Ford Focus RS500: Limitovaná série ostrého Focusu na rozloučenou
Název RS500 značí počet vyrobených kusů – bude jich přesně pět stovek. Evokuje také vzpomínky na Sierru RS500 Cosworth, která v druhé polovině osmdesátých let dominovala závodům cestovních vozů.
Řadový pětiválec Duratec RS dopuje stejně jako u obyčejného Focusu RS turbodmychadlo. Z objemu 2,5 litru poskytuje pohonná jednotka největší výkon 257 kW (350 k) při 6000 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 460 Nm mezi 2500 a 4500 min-1. Výkon narostl o 33 kW, točivý moment o 20 Nm.
Modifikace představují zesílené palivové čerpadlo, nový software řídicí jednotky, větší mezichladič stlačeného vzduchu, rozměrnější komora vzduchového filtru a zvětšený průměr výfukového potrubí. Větších změn, zejména těch mechanických, nebylo třeba.
Na vývoji se podílel Ford Team RS a ladičská firma Revolve Technologies, která pod značkou Mountune nabízí samotnou automobilkou schválené sady pro zvýšení výkonu. Mimochodem, RS500 zvládá podle předběžných měření sprint z klidu na 100 km/h za 5,6 s a rozjede se až na 265 km/h.
Podvozek si zachoval kombinaci širokého rozchodu kol se speciálním předním zavěšením RevoKnuckle a šnekovým samosvorným diferenciálem Quaife. Ty, kteří čekali na čtyřkolku, musíme zklamat, poháněna je stále jen přední náprava. Brzdový systém byl rovněž převzat beze změn, pouze třmeny jsou červené.
Karoserie je matně černá díky aplikaci speciální tenké fólie, kterou vyvinula společnost 3M. Na masce, zadním spoileru a difuzoru je pak lesklý lak. Podobný odstín metalízy mají také devatenáctipalcová litá kola s pneumatikami 235/35 R19. Jiná barevná kombinace nebude k dispozici.
Každý automobil ponese na středovém panelu kovovou plaketu s ručně vyrytým pořadovým číslem od 001 do 500. Malý počet předsériových kusů, které jsou určeny pro interní potřeby automobilky, bude mít vlastní číslování.
Některé prvky v interiéru, jako prošívání čalounění a ozdobné lemy koberců, jsou laděny dočervena. Bohatá výbava obsahuje kromě standardních prvků Focusu RS ještě například dvouzónovou klimatizaci, zadní parkovací senzory, kontrolu poklesu tlaku v pneumatikách, bezklíčkové startování motoru, bezdrátové rozhraní Bluetooth, audio Sony s měničem na 6 CD a USB vstupem, či sportovní sedadla Recaro. Ta se mohou za příplatek celá odít do červené kůže. Na přání je také k dispozici satelitní navigace s dotykovým displejem.
Nová verze bude oficiálně představena na autosalonu v Lipsku 9. Dubna 2010. Výroba bude zahájena v květnu, poslední vozy vyjedou z továrny v německém Saarlouis během září 2010, kdy také skončí produkce běžných Focusů.
RS500 je určen pro dvacítku vybraných evropských trhů, počet kusů pro jednotlivé země je omezen. Ostré provedení RS je v současné generaci velmi úspěšné. Původně mělo vzniknout nejvýše v 8 tisících exemplářích, vzhledem k vysoké poptávce jich bude ale více než 11 tisíc.
Joe Bakaj, viceprezident produktového vývoje Ford Motor Company, k uvedení nové verze mimo jiné řekl: Nepochybujeme, že série RS500 se svým fascinujícím vzhledem a návykovou dynamikou bude ze strany příznivců sportovních automobilů nadšeně přijata a rychle rozebrána. Není důvod slova pana Bakaje brát na lehkou váhu. Po Focusu RS500 se určitě jen zapráší a za pár let se jistě stane sběratelsky cenným a vyhledávaným vozem.