Ford 1,0 EcoBoost (92 kW, 170 Nm): Výroba nového tříválce startuje
Nový litrový motor se objeví ve Focusu, ale i v MPV C-Max, prodlouženém Grand C-Max a chystané menší řadě B-Max. Má přímé vstřikování, proměnné časování ventilů Ti-VCT, ale světe, div se, litinový blok. Je možná těžší, ale k jeho zahřátí na provozní teplotu je třeba o polovinu méně energie ve srovnání s hliníkovým. Verze, která se začala vyrábět, nemá původně avizovaných 88 kW, ale o čtyři více, tedy 92 kW. Šestistupňová převodovka, která bude přenášet 170 Nm/1750-4500 min-1 a krátkodobě s overboostem dokonce 200 Nm, zůstává. Spotřeba paliva se bude držet na hranici 5 l/100 km (emise CO2 114 g/km).
Tříválec vyvinuli britští inženýři v technických střediscích Fordu v Duntonu a Dagenhamu. Dostal malé účinné turbodmychadle, které se dokáže díky extrémně rychlé odezvě roztočit prakticky okamžitě až na 250.000 min-1. Sběrné potrubí je odlité přímo do hlavy válců. Tato jednodílná konstrukce je lehčí a snižuje teplotu výfukových plynů, čímž umožňuje motoru pracovat s optimálním poměrem paliva a vzduchu v širším rozsahu otáček. Dělená chladicí soustava dovoluje bloku válců zahřát se dříve než hlavě, což znamená úsporu paliva, zejména v zimě.
Energetické nároky agregátu snižují také variabilní kompresor klimatizace nebo olejové čerpadlo s proměnným průtokem. Pohyblivé části mají speciální povrchovou úpravu, čímž kleslo vnitřní tření. Dvojice hlavních řemenových pohonů je částečně ponořena v oleji, takže jejich chod je tišší a spolehlivost údajně odpovídá pohonu řetězem. Vrozené vibrace tříválců nejsou tlumeny vyvažovacím hřídelem, nýbrž setrvačníkem.
Produkce startuje v Kolíně nad Rýnem, později bude spuštěna i v rumunské Craiově. Plánovaná verze se 74 kW (100 k) se začne vyrábět později a bude spolupracovat výhradně s pětistupňovou převodovkou. Spotřeba by také neměla přesáhnout 5 l/100 km, s ní související emise dosáhnou 109 g/km. Motory 1,0 EcoBoost budou postupně k dostání také v Severní Americe, Číně a dalších regionech, kde je Ford zastoupen. Focus, který se jej dočká jako první, si budeme moci koupit od začátku příštího roku. O zástavbě do menší Fiestě se zatím překvapivě vůbec nemluví.
Zavedení výroby v Kolíně spolykalo investice ve výši skoro 3,3 miliardy korun. Stovka nových obráběcích strojů, 580 m montážní linky, 55 plně automatizovaných a 14 poloautomatizovaných procesů: to jsou stručné charakteristiky. Práci našla další devadesátka kvalifikovaných dělníků.
Plán výroby hovoří o 350 tisících kusů ročně z jen Německa a stejném počtu z Rumunska. Ford ale slibuje, že postupem času trh zahltí až 1,3 miliony těchto motorů ročně.
.