13.12. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Ford sází na pohon všech kol. Jak jeho novinky fungují?

 

Takřka polovina modelů Fordu nabízených v Evropě je dostupná i s pohonem všech kol. Některé z nich jsme vyzkoušeli.

Ford reaguje na zájem zákazníků a postupně rozšiřuje nabídku svých aut s pohonem všech kol. Zatímco v roce 2012 nabízel jen tři modely s možností pohonu obou náprav, na začátku příštího roku to bude osm modelů. Některé z nich jsme měli možnost si vyzkoušet v testovacím centru Fordu v belgickém Lommelu.

Americký výrobce předpokládá, že v příštím roce prodá v Evropě 139.000 automobilů s pohonem 4x4, což by bylo o 120 % více než loni. Evropští zákazníci mají o čtyřkolky zájem hlavně ve větších segmentech, proto Ford upírá pozornost právě k těmto vozům.

Naopak třeba podíl malých SUV s pohonem všech kol klesá, v roce 2010 takovým systémem na starém kontinentě disponovalo 45 % malých SUV, zatímco loni to bylo už jen 15 %. U velkých SUV naopak tento poměr v roce 2014 činil 47 %. I proto Ford v Evropě nenabízí model EcoSport s pohonem 4x4, byť auto zástavbu takového systému umožňuje. Stejně tak kvůli nízkému zájmu nemáme počítat s běžným Focusem s poháněnými oběma nápravami, systém 4x4 zůstane vyhrazen pouze ostrému Focusu RS.

Ford zdůrazňuje, že „železo“ potřebné pro pohon všech kol odebírá od externích dodavatelů, samotný software si ale vyvíjí sám. Se čtyřkolkami má ostatně americká firma bohaté zkušenosti. Jako první takový pohon použil v roce 1959 pick-up F-Series, v Evropě se první Ford 4x4 objevil v roce 1985. Jednalo se o model Sierra v šestiválcové verzi XR4x4. Už předtím však třeba vznikl prototyp Capri s pohonem všech kol.

Tradice

V tuto chvíli Ford používá čtyři verze pohonu všech kol, které najdeme v útrobách osmi modelů. Mondeo, Kuga, Galaxy, S-Max, Ranger a Transit už se nabízejí, Focus RS a Edge nabídku rozšíří na začátku příštího roku.

Ten nejklasičtější systém najdeme v útrobách pick-upu Ranger. Automobil je zadokolkou s připojitelnou přední nápravou, která využívá přední a zadní hnací hřídel. Za příplatek je k dispozici také elektronická uzávěrka diferenciálu.

Ford Ranger: Facelift míří do Evropy

Ranger nabízí tři režimy pohonu, které se přepínají pomocí otočného kolečka na centrální konzoli. Mód 4x2 doplňují 4x4 a redukce. Zatímco pro sepnutí redukce je nutné zastavit a vyřadit na neutrál, změnu mezi režimy 4x4 a 4x2 je možné provádět až do rychlosti 120 km/h.

Testovací jízda s Rangerem nás zavedla na nezpevněné tratě testovacího centra v Lommelu, kde nechyběly prudké sjezdy i nájezdy nebo hluboké koleje. Se všemi nástrahami si Ranger poradil bez většího zapocení, dokonce ani nebyla potřeba zapínat redukci.

Video

Inteligence

Naprostá většina v Evropě nabízených čtyřkolek modrého oválu využívá systém s obchodním označením Ford Intelligent All Wheel Drive, který je svou prací obdobou Haldexu. Jmenovitě se jedná o Kugu, Edge, Mondeo, S-Max a Galaxy. V případě S-Maxu a Galaxy je pohon všech kol novinkou, minulé generace těchto MPV tuto možnost nenabízely. Mondeo pak s pohonem všech kol bylo naposledy dostupné v polovině devadesátých let.

Systém sleduje přilnavost povrchu a v případě potřeby umí pomocí lamelové mokré spojky poslat až 50 % točivého momentu na zadní kola, přičemž spojku zcela zavře za pouhých 100 milisekund. Funkčnost systému je tedy naprosto nepostřehnutelná. Dostupná funkce Torque Vectoring Control pomáhá v zatáčkách – přibrzďuje vnitřní kolo.

Tento systém jsme v Lommelu mohli vyzkoušet v Mondeu, Galaxy a S-Maxu. Ve všech třech případech bylo zřetelné, že systém účinně potlačuje nedotáčivost. I velké MPV Galaxy se tak zatáčkami prohánělo pěkně hbitě jako nízké kombi, aniž by chtělo jet po tečně ven. Lehký náznak nedotáčivost přišel až v rychlostech, ve kterých s velkoprostorovým vozem nebude jezdit snad ani Ken Block s rodinou.

Kuga pak dokázala, že si díky pohonu všech kol umí rovněž poradit s náročnějším terénem. Čtyřkolka totiž najde přilnavost i v nečekaných místech. Tomu napomáhá i slušná světlá výška 193 až 197 mm dle motoru nebo na poměry SUV dobré nájezdové úhly – bezmála 28° vpředu a přes 21° vzadu.

Otestovali jsme? Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 – Když emise nejsou na škodu

Funkčnost systému a rozdělení točivého momentu může řidič sledovat přímo na displeji palubního počítače. Z ukazatele vyplývá, že na zadní kola je síla motoru posílána v rychleji projetých obloucích a při prudší akceleraci. V terénu jde pak točivý moment tam, kde je největší trakce. Po většinu času auta zůstávají předokolkami, což pomáhá spotřebě paliva.

Mondeo, S-Max i Galaxy nabízejí možnost pohonu všech kol pro dvě verze turbodieselu 2.0 TDCi. Základní nabízí 110 kW a spolupracuje se šestistupňovým manuálem, silnější disponuje 132 kW a je spárován se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Ve všech případech se za pohon 4x4 připlácí 50.000 korun. U Mondea je k dispozici pro liftback i kombi.

Systém nazvaný Intelligent All Wheel Drive najdeme rovněž v nabídce Transitu, u této dodávky ale funguje jinak. Síla je totiž v tomto případě posílána především na zadní nápravu, na tu přední je možné poslat až 50 % hnací síly agregátu. Pokud je třeba, je možné z Transitu udělat stálou čtyřkolku s rozložením točivého momentu v poměru 50:50 mezi obě nápravy.

Emoce

Nejpokročilejší systém pohonu všech kol najdeme v nové generaci Focusu RS. Systém Ford Performance All Wheel Drive s vektorováním točivého momentu umí poslat až 70 % točivého momentu pouze na zadní nápravu, přičemž všechna tato síla může roztáčet pouze jedno ze zadních kol.

K tématu: Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!

Senzory sledují přilnavost vozovky stokrát za sekundu a podle potřeby pošlou sílu agregátu na kolo s největší trakcí. Focus RS nepoužívá diferenciál, místo toho tu jsou dvě spojky, jedna pro každé ze zadních kol. Techniku dodala společnost GKN, jmenovitě se jedná o torque-vectoring modul (RDM), přenosová jednotka (PTU) a hřídel (CVJ).

Jezdec může fungování systémů upravit ve čtyřech režimech. Track posílá sílu přeplňovaného čtyřválce 2.3 EcoBoost na kola tak, aby se auto chovalo maximálně neutrálně pro co nejlepší čas na trati. Drift je tu naopak pro zábavu, posílá co nejvíc síly agregátu na zadní kola, aby v oblouku vyvolal přetáčivost. To spolu s plně vypínatelným ESP znamená parádní zábavu za volantem. Zároveň ale automobil zůstává stabilní a jeho chování je předvídatelné.

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford sází na pohon všech kol. Jak jeho…






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…