Ford Focus 1,6 Ti-VCT - Předurčen pro úspěch

Ford Focus 1,6 Ti-VCT - Předurčen pro úspěch

 
 

Ford Focus měl úspěch v první generaci a skvěle se prodává i v generaci druhé. Facelift nepotřeboval, přesto jej dostal. A pomohl mu. Stal se Ford Focus neporazitelným?

„Chci nové auto,“ svěřil se mi Honza. „Ok, chceš poradit? Nejdřív mi musíš říct, co od auta očekáváš, jestli budeš jezdit hlavně ve městě nebo…“ Honza mi skočil do řeči. „Ne, nechci poradit,“ okřikl mě s výrazem člověka odhodlaného vyskočit z letadla čtyři kilometry nad zemí. Mám dávno vybráno, chci Ford Focus. „Hmm, dobrá volba, i když stále bych docela rád věděl, jak budeš Focus využívat. Možná bychom pro tebe našli i lepší auto,“ řekl jsem už raději polohlasem. „Ne, vážně, na tomhle se nedá nic změnit, chci Focuse.“

Toto není smyšlený příběh, tato debata se slovo od slova odehrála mezi mnou a mým známým asi tak před měsícem. Zábavné na tom je, že asi týden po naší rozpravě mi básnil o Focusu další člověk a po něm další a další. Focus, Focus, Focus, všichni chtějí Focus. Vlastně ani nezáleží na tom, zdali jedničku nebo dvojku, zdali benzin nebo naftu, zdali model před nebo po faceliftu. Fordu se s Focusem podařilo něco, o čem většina manažerů automobilek v noci jen tajně sní. Fantastická prodejní čísla, plácání po ramenou, metály, diplomy, úcta kolegů a konkurentů.

Focus, Focus, Focus. Volkswagen Golf, Opel Astra, Hyundai i30 (alias Kia Cee´d) nebo třeba Mazda 3 jsou dobrá auta, třeba Mazda 3 nebo i30 dokonce moc dobrá, ale Focus má navrch. V globále nad své soupeře nijak výrazně nevyčnívá, v některých oblastech si vede stejně dobře, v některých trochu ztrácí, ale jsou tu i takové, ve kterých poráží všechny o třídu. Focus má zkrátka něco do sebe, není to jenom hromada plechů, oceli a plastů splácaných do typizovaného hatchbacku nižší střední třídy. Ford Focus má duši a po nedávném faceliftu ještě větší sebevědomí.

Facelift? Tak dobrá

To už na Auto.cz padlo. Ford Focus facelift nepotřeboval. Myslela si to asi většina novinářů, myslela si to asi většina zákazníků a myslel si to zřejmě i samotný Ford. A podle toho změny vypadaly. Pár řezů zkušených plastických chirurgů na přídi, diody místo obyčejných žárovek pro zadní svítilny (pokud si objednáte xenonové světlomety), kvalitnější materiály palubní desky, výměna oleje v převodovkách, účinnější izolace motorů a drobná úprava podvozku. Takový lehký firemní tuning.

obrázek [555 x 359]
 

Tak jako sériové auto přežije bez tuningu, i Focus se mohl prodávat dál v provedení, v jakém přišel na trh před čtyřmi lety. Focus tuning nepotřeboval, ale přesto mu pomohl. Zepředu vypadá agresivně, velká tlama v předním nárazníku, členité světlomety a kulaté mlhovky budí v ostatních řidičích respekt. Zadní světlomety s diodami měly agresivitu podtrhnout, ale nějak se to nepovedlo. Když natrefíte v provozu na Audi A6 se zadními diodovými svítilnami, řekněte si - whau.

Když minete novou A4, nebo ještě lépe A5 či R8 s řadou bílých potkávacích LED, řeknete si – nářez. Když se však zadíváte na nový Focus zezadu, řeknete si maximálně – dobrý. Ale k čertu s diodami, Focus toho umí mnohem víc, než svádět slečinky uhrančivým pohledem. Focus si získal davy především tím, co dokáže na silnici.

Nedostižný vzor

Tak jako chovám hlubokou úctu k BMW za to, co dokáže vydolovat z podvozku s obyčejnými pružinami a tlumiči ve střední či vyšší střední třídě, uctívám Ford v nižší střední třídě za fantastickou platformu Fordu Focus a dalších koncernových sourozenců. Vynikající podvozek s víceprkovou zadní nápravou a novým zadním stabilizátorem má nadpřirozené schopnosti. Na 16palcových kolech fantasticky tlumí většinu známých nerovností, podélné, krátké příčné, malé i větší výtluky.

V dané cenové kategorii a v daných podmínkách si dokážu těžko představit pohodlnější cestování, v testované výbavě a konfiguraci se mi zdál Focus dokonce malinko komfortnější než v této disciplíně jinak vynikající Volkswagen Golf. To nejlepší z jízdních vlastností loňského vítěze prodejního sprintu na 12 měsíců (Focus v Česku porazil Golf, Cee´d i Citroën C4) má přitom teprve přijít. Mít jistotu pohodlí a komfortu je fajn, mít ale tuhle jistotu společně s vědomím silně naddimenzovaného podvozku připraveného na agresivní jízdu, je mnohem lepší.

Pokud si auto pořídíte s některým ze slabších motorů, budete jej mít problém přivést do úzkých. Prudké zatáčky si dává běžně k snídani, ve vysokých rychlostech si vede výborně a bočním větrem se nenechá rozhodit. Klidně se rozjeďte na stokilometrovou rychlost a trhněte volantem, klidně přitom šlápněte na brzdu a klidně zatáčku dál utahujete, podvozek si s tím poradí. Focus má neuvěřitelné jízdní nadání, které bez silného motoru ani pořádně nevyužijete.

obrázek [555 x 368]
 

I když však bude pod kapotou bublat například mnou testovaná zážehová šestnáctistovka, na které není vůbec nic špatného, pokud se budete pohybovat zejména ve městě a jeho okolí, řízení Focusu si užijete. Nejen kvůli vynikající stabilitě v zatáčkách, minimálním náklonům a přilnavosti, ale také kvůli komunikativnímu řízení. Zeptejte se volantu, na co chcete a on vám na to odpoví. Není otázka, na kterou by neznal odpověď.

Posilovač řízení zabírá tak akorát, převod nastavili technici Fordu tak, abyste se neukroutili a citlivost na úroveň, která zachytí si sebemenší pootočení tlustého koženého věnce krásného čtyřramenného volantu. Připočítejte si k tomu řazení s krátkými drahami, tentokrát ovšem problematickým řazením trojky a ostré neúnavné brzdy a dostanete krále pětidveřových hatchbacků. Docela rád bych viděl ve Focusu šestistupňovou ručně řazenou převodovku místo pětistupňové a malinko lehčí převody.

A jaký motor?

Správná otázka. Základní čtyřválec 1,4 l 59 kW bych z úvah vypustil, pokud nemáte v plánu strávit s autem 99 % času ve městě a vůbec vám nesejde na tom, že ani z poloviny nevyužijete kapacity podvozku. Z benzinových motorů máte dále na výběr šestnáctistovku s výkonem 74 kW a 85 kW a osmnáctistovku s výkonem 92 kW. Pro silnější benzinový motor musíte naskočit do Focusu ST a přestože byste toho určitě nelitovali, zůstaneme tentokrát při zemi.

Osobně bych volil kvůli skvělým jízdním vlastnostem nejsilnější možný motor, někdy však člověk musí slevit z nároků a zvolit kompromis. Testovaný čtyřválec 1,6 Duratec-Ti-VCT s proměnným časováním ventilů, maximálním výkonem 85 kW / 6000 ot./min. a točivým momentem 155 Nm při 4150 ot./min. takový kompromis představuje. Jednotka se zdvihovým objemem 1596 cm3 má za úkol uspokojit všechny, kteří sledují spotřebu, ale zároveň se nechtějí připravit o možnost sportovní jízdy.

Upřímně, ono sportovní se mi zdá na základě asi 1000 kilometrové zkušenosti příliš silné slovo. Motor dokáže auto docela prudce vystřelit z místa, ale jakmile překročíte určitou hranici, začne ztrácet dech. V rychlostech do 100 km/h budete mít z akcelerace dobrý pocit, přesto vám začnou už na okreskách nemluvě o dálnicích koně chybět. I když podřadíte a vyženete otáčky nad 4000 ot./min. bude motor hodně funět, aby zařídil bezpečně předjetí auta před vámi.

Přestože se situace s plynoucím časem a přibývajícími kilometry malinko zlepší (tedy jakmile bude motor zajetý), nečekejte zázraky. Výkon 85 kW sice nevypadá špatně, ale k dokonalosti mu schází silný partner v podobě vyššího točivého momentu. Ve výsledku musíte jednotku hodně točit, abyste si s Fordem Focus trochu užili. No, a protože ani zvukový projev není žádná sláva, budete se raději soustředit na ekonomiku provozu.

Ta není zlá. Ve městě se může spotřeba přiblížit až 10 litrům, mimo město ovšem prudce klesá a v kombinovaném cyklu většinou nepřekročí 8 litrů. Jeden delší 600 km výlet s kombinací jízdy ve městě, na dálnici a okreskách jsem zakončil se spotřebou 7,4 litru.

Nový Focus uvnitř

Citlivá ruka pana „faceliftera“ se dotkla také interiéru. Změny zahrnují především výbavu, takže to vezmu v rychlosti. Kvalitnější měkčený plast palubní desky, bluetooth, přípojka pro iPod nebo dokonce zásuvka na 230V. Focus vypadá uvnitř skutečně dobře, tedy pokud upřete pohled před sebe a nebudete se otáčet. Nový plast palubní desky má slibovanou kvalitu, středová konzola a nové provedení přístrojové desky rovněž neurazí.

obrázek [555 x 316]
 

Jestliže si podrobněji prohlédnete výplně dveří, nálada se vám trochu zhorší. Kvalitní plast palubní desky vystřídaly nehezké tvrdé shluky polymerů. Plasty na dveřích tvrdé bývají, s tím není problém, ale vypadají i lépe. Nejvíc mi však vadilo tvrdé madlo dveří, ze kterého jsem měl otlačený loket. Za drobný přešlap považuji ergonomicky nedotažené autorádio Sony a způsob ovládání palubního počítače, naopak nadšení ve mně vyvolaly komfortní sedačky s širokým rozsahem nastavení.

Když to vezmu kolem a dokola, až na těch pár chybiček týkajících se vesměs plastů v interiéru a případně ergonomie, se Ford Focus díky povedenému faceliftu povážlivě přiblížil stavu, kdy na něj konkurenti nedosáhnou, i kdyby se rozkrájeli.

První cena vozu409.990,-Kč (Focus 1,4 Duratec 3dv, 59 kW, Ambiente)
První cena vozu s testovanou motorizací521.990,-Kč (Focus 1,6 Duratec Ti-VCT 5dv, 85 kW, Trend)
Základní cena testovaného vozu521.990,-Kč (Focus 1,6 Duratec Ti-VCT 5dv, 85 kW, Trend)
Cena testovaného vozu vč. příplatků626.440,-Kč (Focus 1,6 Duratec Ti-VCT 5dv, 85 kW, Trend)

Plusy

  • kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
  • přesné a komunikativní řízení
  • účinné a nevadnoucí brzdy
  • vynikající podvozek

Minusy

  • laciné plasty výplní dveří
  • zvuk motoru
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Focus 1,6 Ti-VCT

Cena v základní výbavě: 521 990 Kč Cena v testované výbavě: 626 400 Kč

Základní výbava:Nárazníky, kliky dveří a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, manuální klimatizace, chlazená schránka před spolujezdcem, hydraulický posilovač řízení, automatické stěrače s dešťovým senzorem a vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním + zpožděné vypínání předních světlometů, středová konzola s loketní opěrkou, výškově i podélně stavitelný volant, kůží obšitý čtyřramenný volant, tempomat, nastavení úrovně podsvícení středové konzoly, palubní počítač, airbag řidiče a spolujezdce, stropní airbagy, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly EBD, elektronický stabilizační systém ESP s TCS a EBA, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, světla denního svícení, přední mlhová světla, 16palcová litá kola, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, ovládání audiosystému na volantu, audiosystém Sony s CD a MP3 přehrávačem s 8 reproduktory, vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů, elektrické ovládání předních a zadních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, kožený potah řadicí páky.

Výbava testovaného vozu:Automatická dvouzónová klimatizace (+ 10.800 Kč), kuřácká výbava (+ 350 Kč), bi-xenonové světlomety (+ 32.900 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+ 10.800 Kč), metalický lak (+ 13.900 Kč), zadní parkovací systém (+ 16.900 Kč), přestavba na nákladní vozidlo N1 (+ 16.900 Kč).

Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty

Doba, kdy auta "z donucení" musela jezdit na dřevoplyn,…

 
Technické údaje
Motor Ford Focus 1,6 Ti-VCT
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 155 / 4150
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.4 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 385 / 1245
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1257 / 483
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4342
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1447
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):870
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1485
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 4900
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford Focus 1,6 Ti-VCT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,35
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

 



Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality

Druhá generace focusu obchodně navázala na svého v mnoha…

Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba

Ford Focus druhé generace výrazně zlepšil antikorozní…

 



 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Včera

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl zbraně hromadného ničení

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl…

Australští policisté zatkli muže ze Sydney, kterého viní z domlouvání obchodů pro Severní Koreu, včetně prodeje…

 

iSport.cz

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že můžeme hrát s kýmkoliv

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že…

Dobrá práce! Kapitán Martin Erat dovedl reprezentaci ke třem výhrám a potvrdil, že právě on je tím správným…

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen spolu hrají, říká kouč

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen…

Skřípe to. Místo, aby ofenzivní opory táhly AS Řím za titulem, spíš si zatím na hřišti překáží. V sobotním…

 

Reflex.cz

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…