Ford Focus RS přijede do ČR v květnu: Nové foto a podrobné informace
Motor nového Focusu RS překonává hranici 300 koní – výkon má maximum 224 kW (305 koní) při 6500 ot./min, omezovač zasahuje při 7050 otáček. Konkurence Focusu RS nedosahuje zdaleka takových výkonů. Audi S3 se může pochlubit 195 kW, Opel Astra OPC pak 176 kW. Další zástupce Fordu v této kategorii – Focus ST – dosahuje 168 kW. Ani Volkswagen Golf páté generace by se ve verzích GTI (147 kW) a R32 (184 kW) – co do výkonu motoru - Focusu RS nevyrovnal.
Přeplňovaný pětiválec o objemu 2,5 litru je známý už z Focusu ST, kde je silnější než první generace Focusu RS. Cílem konstruktérů při vývoji nového RS proto bylo postavit silnější auto než aktuální Focus ST a zároveň podobně radikální jako předchozí RS.
Maximum točivého momentu posílaného na přední kola je přitom 440 Nm v rozpětí 2300 až 4500 ot/min. Motor je osazen větším turbodmychadlem Borg Warner K16, které dává maximální plnicí tlak 1,4 bar – přesně dvojnásobek než Focus ST. Výčet dalších odlišností zahrnuje například upravenou hlavu motoru, vačky, těsnění pod hlavou, sací potrubí a svody výfuku.
Naladění motoru zdůrazňuje požitek z vysokého špičkového výkonu. Široké maximum točivého momentu pokrývající celé střední pásmo otáček by ale zároveň mělo zaručovat dobrou využitelnost motoru v běžném provozu. Kombinovaná spotřeba je 9,4 l/100 km.
Šestistupňová převodovka je odvozená od Focusu ST. Má stejně dlouhé převody, kvůli vyššímu přenášenému momentu ale prošla ložiska a uložení spojky úpravami. Diferenciál se zvýšenou svorností Quaife je odvozený od minulé generace Focusu RS. Nejvyšší rychlost je 263 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá jen 5,9 s.
Hlavním problémem u takto výkonných aut s pohonem předních kol je přenos momentu do volantu při zatáčení. Ford za tímto účelem vyvinul a nechal patentovat přední zavěšení RevoKnuckle, které konstrukčně vychází z nápravy typu McPherson. Na rozdíl od McPherson je ale RevoKnuckle rozdělené do dvou celků – jedna část je připevněná ke vzpěře, druhá se otáčí společně s kolem. Spodní uložení má tvar písmene C, je dvěma rameny spojeno s ložiskem kola a z horní strany je k němu připevněna vzpěra.
Tímto řešením konstruktéři dosáhli většího rozsahu nastavení geometrie a menšího přenosu rozdílu momentu na kolech do volantu (rozdíl momentu také potlačuje zvýšená svornost diferenciálu). Spodní rameno zajišťuje stejně jako u McPherson vedení kola, osa středového čepu je ale oddělená, čímž se RevoKnuckle podobá složitější konstrukci nápravy s dvojitými lichoběžníky.
Na obou nápravách má Focus RS tužší pružiny, vzadu je to dokonce o 40 %. Rozchod kol se vpředu i vzadu rozšířil o 40 mm, světlá výška byla snížena o 20 mm. Elektrohydraulický posilovač řízení pracuje se strmějším převodem (13,2:1 místo 14,7:1 u Focusu ST) a volant má jen 2,32 otáčky z rejdu do rejdu.
Brzdová soustava má vpředu kotouče o průměru 336 mm, vzadu 302 mm. Ukrývají se za 19palcovými koly s nízkoprofilovými pneumatikami o rozměru 235/35. Brzdná dráha ze 100 km/h je 34,8 m. Brzdám samozřejmě pomáhají systémy ABS a EBD, standardem je i stabilizace ESP, nastavená ovšem na pozdější a agresivnější zásahy.
Na výběr budou tři barvy karoserie – modrá Indianapolis Blue, zelená Performance Green a bílá Frost White. Cena pro německý trh byla stanovena na 33.900 Euro (asi 925 tisíc Kč), RS je tak o více než 8 tisíc Euro dražší než ST. První vozy budou v Evropě dodány v březnu, český trh se dočká pravděpodobně v květnu 2009.
Ford Focus RS - technické údaje a srovnání s Focus ST | ||
Model | Focus RS | Focus ST 3dv. |
Motor | 2,5 Turbo | 2,5 Turbo |
Zdvihový objem [cm3] | 2522 | 2522 |
Válce/ventily | 5/4 | 5/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 224/6500 | 166/6000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 440/2300-4500 | 320/1600-4000 |
Max. rychlost [km/h] | 263 | 241 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,6 | 6,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 9,4 | 9,3 |
Provozní hmotnost [kg] | 1467 | 1392 |