reklama


13.12. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Ford sází na pohon všech kol. Jak jeho novinky fungují?

 

Takřka polovina modelů Fordu nabízených v Evropě je dostupná i s pohonem všech kol. Některé z nich jsme vyzkoušeli.

Ford reaguje na zájem zákazníků a postupně rozšiřuje nabídku svých aut s pohonem všech kol. Zatímco v roce 2012 nabízel jen tři modely s možností pohonu obou náprav, na začátku příštího roku to bude osm modelů. Některé z nich jsme měli možnost si vyzkoušet v testovacím centru Fordu v belgickém Lommelu.

Americký výrobce předpokládá, že v příštím roce prodá v Evropě 139.000 automobilů s pohonem 4x4, což by bylo o 120 % více než loni. Evropští zákazníci mají o čtyřkolky zájem hlavně ve větších segmentech, proto Ford upírá pozornost právě k těmto vozům.

Naopak třeba podíl malých SUV s pohonem všech kol klesá, v roce 2010 takovým systémem na starém kontinentě disponovalo 45 % malých SUV, zatímco loni to bylo už jen 15 %. U velkých SUV naopak tento poměr v roce 2014 činil 47 %. I proto Ford v Evropě nenabízí model EcoSport s pohonem 4x4, byť auto zástavbu takového systému umožňuje. Stejně tak kvůli nízkému zájmu nemáme počítat s běžným Focusem s poháněnými oběma nápravami, systém 4x4 zůstane vyhrazen pouze ostrému Focusu RS.

Ford zdůrazňuje, že „železo“ potřebné pro pohon všech kol odebírá od externích dodavatelů, samotný software si ale vyvíjí sám. Se čtyřkolkami má ostatně americká firma bohaté zkušenosti. Jako první takový pohon použil v roce 1959 pick-up F-Series, v Evropě se první Ford 4x4 objevil v roce 1985. Jednalo se o model Sierra v šestiválcové verzi XR4x4. Už předtím však třeba vznikl prototyp Capri s pohonem všech kol.

Tradice

V tuto chvíli Ford používá čtyři verze pohonu všech kol, které najdeme v útrobách osmi modelů. Mondeo, Kuga, Galaxy, S-Max, Ranger a Transit už se nabízejí, Focus RS a Edge nabídku rozšíří na začátku příštího roku.

Ten nejklasičtější systém najdeme v útrobách pick-upu Ranger. Automobil je zadokolkou s připojitelnou přední nápravou, která využívá přední a zadní hnací hřídel. Za příplatek je k dispozici také elektronická uzávěrka diferenciálu.

Ford Ranger: Facelift míří do Evropy

Ranger nabízí tři režimy pohonu, které se přepínají pomocí otočného kolečka na centrální konzoli. Mód 4x2 doplňují 4x4 a redukce. Zatímco pro sepnutí redukce je nutné zastavit a vyřadit na neutrál, změnu mezi režimy 4x4 a 4x2 je možné provádět až do rychlosti 120 km/h.

Testovací jízda s Rangerem nás zavedla na nezpevněné tratě testovacího centra v Lommelu, kde nechyběly prudké sjezdy i nájezdy nebo hluboké koleje. Se všemi nástrahami si Ranger poradil bez většího zapocení, dokonce ani nebyla potřeba zapínat redukci.

Video

Inteligence

Naprostá většina v Evropě nabízených čtyřkolek modrého oválu využívá systém s obchodním označením Ford Intelligent All Wheel Drive, který je svou prací obdobou Haldexu. Jmenovitě se jedná o Kugu, Edge, Mondeo, S-Max a Galaxy. V případě S-Maxu a Galaxy je pohon všech kol novinkou, minulé generace těchto MPV tuto možnost nenabízely. Mondeo pak s pohonem všech kol bylo naposledy dostupné v polovině devadesátých let.

Systém sleduje přilnavost povrchu a v případě potřeby umí pomocí lamelové mokré spojky poslat až 50 % točivého momentu na zadní kola, přičemž spojku zcela zavře za pouhých 100 milisekund. Funkčnost systému je tedy naprosto nepostřehnutelná. Dostupná funkce Torque Vectoring Control pomáhá v zatáčkách – přibrzďuje vnitřní kolo.

Tento systém jsme v Lommelu mohli vyzkoušet v Mondeu, Galaxy a S-Maxu. Ve všech třech případech bylo zřetelné, že systém účinně potlačuje nedotáčivost. I velké MPV Galaxy se tak zatáčkami prohánělo pěkně hbitě jako nízké kombi, aniž by chtělo jet po tečně ven. Lehký náznak nedotáčivost přišel až v rychlostech, ve kterých s velkoprostorovým vozem nebude jezdit snad ani Ken Block s rodinou.

Kuga pak dokázala, že si díky pohonu všech kol umí rovněž poradit s náročnějším terénem. Čtyřkolka totiž najde přilnavost i v nečekaných místech. Tomu napomáhá i slušná světlá výška 193 až 197 mm dle motoru nebo na poměry SUV dobré nájezdové úhly – bezmála 28° vpředu a přes 21° vzadu.

Otestovali jsme? Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 – Když emise nejsou na škodu

Funkčnost systému a rozdělení točivého momentu může řidič sledovat přímo na displeji palubního počítače. Z ukazatele vyplývá, že na zadní kola je síla motoru posílána v rychleji projetých obloucích a při prudší akceleraci. V terénu jde pak točivý moment tam, kde je největší trakce. Po většinu času auta zůstávají předokolkami, což pomáhá spotřebě paliva.

Mondeo, S-Max i Galaxy nabízejí možnost pohonu všech kol pro dvě verze turbodieselu 2.0 TDCi. Základní nabízí 110 kW a spolupracuje se šestistupňovým manuálem, silnější disponuje 132 kW a je spárován se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Ve všech případech se za pohon 4x4 připlácí 50.000 korun. U Mondea je k dispozici pro liftback i kombi.

Systém nazvaný Intelligent All Wheel Drive najdeme rovněž v nabídce Transitu, u této dodávky ale funguje jinak. Síla je totiž v tomto případě posílána především na zadní nápravu, na tu přední je možné poslat až 50 % hnací síly agregátu. Pokud je třeba, je možné z Transitu udělat stálou čtyřkolku s rozložením točivého momentu v poměru 50:50 mezi obě nápravy.

Emoce

Nejpokročilejší systém pohonu všech kol najdeme v nové generaci Focusu RS. Systém Ford Performance All Wheel Drive s vektorováním točivého momentu umí poslat až 70 % točivého momentu pouze na zadní nápravu, přičemž všechna tato síla může roztáčet pouze jedno ze zadních kol.

K tématu: Svezli jsme se v novém Fordu Focus RS. Rozhodně je na co se těšit!

Senzory sledují přilnavost vozovky stokrát za sekundu a podle potřeby pošlou sílu agregátu na kolo s největší trakcí. Focus RS nepoužívá diferenciál, místo toho tu jsou dvě spojky, jedna pro každé ze zadních kol. Techniku dodala společnost GKN, jmenovitě se jedná o torque-vectoring modul (RDM), přenosová jednotka (PTU) a hřídel (CVJ).

Jezdec může fungování systémů upravit ve čtyřech režimech. Track posílá sílu přeplňovaného čtyřválce 2.3 EcoBoost na kola tak, aby se auto chovalo maximálně neutrálně pro co nejlepší čas na trati. Drift je tu naopak pro zábavu, posílá co nejvíc síly agregátu na zadní kola, aby v oblouku vyvolal přetáčivost. To spolu s plně vypínatelným ESP znamená parádní zábavu za volantem. Zároveň ale automobil zůstává stabilní a jeho chování je předvídatelné.

Spolupracujeme s TipCars.com
Maier: Škoda do roku 2025 zdvojnásobí prodej na dva miliony aut Maier: Škoda do roku 2025 zdvojnásobí prodej na dva miliony aut

Škoda Auto do roku 2025 zdvojnásobí počet prodaných vozů…

Státní podnik Diamo by mohl odkoupit OKD za korunu, navrhuje Mládek Státní podnik Diamo by mohl odkoupit OKD za korunu, navrhuje Mládek

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) navrhne, aby…

Celoevropské silniční mýtné? Německá vláda je pro Celoevropské silniční mýtné? Německá vláda je pro

Německá vláda je připravena podpořit vytvoření…

Kovosvit odhadl ztrátu na 600 milionů, mzdy už posílá včas Kovosvit odhadl ztrátu na 600 milionů, mzdy už posílá včas

Strojírenská firma Kovosvit MAS Sezimovo Ústí na Táborsku…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford sází na pohon všech kol. Jak jeho…


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Idiot ve Škodovce neodhadnul vzdálenost. Od nehody jej dělily centimetry!

Idiot ve Škodovce neodhadnul vzdálenost. Od nehody jej dělily centimetry!

Dnes 14:56

Z některých situací na silnicích doslova mrazí. Jednu takovou zachytila kamera na silnici ve Skotsku - tady rozhodovaly centimetry!




Blesk.cz

Ledové ostří českých hvězd: Na bruslích se proháněly Vignerová, Perkausová nebo Stryková

Ledové ostří českých hvězd: Na bruslích se proháněly…

O víkendu se to v pražském Europarku hemžilo známými tvářemi, které se proháněly po ledovém ploše, která má…

Jen v EU voda poškodí až 100 tisíc smartphonů denně. Význam odolných zařízení bude narůstat

Jen v EU voda poškodí až 100 tisíc smartphonů denně.…

Agentura IDC vydala zajímavou studii, podle které se v evropských zemích poškodí vlivem kontaktu s vodou nebo…

 

iSport.cz

Ledecké výjimečnost ze mě dělá lepšího servisáka, říká kouč Kouřil

Ledecké výjimečnost ze mě dělá lepšího servisáka,…

Nachystal pro Ester Ledeckou jedny extra rychlé sjezdové lyže. Nejdříve na nich nechtěla jezdit, pak na nich…

Baráka chtělo Udine! Už jen to, že se ozvali, je výborné, říká Zápotočný

Baráka chtělo Udine! Už jen to, že se ozvali, je…

Byl to tajemný tweet předsedy slávistického představenstva. Psalo se v něm, že fotbalová Slavia odmítla nabídku…

 

Reflex.cz

Hnutí polonahých aktivistek Femen se rozpadlo, oznámila jedna z jeho zakladatelek

Hnutí polonahých aktivistek Femen se rozpadlo,…

Hnutí Femen, které proslulo skandálními akcemi polonahých aktivistek na Ukrajině, v Rusku i na západě Evropy, se…

Náměstek ministra financí Závodský: Hazardním webům bez licence hrozí pokuta až 50 milionů korun

Náměstek ministra financí Závodský: Hazardním webům…

Od 1. ledna letošního roku došlo ke zpřísnění podmínek pro provozování hazardu v České republice. Vybrané…

 
 
reklama