Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford 1,0 EcoBoost (92 kW, 170 Nm): Výroba nového tříválce startuje

Aleš Dragoun
Diskuze (113)
Turbodmychadlem přeplňovaný litrový tříválec s logem modrého oválu a turbodmychadlem se stává realitou. Ford spustil jeho výrobu.

Nový litrový motor se objeví ve Focusu, ale i v MPV C-Max, prodlouženém Grand C-Max a chystané menší řadě B-Max. Má přímé vstřikování, proměnné časování ventilů Ti-VCT, ale světe, div se, litinový blok. Je možná těžší, ale k jeho zahřátí na provozní teplotu je třeba o polovinu méně energie ve srovnání s hliníkovým. Verze, která se začala vyrábět, nemá původně avizovaných 88 kW, ale o čtyři více, tedy 92 kW. Šestistupňová převodovka, která bude přenášet 170 Nm/1750-4500 min-1 a krátkodobě s overboostem dokonce 200 Nm, zůstává. Spotřeba paliva se bude držet na hranici 5 l/100 km (emise CO2 114 g/km).

Tříválec vyvinuli britští inženýři v technických střediscích Fordu v Duntonu a Dagenhamu. Dostal malé účinné turbodmychadle, které se dokáže díky extrémně rychlé odezvě roztočit prakticky okamžitě až na 250.000 min-1. Sběrné potrubí je odlité přímo do hlavy válců. Tato jednodílná konstrukce je lehčí a snižuje teplotu výfukových plynů, čímž umožňuje motoru pracovat s optimálním poměrem paliva a vzduchu v širším rozsahu otáček. Dělená chladicí soustava dovoluje bloku válců zahřát se dříve než hlavě, což znamená úsporu paliva, zejména v zimě.

Energetické nároky agregátu snižují také variabilní kompresor klimatizace nebo olejové čerpadlo s proměnným průtokem. Pohyblivé části mají speciální povrchovou úpravu, čímž kleslo vnitřní tření. Dvojice hlavních řemenových pohonů je částečně ponořena v oleji, takže jejich chod je tišší a spolehlivost údajně odpovídá pohonu řetězem. Vrozené vibrace tříválců nejsou tlumeny vyvažovacím hřídelem, nýbrž setrvačníkem.

Produkce startuje v Kolíně nad Rýnem, později bude spuštěna i v rumunské Craiově. Plánovaná verze se 74 kW (100 k) se začne vyrábět později a bude spolupracovat výhradně s pětistupňovou převodovkou. Spotřeba by také neměla přesáhnout 5 l/100 km, s ní související emise dosáhnou 109 g/km. Motory 1,0 EcoBoost budou postupně k dostání také v Severní Americe, Číně a dalších regionech, kde je Ford zastoupen. Focus, který se jej dočká jako první, si budeme moci koupit od začátku příštího roku. O zástavbě do menší Fiestě se zatím překvapivě vůbec nemluví.

Zavedení výroby v Kolíně spolykalo investice ve výši skoro 3,3 miliardy korun. Stovka nových obráběcích strojů, 580 m montážní linky, 55 plně automatizovaných a 14 poloautomatizovaných procesů: to jsou stručné charakteristiky. Práci našla další devadesátka kvalifikovaných dělníků.

Plán výroby hovoří o 350 tisících kusů ročně z jen Německa a stejném počtu z Rumunska. Ford ale slibuje, že postupem času trh zahltí až 1,3 miliony těchto motorů ročně.

.

Aleš Dragoun
Diskuze (113)
16. 11. 2011 08:28
Re: A životnost?
Tak nějak jsem to myslel. Myslím, že současný cílem automobilek je vyrobit auto, který vydrží krátce přes záruku a pak se začne sypat. BTW neměla ta tvoje známá náhodou Fabku HTP a nepřeskočil jí rozvoďák >:D
15. 11. 2011 22:25
Re: A životnost?
s tim fleetem máš pravdu, neuvědomil jsem si to :yes: A je fakt, že málokdo na soukromým autě nalítá tolik, aby mu odešel motor opotřebením dřív, než zbytek auta, nemluvě o morálním zastarání :-) Teď to asi nebude už reakce na tebe, ale jasně z toho vyplývá, že většině lidí je u zadku, jestli ten motor je schopnej udělat 200, 300 nebo 500 000, protože s tim tolik nikdy nenajedou a do firemního si to snad ani nikdo nemá v plánu kupovat (a to jsem teď i připustil to, že by se ty motory mohly *, jakože nemusej). Horší by bylo, kdyby tě po 50k to auto nechalo stát uprostřed dálnice, jako mojí známou. A to to byla obyč atmosféra tříhrnec.
15. 11. 2011 15:53
Re: A životnost?
Vážně si myslím, že je automobilkám jedno, že se jejich motory kazej, ale PO URČITÝCH KILOMETRECH. Dokonce si myslím, že je to záměr. Pokud motor vydrží déle než je záruka je z pohledu automobilky defacto auto za hranicí životnosti a jako takový zralý na výměnu. Např. co tak vím tak velká část firem obměňuje služební auta po 150 000 kilometrech. Např. Škodovka nabízí záruku 120 000 km. Věřím, že u jiných automobilek je to podobně a málokterá firma má zájem udržovat fleetové auta při životě přes 200 000 km. To že si lidi soukromě provozují auta i za hranicí 200 000 km je věc druhá, ale není záměr automobilky, aby auto vydrželo půl milionu kilometrů. Jak by pak mohli prodávat nový auta, když by lidi jezdili vesele ve starejch. Cílem vyrobit bytelný, lehce opravitelný a trvanlivý auto bylo krédo za komunistů dnešní doba je jiná a málo kdo uvažuje o tom, že chce aby ho auto minimálně 10 let vozilo. Takhle uvažuješ ty, uvažuju tak třeba i já, ale na tom budoucnost automobilek nestojí.
15. 11. 2011 12:06
Re: Vykon, plniaci tlak, otacky turba
taky jsem to chtěl napsat >:D >:D
15. 11. 2011 12:03
Re: ECOsprostosť.
wow, tak to abychom tam radši začli hnát málo vzduchu, protože přece NECHCEME plýtvat kyslíkem na dokonalejší spalování. Radši se nadechneme dvou molekul CO než jedné CO2 :yes: :yes: :yes: