Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tříválcový Ford Focus 1,0 EcoBoost (74 kW): Miluj své litry

Ondřej Láník Ondřej Láník 12. 9. 2011 • 05:06
1
42
Litrový EcoBoost dorazí taky do B-Maxe a C-Maxe! Nový motor dostal přímé vstřikování, variabilní ventilový rozvod, ale taky litinový blok!

Nejmenší motor rodiny EcoBoost máme od Fordu slíben už pár měsíců. Na IAA 2011 se potvrdily dřívější neoficiální zprávy: Downsizing se teď bytostně týká všech atmosférických motorů s výkony od 74 do 88 kW. Na jejich místo se dere zcela nový litrový tříválec s turbodmychadlem.

Ford ve Frankfurtu upřesnil i první sériovou aplikaci tříválce 1,0 EcoBoost - bude pohánět tři různé modely z nabídky evropského Fordu – nejprve Focus, po němž přijde na řadu C-MAX a nakonec také očekávaný nový model Ford B-MAX.

Nový motor je nejnovějším přírůstkem do globální řady zážehových jednotek EcoBoost, které v současné době pokrývají spektrum od 1,6 do 3,5 litru. Motory EcoBoost disponují přeplňováním a přímým vstřikováním paliva.

Začátkem roku 2012 uvede Ford novou jednotku EcoBoost 1,0 l ve dvou verzích, lišících se hodnotou nejvyššího výkonu. Zatímco varianta 74 kW bude spolupracovat s pětistupňovou převodovkou, provedení 88 kW dostane šestistupňovou rychlostní skříň. Postupně bude tento motor k dostání také v Severní Americe, Číně a dalších regionech, kde je Ford zastoupen.

Litinový blok, přímé vstřikování

Přímovstřikový tříválec EcoBoost, vyvinutý Technickým střediskem Ford v britském Duntonu, dostal malé, ale velmi účinné turbodmychadlo. Díky extrémně rychlé odezvě se dokáže prakticky okamžitě roztočit rychlostí bezmála 250.000 min-1. Motor ve variantě 88 kW dosahuje nejvyšší točivý moment 170 Nm v širokém rozsahu 1750 až 4500 min-1.

Sběrné potrubí motoru EcoBoost 1,0 l je odlité přímo do hlavy válců; tato jednodílná konstrukce je lehčí a zejména snižuje teplotu výfukových plynů, čímž umožňuje motoru pracovat s optimálním poměrem paliva a vzduchu v širším rozsahu otáček.

Dělená chladicí soustava dovoluje bloku válců zahřát se dříve než hlava válců; rychlejším zahřátím bloku se šetří palivo, zejména v chladném počasí. Na rozdíl od větších motorů EcoBoost má tříválec litinový blok, k jehož zahřátí na provozní teplotu stačí ve srovnání s blokem hliníkovým o padesát procent méně energie.

Energetické nároky agregátu snižuje rovněž inteligentní příslušenství motoru, jako je variabilní kompresor klimatizace nebo olejové čerpadlo s proměnným průtokem, zatímco speciální povrchová úprava mnoha pohyblivých součástí snižuje vnitřní tření v jednotce.

Pro motorizaci EcoBoost 1,0 l v modelech Focus a C-MAX budou k dispozici také další úsporná opatření: systém stop-start, aktivní maska chladiče a inteligentní dobíjení Ford.

Stejně jako jeho větší sourozenci má i nejmenší EcoBoost proměnné časování ventilů Ti-VCT, které dále zlepšuje dynamiku i hospodárnost. Nová konstrukce nastavovacího mechanismu vačkových hřídelí přinesla rychlejší reakce, které však nejdou na úkor spolehlivosti.

Lepší tříválec?

Projev tříválcového motoru patří k největším nevýhodám radikálního downsizingu, a tak Ford dělal co šlo, aby jeho nejnovější masově vyráběný motor překvapoval pozitivně.

Oba hlavní řemenové pohony agregátu jsou částečně ponořené v oleji. Výsledkem tohoto inovativního uspořádání je tišší a efektivnější chod při provozní spolehlivosti odpovídající pohonu řetězem. Velká péče byla věnována rovněž potlačení přirozených vibrací tříválcového agregátu.

Namísto tradičních vyvažovacích hřídelí, které spotřebovávají část výkonu motoru, se konstruktéři Fordu rozhodli kompenzovat vrozenou nevyváženost tříválce použitím záměrně „nevyváženého“ setrvačníku a řemenice a optimalizovaného uložení agregátu v karoserii. Kvalitu tohoto uspořádání důkladně prověřilo 720.000 testovacích kilometrů, z nichž 360.000 km připadlo na zkoušky spolehlivosti a 10.000 km na ověření environmentálních charakteristik motoru.

Další technické podrobnosti o novém motoru EcoBoost 1,0 l budou zveřejněny před jeho uvedením na evropské trhy začátkem roku 2012.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
Avatar - Ada je zase tady
6. 10. 2011 00:47
Požádný diesel žádným lihovým tříhrnkem nenahradíš
Tak to vždycky bylo, je i bude. :-!
5. 10. 2011 18:42
Re: Základní otázka - jakou má motor výdrž?
Benzín s turbem ano, ale ne se třemi válci. To je proti přírodě...! :-!
5. 10. 2011 14:12
Re: "inovace"?
to neni kvuli lepsimu vyplachovani, ale kvuli snizeni teplotnich ztrat salanim...
Avatar - superkutil
20. 9. 2011 15:59
Základní otázka - jakou má motor výdrž?
Měl jsem možnost jezdit s 1.4TSI 125kW a 1.2TSI 77kW a doporučuju všem si to vyzkoušet. Ty motory vůbec nejsou špatný i když proti TDI jsou hodně žravý. Ale benzín s turbem, to je dobrá cesta. I když já bych raději šel do auta s nějakým dieselgenerátorem a elektromotory v kolech. A případně i s baterkami nebo nějakým kondenzátorem pod podlahou. Něco jako tohle [odkaz]
Avatar - Katikakus
13. 9. 2011 16:08
Re: "inovace"?
Vybavy ted nechci srovnavat - nechce se mi hrabat v cenicich, ale co se tyce vzhledu a kvality mas naprostou pravdu - sice tam nevidim primou korelaci s hmotnosti, ale Yaris je proti Quasimodovi jmenem Fabia vzhledem i kvalitou uplne nekde jinde.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku