Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost vs. Opel Astra ST 1.4 Turbo

Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
70 Fotogalerie
Diskuze (332)
Převaha Škodovky na českém trhu je sice výrazná, cesta k ideálnímu kompaktnímu kombi však určitě nemusí vést jen ve stopách koncernu VW. My jsme si vzali na mušku novou astru a postavili proti ní časem prověřenou třetí generaci focusu.

Ford Focus a Opel Astra jsou dlouholetými konkurenty, kteří soupeří o přední příčky na evropském trhu. Na golf sice jejich prodeje nestačí, o druhou pozici v rámci kompaktní třídy ale svádějí lítý boj. V letošním roce má po delší době astra ve statistikách nad focusem dokonce mírně navrch. Poslední generace se velmi zlepšila nabídkou vnitřního prostoru a chválu sklízí i za jízdní vlastnosti. Podaří se jí tedy focus porazit?

DOJEM

Styl, co zaujme

Astře ani focusu nelze upřít dynamické linie, které ve srovnání s konzervativním golfem nebo octavií na první pohled upoutají. Rozměry ani jeden z vozů nevybočuje ze zvyklostí nižší střední třídy. Focus na délku měří 4560 mm, Astra ST je o 142 mm delší. Opel více narostl do výšky (1510 mm), ford zase do šířky (1823 mm). Z praktického pohledu potěší focus nižší nakládací hranou (59 vs. 61 cm), nepříliš dobře však u něj působí příliš široké spáry mezi díly karoserie. Mezi páté dveře a střechu strčíte malíček. Astra má slícování pečlivější a s tlumenějším dozvukem se u ní zabuchují i dveře. Vychytávkou fordu jsou však výsuvné plastové chrániče dveřních hran. Nabízejí se za příplatek 3000 Kč.

CENA A VÝBAVA

Žádné holobyty

U obou modelů patří 110kW turbomotory k výkonnějším v nabídce a nejsou dostupné v základních výbavách. Astru 1.4 Turbo můžete mít od druhé úrovně Enjoy (444 900 Kč), která už zahrnuje například tempomat, kožený multifunkční volant, palubní počítač či elektrické ovládání zadních oken. Stále se však připlácí za mlhovky, parkovací senzory, automatickou klimatizaci či litá kola. Náročnější zákazníky uspokojí stupně Dynamic (492 900 Kč) a Innovation (502 900 Kč), které umožňují dokoupit světlomety LED (samostatně za 35 000 Kč, v paketu s navigací za 40 000 Kč) a přidávají další komfortní či sportovně orientované prvky výbavy. Ford nabízí motor 1.5 EcoBoost až ve výbavě Titanium za 449 990 Kč. Příplatků je však také více než dost včetně parkovacích senzorů, bixenonů, mlhovek a vyhřívaných sedadel. Za navigaci se doplácí 40 400 Kč. Na podobné peníze vyjdou sportovně laděné provedení STLine (449 990 Kč) a ST-Line Red & Black (459 990 Kč). Proti specifikaci Titanium jim však chybí tempomat a levnějšímu z nich i elektricky ovládaná zadní okna.

Pořizovací náklady
 Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost/110 kWOpel Astra ST 1.4 Turbo/110 kW
Základní cena449 990 Kč (Titanium)444 900 Kč (Enjoy)
Cena verze Světa motorů449 990 Kč (Titanium)444 900 Kč (Enjoy)
Výbava verze Světa motorůČelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojeníUSB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizaceAno15 000 Kč
Bixenony/světlomety LED31 900 Kč/NeNe
Vyhřívání před./zad. sedadel11 900 Kč/Ne14 400 Kč/Ne
Zad./zad. a před. park. senzory7900 Kč/12 400 Kč13 200 Kč/17 200 Kč
Litá kolaS (16")7000 Kč (16")
Navigace40 400 Kč15 000 Kč
Dešťový a světelný senzor5 400 Kč5 500 Kč
TempomatAnoAno
Bezklíčkové startováníAnoNe
Metalíza13 900 Kč14 400 Kč
Porovnání cen449 990 Kč (100 %)444 900 Kč (o 2 % horší)
POŘADÍ2.1.

PROSTOR A POHODLÍ

Umění hospodařit

S využitím vnitřního prostoru minulá generace astry bojovala ne zrovna úspěšně, novinka se však velmi zlepšila. Pokud by neexistovala octavia, ani bychom nevěděli, že to jde ještě lépe. Focus na tom tak slavně není. Na nabídce místa v interiéru focusu se nepříznivě podepisuje kratší karoserie a také příliš bujaré tvary hluboké palubní desky. Podstatně méně prostoru je v podélném i vertikálním směru. Mírný náskok má focus jen v šířce interiéru měřené v loktech a ramenou.

Podle oficiálních údajů ford ztrácí objemem zavazadelníku (540 l vs. 490 l). Námi naměřené hodnoty však ukazují, že na tom není vůbec zle. Proti astře je totiž vyšší (49 vs. 45 cm) i výrazně širší (115 vs. 106 cm) a jen nepatrně kratší (103 vs. 106 cm). Testovali jsme provedení s lepicí sadou, které nabízí objem o 14 litrů větší. Jsou do něho však započítána vybrání pod podlahou, takže výška kufru se s dojezdovou rezervou nijak nezmenší. Astra disponuje velkým prostorem pod podlahou, omezují ho však výztuhy. Využitelnost obou zavazadelníků je podobná, focusu jsme tedy dali stejnou známku jako opelu.

Čekání za vylepšení

Oba vozy vyznávají ovládání palubních systémů pomocí dotykových obrazovek. Focus na tento způsob přešel s faceliftem, astra s příchodem současného modelu K. Ford využívá systém označovaný Sync2, který není zrovna vzorem dokonalosti. Už to ví i výrobce a představil modernější verzi Sync3. Ta se začíná objevovat ve větších modelech, přičemž focus a c-max se jí dočkají od poloviny září. Největší nedostatek „dvojky“ představují titěrná dotyková tlačítka, což v kombinaci s ne zrovna nejlepší citlivostí ovládání za jízdy velmi komplikuje. Snadno se lze ztratit i v nepřehledném menu navigace.

Dobrou zprávou je, že spousta věcí má ovládání zdvojené a nastavovat klimatizaci či ladit rádio lze stále také klasickými tlačítky. Kromě toho mají vyšší verze i dostatečně intuitivní ovládání na volantu.

Celkově působí palubní deska focusu bytelným dojmem, což navozuje pocit bezpečí. Široký středový panel nicméně ubírá místo v oblasti nohou a řidič musí sedět více vzadu. Pohodlnou pozici si díky širokým možnostem nastavení volantu najde každý, přináší to však zmiňovaný problém s místem vzadu.

Jednoduchost vítězí

Palubní deska v astře řidiče neobklopuje. Někomu se tak bude zdát prostředí méně útulné, objektivně vzato však opel nabízí daleko více prostoru. Optimální pozice za volantem se hledá snadno. Lépe navíc funguje i dotykové ovládání, které má rychlou odezvu a přehledně uspořádané menu. Testovanému systému bez navigace zůstala čtyři hardwarová tlačítka a otočný ovladač hlasitosti rádia. Zorientujete se v nich rychleji než ve vrcholném rozhraní Navi 900, kde je tlačítek sedm a otočné ovladače dva. Připomínku máme jen k malému a od řidiče daleko umístěnému tlačítku výstražných světel.

Naměřené hodnoty
 Ford Focus kombi 1.5 EcoBoostOpel Astra ST 1.4 Turbo
PROSTORNOST
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm)171/1179/8
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm)94-104/9997-107/104
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm)0-10/00-14/6
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm)147/147147/144
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm)137/129132/134
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm)52 x 50/47 x 5052 x 48/47 x 53
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm)64 x 5064 x 52
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm)81 x 11092 x 103
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm)59/19061/186

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Skutečná plichta?

Výkon 110 kW bývá typický pro dvoulitrové turbodiesely, zážehovým motorům na to pak stačí zhruba o půl litru menší objem. Právě přeplňované zážehové jednotky 1,4 a 1,5 litru byly předmětem našeho testu. Obě mají téměř shodné papírové parametry. Focus 1.5 EcoBoost nabízí 110 kW při 6000 ot./min a 240 N.m při 1600-4000 ot./min, Astra 1.4 Turbo produkuje rovněž 110 kW při 5000-5600 ot./min a 245 N.m při 2000-4000 ot./min.

V případě astry se jedná o zcela nový motor, který nemá s stejně označovanou verzí v minulé generaci nic společného. Novinkou je hliníkový blok, který proti dříve používanému litinovému ušetří 10 kg, především je však motor vybaven přímým vstřikováním. Focus 1.5 EcoBoost má rovněž celohliníkový motor a přímé vstřikování. Po nastartování se kultivovanějším chodem projevuje ford, při jízdě jsou rozdíly minimální. Focus má však měkčeji zabírající spojku a hladčeji jdoucí řazení, rozjezdy s ním jsou tedy příjemnější. Ve zrychlení i pružnosti jsou si agregáty téměř rovnocenné. Proti papírovým předpokladům se astra probouzí k životu o něco níže než focus, který výrazněji ožívá až u 2000 ot./min.

Rozdíl jen ve spotřebě

Nepatrně lepší pružné zrychlení předvedla astra, rozdíl v měřených disciplínách však nepřekročil 0,2 s. Stejně těsně naopak zvítězil focus při zrychlování z 0 na 100 km/h: 8,8 vs. 9,0 s. Subjektivně není rozdíl postřehnutelný a významně se neliší ani zpřevodování šestistupňových manuálů, ve 130 km/h točí oba vozy shodně 2900 ot./min.

Odlišnosti panují až ve spotřebě, kdy se jako výrazně úspornější ukazuje astra. Na dálnici činí skóre 6,3 vs. 6,7 l/100 km. Ve městě se rozdíl zvýší na litr, přičemž astrou lze jezdit kolem sedmi. Celkový průměr dosahuje u astry 6,6 l/100 km, u fordu 7,3 l/100 km.

Údaje o testovaných vozidlech
 Ford Focus kombi 1.5 EcoBoostOpel Astra ST 1.4 Turbo
ZÁKLADNÍ ÚDAJE OD VÝROBCE
Motor, ventilový rozvodpřepl. benzin R4, DOHCpřepl. benzin R4, DOHC
Zdvihový objem (cm3)14991399
Největší výkon (kW/ot. za min)110/6000110/5000-5600
Největší točivý moment (N.m/ot. za min)240/1600-2400245/2000-4000
Převodovka6° manuální6° manuální
Délka x šířka x výška (mm)4560 x 1823 x 14924702 x 1809 x 1510
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm)2648, 1559/15492662, 1544/1558
Standardní pneumatiky205/55 R16205/55 R16
Provozní/užitečná hmotnost (kg)1350/6251322/643
Nej. hmotnost nebrzděného/brzd. přívěsu (kg)675/1500640/1403
Objem zavazadl. prostoru základní/maximální (l)490/1516540/1630
Objem nádrže paliva (l)5548
Nejvyšší rychlost (km/h)210215
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)9,18,7
Emise CO2 (g/km)128127
Spotř. paliva (město/mimo město/kombin.) (l/100 km)7,1/4,7/5,67,2/4,5/5,5
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. rychl. stupeň (60-100 km/h) (s)6,46,4
Pružnost na 5./6. rychl. stupeň (80-120 km/h) (s)8,6/11,28,4/11,1
Otáčky na nej. rychl. stup. při 130 km/h podle GPS (ot./min)29002900
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m)36,239,1
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h)45,8/86,0/124,646,7/85,5/124,1
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km)7,36,6

JÍZDA

Astra před focusem?

Focus si už od svého představení v roce 1998 nese pověst výborně jezdící předokolky. S příchodem třetí generace se však ford zaměřil daleko více na komfort. Zejména s příplatkovým sportovním podvozkem se ale stále drží na vrcholu i z pohledu ovladatelnosti.

Současná astra si na největšího konkurenta vyšlápla ve velkém stylu a na naladění podvozku si dali konstruktéři opravdu záležet. Na změny směru tak reaguje s větší hravostí a rychleji než focus, velmi málo se naklání a na limitu se prakticky nedostavuje nedotáčivost. Při odlehčení plynu v zatáčce či jízdě zcela bez plynu naopak přichází lehká přetáčivost.

Ford se při běžném cestování chová velmi příjemně a příliš se nenaklání. V přímé konfrontaci s astrou je však těžkopádnější. Nejvíce to vyniklo při vyhýbacím manévru, kde měla stabilizace hodně práce, aby focus v nedotáčivém smyku srovnala zpět do požadovaného směru. V případě testovaných vozů focusu trochu uškodily 16“ pneumatiky. Ty neposkytují tak dobrou odezvu jako sedmnáctky obuté na astře.

Komfortní jednoznačnost

Přejezd nerovností zvládá focus s velkou grácií. Kočičí hlavy i příčné retardéry přejíždí velmi tiše, aniž by to dával posádce znát otřesy. Skvěle se navíc vypořádá také s jízdou po rozbité okresce, kde záď nemá tendenci uskakovat. Tupých rázů se dočkáte až na velkých výmolech, ostrých se v běžných případech podvozek zcela vyvaruje. Komfortnější auto byste mezi kompakty hledali jen těžko.

Astra si počíná na nerovnostech také velmi slušně, na focus však nestačí. Od podvozku se přenáší nejen více hluku, ale posádce dává častěji pocítit i tupé rány. Občas se na sérii větších příčných nerovností dočkáte i rázu. V žádném případě však neplatí, že by astra byla nepohodlná, její počínání je velmi podobné octavii na stejně velkých kolech.

ZÁVĚR

Současná astra se velmi povedla a focus poráží především díky prostornějšímu interiéru, nižší spotřebě a špičkovým jízdním vlastnostem. Konečný výsledek je však velmi těsný. Ford naopak boduje výborným jízdním komfortem, velmi dobrou ovladatelností na rozbitých silnicích a účinnějšími brzdami. Pohonné jednotky jsou rovnocenné, přičemž dynamika je na poměry rodinných kombi více než solidní.

Hodnocení
Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.Ford Focus kombiOpel Astra ST
DOJEM
Design 2,002,00
Dílenské zpracování2,501,50
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost2,501,50
Sedadla1,502,00
Zavazadelník a variabilita2,002,00
Ovládací prvky2,502,00
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika1,501,50
Pružnost1,501,50
Spotřeba2,001,50
JÍZDA
Řazení1,502,00
Řízení1,501,50
Brzdy1,502,50
Ovladatelnost2,001,50
Jízdní komfort1,002,00
CELKEM
Průměr celkem1,821,79
Závěrečné pořadí2.1.

Pořadí
 Opel Astra ST 1.4 TurboFord Focus kombi 1.5 EcoBoost
PlusyZnamenité jízdní vlastnostiVýborný komfort
 Prostorný interiérPohodlná sedadla
 Úspornější motorPříjemně sladěné ovládací síly
MínusyDrobné rezervy v komfortu pérováníMéně prostorný interiér
 Občas mírně zadrhávající řazeníVyšší spotřeba
 Průměrná účinnost brzdVýrazné spáry karoserie
Průměr celkem1,791,82

Autor: Martin Jeník

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 15 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším kombi nižší střední třídy s podobně výkonným motorem a požadovanou výbavou dle Světa motorů je Hyundai i30 kombi 1.6 GDI/99 kW Go Czech! za 349 990 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 367 490 Kč. Za cenu od 367 491 Kč do 402 489 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Vstoupit do diskuze (332)