Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus ST170 – Co by na to řekl Colin? (08/2002)

Tomáš Zajíček

Před časem jsme vám popsali dojmy z  třídveřové verze Focusu s dvoulitrovým motorem o výkonu 96 kW. Tehdy šlo o nejvýkonnější verzi, která přesvědčila slušným výkonem i velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Nyní však mohou obdivovatelé rallyeového Focusu WRC sáhnout po výrazně výkonnějším stroji. Nejde sice o přeplňovanou verzi dvoulitru ani o pohon všech kol, ale zážitek z jízdy může verze ST170 poskytnout nadmíru dobrý...

Ford Focus ST170 se vyrábí v pěti i třídveřové verzi, do ČR se však zatím dováží jen verze třídveřová. Jistou logiku to má, ale věřím tomu že by se prodalo i pár kusů praktičtějšího provedení. Třídveřová verze však vede na poli designu. Čistá boční linie je zvláště patrná při pohledu zezadu, kdy vyniknou vysoko umístěná koncová světla. Zepředu dominují příplatkové bi-xenonové světlomety, zajímavě tvarované mlhovky a pozměněná mřížka ve spodní části nárazníku. Samotný nárazník je však shodný se sériovým Focusem. Při pohledu zboku padnou jako první do oka vydařené sedmnáctipalcové disky (v tištěném prospektu k ST170 jsou však disky jiného designu s patnácti paprsky). V případě defektu vás však v zavazadlovém prostoru čeká pouze dojezdová rezerva.

Interiér doznal také několika změn. Tou nejvýraznější jsou přední sedáky s velmi výrazným bočním vedením. Řidičovo výškově seřiditelné sedadlo je bohužel i v nejnižší poloze nesportovně vysoko. Sedadlo spolujezdce se pro změnu po odklopení neumí automaticky posunout vpřed, což znesnadňuje nasedání dozadu. Prostor na zadních sedadlech je, tak jako u klasického Focusu dostatečný pro nohy i nad hlavou a dva dospělí se zde mohou pohodlně přepravovat i na velké vzdálenosti.

Ciferníky na přístrojové desce dostaly bílý podklad a poslední sportovní stopy v interiéru obstarává řadicí páka šestistupňové převodovky s hliníkovou hlavicí a efektní hliníkové pedály.

Čtyřramenný volant sice padne výborně do rukou, ale sportovní tříramenný by estéčku jistě slušel lépe.

V dobře přístupném zavazadlovém prostoru o objemu 350 litrů potěší přítomnost rozměrné síťové tašky, do které je možné umístit spoustu drobností včetně láhve. Po sklopení dělených zadních sedadel vznikne rovná plocha pro přepravu větších předmětů. Praktičnost ST170 tedy oproti běžným verzím focusu nijak neutrpěla.

Základem verze ST170 je ale pochopitelně motor. Úpravou dvoulitrového čtyřválce bylo dosaženo velmi dobrého výkonu 127 kW, přičemž maximální otáčky mohou dosahovat až sedmitisícové hodnoty. Konstruktéři přitom nezapomněli ani na nižší otáčky, ve kterých poskytuje motor výrazný zátah.

Dvoulitrový šestnáctiventil s nezbytným proměnným časováním ventilů potěší především svou vyrovnanou charakteristikou. Nejde o extrémního dravce, kterého ze stejného objemu vykouzlila například Honda u S2000, ale motor ST170 má jiné výhody. Zmíněný velký rozsah použitelných otáček se v praxi projevuje tak, že je možné velmi slušně akcelerovat už pod hodnotou 2000 ot/min. Pro výkon 127 kW (což je přibližně 170 koní, jak naznačuje označení vozu) je pak nutné zabrousit přibližně nad pět a půl tisíce otáček až do omezovače, který se aktivuje přibližně v 7.300 otáčkách. Pokud by se tento Focus jmenoval ST200, neměl by konkurenci. Spotřeba se kupodivu dá udržet okolo 10 l na 100 km.

Opravdovou lahůdkou jsou brzdy, které v případě potřeby umí zastavit estéčko na 37-38 metrech jak v studeném, tak i v zahřátém stavu. Zásluhu na krátké brzdné dráze měly i široké sedmnáctipalcové pneumatiky rozměru 215/45.

Při jízdě je tvrdší podvozek a širší pneumatiky znát ještě více - kam vůz pošlete, tam také poslušně jede i v hodně extrémních situacích. ST170 se dlouho chová neutrálně poté mírně nedotáčivě. Řízení je velmi přesné, řazení dobře odstupňované šestistupňové převodovky od firmy Getrag je však poměrně tuhé. Kompaktní Karoserie se nekroutí a i přes tvrdost odpružení v interiéru nic nevrže.

Cena ST170 se bohužel vyšplhala až na 865 tisíc korun (testovaný kus stál díky další příplatkové výbavě téměř milion), což je oproti třídveřové verzi 2.0 (výbava Trend) s výkonem 96 kW o 325 tisíc korun více (!) ST170 má sice navíc 6stupňovou převodovku, automatickou klimatizaci, 17palcová kola a ještě několik drobností navíc, přesto je otázkou zda takový cenový rozdíl boudou zájemci ochotni akceptovat. Věřím že ano - stojí to za to...

Podrobněji jsme vám Ford Focus ST170 již představili v rubrice tuning.

Tomáš Zajíček
Cena základní sestavy 865 000 Kč
Výbava základní sestavy nárazníky s pryžovými lištami v barvě karoserie, kliky dveří a boční ochranné lišty v barvě karoserie, chromovaná koncovka výfuku, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, ráfky z lehkých slitin 7 x 17", pneumatiky 215/45 R17, náhradní kolo z lehkých slitin pro nouzové dojetí, ochranné lišty prahů předních dveří, zadní kotoučové brzdy, speciální ST přední mlhová světla, tónovaná skla, sportovní odpružení, proměnné časování ventilů, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, TCS - obsahuje ABS, posilovač řízení, imobilizér, otáčkoměr, SLG 3: Dálk. ovládané dvojité centr. zamykání + dálk. ovl. dveří zavazadl. prostoru + funkce, opětovného uzamčení + el. ovládaná přední okna s funkcí jednorázového stažení okna na straně řidiče, vyhřívané přední sklo a trysky ostřikovačů, stěrače čelního skla s nastavitelným cyklovačem, automatická klimatizace, kůží potažený volant, sloupek řízení nastavitelný ve 4 směrech, speciální ST středový panel v šedé barvě Meteor, hlavice řadící páky v provedení hliník / kůže, posuvné sedadlo řidiče s elektricky nastavitelnou výškou sedáku a nastavitelnou bederní opěrkou, přední sportovní sedadla, přední a zadní čalouněné koberečky, varovný signál rozsvícených světel a zpožděné zhasnutí vnitřního osvětlení, zrcátko ve sluneční cloně řidiče i spolujezdce, osvětlení prostoru pro nohy, osvětlení zavazadlového prostoru, koberec a síť v zavazadlovém prostoru, tři tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech, třetí brzdové světlo a vyhřívané zadní sklo, rádio / CD přehrávač 6000 + dálkové ovládání na sloupku řízení + 4 reproduktory Kč
Cena testované sestavy 993 000 Kč
Výbava testované sestavy bi-xenonové světlomety s automatickým nastavením sklonu a ostřikovači světlometů (+35.000,-), metalický lak (+13.000,-), varovné parkovací zařízení - zadní (+27.300,-), ESP (obsahuje ABS a TCS) (+37.100,-), Rádio/ CD přehrávač 6006 + dálkové ovládání na sloupku řízení +CD měnič pro 6 CD + 4 reproduktory (+5.400,-), Zadní spoiler (+10.200,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 127 / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 196 / 5500 - 5500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.7 / 7.3 / 9.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1205
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1270 / 370
Rozměr pneu: 215/45 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4178
b) šířka (mm): 1702
c) výška (mm): 1481
d) rozvor (mm): 2615
e) rozchod vpředu (mm): 1494
f) rozchod vzadu (mm): 1497
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano