Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Stilo 3D 1.4 16V - stabilní základ

Ondřej Láník
Fiatovo Stilo se v nižší střední třídě objevuje už od roku 2001, kdy nahradilo duo Bravo/Brava. Technikou napěchovaný model byl ve své době nadprůměrně vybaven, ale vyšší cena bránila výraznějšímu rozšíření. V letošním, již pátém roce na...

Fiatovo Stilo se v nižší střední třídě objevuje už od roku 2001, kdy nahradilo duo Bravo/Brava. Technikou napěchovaný model byl ve své době nadprůměrně vybaven, ale vyšší cena bránila výraznějšímu rozšíření. V letošním, již pátém roce na trhu, se Stilo prodává za velmi zajímavé ceny a proto stálo za to jej znovu otestovat.

S pětidveřovým Stilem jsme se potkali naposledy před čtvrtrokem, kdy testem prošel nejsilnější vznětový model Fiat Stilo 1.9 Multijet 16V (103 kW). Bezmála třičtvrtěmilionová částka, kterou by Fiat chtěl za testovaný exemplář příliš nejde dohromady s pověstí značky, která již desítky let vybavuje jih Evropy lidovými automobily mnoha velikostních tříd. Dnes hodnocený adept je z druhého – levnějšího – okraje nabídky. Nejdostupnější třídveřový model už nějaký čas nemá pod kapotou motor 1.2 (59 kW), protože Stilo dostalo důstojnějšího nástupce 1.4 16V (70 kW), který je dalším důvodem testu již pátého Fiatu Stilo na Auto.cz.

Stilo: sebevědomý vzhled, odpovídající výbava

Ne nebojte se, tentokrát se nebudeme rozepisovat o italském stylingu, sportovním srdci nebo ladných křivkách. To jsme ostatně již několikrát udělali. Nejobsáhlejší popis třídveřového Stila najdete v testu vrcholné verze Fiat Stilo 2.4 20V Abarth.

Na nejlevnějším Stilu se nám snad nejvíce líbilo, jak mistrně dokáže klamat tělem. Snad nikdo by při pohledu na kanárkově žlutý hatchback s originální přídí a nezaměnitelnou zádí hádal, že podobný automobil je možno pořídit za necelých 330 tisíc Kč(!). Podobnost s pětiválcovým Abarthem je zarážející. K dokonalosti by byl efekt doveden zakoupením sportovního paketu (+29.000,- Kč), který obsahuje sedmnáctipalcová kola, střešní spojler a prahové lišty.

V případě nejlevnějšího Stila dovozce rozhodně nenabízí žádného juniora, kterému by z výbavy kalkulanti seškrtali v této třídě běžné prvky. V základní výbavě jsou dva přední airbagy, ABS s rozdělovačem brzdného účinku, elektrický posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním i elektricky ovládaná okna a elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka. Vskutku slušný základ, kterému musíte odpustit nemožnost doobjednání ESP nebo xenonových světlometů, které jsou příplatkovou alternativou teprve ve verzi Dynamic. Nezbytným příplatkem za rádio také nezruinujete domácí rozpočet, protože za nejlevnější autorádio s kazetovým přehrávačem zaplatíte 6.000,-Kč.

Motor 1.4 16V: mimo město pod 6 l/100 km

Nový čtyřválec, který se ve Stilech objevil s posledním faceliftem nahradil na některých trzích dosud nabízenou verzi 1.2 16V (59 kW). Nový motor bohužel lehce překročil svým zdvihovým objemem 1368 cm3 hranici výhodnější kubatury při stanovení výše povinného ručení, ale vyšší hodnoty výkonu i točivého momentu přijdou spořivým zákazníkům vhod.

Motor je po nastartování při volnoběhu extrémně tichý, ale nepřekvapí, že po výraznějším zatížení je více slyšet. Při cestovních rychlostech zvuk motoru posádku neruší, protože je ukryt v okolním aerodynamickém hluku obvyklé úrovně. Posuzujeme-li Stilo dnešními měřítky platnými v nižší střední třídě, je s 1090 kg spíše lehčím reprezentantem. To usnadňuje motoru práci (zrychlení 0-100 km/h za 12 s), ale karosérie je přitom dostatečně tuhá a nekroutí se ani na špatných cestách. Bohužel nezávislé výsledky crash testu Euro NCAP, které by potvrdily úroveň pasivní bezpečnosti Stila, nejsou dosud k dispozici.

Vítanou novinkou již základních modelů Stila jsou šestistupňové manuální převodovky. Proti motoru 1.2 16V byl změněn čtvrtý (z 1,21 na 1,12) a šestý převod (z 0,765 na 0,77). Šestka je vhodná pro dálniční jízdu, kde snižuje asi o 500 ot./min otáčky motoru (při 130 km/h pracuje motor přibližně s 3400 ot./min). To se ovšem většinou pohybujete pod maximem točivého momentu motoru 128 Nm, které je k dispozici až při 4500 ot./min, což při rychlostech kolem 100 km/h na šestý převodový stupeň znamená prakticky u každého stoupání přeřadit níže, nechcete-li respektovat diktát jízdních odporů a snížit cestovní rychlost. Větší počet převodových stupňů pomůže účinněji využít možnosti malého motoru a tak není problém při jakémkoli režimu a zatížení udržovat motor v provozně-ekonomicky optimálních otáčkách. Stilo se za to odvděčí nízkou spotřebou. My jsme jezdili mimo město za 6 l /100 km, ale při snaze o vyloženě úsporný provoz se můžete dostat o další desetiny litru na každých 100 km níže. Náklady na městský provoz jsou velmi závislé na vašich akceleračních požadavcích, takže se budete zřejmě pohybovat mezi 7 a 9 l/100 km. Jízda cestovními rychlostmi v rámci českých dálničních limitů se projeví přibližně sedmilitrovou spotřebou, ale připomeňme, že i nejlevnější Stilo umí vyvinout rychlosti daleko za českými limity, protože výrobce pro třídveřovou verzi slibuje nejvyšší rychlost 180 km/h.

Ovladatelnost Stila nemá v této cenové kategorii žádné zásadní nedostatky. Sportovní zevnějšek svádí k očekávání nekompromisních jízdních vlastností, ale turínští konstruktéři vědomě zůstali při zemi, když Stilu přiřkli civilní naladění odpružení a tlumení. Kritika by snad mohla směřovat k příliš velkému účinku elektrického posilovače, ale jestliže jsme schválili komfort jízdního pohodlí, musíme akceptovat i odladění posilovače. Automobil má standardně patnáctipalcová ocelová kola s pneumatikami 195/65 R15, přejdete-li na příplatková sedmnáctipalcová kola s pneumatikami 215/45 R17, zřejmě se vám bude hodit také městský režim posilovače, který lze aktivovat tlačítkem CITY na středové konzole, v testovaném provedení je tato funkce nadbytečná.

Interiér: standard nižší střední

Základní třídveřové Stilo, kterému byla v ceníku přiřazena cenovka 390.000,-Kč, se prakticky stále prodává s větší nebo menší slevou, která je ale vždy v řádu desítek tisíc korun. V aktuální akci pořídíte tento model za 321.100,-Kč. Složíte-li tuto částku dostanete verzi s celočernou přístrojovou deskou, jejíž hlavní díl je vyroben z prvotřídního pěnového plastu, přední sedadla s dobrým bočním vedením a klasický fiatovský tříramenný volant, který dobře koresponduje se sportovním designem tohoto hatchbacku. Dílenské zpracování středové konzole a tlačítek vlevo od volantu reprezentovalo italskou „důslednost“ ve slícování plastových dílů.

V přístrojovém panelu před řidičem je standardně třířádkový displej palubního počítače. Ten zobrazuje všechny běžné údaje, výtka směřuje snad jen k delší prodlevě při zobrazení příslušného údaje po přepnutí z jiné funkce. Porovnáváte-li například aktuální resp. průměrnou spotřebu, je současné sledování obou hodnot poměrně zdlouhavé. Další ergonomická výtka směřuje k nízko položeným ovladačům klimatizace a delší řadící páce šestistupňové převodovky, která má také delší dráhy v kulise řazení. Lacině působí snad jen plastové kliky dveří v interiéru a jednoduchý černý plast na středové konzole. Pozitivně je třeba hodnotit dvojici schránek před spolujezdcem, přičemž ta horní je obzvláště rozměrná.

Závěr: auto pro mladé věkem i duchem

Cílovým zákazníkem Fiatu Stilo budou podle nás lidé, kteří jsou ochotni přijmout horší pověst italských značek, ale na druhou stranu ocení stále svěží design, evropský původ vozu, vysokou nabízenou hodnotu za příznivou cenu a nakonec také dobrý motor, který třídveřovému Stilu poskytuje dynamické vlastnosti odpovídající nejnovějším konkurentům. Na ty tento Fiat ztrácí body v oblasti jízdních dojmů z řízení a jistoty jízdních vlastností. Cena za kterou je možno Stilo nyní pořídit zmíněná negativa plně vyvažuje.

Mladé řidiče bude zajímat také naše zkušenost z centra Prahy, kde se za křiklavě žlutým vozem otočilo mnoho žen a dívek. Stejnou službu asi vykoná Stilo v rudé barvě „Ferrari“ (oficiálně Tiziano, příplatek +3500,-Kč) nebo pastelové modré (bez příplatku). Přejeme příjemnou zábavu…

Ondřej Láník
Fiat Stilo 3D 1.4 16V
Cena základní sestavy 390 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, bezpečnostní pásy vpředu s omezovačem tahu a pyrotechnickým předpínačem, imobilizér, elektrický posilovač Dualdrive, dělené zadní opěradlo 40/60, úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky, zpoždění zhasínání světlometů (funkce "Follow Me Home"), palubní počítač, otáčkoměr, recirkulace vzduchu, nárazníky v barvě karoserie, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, vyhřívané zadní sklo, výškově a podélně nastavitelný volant, ABS s rozdělovačem brzdného účinku, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna a elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka Kč
Cena testované sestavy 434 500 Kč
Výbava testované sestavy barva extrasérie (+3.500,-), klimatizace (+35.000,-), autorádio s přehrávačem kazet (+6.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 128 / 4500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 5.5 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 305 / 1002
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1090 / 560
Rozměr pneu: 195/65 R15
Fiat Stilo 3D 1.4 16V
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4182
b) šířka (mm): 1784
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1514
f) rozchod vzadu (mm): 1508
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 690
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano