Ford T (1908-1927): Pět mýtů o Plechové Lízince

 

Proslulé automobily bývají opředeny mnoha legendami a mýty. Do puntíku to platí i o tom, kterým Henry Ford postavil Ameriku na kola.

Ford T motorizoval nejen Ameriku, ale vlastně takřka celý svět. Za devatenáct let jich vyjelo na silnice celkem 15.176.888 kusů a jeho výkon vlastně překonal jediný vůz: Brouk od Volkswagenu. Možná kdekdo namítne, že to není úplně pravda. Jenže oba byly postupně modernizovány, kdežto u současných masově produkovaných modelů to tak docela neplatí, tam se pravidelně střídají jednotlivé generace. Leckdy došlo i ke změnám koncepce. A vlastně ono stříbro „Téčka“ je tak trochu sporné, protože poslední kusy nejsou těm prvním moc podobné. Ale techniku měly pořád stejnou včetně kapalinou chlazeného řadového čtyřválce 2,9 l/15 kW s postranními ventily, dvoustupňové planetové převodovky ovládané dvěma pedály a tuhých náprav odpružených příčnými půleliptickými pery. Měnil se jen vzhled, světlá výška, postupně se začaly montovat třeba dveře a elektrické osvětlení...

O „Tin Lizzie“ (Plechové Lízince) koluje řada mýtů, které ovšem nejsou vůbec pravdivé. Postupem času se staly tak populárními, že je však mnozí za pravdu považují. Kupříkladu ten, že Model T navrhl sám zakladatel. Na konstrukcích svých raných vozů se skutečně podílel, nebo je v začátcích stavěl zcela sám. Ale u „Téčka“ to neplatilo ani náhodou, ve skutečnosti bylo dílem maďarského emigranta Josepha (Józefa) Galamba a Dána Charlese Emila Sorensena, značný podíl měl na jeho přípravě i Childe Harold Wills. Všichni blízcí spolupracovníci Forda začali na legendě pracovat již v roce 1907. Sorensen zůstal mimochodem u společnosti zaměstnán až do padesátých let...

Ford chtěl stavět superlevná auta dostupná pro široké masy a proto je začal montovat na lince v Highland Parku. Považuje se tudíž za tvůrce efektivní pásové výroby. Bohužel neprávem. Za prvé, opět mu s jejím zavedením pomohli značnou měrou Sorensen i Galamb, za druhé nebyl v tomto ohledu prvním na světě. Na přelomu 19. a 20. století se o něco podobného pokusil v Mannheimu německý Benz, tehdy globální jednička v produkci automobilů, která dosahovala řádu stovek kusů. Velmi brzy jej následoval jiný průkopník automobilového průmyslu, tentokrát už Američan. Ransom Eli Olds v Lansingu (stát Michigan). V roce 1901 začala jeho Olds Motor Works vyrábět jednoválce 1,56 a 1,93 l se zaoblenou přídí (Curved Dash) tak, že se rozpracované stroje posouvaly na vozíčcích od jedné skupiny dělníků ke druhé. O čtyři roky později jich takto vzniklo 6,5 tisíce a stály nakonec jen 650 dolarů, žádní jiné auto nebylo do té doby levnější. I Ford koneckonců později používal pohyblivé pracovní stoly, tzv. kolébky.

Asi každý zná výrok „Náš zákazník dostane vůz v libovolné barvě, pokud si vybere černou.“ Japonská černá Enamel schla skutečně tak rychle, že nezdržovala pásovou výrobu. V letech 1908-1912 se ovšem automobily lakovaly i červenou, zelenou, modrou nebo francouzskou šedí, a to v závislosti na typu karoserie. Od přelomu dekády zavedla společnost do katalogu také tmavě zelený odstín Brewster Green a rovněž tmavě modrou barvou. V roce 1926 se při poslední modernizaci pak možnost výběru laku karoserie vrátila, konkrétně srnčí šeď, fénixová hněď a jarní zeleň.

Vydělávali dělníci v Highland Parku a později i River Rouge tolik, že si mohli Model T koupit? Ano, mnozí tak skutečně učinili. Pět dolarů denně byla opravdu královská mzda, ale Henry Ford je na ni nelákal samoúčelně. Nebyl to lidumil, který by sociálně podporoval své zaměstnance a učinil z nich střední třídu, i když se to o něm tvrdí. Průmyslník přemýšlel ekonomicky a dal jim to, co si zasloužili. I práce na pásu byla před sto lety nebezpečná a tvrdá a navíc jednotvárná. Aby mu dělníci neutíkali jinam jako v začátcích, prostě jim plat takřka zdvojnásobil z již dost štědrých dvou a čtvrt dolaru. A měl k tomu ještě jeden důvod. V roce 1913 totiž propočty zjistil, že na rozjezd pásové výroby potřebuje neskutečných 52 tisíc lidí. Místo toho stávajícím 14 tisícům logicky zvedl mzdy, měli sice více práce, ale také nikdo nemusel draze školit problematické a nespolehlivé nováčky...

Ford byl bezesporu umíněný paličák a uměl se se společníky rozhádat, to o něm bylo známo už z časů Detroit Automobile Company, kterou po neshodách opustil a založil si vlastní automobilku konečně se svým jménem. Tvrdilo se dokonce, že byl dosti lakomý, dokonce do té míry, že posílal své agenty na skládky, smetiště, vrakoviště a do sběrných dvorů kvůli použitým, ale nepoškozeným dílům „Téček“. Chtěl je totiž uplatnit znovu při výrobě do nových aut. Údajně ale žádné nenašli, všechny byly rozbité a neopravitelné. Až na osu a čepy řízení, které vypadaly jako zbrusu nové. Místo toho, aby se dmul pýchou, jaké kvalitní díly používá, nakázal je vyrábět levněji. Náklady jsou důležitou věcí, ale tak šetřivý Ford skutečně nebyl, jedná se pouze o vtip a metaforu.

Vzhledem k tomu, že externí dodavatelé tempu jeho továrny nestíhali, pro tyto účely zakoupil v roce 1919 již zmíněné pozemky v River Rouge včetně tehdy funkční železnice a postavil na nich další komplex. Ten zahrnoval nejen nový závod, ale i doky, sklady koksu a železné rudy, vysoké pece a tehdy největší slévárnu na světě... Ford se prostě chtěl (a musel) spolehnout jen sám na sebe.

Psali jsme: Ford T - Plechové Lízince je 100 let

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Sbohem? Spochem! Komentář Bohumila Pečinky: Sbohem? Spochem!

V Česku koluje vtip: „Víte, jak se dnes řekne sbohem?…

Dolínkova novela má metru dovolit jezdit bez strojvedoucích Dolínkova novela má metru dovolit jezdit bez strojvedoucích

Na chystané lince pražského metra D možná budou moci…

Nová akvizice Kofoly. Kupuje slovenského výrobce minerální vody Kláštorná Nová akvizice Kofoly. Kupuje slovenského výrobce minerální vody Kláštorná

Nápojářská skupina Kofola kupuje slovenského výrobce…

 
Zdroj: Autoblog, SM, Hemmings, Auta5P

Štítky Ford Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

 



Ford Model K (1905-1908): Velký šestiválcový předchůdce Plechové Lízy Ford Model K (1905-1908): Velký šestiválcový předchůdce Plechové Lízy

Model K byl největším, nejvýkonnějším a nejdražším…

Ford Model A (1927-1932): Proč nebyl nástupce Plechové Lízinky tak úspěšný Ford Model A (1927-1932): Proč nebyl nástupce Plechové Lízinky tak úspěšný

Model A, následník slavné Plechové Lízinky, se postavil…

 



 
Něco na léto: Pět tipů na kabriolet do 200.000 korun!

Něco na léto: Pět tipů na kabriolet do 200.000 korun!

Dnes 08:00

Co od ojetin s otevřenou karosérií a cenou do dvou set tisíc čekat? Přinášíme pět modelů, které do uvedené částky bez problémů seženete.




Blesk.cz

Benzin a nafta mírně zlevnily. Nejlevněji natankujete na jihu Čech

Benzin a nafta mírně zlevnily. Nejlevněji…

Průměrné ceny pohonných hmot v Česku za poslední týden mírně klesly. Benzin Natural 95 zlevnil o šest haléřů na…

Dovolenkový ráj vyhlásil válku neukázněným turistům: Tvrdé pokuty za alkohol a rvačky!

Dovolenkový ráj vyhlásil válku neukázněným turistům:…

Místní úřady na oblíbeném španělském ostrově Mallorca vyvěsily plakáty varující před vysokými pokutami za…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Další Češka na cestě do UFC? Není to nereálné, tuší čerstvá šampionka

Další Češka na cestě do UFC? Není to nereálné, tuší…

Ženské MMA je v Čechách na dobré cestě. Po Lucii Pudilové si pozornost stále více získává další skvělá…

 

Reflex.cz

Proč Habsburkové popravili 27 „českých pánů“? A kdo se popravě vyhnul?

Proč Habsburkové popravili 27 „českých pánů“? A kdo…

Staroměstská exekuce neboli poprava 27 českých pánů patří k nejtemnějším událostem v dějinách českých zemí. Byla…

Nejvyšší porodnost v Evropě mají již léta Faerské ostrovy. Důvody jsou velmi originální

Nejvyšší porodnost v Evropě mají již léta Faerské…

Nejvyšší porodnost v Evropě mají již mnoho let Faerské ostrovy, souostroví nacházející se v severním Atlantickém…