Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Cougar - Další Fordova šelma

Luboš Chládek
Uhlazený, důmyslný a přitom velmi nevšední design Fordu ve stylu New Edge opět slaví úspěchy, tentokrát vytvořil svěží, dynamicky vyhlížející sportovní kupé s názvem Cougar. Tento velmi moderní vůz, který ve výrobním programu nahrazuje v Evropě...

Nové kupé vychází z mechanických skupin Mondea a know-how získaného ze studie MC-II, které jsme mohli shlédnout loni na podzim. Bez zajímavosti není ani informace, že 85% dílů lze recyklovat.

Zdokonalená technika Mondea a upravený podvozek dávají Cougaru vynikající celkové parametry, a tak se řadí po boku menší Pumy k vozům, které díky vývojové efektivitě Fordu, staví na komerčně úspěšných osobních vozech - jako podklad pro Pumu byla použita Fiesta. Zcela nový design oproti Probe, který už se dnes nevyrábí, použitý poprvé při vývoji maličké Ka (), později na sportovní Pumě. Návrháři hledali jednoduchý, elegantní a přitom přitažlivý vůz, který by byl na první pohled odlišný od splývavé šedi dnešní produkce. Myslím, že se tento záměr podařil a výsledkem je spojení elegance s vyzývavostí a dynamikou klasického sportovního vozu. Odvážné a čisté tvary působí velmi emotivně a zejména stoupající boční linie dává autu dravý a mrštný, až šelmovitý vzhled. Vždyť Cougar znamená v překladu puma, a to je šelma jak se patří.

Cougar překvapí velkým vnitřním prostorem pro všechny čtyři cestující s bohatou vnitřní výbavou. Ve standardu nalezneme SecuriLock TM (pasivní ochrana proti krádeži), vysoce bezpečný okruhový alarm systém s dvojitým zamykáním, bezfreonovou poloautomatickou klimatizaci, sportovní sedačky s velmi dobrým bočním vedením nebo např. velký výběr audio systémů včetně CD měničů. Světlý interiér dodává pocit ještě většího prostoru, což podtrhuje i rozměrné zadní vyklápěcí okno. Zejména důmyslná konstrukce zadních sedadel poskytuje všem cestujícím dostatek místa pro hlavy, tak i kolena a oblast ramena a loktů. Dvoje dlouhé dveře spolu s dozadu skloněným B sloupkem, které velmi usnadňují nástup na přední a zejména za zadní sedadla, ale také prostorný, 410 litrů pojímající zavazadlový prostor podtrhují univerzálnost použití tohoto nevšedního vozu.

Podvozek vozu, výborně se osvědčující v loni nejprodávanějším vozu střední třídy v ČR - Mondeu, je ještě upraven a tak zaručuje výborné jízdní vlastnosti, ale i jistotu a vynikající ovladatelnost, která uspokojí i ty nejnáročnější sportovce. Celkovou "nabroušenost" vozu podtrhují i velkoryse dimenzované kotoučové brzdy v základní výbavě s ABS poslední generace, které má elektronicky ovládané rozdělování brzdné síly. Některé části ABS spolupracují i na systému protiskluzu. Tyto systémy dohromady zaručují mimořádné trakční schopnosti za všech situací i klimatických podmínek. Jak jsme mohli zaslechnout první dojmy odborníků, speciálně vyladěný podvozek s plynokapalinovými tlumiči dávají vozu nejen tvrdší sportovní charakteristiku, ale i jedinečné jízdní vlastnosti a překvapivě zachovávají i velmi dobrou úroveň jízdního komfortu. Rozměry vozu, délka 4699 mm, šířka 1769, výška 1352 mm a rozvor 2704 mm samozřejmě přispívají jak prostornosti tak i jízdní stabilitě.

Jako pohon přední nápravy mohou být použity osvědčené zážehové motory o objemech 2 a 2,5 litru řízené fordovými nejnovějšími elektronickými systémy. Motor ZETEC 2,0l 16V dává výkon 96kW/130 koní a nový Cougar s ním zrychluje z místa na 100 km/h za 10,3 sekund a dosahuje maximální rychlosti 9 jednotek za hranicí dvěstě kilometrů za hodinu. S takovýmto motorem vychází kombinovaná spotřeba, zřejmě ukázněného řidiče, 7,8 l/100 km. Komu nestačí svištět dvěstědevítkou a potřebuje ještě zrychlit může využít maximálních 225 km/h motoru V6 Duratec 2,5l 24V. Ten dosahuje maximálního výkonu 125KW/170 PS a stovku dosahuje již po 8,6 vteřinách od rozjezdu. Tento "nadupanec" si vystačí s poměrně příznivou spotřebou 8,3 litrů při ujetí 100 km v kombinovaném provozu. Tyto čísla hovoří za vše a je tedy jasné, že výkonovou rezervu mají oba modely, které mohou být vybaveny standardní pětistupňovou manuální převodovkou nebo 4-stupňovou automatikou. Jízdní výkony uvedené výše odpovídají manuální převodovce u automatické jsou samozřejmě jak u rychlostí, tak i u spotřeby o něco málo horší.

Do prodeje se tento velmi ambiciózní sporťák Cougar dostane letos na podzim a posílí tak pozice značky Ford, která má v této kategorii vozů zastoupení díky menší Pumě (). Prodej by měl být usnadněn strategií "Low cost-of ownership", tedy taktikou firmy Ford, která zajišťuje co nejnižší náklady na "vlastnění" tohoto vozu, tedy pořízení, provoz a údržbu např. interval prohlídek je po ujetí 15000 km, pojištění má nízké sazby a také náhradní díly se mají pohybovat na co nejnižší hranici.

Celkově lze tedy shrnout informace o žhavé novince slovy viceprezidenta Fordova evropského centra pro malé a střední vozy, pana Williama Boddieho: "Nový Cougar je moderní, vyzrálé sportovní kupé střední třídy, které spojuje inovační design, potěšení z jízdy a praktické balení vše-v-jednom. Naším cílem bylo vytvořit automobil s ojedinělým, výrazným designem, který by podtrhával již osvědčený podvozek." , se kterými podle dostupných informací, nelze než souhlasit. Počkejme si ale na jízdní dojmy abychom mohli srovnávat s dalšími konkurenty, které jste už měli na našich stránkách možnost poznat (např. Mercedes-Benz CLK nebo i Fiat Bravo HGT).



Luboš Chládek