Ford T (1908-1927): Pět mýtů o Plechové Lízince

 

Proslulé automobily bývají opředeny mnoha legendami a mýty. Do puntíku to platí i o tom, kterým Henry Ford postavil Ameriku na kola.

Ford T motorizoval nejen Ameriku, ale vlastně takřka celý svět. Za devatenáct let jich vyjelo na silnice celkem 15.176.888 kusů a jeho výkon vlastně překonal jediný vůz: Brouk od Volkswagenu. Možná kdekdo namítne, že to není úplně pravda. Jenže oba byly postupně modernizovány, kdežto u současných masově produkovaných modelů to tak docela neplatí, tam se pravidelně střídají jednotlivé generace. Leckdy došlo i ke změnám koncepce. A vlastně ono stříbro „Téčka“ je tak trochu sporné, protože poslední kusy nejsou těm prvním moc podobné. Ale techniku měly pořád stejnou včetně kapalinou chlazeného řadového čtyřválce 2,9 l/15 kW s postranními ventily, dvoustupňové planetové převodovky ovládané dvěma pedály a tuhých náprav odpružených příčnými půleliptickými pery. Měnil se jen vzhled, světlá výška, postupně se začaly montovat třeba dveře a elektrické osvětlení...

O „Tin Lizzie“ (Plechové Lízince) koluje řada mýtů, které ovšem nejsou vůbec pravdivé. Postupem času se staly tak populárními, že je však mnozí za pravdu považují. Kupříkladu ten, že Model T navrhl sám zakladatel. Na konstrukcích svých raných vozů se skutečně podílel, nebo je v začátcích stavěl zcela sám. Ale u „Téčka“ to neplatilo ani náhodou, ve skutečnosti bylo dílem maďarského emigranta Josepha (Józefa) Galamba a Dána Charlese Emila Sorensena, značný podíl měl na jeho přípravě i Childe Harold Wills. Všichni blízcí spolupracovníci Forda začali na legendě pracovat již v roce 1907. Sorensen zůstal mimochodem u společnosti zaměstnán až do padesátých let...

Ford chtěl stavět superlevná auta dostupná pro široké masy a proto je začal montovat na lince v Highland Parku. Považuje se tudíž za tvůrce efektivní pásové výroby. Bohužel neprávem. Za prvé, opět mu s jejím zavedením pomohli značnou měrou Sorensen i Galamb, za druhé nebyl v tomto ohledu prvním na světě. Na přelomu 19. a 20. století se o něco podobného pokusil v Mannheimu německý Benz, tehdy globální jednička v produkci automobilů, která dosahovala řádu stovek kusů. Velmi brzy jej následoval jiný průkopník automobilového průmyslu, tentokrát už Američan. Ransom Eli Olds v Lansingu (stát Michigan). V roce 1901 začala jeho Olds Motor Works vyrábět jednoválce 1,56 a 1,93 l se zaoblenou přídí (Curved Dash) tak, že se rozpracované stroje posouvaly na vozíčcích od jedné skupiny dělníků ke druhé. O čtyři roky později jich takto vzniklo 6,5 tisíce a stály nakonec jen 650 dolarů, žádní jiné auto nebylo do té doby levnější. I Ford koneckonců později používal pohyblivé pracovní stoly, tzv. kolébky.

Asi každý zná výrok „Náš zákazník dostane vůz v libovolné barvě, pokud si vybere černou.“ Japonská černá Enamel schla skutečně tak rychle, že nezdržovala pásovou výrobu. V letech 1908-1912 se ovšem automobily lakovaly i červenou, zelenou, modrou nebo francouzskou šedí, a to v závislosti na typu karoserie. Od přelomu dekády zavedla společnost do katalogu také tmavě zelený odstín Brewster Green a rovněž tmavě modrou barvou. V roce 1926 se při poslední modernizaci pak možnost výběru laku karoserie vrátila, konkrétně srnčí šeď, fénixová hněď a jarní zeleň.

Vydělávali dělníci v Highland Parku a později i River Rouge tolik, že si mohli Model T koupit? Ano, mnozí tak skutečně učinili. Pět dolarů denně byla opravdu královská mzda, ale Henry Ford je na ni nelákal samoúčelně. Nebyl to lidumil, který by sociálně podporoval své zaměstnance a učinil z nich střední třídu, i když se to o něm tvrdí. Průmyslník přemýšlel ekonomicky a dal jim to, co si zasloužili. I práce na pásu byla před sto lety nebezpečná a tvrdá a navíc jednotvárná. Aby mu dělníci neutíkali jinam jako v začátcích, prostě jim plat takřka zdvojnásobil z již dost štědrých dvou a čtvrt dolaru. A měl k tomu ještě jeden důvod. V roce 1913 totiž propočty zjistil, že na rozjezd pásové výroby potřebuje neskutečných 52 tisíc lidí. Místo toho stávajícím 14 tisícům logicky zvedl mzdy, měli sice více práce, ale také nikdo nemusel draze školit problematické a nespolehlivé nováčky...

Ford byl bezesporu umíněný paličák a uměl se se společníky rozhádat, to o něm bylo známo už z časů Detroit Automobile Company, kterou po neshodách opustil a založil si vlastní automobilku konečně se svým jménem. Tvrdilo se dokonce, že byl dosti lakomý, dokonce do té míry, že posílal své agenty na skládky, smetiště, vrakoviště a do sběrných dvorů kvůli použitým, ale nepoškozeným dílům „Téček“. Chtěl je totiž uplatnit znovu při výrobě do nových aut. Údajně ale žádné nenašli, všechny byly rozbité a neopravitelné. Až na osu a čepy řízení, které vypadaly jako zbrusu nové. Místo toho, aby se dmul pýchou, jaké kvalitní díly používá, nakázal je vyrábět levněji. Náklady jsou důležitou věcí, ale tak šetřivý Ford skutečně nebyl, jedná se pouze o vtip a metaforu.

Vzhledem k tomu, že externí dodavatelé tempu jeho továrny nestíhali, pro tyto účely zakoupil v roce 1919 již zmíněné pozemky v River Rouge včetně tehdy funkční železnice a postavil na nich další komplex. Ten zahrnoval nejen nový závod, ale i doky, sklady koksu a železné rudy, vysoké pece a tehdy největší slévárnu na světě... Ford se prostě chtěl (a musel) spolehnout jen sám na sebe.

Psali jsme: Ford T - Plechové Lízince je 100 let

Spolupracujeme s TipCars.com
Zrušte část novely stavebního zákona, žádají senátoři Ústavní soud Zrušte část novely stavebního zákona, žádají senátoři Ústavní soud

Skupina sedmnácti senátorů navrhla Ústavnímu soudu, aby…

Doprava dostane na stavbu silnic a železnic o 1,5 miliardy korun méně Doprava dostane na stavbu silnic a železnic o 1,5 miliardy korun méně

Ministerstvo financí navrhlo snížit resortu dopravy…

Ropným gigantům se začíná znovu dařit a utrácí Ropným gigantům se začíná znovu dařit a utrácí

Francouzský Total kupuje divizi ropy a plynu od dánské…

 
Zdroj: Autoblog, SM, Hemmings, Auta5P

Štítky Ford Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled

K exkluzivním automobilkám patří také vlastní studio…

 



Ford Model TT: Co byla zač zapomenutá Plechová Líza? Ford Model TT: Co byla zač zapomenutá Plechová Líza?

Téčko je jedním z nejslavnějších aut historie, bylo…

Od Plechové Lízinky po živočišnou říši: Čtyři auta, která změnila svět Od Plechové Lízinky po živočišnou říši: Čtyři auta, která změnila svět

Na mnoho aut si ani zarytý fanoušek po letech nevzpomene.…

 



 
Šílené kousky ve Fiestě! Ken Block ve videu Terrakhana opět šokuje

Šílené kousky ve Fiestě! Ken Block ve videu Terrakhana opět šokuje

Dnes 15:47

Po téměř ročním odmlčení nám Ken Block opět ukáže, co všechno za volantem auta zvládne. A znovu je to skvělá show!




Blesk.cz

Chameleon Erbová: Shodila lví hřívu a nasadila helmu!

Chameleon Erbová: Shodila lví hřívu a nasadila helmu!

Modelka Vlaďka Erbová (36) mění účesy častěji než chameleon barvu. Svou image vždy stavěla na ultra krátkém…

Horor ve španělské nemocnici: Porodila císařem a pak... Výtah jí usekl hlavu!

Horor ve španělské nemocnici: Porodila císařem a…

Horor ve španělské porodnici! Trojnásobnou matku Rocío Cortés Núez (†26) doslova rozpůlil výtah vedví, když ji…

 

iSport.cz

Bojovník Štěpánek: Jsem zdráv, ale letos končím. Chystám se na novou sezonu

Bojovník Štěpánek: Jsem zdráv, ale letos končím.…

 Tenista Radek Štěpánek už se letos na turnajích neobjeví. Podobně jako před rokem ukončil sezonu předčasně.…

Nečekaný trik! Jak rozhodil soupeř hráče Watfordu a naštval Anglii?

Nečekaný trik! Jak rozhodil soupeř hráče Watfordu a…

Soupeři sebral míč a možná tím zabránil gólu. Přesto se na záložníka Bournemouthu Harryho Artera snesla bouře…

 

Reflex.cz

Drogy, alkohol a disco: Legendární newyorský klub Studio 54 přežil jen tři roky

Drogy, alkohol a disco: Legendární newyorský klub…

Od otevření kultovního nočního klubu v New Yorku uběhly již čtyři desítky let. A během této doby se z historek o…

Proslavil jej doktor Štrosmajer, feldkurát Katz či padouch Hogo Fogo. Před 95 lety se narodil herec Miloš Kopecký

Proslavil jej doktor Štrosmajer, feldkurát Katz či…

Už od svého dětství se Miloš Kopecký poněkud odlišoval od svých vrstevníků. Nenáviděl školu, neuměl se prát a…