Tříválcový Ford Focus 1,0 EcoBoost (74 kW): Miluj své litry

Tříválcový Ford Focus 1,0 EcoBoost (74 kW): Miluj své litry

 
 

Litrový EcoBoost dorazí taky do B-Maxe a C-Maxe! Nový motor dostal přímé vstřikování, variabilní ventilový rozvod, ale taky litinový blok!

Nejmenší motor rodiny EcoBoost máme od Fordu slíben už pár měsíců. Na IAA 2011 se potvrdily dřívější neoficiální zprávy: Downsizing se teď bytostně týká všech atmosférických motorů s výkony od 74 do 88 kW. Na jejich místo se dere zcela nový litrový tříválec s turbodmychadlem.

Ford ve Frankfurtu upřesnil i první sériovou aplikaci tříválce 1,0 EcoBoost - bude pohánět tři různé modely z nabídky evropského Fordu – nejprve Focus, po němž přijde na řadu C-MAX a nakonec také očekávaný nový model Ford B-MAX.

Nový motor je nejnovějším přírůstkem do globální řady zážehových jednotek EcoBoost, které v současné době pokrývají spektrum od 1,6 do 3,5 litru. Motory EcoBoost disponují přeplňováním a přímým vstřikováním paliva.

Začátkem roku 2012 uvede Ford novou jednotku EcoBoost 1,0 l ve dvou verzích, lišících se hodnotou nejvyššího výkonu. Zatímco varianta 74 kW bude spolupracovat s pětistupňovou převodovkou, provedení 88 kW dostane šestistupňovou rychlostní skříň. Postupně bude tento motor k dostání také v Severní Americe, Číně a dalších regionech, kde je Ford zastoupen.

Litinový blok, přímé vstřikování

Přímovstřikový tříválec EcoBoost, vyvinutý Technickým střediskem Ford v britském Duntonu, dostal malé, ale velmi účinné turbodmychadlo. Díky extrémně rychlé odezvě se dokáže prakticky okamžitě roztočit rychlostí bezmála 250.000 min-1. Motor ve variantě 88 kW dosahuje nejvyšší točivý moment 170 Nm v širokém rozsahu 1750 až 4500 min-1.

Sběrné potrubí motoru EcoBoost 1,0 l je odlité přímo do hlavy válců; tato jednodílná konstrukce je lehčí a zejména snižuje teplotu výfukových plynů, čímž umožňuje motoru pracovat s optimálním poměrem paliva a vzduchu v širším rozsahu otáček.

Dělená chladicí soustava dovoluje bloku válců zahřát se dříve než hlava válců; rychlejším zahřátím bloku se šetří palivo, zejména v chladném počasí. Na rozdíl od větších motorů EcoBoost má tříválec litinový blok, k jehož zahřátí na provozní teplotu stačí ve srovnání s blokem hliníkovým o padesát procent méně energie.

Energetické nároky agregátu snižuje rovněž inteligentní příslušenství motoru, jako je variabilní kompresor klimatizace nebo olejové čerpadlo s proměnným průtokem, zatímco speciální povrchová úprava mnoha pohyblivých součástí snižuje vnitřní tření v jednotce.

Pro motorizaci EcoBoost 1,0 l v modelech Focus a C-MAX budou k dispozici také další úsporná opatření: systém stop-start, aktivní maska chladiče a inteligentní dobíjení Ford.

Stejně jako jeho větší sourozenci má i nejmenší EcoBoost proměnné časování ventilů Ti-VCT, které dále zlepšuje dynamiku i hospodárnost. Nová konstrukce nastavovacího mechanismu vačkových hřídelí přinesla rychlejší reakce, které však nejdou na úkor spolehlivosti.

Lepší tříválec?

Projev tříválcového motoru patří k největším nevýhodám radikálního downsizingu, a tak Ford dělal co šlo, aby jeho nejnovější masově vyráběný motor překvapoval pozitivně.

Oba hlavní řemenové pohony agregátu jsou částečně ponořené v oleji. Výsledkem tohoto inovativního uspořádání je tišší a efektivnější chod při provozní spolehlivosti odpovídající pohonu řetězem. Velká péče byla věnována rovněž potlačení přirozených vibrací tříválcového agregátu.

Namísto tradičních vyvažovacích hřídelí, které spotřebovávají část výkonu motoru, se konstruktéři Fordu rozhodli kompenzovat vrozenou nevyváženost tříválce použitím záměrně „nevyváženého“ setrvačníku a řemenice a optimalizovaného uložení agregátu v karoserii. Kvalitu tohoto uspořádání důkladně prověřilo 720.000 testovacích kilometrů, z nichž 360.000 km připadlo na zkoušky spolehlivosti a 10.000 km na ověření environmentálních charakteristik motoru.

Další technické podrobnosti o novém motoru EcoBoost 1,0 l budou zveřejněny před jeho uvedením na evropské trhy začátkem roku 2012.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Tříválcový Ford Focus 1,0 EcoBoost (74…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr ale ztratil vedení 2:0

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr…

Fotbalisté pražské Slavie remizovali ve Villarrealu 2:2 ve třetím kole Evropské ligy v souboji o první místo ve…

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí rozhodli z brejků

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí…

Fotbalisté Plzně ve třetím utkání v základní skupině Evropské ligy nečekaně prohráli na hřišti Lugana 2:3 a…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…