Fiat Punto (2012): Druhá modernizace nakonec až v Boloni
Současné Punto má za sebou šestiletou kariéru. Zatím poslední modernizace Evo se vyráběla dva roky (debut IAA Frankfurt 2009). Těch, kterým by se líbila, byste našli poskrovnu a odrazilo se to bohužel i na prodejích. Byť do nich promluvila například také ekonomická recese a zcela nové generace konkurentů. Slušně šla ovšem na odbyt pouze výbava MyLife. V Turíně si svůj omyl uvědomili a máme tu nový model. Už ne Grande Punto, ani Punto Evo, ale znovu jen Punto (tečka, bod). Ach ten marketing...
Co se změnilo? Vlastně minimum, ale rozhodně k lepšímu. Nárazníky jsou v barvě karoserie, černá zmizela. Prolisům ale zůstal stejný tvar, stejně jako ukazatelům směru. Mřížka chladiče dostala místo dřívějších vodorovných a svislých žeber včelí plástve, stejně jako větrací otvor v nárazníku. Kontroverzní chromovanou lištu ve stylu moderní reinkarnace Cinquecenta byste pod spodní hranou kapoty již hledali rovněž marně. Celkem by se dalo říci, že se přední část vrátila stylem k původnímu Giugiarovu Grande Puntu (2005) připomínajícímu vozy Maserati. Boční ochranné lišty u nového modelu ale také vzal čas, což je sice moderní, ale ne zrovna praktické.
Vzadu zůstalo až na již zmíněný nárazník vše při starém, tady je spíše patrný odkaz Eva. Palubní deska se změnila rovněž minimálně (pouze dekor). Také čalounění dostalo nové látky. Jiná jsou i patnáctipalcová kola a do nabídky laků karoserie přibyly barvy Turquoise, Ruby Red a Graphite Grey.
Nové Punto dostane turbodmychadlem přeplňovaný dvouválec 0,9 TwinAir s ventilovým rozvodem MultiAir a výkonem 63 kW (85 k)/5500 min-1. Točivý moment vrcholí hodnotou 145 Nm v rozmezí 2000-3000 min-1. Agregát spolupracuje se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou.
Druhou novinkou pod kapotou je turbodiesel 1,3 MultiJet 16V o totožném výkonu 63 kW a největším točivém momentu 200 Nm/1500 min-1. Díky optimalizaci vstřikování dosahuje lepší účinnosti, kterou dále podporují například variabilní olejové čerpadlo nebo inteligentní alternátor. Podle stávajících evropských norem vykazuje naftová třináctistovka v Puntu kombinovanou spotřebu 3,5 l/100 km, které odpovídají emise CO2 90 g/km. U Fiatu jsou obvyklé i verze na LPG a CNG se start-stopem a indikátorem zařazené rychlosti, které se objeví později.
TwinAir ale neznamená jen dvouválec s turbem, ale také samostatnou výbavu, která doplňuje stupně Pop, Easy a Lounge. Například v případě prostředního Easy lze vybírat ze tří barev čalounění (červenou, modrou nebo šedou). Jen TwinAir ovšem budete moci koupit v limetkové zeleni (Verde Lime) s černou střechou, B-sloupky a zrcátky. Interiér je tentokrát černošedý a nechybí loga TwinAir - na předních sedadlech či přístrojové desce u ovládání klimatizace.
Dvouválcové Punto dále nabídne tlačítko Eco pro úsporu paliva s patřičným výstupem (eco:Drive info). Pro vyšší verze bude k dispozici i nová verze informačního systému Blue&Me.
Do prodejen Fiatu se nová Punta dostanou na počátku příštího roku.