TEST Ford Fiesta ST (110 kW): naše první jízdní dojmy
Další generace silných Fiest se sice začala prodávat už na konci minulého roku, jenže letošní zima ke koupi klasického sportovního hatchbacku příliš nevyzývala. Jarní počasí a osychající asfalt jsou ale dostatečnou provokací jak pro podvozek, tak také pro sériové pneumatiky Pirelli P Zero.
Čtvrtstoletí rychlých Fiest
Historie sportovně laděných modelů řady Ford Fiesta sahá do roku 1981, kdy vyjela Fiesta XR2. Tento model byl prvním reprezentantem své řady, který jel rychleji než 160 km/h. O vývoj modelu Fiesta XR2 se zasloužili experti centra Special Vehicle Engineering, které bylo předchůdcem dnešní divize TeamRS. Fiesta druhé generace se představila v roce 1983 a její vyšlechtěná verze XR2 se objevila jen o rok později. Nový model měl už pětistupňovou převodovku a poháněl jej motor o výkonu 72 kW. V roce 1989 pak vznikla Fiesta XR2i třetí generace. Písmeno „i“ v jejím označení dávalo najevo, že motor je vybaven vstřikováním benzinu. Především díky této technologii dosáhl jeho výkon hodnoty 81 kW. I když nový sportovní model nebyl tak dramaticky tvarován jako jeho předchůdce, šlo do té doby o vůbec nejvitálnější Fiestu. V průběhu dalších let se výkony šplhaly stále výš: V roce 1990 vyjela Fiesta RS Turbo, poháněná přeplňovaným zážehovým motorem o výkonu 100 kW. Nástupce Fiesty RS Turbo se stal v roce 1992 model Fiesta RS1800. Tento model byl o málo pomalejší, ale také mnohem příjemnější v běžném provozu, což byla zásluha především jeho zážehového čtyřválce nové řady Zetec o objemu 1,6 l a výkonu 96 kW.
V dalších letech se Ford v segmentu malých sportovních vozů soustředil na modely Puma a Focus. Nyní však znovu vyjíždí „ostrá“ Fiesta.
Fiesta ST: poprvé pod křídly TeamuST
S písmeny ST (Sports Technologies) jsme se u odvozených sportovních modelů Fordu již několikrát setkali. Nejvýraznějším estéčkem bylo šestiválcové Mondeo ST 220, které nakonec přijala do svých služeb také Policie České republiky, umírněnější sportovní atmosféru nabízely také Focusy ST 170. Spojení písmen s číslicemi udávajícími výkon v koních Ford opouští a nová Fiesta ST je současně prvním výsledkem práce nového TeamuRS, pod vedením Josta Capita.
Filozofie ukrytá pod kabátem momentálně nejsilnější Fiesty je hlubší než se na první pohled zdá. Péče, která byla věnována nové sportovní verzi totiž vychází z požadavků největšího trhu těchto vozů – Velké Britanie. Této kolébce sportovních „hot-hatchů“ byla přizpůsobena také specifikace Fiesty ST, která na první pohled není ani nejsilnější, ani nejrychlejší ze srovnatelných modelů, kriterium fun-to-drive nebo chcete-li radost z jízdy se však limitně blíží k dokonalosti v rámci této cenové kategorie...
Motor: zážehový čtyřválec Duratec 2.0 (110 kW)
Široká paleta motorů koncernu Ford obsahovala hned několik možností, které přicházely v úvahu ve chvíli, kdy se uvažovalo o hnacím agregátu pro Fiestu ST. Nakonec padla volba na klasickou kubaturu 1999 cm3, pocházející z Mondea. Implantace však nebyla realizována prostým výměnným způsobem. Před tím než se dvoulitr Duratec pod malou kapotou Fiesty zabydlel, absolvoval důkladnou přípravu. Celohliníkový motor „dýchá“ sacím potrubím s variabilní délkou, výfukové potrubí se stará, vedle optimalizace výkonu motoru, také o opravdu jadrný zvuk, který ve voze navozuje optimální atmosféru, ale přitom zvenku neruší.
Nejvyšší výkon 110 kW dosahovaný při 6000 ot./min není rozhodně hodnota na samém vrcholu této třídy, ale podle Fordu jde o kompromis mezi sportovními vlastnostmi a daňovým zatížením potenciálních kupců. Ti se prý v Británii rekrutují převážně z řad mladých lidí, pro které by vyšší daně mohly být obtížně překonatelnou překážkou. Výkon je vyšší o necelé 4 kW oproti stejnému motoru v novém Focusu, obdobně vzrostl také nejvyšší točivý moment ze 185 Nm na 190 Nm při 4500 ot./min. Fiesta ST je podle Josta Capita ideálním základem pro další individuální tuning, jehož úroveň si každý britský zákazník u svého tunera stanoví sám…
S Fiestou ST jsme absolvovali necelé dvě stovky kilometrů převážně na klikatých silničkách střední Itálie. Přesně takový terén odpovídá naturelu Fiesty ST, která sice neohromí absolutní hodnotou zrychlení z klidu na 100 km/h (8,4 s), ale velmi příjemnou schopností ochotně zrychlovat prakticky z jakýchkoliv otáček. Automobil je tedy velmi dobře použitelný i ve městě, kde vysoký točivý moment v kombinaci s těsně rozloženými převody usnadňuje jízdu v kolonách, bez nutnosti častého řazení. Dráhy řadící páky jsou krátké a v kulise exaktně definované.
Točivý moment sice vrcholí až při 4500 ot./min, ale 90 % této hodnoty je k dispozici mezi 2200 a 6150 ot./min. Motor dostal nový lehčí setrvačník, takže se ochotně rozbíhá do otáček, pružné zrychlení z 80 km/h na 120 km/h na pátý převodový stupeň trvá 11,3 sekundy.
Podvozek: tužší pružiny, nové tlumiče a převod řízení
Z dobrého podvozkového základu standardní Fiesty vykouzlili lidé z TeamuRS hbitý hatchback, který ochotně a přesně reaguje na vše co mu poručíte. Celek se přirozeně posunul směrem ke sportovnímu vozu, ale i při jízdách po městě nebo horších cestách se netřeba bát výrazného nepohodlí.
Přední pružiny jsou proti běžné Fiestě (16,5 N/mm) tužší (24 N/mm) a tomu odpovídá také nové naladění tlumičů, obdobná úprava postihla i zadní nápravu, jejíž zkrutná příčka je z původních 520 Nm/° přitvrzena na 720 Nm/° . Geometrie přední nápravy s negativním odklonem zlepšuje trakční schopnosti Fiesty ST. Řízení má o deset procent strmější převod a působí i subjektivně velmi sportovně. Ovládání Fiesty ST se nám líbilo kvůli jednoznačné, rychlé a nekompromisní odezvě na pohyb volantu. Podílí se na tom mj. dále vyztužený pomocný rám přední nápravy.
Ford opět ukázal, že podvozky umí. Fiesta ST dělá řidiči svou ovladatelností a mrštností radost při každém průjezdu zatáčkou, nad čímž v našem případě bdělo ESP s citlivě nastavenými limitními hodnotami pro zásah do řidičových hrátek.
Brzdový systém Fiesty je poprvé v této řadě dodáván s kotouči na zadní nápravě. Přední brzdy pocházejí z Focusu ST 170. Zdálo se nám, že bylo třeba vyvíjet vyšší tlak na pedál aby se čelisti razantně zakously do kotoučů, je ale možné že šlo o záměr… Kontakt s vozovkou zajišťují sériové pneumatiky Pirelli P Zero Nero 195/45 ZR 16 nebo příplatkový rozměr 205/40 ZR 17 stejného modelu italské pneumatikárny.
Cena+výbava
Fiesta ST se u nás prodává za 529.900,-Kč, přičemž v základní výbavě jsou čtyři airbagy, ABS, dálkově ovládané centrální zamykání, výborná sportovní sedadla a volant s logem ST, rádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu, manuální klimatizaci nebo elektricky ovládaná okna. Ke spokojenosti nám na českém trhu ve voze tohoto kalibru schází ESP, které bude snad již brzy možno doobjednávat alespoň jako prvek příplatkové výbavy. Vzhledem ke schopnostem i výbavě Fiesty ST považujeme částku na cenovce za velmi konkurenceschopnou.
Zájemci, kteří se spokojí s individuálním vzhledem Fiesty ST, ale nemají rozpočet tak velký, mohou sáhnout po Fiestě S, která sdílí karosářské úpravy s ST, její podvozek je někde na půl cesty mezi běžnými Fiestami a Fiestou ST, což lze říci i o výbavě. V nabídce jsou tři motorizace: čtyřválce Duratec 1.4 (58 kW) za 394.900,-Kč, Duratec 1.6 (74 kW) za 420.900,-Kč a vznětový motor 1.6 Duratorq se sníženým výkonem na 66 kW za 467.900,-Kč.