Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford B-Max vs. Opel Meriva vs. Škoda Roomster – Neobyčejný život obyčejných dveří

Leoš Káňa
Diskuze (138)
Mezi malými MPV jsme narazili na zajímavé srovnání. A to hlavně kvůli systému otevírání zadních dveří.

Když se řekne slovo dveře, každý si představí futra, kliku, zámek a to, že skrz ně někam vstupuje nebo odchází. Jako slovo samo o sobě není nijak libozvučné ani hanlivé. Ale v případě testovaných malých MPV má přece jedno kouzlo, každý z modelů si totiž dveře vyložil po svém.

Tedy alespoň zadní. Ford B-Max si vzal za vzor velká MPV a dozadu nainstaloval šoupačky. Ale pozor, bez středového sloupku! Proti B-Maxu jsme postavili Opel Meriva, který před pár lety přišel se systémem otevírání zadních dveří proti směru jízdy, a typického zastánce „klasiky“ Škodu Roomster. Všechny přitom poháněly nejsilnější turbodiesely z nabídky.

Otevři se!

Tentokrát začneme trochu netradičně a v první řadě se zaměříme na výhody a nevýhody jednotlivých přístupů k problematice nastupování do zadní části vozu. A tak přelézáme z jednoho vozu do druhého, přistavujeme auta k sobě a zase od sebe a snažíme se vytvořit veškeré možné i nemožné příklady a situace. Po chvilce máme rozuzlení.

Klasická koncepce Škody Roomster se ukázala jako naprosto dostačující. Těží totiž z velké délky karoserie i rozvoru. Díky nim jsou zadní dveře až překvapivě rozměrné, navíc se otevírají do slušného úhlu. Do vozu tak mohou nastupovat i ve stísněném prostředí (blízko stojí jiné auto a dveře nejdou

pořádně otevřít) najednou řidič i cestující sedící za ním. Problém jsme nezaznamenali, ani když jsme se snažili na zadní sedadlo ukotvit dětskou sedačku se systémem Isofix. Vstupní otvor k zadním místům je v roomsteru opravdu luxusní, takže jsme měli pro manipulaci kolem sebe dost prostoru. Stačí ale, když škodovku zaparkujete blízko zdi nebo vedle jiného auta – a dveře nelze otevřít naplno. Tím se vše zkomplikuje.

Nové směry?

Nejlépe se nám s dětskou sedačkou manipulovalo v merivě. Stačí vzadu udělat škvíru, kudy ji protáhnete. Sedačku máte pořád před sebou a nemusíte ji ukotvovat někde „za rohem“. Jenže k tomu, abyste udělali potřebnou „škvíru“, potřebuje meriva vedle sebe o 5 cm více místa než škodovka. Její zadní dveře jsou totiž mnohem mohutnější než v případě roomsteru. Místo vedle opelu je limitující i pro nastupování posádky. Všechny dveře se sice otevírají téměř do pravého úhlu a dopředu i dozadu je přístup v optimálním případě exkluzivní, ale stačí zaparkovat na zaplněném parkovišti – když je vedle opelu málo místa a dveře nejdou úplně otevřít, zepředu a zezadu najednou prostě nevystoupíte.

Prostorové potíže s parkováním eliminuje posuvný systém, například ten ve fordu. Navíc když se ještě B-Max obejde bez středového sloupku, je pro nastupující připravený opravdu velký otvor. A nezáleží na tom, jestli vás někdo nebo něco poblíž vozu omezuje. Jenže i tak jsme narazili na drobný problém. Při usazování dětské sedačky nám překážel držák předních bezpečnostních pásů. Ten je totiž integrovaný do boku předního opěradla a tak nějak divně vystrčený do prostoru. K tomu do zavírání posuvných dveří musejí slabší jedinci zapojit obě ruce.

Netradiční řešení fordu a opelu u nás vyvolala další pochybnosti. A to ohledně bezpečnosti. Výsledky nárazových testů Euro NCAP je však okamžitě

rozptýlily. Oba vozy totiž dostaly i podle nové metodiky pět hvězdiček, čímž pevnost konstrukcí obhájily.

DOJEM

Moderna se prosazuje

A nyní už klasicky. Je vám jedno, jak se na zadní sedadla dostanete? Pak vás možná bude zajímat, jak se nám tato trojice líbila, kolik místa uvnitř najdete, jak úsporné má motory nebo kolik komfortu nabídne.

Na první pohled vidíme, že Ford B-Max se objevil teprve nedávno. Kinetický design je rozpracovaný do všech detailů. Přední část působí i díky světlům protaženým až k předním sloupkům dynamicky a také zezadu vypadá vůz vyváženě – to například o prodlouženém C-Maxu říct nemůžeme. Líbilo se nám také uvnitř. B-Max dá hned najevo, že patří do rodiny fordů. I když se někomu tento kosmický styl líbit nemusí, my mu dáváme jedničku. Tedy dali bychom, ale kvůli nevyváženým proporcím nemůžeme – přitom by stačilo jen trochu protáhnout zadní převis.

To opel s rozložením plechové masy tolik problémů nemá. Líbily se nám i jeho měkké křivky a přechody, ale celek není tak výrazný jako v případě fordu. Také vlnovka na spodní linii bočních dveří nám připadá taková nějaká laciná a celkový dojem nezachránilo ani pěkné a čisté zpracování interiéru s palubní deskou rozdělenou vodorovně opticky na dvě části.

A co říci ke škodovce? Ačkoliv se roomster vyrábí od roku 2006, nevypadá stále zle. Hlavně z boku vynikne originální přístup s prosklením předních dveří a zadní části. Také linie masky a zadních skupinovek má nádech nadčasovosti. To ale už nemůžeme říct o ztvárnění interiéru. Zde jsou roky znát, ale například dvoubarevné provedení vnitřek hodně oživuje. Takže z pohledu designu škodovka zase až tak nezaostává.

Logika věci

Roomster dále získává body v kategorii, kde hodnotíme ovládací prvky. Jednoduché a přehledné rozmístění přístrojů se nám líbí i po sedmi letech výroby. Řidič má většinu tlačítek po ruce a jejich ovládaní je intuitivní.

To například s palubním počítačem nebo nastavením rádia jsme u fordu lehce bojovali. Není tak přímočaré jako u škodovky a zase jsme se v něm museli probírat a připomínat si některé zvláštnosti.

Zejména proklikávání se v menu k nastavení některých předvoleb rádia je zbytečně složité. Také ukazatele na palubním štítě nejsou příliš přehledné.

V případě merivy nás zase zaskočila změť tlačítek na středovém panelu, kterými se nastavuje klimatizace, audiosoustava a palubní počítač. Doporučujeme si je nejdříve důkladně prostudovat a trénovat rozmístění poslepu. Jinak je jejich ovládání za jízdy nemožné.

PROSTOR A POHODLÍ

Malí velikáni

Hlavním důvodem, proč si zákazníci kupují malá MPV, je nabídka více místa v kabině než u malých městských hatchbacků při zachování stejných vnějších rozměrů. Tuto filozofii zastává ale jen Ford B-Max, který je s délkou 4077 mm jen o něco delší než fiesta. Proti němu jsou škodovka a opel obry. Kdo je ale z testované trojky nejprostornější?

Podle vnějších rozměrů by to měla být s přehledem meriva. Pamatujeme si ale příklady, kdy jsou z nějakého záhadného důvodu opely uvnitř výrazně menší, než na první pohled vypadají. Sice jsme čekali o něco víc, ale i tak je meriva ze zmíněné trojice nejprostornější. Je totiž vyvážená ve všech směrech. Figurantovi s výškou 174 cm zbývalo na zadních sedadlech na kolena ještě úctyhodných 18 cm a nad hlavou 9 cm. Se šířkou interiéru jsme byli spokojeni hlavně vpředu, kde jsme se cítili skoro jako v podstatně větší zafiře. Vzadu je to o malinko horší a tři cestující se budou trochu tísnit. Mohutné zadní dveře totiž zasahují hluboko do místa pro posádku. Nejširším interiérem se chlubí Ford B-Max. Vpředu jsme měli podobné pocity jako v merivě a vzadu si libovali ještě víc. Ford nebude mít problémy s přepravou tří cestujících na zadních sedadlech, ale více tratil v podélném směru a při měření místa nad hlavou. V těchto dvou ukazatelích na zbylou dvojici – a hlavně na roomster – nemá.

Škodovka je kapitolou sama pro sebe. Kdyby nedostala přední nápravu z fabie, což ji hodně limituje v šířce interiéru, neměla by konkurenci. Na délku – i se zadním sedadlem posunutým úplně dopředu zbývalo figurantovi před koleny 5 cm – ani nad hlavou si kabina nezadá s velkými MPV. Bohužel je ale dost úzká. A to tak, že jsme se vpředu cítili stísněně. Vzadu to vypadá podobně.

Pohodlí není samozřejmostí

Se šířkou interiéru souvisí rovněž pohodlí a velikost sedadel. Ptáte se jak? Nejužší kabina jako by se podepsala i na samotných sedačkách. Pro silnější postavy to představuje problém. Ani vzadu se škodovka nepochlapila. Vysoká variabilita a rozdělení na tři samostatná sedadla je sice hezká věc, ale pohodlí si cestující vzadu příliš neužijí. Opěradla i sedáky jsou krátké a tvrdé.

Mnohem lépe si vedou ford a opel. Zejména přední sedačky jsou v obou případech hodně pohodlné a dostatečně velké. O malinko lépe je na tom meriva. Při hodnocení zadních sedadel ale B-Max ztrátu dohání. Klasické rozdělení na 60:40 zaručuje, že stejné pohodlí budou mít všichni tři cestující. To opel s flexibilním systémem zadních sedadel předurčil prostřední místo k nepoužívání.

Rozměry interiéru Ford B-Max Opel Meriva Škoda Roomster
Misto podelne/na kolena ideal (cm) 145/13 130-148/0-18 136-151/5-19
Vertikalni prostornost P/Z, misto nad hlavou P/Z (cm) 93-100/94, 6-14/7* 95-104/96, 9-17/9 96-104/99, 10-18/12*
Šiřka interieru P/Z, šiřka v loktech P/Z (cm) 129/136, 144/144 135/125, 144/142 122/125, 137/140
Delka x šiřka sedaku u řidiče/zadniho pasažera vlevo (cm) 50 x 48/48 x 42 50 x 50/46 x 44 48 x 46/46 x 43
Rozměry opěradla řidiče (delka x šiřka) (cm) 63 x 48 64 x 50 60 x 49
Průchodnost zavazadloveho prostoru (vyška x šiřka) (cm) 84 x 99 83 x 105 88 x 102
Vyška dolni hrany kufru/průchozi vyška pod 5. dveřmi (cm) 64/193 65/183 64/191
* střešní okno

Kouzelné páčky

Pro co největší využití kabiny přicházejí výrobci s různými variabilními systémy sedadel.

Když se před sedmi lety objevil roomster, působilo jeho uspořádání druhé řady jako zjevení. Jednotlivé sedačky lze posouvat dopředu a dozadu v rozmezí 15 cm, můžete jim skládat opěradla, vyklápět je dopředu či úplně vyndat. Nebo vyjmete prostřední díl, boční sedadla posunete víc do středu a získáte víc místa kolem nich. Můžete si s nimi hrát jako s dětskými skládačkami, ale má to jednu vadu: pokud chcete delší rovnou podlahu, musíte sedačku úplně vyjmout.

Zde vidíme přednost Opelu Meriva – nikdy není zapotřebí zadní sedadla vyndávat, a ani to vlastně nejde. Zadní řada je také rozdělena na tři části, které lze podélně posunovat. Bonus představuje možnost složit prostřední díl a krajní sedadla posunout ještě více dozadu a trochu doprostřed. Rozsah posunu se tak zvýší na 18 cm. A když chcete zvětšit kufr, stačí sklopit opěradla, přičemž se lehce dolů zasune i sedák.

Kam to dáme?

V případě kufru platí to samé jako o velikosti kabiny. Zájemce o malé MPV chce i hodně litrů pro zavazadla. Každá škodovka je v tomto údaji v popředí segmentu a ani roomster není výjimkou. S plnohodnotnou rezervou dozadu naložíte až 477 litrů nákladu – tedy pod plato. Škoda je totiž ohromná i směrem nahoru a při sklopení zadních sedadel pojme 1553 l. Jenže když druhou řadu z vozu úplně vyjmete, promění se roomster ve stěhovák, do kterého naložíte 1778 litrů nákladu – prostě paráda.

Druhé místo si s kufrem pro 400 l zajistila meriva. Rozhodně jde o slušný údaj, který uspokojí většinu průměrných rodin. Sklopením sedadel se navíc zvětší na 1500 l. U opelu jsme však ocenili hlavně pravidelnost kufru bez výstupků a propadlin kolem podběhů. V obou bocích jsou navíc praktické uzavíratelné schránky, které třeba roomsteru chybějí.

Ford B-Max je jasně nejkratší a nejnižší, takže ani nepřekvapí, že má nejmenší kufr. V základním uspořádání a s minirezervou se do něj vejde jen 304 litrů, maximálně potom 1372 l. To je na MPV docela málo.

MOTORY

Nafta má zelenou

Na vrcholu nabídek všech testovaných modelů stojí přeplňované vznětové čtyřválce, které máme rádi hlavně pro sílu, zátah od nízkých otáček a také

nízkou spotřebu.

Nejsilnější z celé trojice je Opel Meriva 1.7 CDTI s výkonem 96 kW. Říkáte si, že to asi není zrovna fér vůči mnohem slabším soupeřům, ale my jsme to tak chtěli. Slabší varianta s výkonem 81 kW by se ke škodě a fordu sice hodila víc, ale proč bychom se s ní vůbec zabývali, když stojí stejně jako 96 kW? O dynamice tohoto agregátu nemá cenu polemizovat. Mezi malými MPV jde o nejsilnější turbodiesel. Proto ani nepřekvapí, že v akceleraci a pružnosti soupeře jasně předčil, a to je meriva o více než 100 kg těžší. Dynamiku jízdy však vykupuje vyšší spotřeba. Výrobce udává průměr 5,2 l/100 km, ale my jsme jezdili za 6,1 l. Také kultivovanost agregátu by mohla být lepší a zátah do 1600 otáček je nevýrazný.

Zlatý střed představuje 1.6 TDI v roomsteru. Není nejsilnější, nejúspornější, ani nejtišší, ale působí celkově vyrovnaně a plynule zatahuje již odspodu. Žádný turboefekt tedy nezaregistrujete.

Pocitově nejpříjemnější je šestnáctistovka v B-Maxu. Má nejlepší odhlučnění, příjemně se sbírá odspodu a hlavně má nejmenší apetit. Bohužel je ale také nejslabší. Se svými 70 kW při dynamickém měření za oběma konkurenty výrazně zaostávala, B-Maxu nepomohla ani jeho nejnižší hmotnost. Výkonnější vznětovou verzi automobilka nenabízí.

U fordu se nám líbilo i řazení. Samotná páka je sice delší, ale dráhy řazení krátké a přesné. Jenže ani opel a škoda neřadí špatně, vytkli bychom jim nějaké drobnosti.

Údaje o testovaných vozidlech
ZÁKLADNÍ ÚDAJE OD VÝROBCE Ford B-Max 1.6 TDCi Opel Meriva 1.7 CDTI Škoda Roomster 1.6 TDI
Motor, ventilový rozvod turbodiesel R4/OHC turbodiesel R4/DOHC turbodiesel R4/DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1560 1686 1598
Největší výkon (kW/ot. za min) 70/3800 96/4000 77/4400
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 215/1750 300/2000-2500 250/1500-2500
Převodovka pětistupňová man. šestistupňová man. pětistupňová man.
Délka x šířka x výška (mm) 4077 x 1751 x 1604 4288 x 1812 x 1615 4214 x 1684 x 1607
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2489, 1487/1477 2644, 1488/1509 2620, 1436/1500
Rozměr pneumatik 195/55 R16 205/55 R16 205/40 R17
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1310/545 1430/680 1322/530
Objem zavazadelníku (l) 304/1372* 400/1500 477/1553-1778**
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 47/1175 54/1038 55/1170
Nejvyšší rychlost (km/h) 173 196 181
Emise CO2 (g/km) 104 138 124
*S minirezervou, **s rezervou
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 10,4/16,3 6,8/13,5 9,8/15,3
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 2550 2300 2350
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 46,1 43,0 44,0
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 47,9/85,1/123,2 44,7/82,0/120,5 46,9/85,2/124,6
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 4,9 6,1 5,5

JÍZDA

Další body pro merivu

Nejvíc nás zajímalo, jak si povede ford bez středového sloupku, který je u všech aut základním stavebním kamenem zpevňujícím celou konstrukci.

Na pěkné silnici je vše v pořádku, ale při přejezdu zpomalovacích prahů nebo tramvajového pásu to v oblasti mezi předními a zadními dveřmi lehce zaskřípalo a bylo cítit zavlnění karoserie. Tvrdé tlumiče přenášejí do karoserie rázy a žehlení nerovností známé z fi esty se nekoná. Navíc mezi kuželkami se B-Max hrne rovně dopředu.

Mnohem větší jistotu jsme při slalomu mezi překážkami cítili v roomsteru, přestože se jeho těžký zadek snažil ujíždět. Pocit z pevnosti karoserie je ale lepší a přenášení nárazů na výmolech přisuzujeme spíš sedmnáctipalcovým kolům.

Prim mezi naší trojicí hraje meriva, která se slalomem propletla nečekaně suverénně, a přitom dokáže většinu nerovností příjemně vyžehlit.

ZÁVĚR

Pokud budeme hodnotit pouze přínos nových řešení zadních dveří, musíme uznat, že klasika v podobě Škody Roomster má stále převahu. Určitě je to dáno i tím, že má zadní dveře obrovské jako vrata od stodoly. Meriva s otevíráním proti směru zpříjemňuje nastupování, zadní dveře jsou však zbytečně mohutné a zasahují hluboko do interiéru. Nastupování zlepšuje také posuvný systém Fordu B-Max bez středových sloupků. Jsme však zvědavi, jak bude vše lícovat po pěti, ba dokonce deseti letech provozu. Při komplexním hodnocení se nám nejvíce líbila meriva, a to díky vyváženým vlastnostem a silnému motoru. Roomster je přepravním šampionem s obrovským kufrem, ale úzkým interiérem. Největší předností fordu je úsporný motor.

Leoš Káňa
Diskuze (138)
12. 2. 2013 10:44
Stále ten istý príbeh...
Je to dookola to isté - zľahčovanie, prehliadanie a ospravedlňovanie chýb a nedostatkov Škody, a hľadanie chýb a nedostatkov u konkurentov.
12. 2. 2013 10:40
Re: SMetisko
:yes:
11. 2. 2013 19:09
Re: To snad ne!!!!
Ale dají, A úplně stejným způsobem, máme scenica z roku 1997 do dnes takže to vím. :-)
11. 2. 2013 11:12
Re: Roomster
Roomster je auto třídy "malé MPV". Vypadá to, že je to podstatná informace, kterou nebereš do úvahy.

Pro tvou informaci, sezení vzadu je pohodlnější výrazně víc než např. v Octavii. Ostatně ani tam, stejně jako např. do Superbu nebo naprosté většiny klasických aut si tři dospělí pohodlně nevejdou. Se sedákem žádný problém není, pokud mají sedadla nějakou chybu, tak je to naopak kratší opěradlo.

Roomster jako takový není soupeřem větších a velkých MPV, ale spíš alternativou klasických malých aut až nižší střední střídy.
11. 2. 2013 10:44
Re: Obhajoba škaredej garážovej reality
Nedělej slovákům ostudu.