Ford ukázal, jak mohl Mustang vypadat před 20 lety
Premiéra nové generace Fordu Mustang je za dveřmi, což potvrzuje řada větších i menších úniků jeho podoby. Podobná je situace i se zahájením oslav 50. výročí tohoto nejslavnějšího pony caru a právě proto Ford čas od času vypustí nějakou perličku připomínající minulost tohoto modelu.
Mezi tyto vzpomínky patří například video a snímky prvního konceptu Mustangu nebo připomenutí skutečnosti, že první generace byla v Německu nabízena pod označením T5. Nyní Ford prostřednictvím série fotografií připomíná část vývoje čtvrté generace nabízené v letech 1994 až 2004. Ta mimochodem přišla patnáct let po uvedení třetí generace.
Na fotografiích je zachycena řada skic s více či méně divokými návrhy nejrůznějších stylů, mezi nimiž zaujme i jedna skica, která až příliš nápadně připomíná Mercedes-Benz SL (R129) uvedený v roce 1989.
Při vývoji čtvrté generace Mustangu koketoval Ford nějakou dobu s myšlenkou na pohon předních kol, ale díky mocné vlně kritiky ze strany zákazníku vznikl nakonec jen jeden jediný hliněný model Mustangu s pohonem předních kol, který se především svými předními partiemi a liniím boků podobá Fordu Probe.
Dalším pokusem o přiblížení se evropské produkci jsou návrhy verzí s výklopnou zadní stěnou, jimiž měl Mustang údajně konkurovat Golfu GTI a zároveň navázat na svou druhou a třetí generaci, které byly vedle čistě dvoudveřových provedení nabízeny i s třetími dveřmi v zádi.
Nakonec se Ford Mustang čtvrté generace dočkal pouze dvou karosářských verzí v podobě kabrioletu a kupé. Jeho oblé linie s lehkými odkazy na první generaci, z nichž nejviditelnějším jsou vstupy vzduchu před zadními koly, se setkaly s poměrně vřelým přijetím veřejnosti, která tehdy ocenila již jen skutečnost, že Mustang žije dál.
Ve své původní zaoblené podobě přežil Mustang čtvrté generace až do roku 1998. V následujícím roce vstoupilo na trh řádně modernizované provedení s přiostřenými hranami v tehdejším fordově designovém stylu New Edge, které se udrželo do roku 2004, kdy jej nahradila pátá generace, jejíž dny jsou již rovněž sečteny.
Spolu s drsnějším vzhledem modernizované čtvrté generace začaly přicházet i ostřejší stylovější verze, z nichž k těm nejzajímavějším patří stylový Bullit z roku 2001, odkazující na slavný fastback Steva McQueena nebo o rok starší 2000 Cobra R vyrobená v omezené sérii 300 vozů, která je výsledkem vývoje divize SVT a s výkonem 287 kW (390 k) je schopna dosáhnout rychlosti 282 km/h.