Ford Mustang se jen těsně vyhnul pohonu předních kol. Nakonec z toho bylo něco jiného

 

Ford Mustang je po celou dobu své existence spojen výhradně s pohonem zadních kol, ale málem dostal pohon předních kol. Nakonec zůstal díky svým fanouškům věrný tradiční koncepci.

Ford Mustang se zrodil v první polovině jako jeden z prvních zástupců pony cars. První generace tohoto modelu slavila obchodní úspěchy a dodnes se těší možná až extrémně nekritické oblibě u svých příznivců.

Právě z popularity první generace více či méně těží všechny následující, které ovšem z nejrůznějších důvodů nedosahují její obliby. V případě prakticky každé následující generace lze narazit na jisté výhrady k designu či technice, i když v případě posledních dvou generací se počty kritiků výrazně zmenšily.

Zcela jiná situace ovšem panovala v osmdesátých letech. Tehdy byla na trhu třetí generace, která nastoupila v roce 1979 s platformou Fox a na rozdíl od druhé generace se nesnažila slavné první generaci přiblížit svým vzhledem, ale vydala se vlastní cestou s tehdy módními hranami.

Test Auto.cz: Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible – Návrat ke kořenům

V polovině osmdesátých let i přes neustálou péči mateřské automobilky začínal Mustang třetí generace působit zastarale a ztrácel své pozice na trhu. Hlavní konkurenti ze stáje General Motors v podobě třetí generace modelů Chevrolet Camaro a Pontiac Firebird vstoupili na trh v rámci modelového roku 1982 a působili především díky svému vzhledu přeci jen o něco dynamičtějším a modernějším dojmem, i když rovněž sázeli na konvenční techniku a koncepci s motorem vpředu a pohonem vzadu.

Vedení automobilky Ford tehdy údajně nedělala příliš velké starosti konkurence od General Motors, ale z Japonska. Právě odtud mířila na severoamerický trh relativně levná sportovně laděná kupé s pohonem předních kol. Prim mezi nimi hrála Toyota Celica, která v roce 1985 nastoupila ve své čtvrté generaci s pohonem předních kol.

Z evropského pohledu se může zdát, že Ford Mustang a Toyota Celica nemohou být konkurenty, ale situace na severoamerickém trhu v polovině osmdesátých let byla jiná. Japonská kupé vynikala svou cenou, nižší hmotností, vyšší hospodárností provozu a rovněž i zábavnějšími jízdními vlastnostmi, přestože měla pohon předních kol.

Test Auto.cz: Ford Mustang GT Convertible – Můj velký pony

Při vývoji čtvrté generace modelové řady Mustang proto vedení automobilky začalo koketovat s myšlenkou na změnu koncepce. Pohon zadních kol se měl stát minulostí a nastoupit měl moderní pohon předních kol. S ohledem na tehdejší propojení automobilek Ford a Mazda měl nový Mustang využívat stejnou platformu jako modelová řada 626 a z ní odvozené kupé MX-6 první generace, které bylo v Evropě nabízeno jako 626 Coupé a na severoamerickém trhu figurovalo v letech 1987 až 1992.

Výsledkem tohoto vývoje se mělo stát kompaktní kupé, které půjde podobně jako Ford Mustang první generace s dobou a nabídne kombinaci aktuální moderní techniky rodinných modelů v atraktivním balení. Vše nakonec dopadlo úplně jinak, protože i v době, kdy neexistoval internet, se k veřejnosti dostala informace o vývoji čtvrté generace modelu Mustang, u níž bude použit pouze pohon předních kol.

Příznivci oblíbeného „poníka“ na tuto zprávu reagovali jednoznačně a sídlo společnosti Ford bylo zaplaveno stovkami tisíc dopisů vyjadřujících jasně a důrazně nesouhlas s opuštěním tradičního pohonu zadních kol.

Ford přání zákazníků vyslyšel a změnil své původní plány. Podle nich měla třetí generace modelu Mustang odejít ze scény nejpozději v roce 1989 a její místo měla zaujmout nová generace s pohonem předních kol. Ta ovšem nedorazila a čtvrtá generace se zachovaným pohonem zadních kol byla uvedena na trh v rámci modelového roku 1994.

Ford ukázal, jak mohl Mustang vypadat před 20 lety

Do vývoje modelu Mustang s pohonem předních kol byla ovšem investována značná částka a vedení automobilky se rozhodlo, že namísto zrušení jej využije a dokončí. V roce 1988 se díky tomu představil první sériový Ford Probe, který měl pohon předních kol a byl spřízněn s již zmiňovaným zástupcem značky Mazda.

Samotná automobilka Ford lehce poodhalila vývoj modelu Mustang s pohonem předních kol v roce 2013, kdy v souvislosti s připravovanou premiérou šesté generace zveřejňovala snímky z vývoje těch předchozích. Tehdy se mezi nimi objevily i dva záběry hliněné makety kupé s tradičním znakem modelu Mustang na přídi, připomínající svými liniemi právě model Probe.

Ford se údajně pokoušel prosadit Mustang s pohonem předních kol znovu na počátku devadesátých let. Tehdy měla být využita platforma severoamerického modelu Escort, ale nepovedlo se do ní usadit osmiválec s převodovkou. Projekt byl proto zavržen a Ford raději modernizoval platformu třetí generace. Mustang čtvrté generace na ní potom vjel i do jednadvacátého století.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Accolade chce v Otovicích u Karlových Varů vybudovat výrobní areál pro hi-tech firmy Accolade chce v Otovicích u Karlových Varů vybudovat výrobní areál pro hi-tech firmy

Skupina Accolade chce v Otovicích u Karlových Varů za…

Průměrná sazba hypoték v prosinci stoupla nejrychleji za 10 let Průměrná sazba hypoték v prosinci stoupla nejrychleji za 10 let

Průměrná úroková sazba hypoték v prosinci stoupla na 2,91…

 

Štítky Ford Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Toyota Supra oficiálně: Už žádná tajemství! Jen u šestiválce nezůstane Nová Toyota Supra oficiálně: Už žádná tajemství! Jen u šestiválce nezůstane

Pátá generace legendárního sportovního vozu je konečně…

TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka? TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve…

 



Ford Shelby GT500 je nejvýkonnější sériový Mustang historie. Používá dvouspojkovou převodovku! Ford Shelby GT500 je nejvýkonnější sériový Mustang historie. Používá dvouspojkovou převodovku!

Nejsilnější sériový Mustang určený pro běžné silnice je…

V Rusku postavili klasický Ford Mustang. Elektrický, přirozeně... V Rusku postavili klasický Ford Mustang. Elektrický, přirozeně...

Ford Mustang modelového roku 1967 posloužil za vzor pro…

 



 
Škoda už láká na sériový Vision X! Tady je první upoutávka na malé SUV

Škoda už láká na sériový Vision X! Tady je první upoutávka na malé SUV

Dnes 08:31

Nové malé SUV z dílny mladoboleslavské značky se podle očekávaní představí na březnovém ženevském autosalonu.




Blesk.cz

Haldy sněhu povolily: Silnice na Boží Dar je po několika dnech sjízdná

Haldy sněhu povolily: Silnice na Boží Dar je po…

Silnice I/25 na Boží Dar a do Německa je po několika dnech sněhové kalamity opět průjezdná. Silničáři se nyní…

Zoufalý otec tři roky neviděl své dcery (6 a 9). Advokát: Může jít o únos!

Zoufalý otec tři roky neviděl své dcery (6 a 9).…

Tři roky čekal na verdikt soudu. Teď se otec dvou holčiček Pavel Burda (38) z pražských Řeporyjí dočkal.…

 

iSport.cz

Fotbalové přestupy ONLINE: Sledujte jednání, dohody a spekulace

Fotbalové přestupy ONLINE: Sledujte jednání, dohody…

Sledujte fotbalové přestupy, jednání i spekulace ONLINE na iSport.cz.

Hašek: Jde o historický rozklad Pardubic, klub čekají velké kotrmelce

Hašek: Jde o historický rozklad Pardubic, klub…

Na Pardubice nedá dopustit. Jeden z nejlepších gólmanů hokejové historie Dominik Hašek nosí Dynamo v srdci,…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Historky z čekárny aneb S dítětem u doktora

Příručka moderního fotra: Historky z čekárny aneb S…

V rámci výchovy svého vlastního malého, svépomocí vyrobeného člověka se tomu nevyhneme. Řeč je o lékaři,…

Jiří X. Doležal: Lidovce hanebně zradili jejich voliči. Nejsou homofobní!

Jiří X. Doležal: Lidovce hanebně zradili jejich…

Své jisté dnes nemají ani ty nejkonzervativnější politické strany. Bašta středověkého myšlení v naší politice,…