Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford ukázal, jak mohl Mustang vypadat před 20 lety

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (18)
Ford se v letošním roce připravuje na 50. výročí jednoho ze svých nejpopulárnějších modelů, které má doprovázet uvedení šesté generace Mustangu a zároveň s tím je připomínána i více či méně známá minulost.

Premiéra nové generace Fordu Mustang je za dveřmi, což potvrzuje řada větších i menších úniků jeho podoby. Podobná je situace i se zahájením oslav 50. výročí tohoto nejslavnějšího pony caru a právě proto Ford čas od času vypustí nějakou perličku připomínající minulost tohoto modelu.

Mezi tyto vzpomínky patří například video a snímky prvního konceptu Mustangu nebo připomenutí skutečnosti, že první generace byla v Německu nabízena pod označením T5. Nyní Ford prostřednictvím série fotografií připomíná část vývoje čtvrté generace nabízené v letech 1994 až 2004. Ta mimochodem přišla patnáct let po uvedení třetí generace.

Na fotografiích je zachycena řada skic s více či méně divokými návrhy nejrůznějších stylů, mezi nimiž zaujme i jedna skica, která až příliš nápadně připomíná Mercedes-Benz SL (R129) uvedený v roce 1989.

Při vývoji čtvrté generace Mustangu koketoval Ford nějakou dobu s myšlenkou na pohon předních kol, ale díky mocné vlně kritiky ze strany zákazníku vznikl nakonec jen jeden jediný hliněný model Mustangu s pohonem předních kol, který se především svými předními partiemi a liniím boků podobá Fordu Probe.

Dalším pokusem o přiblížení se evropské produkci jsou návrhy verzí s výklopnou zadní stěnou, jimiž měl Mustang údajně konkurovat Golfu GTI a zároveň navázat na svou druhou a třetí generaci, které byly vedle čistě dvoudveřových provedení nabízeny i s třetími dveřmi v zádi.

Nakonec se Ford Mustang čtvrté generace dočkal pouze dvou karosářských verzí v podobě kabrioletu a kupé. Jeho oblé linie s lehkými odkazy na první generaci, z nichž nejviditelnějším jsou vstupy vzduchu před zadními koly, se setkaly s poměrně vřelým přijetím veřejnosti, která tehdy ocenila již jen skutečnost, že Mustang žije dál.

Ve své původní zaoblené podobě přežil Mustang čtvrté generace až do roku 1998. V následujícím roce vstoupilo na trh řádně modernizované provedení s přiostřenými hranami v tehdejším fordově designovém stylu New Edge, které se udrželo do roku 2004, kdy jej nahradila pátá generace, jejíž dny jsou již rovněž sečteny.

Spolu s drsnějším vzhledem modernizované čtvrté generace začaly přicházet i ostřejší stylovější verze, z nichž k těm nejzajímavějším patří stylový Bullit z roku 2001, odkazující na slavný fastback Steva McQueena nebo o rok starší 2000 Cobra R vyrobená v omezené sérii 300 vozů, která je výsledkem vývoje divize SVT a s výkonem 287 kW (390 k) je schopna dosáhnout rychlosti 282 km/h.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (18)
10. 11. 2013 11:13
Re: 90's
Ta pravá mi nápadně připomíná Thunderbirda. ;-)
[odkaz]

Jinak ten "prima SAAB" u mne spíš evokuje Hyundai coupe - Tiburon první generace.
Avatar - Pekelná Micinka
10. 11. 2013 02:22
90's
Musím říct, že mě dost zaujal tento snímek. [odkaz] Levá část se podobá Fordu Probe. Pravá mi nic co znám nepřipomíná, aspoň ne takhle z hlavy, nejsem encyklopedie. Ale líbí se mi, i když by nebyla vyloženě Mustangovská, tak na nějaký sedan by byla super. Pro Mustang by byla pěkná třeba s vnitřním uspořádáním světel rozděleným na tři obdelníkové části. S jistou mírou odvahy i třeba roztaženými přes celou šířku lišty. Bohužel k němu není fotka přední části.
Jinak hodně těch návrhů je celkem podobných Fordu Probe, o kterém se prý uvažovalo i jako o nástupci Mustangu, takže se možná není co divit.

Ovšem tato zadní část velmi odvdážné studie by byl prima Saab. :) [odkaz]
Avatar - Pekelná Micinka
10. 11. 2013 02:15
Re: Kelišová, to je hnus
Myslíš medaily?
Avatar - Pekelná Micinka
10. 11. 2013 02:12
Re: Mustang je.....
Mohu říct, že celkem souhlasím. Ale ještě k tomu něco přidám. Podle mě se toto týká většiny, né-li všech amerik. Pro mě je "gro" amerického automobilového designu postaveno na práci s chromem, byť Mustang zrovna patří do těch nejstřdmějších, z tohoto pohledu. Druhou věcí, možná ještě podstatnější, co ovlivnilo design US vozů, je inspirace leteckým, posléze vesmírným průmyslem. Tam se to nejzajímavější odehrávalo právě do poloviny 70. let. Pak nastala éra plastu, ropné krize. A to je něco, co tak nějak k americkým kárám nejde. Dnešní design amerických aut už je naštěstí v další fázi, kdy se tak nějak materiály opět potkávají s formou, ale i tak, zlatá éra amerického designu je dle mého názoru pryč. Změnil se celý svět a tak ani auta nemohl zůstat stejná.
Avatar - KubikCv
9. 11. 2013 23:03
Re: Mustang je.....
Mustang pátý generace spolu s novým Camarem jsou podle mého názoru asi nejlepší retra dneška :yes: