Ford Mustang se jen těsně vyhnul pohonu předních kol. Nakonec z toho bylo něco jiného

 

Ford Mustang je po celou dobu své existence spojen výhradně s pohonem zadních kol, ale málem dostal pohon předních kol. Nakonec zůstal díky svým fanouškům věrný tradiční koncepci.

Ford Mustang se zrodil v první polovině jako jeden z prvních zástupců pony cars. První generace tohoto modelu slavila obchodní úspěchy a dodnes se těší možná až extrémně nekritické oblibě u svých příznivců.

Právě z popularity první generace více či méně těží všechny následující, které ovšem z nejrůznějších důvodů nedosahují její obliby. V případě prakticky každé následující generace lze narazit na jisté výhrady k designu či technice, i když v případě posledních dvou generací se počty kritiků výrazně zmenšily.

Zcela jiná situace ovšem panovala v osmdesátých letech. Tehdy byla na trhu třetí generace, která nastoupila v roce 1979 s platformou Fox a na rozdíl od druhé generace se nesnažila slavné první generaci přiblížit svým vzhledem, ale vydala se vlastní cestou s tehdy módními hranami.

Test Auto.cz: Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible – Návrat ke kořenům

V polovině osmdesátých let i přes neustálou péči mateřské automobilky začínal Mustang třetí generace působit zastarale a ztrácel své pozice na trhu. Hlavní konkurenti ze stáje General Motors v podobě třetí generace modelů Chevrolet Camaro a Pontiac Firebird vstoupili na trh v rámci modelového roku 1982 a působili především díky svému vzhledu přeci jen o něco dynamičtějším a modernějším dojmem, i když rovněž sázeli na konvenční techniku a koncepci s motorem vpředu a pohonem vzadu.

Vedení automobilky Ford tehdy údajně nedělala příliš velké starosti konkurence od General Motors, ale z Japonska. Právě odtud mířila na severoamerický trh relativně levná sportovně laděná kupé s pohonem předních kol. Prim mezi nimi hrála Toyota Celica, která v roce 1985 nastoupila ve své čtvrté generaci s pohonem předních kol.

Z evropského pohledu se může zdát, že Ford Mustang a Toyota Celica nemohou být konkurenty, ale situace na severoamerickém trhu v polovině osmdesátých let byla jiná. Japonská kupé vynikala svou cenou, nižší hmotností, vyšší hospodárností provozu a rovněž i zábavnějšími jízdními vlastnostmi, přestože měla pohon předních kol.

Test Auto.cz: Ford Mustang GT Convertible – Můj velký pony

Při vývoji čtvrté generace modelové řady Mustang proto vedení automobilky začalo koketovat s myšlenkou na změnu koncepce. Pohon zadních kol se měl stát minulostí a nastoupit měl moderní pohon předních kol. S ohledem na tehdejší propojení automobilek Ford a Mazda měl nový Mustang využívat stejnou platformu jako modelová řada 626 a z ní odvozené kupé MX-6 první generace, které bylo v Evropě nabízeno jako 626 Coupé a na severoamerickém trhu figurovalo v letech 1987 až 1992.

Výsledkem tohoto vývoje se mělo stát kompaktní kupé, které půjde podobně jako Ford Mustang první generace s dobou a nabídne kombinaci aktuální moderní techniky rodinných modelů v atraktivním balení. Vše nakonec dopadlo úplně jinak, protože i v době, kdy neexistoval internet, se k veřejnosti dostala informace o vývoji čtvrté generace modelu Mustang, u níž bude použit pouze pohon předních kol.

Příznivci oblíbeného „poníka“ na tuto zprávu reagovali jednoznačně a sídlo společnosti Ford bylo zaplaveno stovkami tisíc dopisů vyjadřujících jasně a důrazně nesouhlas s opuštěním tradičního pohonu zadních kol.

Ford přání zákazníků vyslyšel a změnil své původní plány. Podle nich měla třetí generace modelu Mustang odejít ze scény nejpozději v roce 1989 a její místo měla zaujmout nová generace s pohonem předních kol. Ta ovšem nedorazila a čtvrtá generace se zachovaným pohonem zadních kol byla uvedena na trh v rámci modelového roku 1994.

Ford ukázal, jak mohl Mustang vypadat před 20 lety

Do vývoje modelu Mustang s pohonem předních kol byla ovšem investována značná částka a vedení automobilky se rozhodlo, že namísto zrušení jej využije a dokončí. V roce 1988 se díky tomu představil první sériový Ford Probe, který měl pohon předních kol a byl spřízněn s již zmiňovaným zástupcem značky Mazda.

Samotná automobilka Ford lehce poodhalila vývoj modelu Mustang s pohonem předních kol v roce 2013, kdy v souvislosti s připravovanou premiérou šesté generace zveřejňovala snímky z vývoje těch předchozích. Tehdy se mezi nimi objevily i dva záběry hliněné makety kupé s tradičním znakem modelu Mustang na přídi, připomínající svými liniemi právě model Probe.

Ford se údajně pokoušel prosadit Mustang s pohonem předních kol znovu na počátku devadesátých let. Tehdy měla být využita platforma severoamerického modelu Escort, ale nepovedlo se do ní usadit osmiválec s převodovkou. Projekt byl proto zavržen a Ford raději modernizoval platformu třetí generace. Mustang čtvrté generace na ní potom vjel i do jednadvacátého století.

Spolupracujeme s TipCars.com
Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent

Počet teroristických útoků ve světě se v loňském roce…

OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model

Britská automobilka Aston Martin pokračuje v oživování…

Přechodu do digitální ekonomiky brání zastaralá firemní kultura, tvrdí studie Microsoftu Přechodu do digitální ekonomiky brání zastaralá firemní kultura, tvrdí studie Microsoftu

Modernizaci a přechod na digitální ekonomiku v českých…

Hrdá skončila ve vedení všech firem CEFC Hrdá skončila ve vedení všech firem CEFC

Čínská skupina Citic začala úřadovat ve firmách, jež…

 

Štítky Ford Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje? Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje?

Samostmívací či jinak řečeno elektrochromatické vnitřní…

 



Ford láká na elektrickou novinku. Bude to Mustang na chůdách? Ford láká na elektrickou novinku. Bude to Mustang na chůdách?

Modrý ovál už nás před časem vábil na nový elektromobil…

Ford Mustang poruší tradice a nabídne pohon všech kol Ford Mustang poruší tradice a nabídne pohon všech kol

Ford Mustang představuje v současnosti pro svou…

 



 
Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Dnes 18:50

Nový Peugeot 508 byl jednou z největších hvězd letošního autosalonu v Ženevě. Nyní auto konečně dorazilo na český trh.




Blesk.cz

PlayStation jednička se vrací v plné polní: Nabídne 20 videoher v HD obraze

PlayStation jednička se vrací v plné polní: Nabídne…

První PlayStation konzole, která v Česku vyšla v roce 1995, hlásí velký comeback. Vrací se v novodobé formě s HD…

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se odborníka, co a pro koho se mění

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se…

Od října čeká Čechy další změna na trhu s hypotékami. Česká národní banka rozšíří pravidla pro poskytování úvěrů…

 

iSport.cz

ZLATÁ PÍŠŤALKA: Královec chyboval, Diop neměl proti Spartě dohrát

ZLATÁ PÍŠŤALKA: Královec chyboval, Diop neměl proti…

Nejvypjatějším duelem 8. kola FORTUNA:LIGY se bez debat stal souboj fotbalistů Baníku se Spartou. Rozhodčí Pavel…

Co neřekl Vémola u Šípa: Rodinné tajemství i fanoušek, který na mě šetřil

Co neřekl Vémola u Šípa: Rodinné tajemství i…

Ať už je Karlos Vémola nejlepším českým zápasníkem, jak prohlašuje, nebo není, rozhodně je tím nejslavnějším.…

 

Reflex.cz

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím opravdu nejde!

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím…

V neděli proběhne další kolo kampaně proti cirkusu Jiřího Berouska. Ochranáři proti němu protestují proto, že…

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne Brusel s Klausem a Okamurou?

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne…

Evropská unie se rozhodla brutálně regulovat Internet; tentokrát jako pověstná hůl na psa posloužila autorská…