Fiat Punto Evo – Grande Evoluzione
Fiat Grande Punto měl premiéru na frankfurtském autosalonu v roce 2005. Už od začátku dostal nelehký úkol – rozjet právě nastartované oživení Fiatu a přesvědčit zákazníky, že je lepší a kvalitnější než jeho předchůdce. Italská automobilka tak chtěla do jisté míry zopakovat úspěch prvního Punta, které mimo jiné díky designu z pera Giorgetta Giugiara získalo titul Auto roku 1995.
Grande Punto proto dostalo atraktivní kabát záměrně inspirovaný tehdejším Maserati Coupé, designérem (obou aut) je opět Giorgetto Giugiaro. Zároveň narostlo do všech stran a jeho pozice na trhu malých automobilů se posunula vzhůru – úlohu levnějšího a jednoduššího modelu od té doby plní souběžně vyráběné Punto Classic. Ze zážehových motorů byly zpočátku v nabídce jen osmiventilové 1,2 a 1,4 Fire, turbodiesely reprezentovaly 1,3 a 1,9 MultiJet. Fiat ale neustále rozšiřoval nabídku pohonných jednotek – v roce 2006 přišel šestnáctiventilový 1,4 StarJet, o rok později přeplňovaný 1,4 TurboJet a loni byl technicky zastarávající osmiventilový 1,9 MultiJet nahrazen novým, stejně výkonným 1,6 MultiJet (88 kW).
Facelift se objevuje přesně po čtyřech letech, dochází při něm k přejmenování modelu na Punto Evo a přináší další cizelování motorové palety. Fiat nabídne čtyři výkonové varianty benzinových motorů, čtyři u dieselových motorů a dvě verze pro alternativní paliva. Většina modelové řady navíc vyhovuje emisní normě Euro 5, která bude závazná od roku 2011 – jediným motorem bez Euro 5 alternativy bude základní dvanáctistovka.
Pohled na začátek tabulky s technickými daty nabízí známé motory známých výkonů. Fiat i po faceliftu u základních verzí Punta spoléhá na osvědčené atmosférické čtyřválce. Žádných změn nedoznal nejslabší 1,2 8V o výkonu 48 kW ani silnější 1,4 8V o výkonu 57 kW (oba Euro 4). U čtrnáctistovky ale Fiat nabízí i modernizované provedení se systémem Start&Stop a v úpravě pro emisní normu Euro 5. Tato verze je při stejném výkonu o 0,2 litru úspornější (5,7 l/100 km) a nabízí také možnost robotizované převodovky Dualogic.
Motorová paleta je připravena k uspokojení širokého spektra zákazníků na různých trzích. Je pravděpodobné, že lokální zastoupení značky budou vybírat z bohaté škály ty motorizace, které mají v dané zemi největší šance uspět.
Revoluce v evoluci – motory MultiAir
Hlavní a nejočekávanější novinkou je dvojice motorů MultiAir. Nová řada pohonných založená na revolučním způsobu řízení ventilů podle Fiat Powertrain Technologies zaručuje nárůst výkonu o 10 % a točivého momentu o 15 % při současném snížení spotřeby paliva o 10 %. Pozitivním přínosem je také snížení množství pevných částic ve výfukových plynech o 40 % a snížení emisí NOx až o 60 %.
Po dvacetiletém vývoji, který se ubíral řadou slepých uliček s elektrickým ovládáním ventilů (hlavním problémem byla nízká spolehlivost a vysoká energetická náročnost) a snažil se radikálně zpřesnit řízení vnitřních procesů v motoru a zejména proudění plynů, dosáhli inženýři prakticky použitelného kompromisu. Odstranili přímou mechanickou vazbu mezi vačkovou hřídelí a sacími ventily a nahradili ji elektrohydraulickým aktuátorem, vybaveným solenoidovým ventilem, schopným otevírat sací ventil do značné míry nezávisle na poloze vačkové hřídele a především nezávisle na ostatních válcích.
Ventil je totiž vytlačován krátkým vysokotlakým vedením, které je solenoidovým ventilem buď uzamčeno (olej se chová jako tuhé těleso) nebo otevřeno (vačka funguje jen jako vysokotlaké čerpadlo, generující pracovní tlak v zásobníku, bez přímého vlivu na otevření ventilu). Výrazně se tak zkvalitňuje a zpřesňuje regulace cirkulace vzduchu a výfukových plynů a výrazně se zjednodušuje mechanická konstrukce motoru, protože odpadá nutnost druhé vačky a složitého mechanismu variabilního časování, omezuje se i potřeba EGR ventilu, protože systém je schopen značného překrytí otevření výfukových i sacích ventilů a tím nízkoztrátové vnitřní recirkulace v mnohem větší míře, než dovedou nejlepší VVT systémy.
Punto Evo dostane atmosférickou verzi o výkonu 77 kW, která v nabídce střídá motor 1,4 16V (70 kW). Řidiči ocení lepší akcelerační schopnosti, změněný průběh točivého momentu (maximum 130 Nm v 4000 min-1 místo dosavadních 125 Nm v 4500 min-1) a kombinovanou spotřebu sníženou o 0,3 l na 5,7 l/100 km.
Dosavadní 1,4 TurboJet o výkonu 88 kW nahrazuje přeplňovaný MultiAir s 99 kW. Nárůst výkonu je o 12 %, maximum točivého momentu zůstává na 206 Nm, posunulo se ale níže, z 2000 na 1750 min-1. Vedle nové ventilové techniky nabízí tento motor výrazné snížení spotřeby. S 5,6 l/100 km (T-Jet má 6,6 l/100 km) je přeplňovaný MultiAir dokonce nejúspornějším benzinovým motorem v Puntu Evo!
Oba motory MultiAir vyhovují normě Euro 5 a jsou standardně vybaveny systémem Start&Stop. Fiat má v zásobě i variantu o výkonu 125 kW, té bychom se mohli dočkat v novém Puntu Abarth.
Fiat Punto Evo - zážehové motory | |||||
Motor | 1,2 8V | 1,4 8V | 1,4 8V EU5 | 1,4 MultiAir | 1,4 MultiAir Turbo |
Převodovka | 5M | 5M | 5M (5MA) | 6M | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 1242 | 1368 | 1368 | 1368 | 1368 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/2 | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 48/5500 | 57/6000 | 57/6000 | 77/6500 | 99/5000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 102/3000 | 115/3250 | 115/3250 | 130/4000 | 206/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 155 | 165 | 165 | 185 | 205 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,5 | 13,2 | 13,2 | 10,8 | 8,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,7 | 5,9 | 5,7 (5,4) | 5,7 | 5,6 |
Poh. hmotnost [kg] | 1030 | 1040 | 1040 | 1075 | 1170 |
Podle vyjádření techniků Fiatu je systém MultiAir jen na začátku svého uplatnění v pohonných jednotkách. Práce na dalším využití pokračují. Zatím je zařízení instalováno jen na sací straně rozvodu, ale integrace na výfukové straně je jen otázkou času. Podobné vyhlídky má i nasazení techniky MultiAir do dalších motorů.
Evoluce motorů – MultiJet II a LPG
Mezi turbodiesely Fiat souběžně nabídne stávající provedení 1,3 MultiJet (55 a 66 kW, Euro 4) a novou generaci 1,3 MultiJet II (55 a 70 kW, Euro 5, filtr pevných částic). Ta přináší zvýšení tlaku vstřikování na 1600 bar, přesnější a rychlejší vstřikování paliva do válců a kratší dobu mezi jednotlivými vstřiky. Motory mají také nová turbodmychadla, což se projevuje až o 25 % vyšším točivým momentem v nízkých otáčkách. Číselně vyjádřeno, u silnější verze maximum točivého momentu 200 Nm nyní začíná už při 1500 min-1 místo dosavadních 1750 min-1. Nový 1,3 MultiJet II je také vybaven systémem Start&Stop, který přispívá ke snížení kombinované spotřeby.
Modernizací prošel také motor 1,6 MultiJet, u kterého se maximum výkonu 88 kW posunulo z 4000 na 3750 min-1. Nejvyšší točivý moment vzrostl z 280 Nm při 2000 min-1 na 320 Nm při 1750 min-1, kombinovaná spotřeba klesla o 0,4 litru na 4,5 l/100 km. Také tento motor vyhovuje normě Euro 5.
Fiat Punto Evo - vznětové motory | |||||
Motor | 1,3 MJet | 1,3 MJet II | 1,3 MJet | 1,3 MJet II | 1,6 MJet |
Převodovka | 5M | 5M | 5M (6MA) | 5M (6MA) | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1248 | 1248 | 1248 | 1248 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 55/4000 | 55/4000 | 66/4000 | 70/4000 | 88/3750 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 190/1750 | 190/1750 | 200/1750 | 200/1500 | 320/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 165 | 165 | 175 | 178 | 193 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,6 | 13,6 | 11,9 | 11,7 | 9,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,5 | 4,1 | 4,5 (4,4) | 4,2 (4,1) | 4,5 |
Poh. hmotnost [kg] | 1105 | 1105 | 1145 | 1145 | 1205 |
Faceliftované Punto navíc nabídne výběr hned dvou motorů z kategorie bi-fuel. Pro české zákazníky bude díky husté síti čerpacích stanic zajímavější variantou 1,4 8V LPG o výkonu 57 kW. Jeho jízdní výkony jsou shodné s benzinovou verzí, při spalování benzinu spotřebuje 5,9 l/100 km. Spotřeba LPG je 7,4 l/100 km. Vůz má 38litrovou nádrž na plyn, zavazadlový prostor je kvůli tomu menší o 23 litrů (základní objem 252 l).
Druhou alternativou je 1,4 8V Biopower (Euro 5) spalující metan. Při jízdě na benzin dosahuje motor stejných parametrů jako LPG verze, u metanu je výkon snížen na 51 kW a točivý moment na 104 Nm. Horší je také jízdní dynamika. Kombinovaná spotřeba metanu je 4,2 kg/100 km (6,4 m3/100 km). Nádrž na plyn má objem 84 l, při naplnění tlakem 200 bar tak pojme 13 kg metanu. Zavazadlový prostor je kvůli její instalaci zmenšený na 200 litrů.
Fiat Punto Evo - motory pro alternativní paliva | ||
Motor | 1,4 8V Biopower | 1,4 8V LPG |
Převodovka | 5M | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 1368 | 1368 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/2 |
Největší výkon [kW/min-1] | 57 (51)/6000 | 57/6000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 115 (104)/3000 | 115/3000 |
Max. rychlost [km/h] | 162 (156) | 165 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,9 (16,2) | 13,2 |
Komb. spotřeba - benzin [l/100 km] | 6,3 | 5,9 |
Komb. spotřeba - plyn* | 4,2 | 7,4 |
Poh. hmotnost [kg] | 1170-1185 | 1025-1040 |
* pro metan kg/100 km, pro LPG l/100 km |
Jednotlivé verze budou odlišeny podle loga na dveřích zavazadlového prostoru. Běžné motorizace budou mít v názvu Punto černou tečku v písmeni T, výkonné 1,4 MultiAir Turbo a 1,6 MultiJet červené a motory spalující plyn zelenou.
Reálnou úsporu paliva u všech verzí Punta Evo nabízí funkce eco:Drive, která je rozšířením systému Blue&Me. Spočívá v ukládání údajů o spotřebě a jízdním sytlu na externí USB disk a následné analýze shromážděných dat. Fiat k eco:Drive dodává i výukový materiál, který má pomoci řidičům snížit spotřebu paliva až o 15 %. Data je možné také nahrávat na web Fiatu a v sekci eco:Ville je porovnávat a vyměňovat zkušenosti s dalšími uživateli této služby.
Evoluce designu – inspirace F500
Facelift bude snadno rozeznatelný podle zdůrazněné příčné lišty v předním nárazníku. Tento prvek, který byl dosud jen naznačen prolisem v nárazníku, se stane dominantní částí přídě. Šedá lišta rozděluje nasávací otvor v nárazníku, na její kraje se přesunuly přední směrovky. Pod ní, blíže středu než dosud, se nacházejí přední mlhovky, které mohou být nově vybaveny funkcí corner.
Logo Fiatu se přesunulo na chromovanou lištu nad maskou chladiče, tento prvek je zřetelným odkazem na úspěšný retro model Fiat 500. Nasávací otvory v přídi budou u sportovních verzí vyplněny voštinovou mřížkou, ostatní modely dostanou horizontální chromované lišty.
Nový motiv z předního nárazníku převezme i záď. Zadní nárazník je tvarován dynamičtěji, nová je grafika koncových světel, které výrazněji vystupují ze sloupků karoserie. Fiat také vylepšil noční design rozsvícených koncových světel. Na dveřích do zavazadlového prostoru se nachází větší logo automobilky doplněné novou grafikou nápisu Punto. Drobných úprav se dočkal také střešní spoiler a nástavce prahů. Boky třídveřové verze nesou ozdobnou chromovanou lištu.
Stylistické změny vedou k prodloužení karoserie o 3 cm na 4,06 m. Šířka (1,69 m) a výška (1,47 m) zůstávají zachovány. Punto patří i nadále mezi největší modely třídy malých vozů. Sedm ze třinácti nabízených barev karoserie je nových.
Důkladného přepracování se dočkal interiér. Nové zde bude po faceliftu téměř vše – volant s výraznějším středem, palubní deska a dveřní výplně se zahlazenými hranami, nový přístrojový štít s oddělenými tubusy a kompletního přepracování se dočkal středový panel. Ergonomické rozložení ovládacích prvků ale zůstává po faceliftu zachováno. Výrazným zdrojem inspirace bylo větší Bravo, například volant mají nyní oba modely stejný.
Prodej Punta Evo začne na českém trhu na přelomu října a listopadu 2009. Ceny budou podobné jako u Grande Punta. Grande Punto z nabídky nezmizí, vystřídá jen dosloužilé Punto Classic v roli jednoduššího levného modelu.