (4,1)4,2
Pohotovostní hmotnost [kg]9401035975-

I pro české silnice

Podvozek Pandy sice vychází z předchůdce, doznal ale několik podstatných změn, které jej nakonec posunují ke špičce třídy miniaut. Například na přední odlehčené nápravě je stabilizátor nově uchycen přes tyčky k tlumičům (dosud méně účinně na spodních ramenech).

Velká pozornost byla věnována naladění pružicích a tlumicích členů, což spolu s tužší karoserií dává dohromady jeden z jízdně nejlepších Fiatů všech dob.

Testovaný exemplář na pneumatikách 175/65 R14 tlumil ukázkově většinu děr a nerovností, kterých je v Neapoli více než v Praze. Panda se přitom v zatáčkách, navzdory výšce 1551 mm, nijak dramaticky nenaklání. Ve vyšších rychlostech je současně stabilní.

Asi největší mezigenerační skok udělalo utlumení hluku v interiéru. Panda je za jízdy velmi tiché auto, byť má patřit k nejlevnějším a nejmenším na trhu. Nejvíc tato nová kvalita vyniká na dálnici u čtyřválcové motorizace. V tuto chvíli je obtížné říct, zda jede lépe než trio z New Small Family, v každém případě si jízdně oba konkurenční vozy nejsou příliš vzdáleny.

Přijde v březnu

Stávající generace Pandy se bude v Polsku ještě nějaký čas vyrábět souběžně s novou Pandou. Ta by se měla na českém trhu objevit v březnu 2012, ceny bychom měli znát v průběhu ledna 2012.

A jaké že jsou šance třetí Pandy? Vedle Citigo to nebude mít lehké. Jízdně bude duel těsný, designově ale Fiat hraje jinou ligu. Nejen v interiéru působí Panda jako dospělejší auto než dosud. Byť na věc jde Fiat úplně jinak než bratislavské trio, subjektivní dojem je taky velmi dobrý. Přičtěte k tomu všemu slušný zavazadelník, dobrou variabilitu, podobnou bezpečnostní elektroniku, připravované rozšíření o verze na CNG, LPG nebo tradiční čtyřkolku a dostanete silného kandidáta na příští evropské auto roku.

Skoro se nám zdá, že Fiatu najednou velmi schází jednoduché, třídveřové mikro-auto pro dva, které by se prodávalo s cenami hluboko pod 200 tisíci Kč…

Fiat Panda III - Hodnocení
Plusy
+Prostorný interiér
+Nevypadá jako levné auto
+Výborné odhlučnění interiéru
+Jísté jízdní vlastnosti
+Dobré tlumení nerovností
+Elegantní a přitom praktický design karoserie
Mínusy
-Dunivý zvuk a vibrace dvouválce
-Překážející středová konzole s řadicí pákou
-Tvrdý plast na hlavových opěrkách


Fiat Panda - Jízdní dojmy (12/2011)
 

Fiat Panda - Oficiální fotografie (12/2011)
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Fiat Panda: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

 




Evropské Automobily roku: Fiat Panda (2004) Evropské Automobily roku: Fiat Panda (2004)

Druhá generace Pandy, která svou předchůdkyni nahradila…

Fiat Topolino: Dočkáme se konečně návratu myšky? Fiat Topolino: Dočkáme se konečně návratu myšky?

O comebacku jména Topolino se hovoří již dlouhá léta.…

 



 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci. Potřebují získat 10 procent

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci.…

Hnutí Starostů a nezávislých se sešlo v sobotu už na 9. volebním sněmu. Necelé dvě stovky delegátů si zde volily…

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit se přišly davy lidí i cizinci

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit…

Sobotní dopoledne bylo zasvěcené poslednímu rozloučení s kardinálem Miloslavem Vlkem, jenž skonal před týdnem na…

 

iSport.cz

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je hluchý, porazil už i Rosola

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je…

Nikdy neuslyší potlesk fanoušků, jejich povzbuzování ani uznalá slova po vyhraném zápase. Jihokorejský mladík…

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci vás mohou zaskočit!

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci…

PŘÍMO ZE SAN MARINA | Jednu ostudu už si Karel Jarolím v roli trenéra uřízl. Slávisté pamatují, na podzim 2007…

 

Reflex.cz

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…