Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
38 Fotogalerie

Fiat 0,9 TwinAir: Podrobněji o nových dvouválcích

Aleš Dragoun
Italský Fiat uvolnil další informace o dvouválcích TwinAir, a to včetně oficiálních technických údajů pro řadu 500.

Celá paleta atmosférických i přeplňovaných dvouválců bude mít výkon v rozmezí od 48 do 77 kW (65 - 105 k). Jako první se představuje varianta s malým turbodmychadlem a 85 k. Fiat také u ní aplikoval elektrohydraulické řízení sacích ventilů bez mechanické vazby na plynový pedál, které nazývá MultiAir.

To zaručuje vyšší výkon a točivý moment při menší spotřebě paliva. Výhodou jsou také kompaktní rozměry agregátu. Řadový dvouválec je určen zatím jen pro Fiat 500 a je v něm umístěn vpředu napříč. Jeho přesný zdvihový objem je 875 cm3 (vrtání 80,5 mm, zdvih 86 mm). Při kompresním poměru 10,0:1 dává největší výkon 62,5 kW (85 k) v 5500 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 145 Nm v 1900 min-1. Technika je veskrze moderní, pro každý válec je k dispozici čtveřice ventilů. Rozvody jsou poháněny řetězy, nepříjemné vibrace eliminuje vyvažovací hřídel.

K mání je buď manuální, nebo robotizovaná převodovka Dualogic. Fiat 500 s motorem TwinAir 85 má také Start & Stop, tedy automatické vypínání a startování motoru. Funkce GSI (Gear Shift Indicator) pak radí, kdy přeřadit, aby řidič ušetřil ještě více paliva.

Hodnoty výkonu i točivého momentu se mohou směle rovnat atmosférickému čtyřválci 1,4 16V, kombinovaná spotřeba je ale o 30 % nižší: 4,1 l/100 km s přímo řazenou převodovkou, s robotizovaným Dualogicem žádá pětistovka ještě o 0,1 l méně. Motor s přehledem plní emisní normu Euro 5. Fiat 500 s tímto motorem dosáhne rychlosti 173 km/h a zrychluje z 0 na 100 km/h za 11 s, lhostejno, jaký druh převodovky se skrývá v jeho útrobách.

Verze s robotizovaným ústrojím je navíc vybavena tlačítkem Eco na přístrojové desce. Pokud je vypnuto, pohonná jednotka poskytuje udávaných 145 Nm. Pokud jej řidič zapne, má k dispozici jen 100 Nm, ale při 2000 min-1. Výkon sice zůstane na stejné hodnotě, ovšem je ho dosaženo až při 6000 min-1. Navíc se samočinně aktivuje ultralehký režim posilovače řízení City a o ekonomické a ekologické jízdě informuje rovněž rozsvícené písmeno E na přístrojové desce. Také řazení změní svou charakteristiku.

V prodeji budou nové verze od září, později se objeví i varianta, která bude spalovat CNG, tedy zemní plyn. Vzhledem k již v úvodu zmíněné kompaktní stavbě dvouválce se rovněž uvažuje o jeho propojení s elektromotorem do hybridního systému.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/8yK06fiuQ5A&hl=cs_CZ&fs=1?color1=0x3a3a3a&color2=0x999999" style="auto"}