Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus: Podvozek

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Obě předešlé generace platily za etalony jízdních vlastností v nižší střední třídě. Není proto divu, že si i napotřetí dal Ford hodně záležet.

Tuhá karoserie je základ

Možná to vypadá podivně, ale základem dobrých jízdních vlastností je opravdu tuhý skelet karoserie. Aby totiž nápravy mohly vést kola precizně, musí mít stabilní oporu v karoserii za všech okolností, tedy i pod dynamickým zatížením, jakému je vůz vystaven za jízdy.

Karoserie nového Focusu je ve srovnání se předchozím modelem výrazně pevnější – v případě pětidveřového hatchbacku narostla torzní tuhost o 15 %. Ještě více pozornosti však bylo věnováno zvýšení lokální tuhosti v místech, která jsou kritická z hlediska jízdních vlastností či takzvaného faktoru NVH (hluk, vibrace, hrubost). Jedná se například o body uchycení podvozku ke karoserii.

V přední části vozidla byly horní úchyty zavěšení propojeny plechovou vzpěrou, integrovanou do přepážky motorového prostoru. Tato výztuha zvýšila lokální tuhost o 50 % a pomohla tak omezit úroveň hluku a vibrací i zlepšit odezvu řízení.

Vzadu se podařilo zpevnit tuhost v oblasti horního uchycení nápravy o 45 %, což se projevilo menším kroucením karoserie a poklesem hluku v prostoru zadních sedadel.

Přední náprava

Podvozek nového Focusu je evolucí původní osvědčené koncepce z předchozího modelu. Ten byl právem považován za etalon v nižší střední třídě.

Jednotlivé prvky byly nyní modernizovány, podvozek má nyní v mnoha směrech optimalizovanou konstrukci

Přední náprava je i nadále tvořena vzpěrami MacPherson a příčnými rameny. Ta dostala odlehčenou konstrukci. Pevnější a lehčí je také přední pomocný rám (úspora 2 kg). Nový dutý zkrutný stabilizátor uspořil 2 kg hmotnosti automobilu. Přepracované je teď uložení stabilizátoru. Zdokonaleno bylo řešení ventilů v tlumičích pérování pro lepší jízdní komfort a snížení hluku při zachování tlumicího účinku.

Zadní náprava

Zadní náprava má nyní širší rozchod a využívá zdokonalenou verzi vyhlášeného víceprvkového zavěšení „Control Blade“.

Tlumiče pérování dostaly větší průměr pro lepší jízdní komfort a snížení hluku při zachování tlumicího účinku, kola jsou nyní uložena ve větších ložiskách, příčný zkrutný stabilizátor dostal nové uložení, podobně jako pryžová pouzdra, která podstatně ovlivňují celkový dojem z nastavení podvozku za jízdy.

Řízení

Novinkou je elektrický posilovač řízení, který pomáhá snížit spotřebu paliva. Podle Fordu Focus nepřijde o špičkové řízení. Přesnost, stabilita, agilita i komfort mají být ještě lepší než u obou předchůdců. Převod řízení 14,7:1 je společný všem motorizacím a odpovídá 2,6 otáčkám volantu mezi krajními polohami. Dosud měly Focusy převod 16,1:1. Poloměr otáčení hatchbacku činí 5,5 m.

Kromě toho, že elektrický posilovač umožnil zavedení poloautomatického Aktivního parkovacího asistentu, přinesl také funkci kompenzace příčných sil, která minimalizuje nutnost korigovat řízení při jízdě na silnici se silným příčným sklonem nebo za bočního větru.

Elektrický posilovač vyvíjí posilový účinek pouze tehdy, když je to opravdu zapotřebí. Úspora na spotřebě paliva činí přibližně 3 %.

Brzdy

Vpředu jsou standardně vnitřně chlazené kotoučové brzdy s průměrem 278 mm a tloušťkou 25 mm, verze 1,6 EcoBoost a 2,0 TDCi mají průměr zvětšený na 300 mm. Vzadu mohou být buď plné kotouče (271 x 11 mm) nebo u méně výkonných modelů i bubny (228 x 40 mm), podle jednotlivých národních specifikací.

Standardem bude i Torque Vectoring Control, který skrze brzdění vnitřního kola v zatáčce variabilně rozděluje hnací moment mezi přední poháněná kola. Systém zlepšuje jízdní vlastnosti, omezuje vrozenou nedotáčivost a na rozdíl od systému kontroly trakce nezmenšuje odváděný výkon motoru.

Základní rozměr pneumatik je 205/55 R16, nad ním pak jsou rozměry 215/55 R16, 215/50 R17 a 235/40 R18.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)