Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Ženeva: Fisker Karma – Evropská premiéra a cena sériového sportovního hybridu

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Produkční verze sportovního sedanu s hybridním pohonem se představila poprvé na lednovém autosalonu v Detroitu, v Ženevě má svou evropskou premiéru.

Americká společnost Fisker Automotive také oznámila cenu novinky – tu stanovila na 78.780 eur, ovšem bez DPH, takže výsledná cena s daní by se mohla pohybovat kolem 93.000 eur, samozřejmě v závislosti na sazbách v jednotlivých státech a na jejich daňové politice. Po celé Evropě bude ekologické sportovní sedany nabízet na čtyři desítky prodejců. Americká firma také představila dva nové distributory, pro jižní Evropu jím bude firma GP Supercars z italského Merana, pro severní část starého kontinentu kodaňská Nelleman Group. Tu vede bývalý dánský závodník Jac Nelleman, který si zkusil i F1, pokusil se neúspěšně kvalifikovat do VC Švédska 1976 na Brabhamu týmu RAM.

Fisker svůj sedan řadí do kategorie EREV (Extended Range Electric Vehicle). Dva elektromotory dávají celkový výkon 375 kW (510 k) a točivý moment 1.300 Nm. Je napájen z lithiových baterií, které lze dobíjet z běžné elektrické sítě o napětí 110, 220 a 240 V. Dojezd čistě na elektrický pohon je jen 80 km, pak nastoupí přeplňovaný dvoulitrový turbodiesel, který zároveň dobíjí akumulátory. Fisker při tomto režimu jízdy udává spotřebu 2 l/100 km, celkový dojezd vozu se pak zvýší na 482 km. Automobil je schopen vystřelit z nuly na 100 km/h za 6 s a jeho největší rychlost činí 201 km/h.

Fisker bude na výrobě vozů pro evropský trh spolupracovat s finskou společností Valmet, zatím ovšem nebyly zveřejněny žádné další podrobnosti. Produkce kabrioletu Karma S, jehož studie byla k vidění také v Detroitu, je pak plánována na rok 2011.

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
8. 3. 2009 16:51
Re: Mimochodom
U elektromobilov sa s oblubou uvadza spickovy vykon elektromotora, ktory je mozny dosiahnut iba na velmi kratku dobu, 1-3 minuty.
[odkaz]
V odkaze je vidiet, ze pri spickovom vykone 200kW je kontinualny len 85kW. V tabulke dole su aj velmi kvalitne elektromotory kde pri spickovom vykone 160kW je kontinualny 135kW, otazka je, k comu je to dobre?
V clanku pisu o maximalke 201km/h. Na taku rychlost postacuje vykon okolo 110kW. Udaje do vzorca som odhadol, pouzite boli hmotnost 2200kg, celna plocha 2,2m2 a cx=0,35. Kto pozna presne parametry Fiskeru nech sa ozve.
Na urcenie maximalneho dojazdu sa nepouziva maximalna rychlost, ale nieco okolo 90km/h, kde odpor prostredia nieje taky vyrazny. (Odpor karoserie rastie s druhou mocninou rychlosti). Pri 90 km/h je pri povodnych parametroch vozidla potreba iba 16kW. Preto 2.0TDI moze ist v nizkych otackach a prebytok vykonu moze ukladat do baterii. Graf spotreby mam len pre motor Ford:
[odkaz]
Tam je krasne vidiet najnizsiu spotrebu tesne pod 2000 rpm. Motor generuje 35kW a preto ak elektromotor potrebuje len 16kW zvysok ide do baterii.
Netreba si vsimat mernu spotrebu, je to stary motor, ale ak Fisker pouzil niektory z motorov VW, tak spotreba 2 litre na 100 km je mozna. Uz pocas klasickej ecorally spotrebovalo Audi A4 s 2.0TDI len 3,32 litra na 100km.
[odkaz]
Pri tejto rally vsak nieje mozne mat stale otacky okolo 2000, boli pouzite normalne prevodovky, nie CVT. Preto ak by tento motor bezal len pri nizkych otackach v oblasti minimalnej spotreby tak je ta spotreba 2 litre na 100 km uveritelna.
Avatar - Ricardo
8. 3. 2009 10:28
Fiskeru fandím
Tenhle elektromobil vypadá velmi zdařile. Asi bych mu dal přednost před Panamerou ;-)
6. 3. 2009 22:34
Re: Mimochodom
Vážne veríš, že 510 koní a 1300 Nm uživí na dráhe 400 km púhych 8 litrov nafty?
6. 3. 2009 22:30
Re: Čísla
A ty si vieš predstaviť, že prejdeš 400 km na 8 litrov nafty? Koľko energie by tá nafta v sebe musela mať a akú účinnosť by musel mať ten pohon, aby to bola pravda?
Avatar - Plautus
6. 3. 2009 12:31
Re: moc pekne
Chrysler/Jeep nám ju časom dožičí ;-)