Ford T (1908-1927): Pět mýtů o Plechové Lízince

 

Proslulé automobily bývají opředeny mnoha legendami a mýty. Do puntíku to platí i o tom, kterým Henry Ford postavil Ameriku na kola.

Ford T motorizoval nejen Ameriku, ale vlastně takřka celý svět. Za devatenáct let jich vyjelo na silnice celkem 15.176.888 kusů a jeho výkon vlastně překonal jediný vůz: Brouk od Volkswagenu. Možná kdekdo namítne, že to není úplně pravda. Jenže oba byly postupně modernizovány, kdežto u současných masově produkovaných modelů to tak docela neplatí, tam se pravidelně střídají jednotlivé generace. Leckdy došlo i ke změnám koncepce. A vlastně ono stříbro „Téčka“ je tak trochu sporné, protože poslední kusy nejsou těm prvním moc podobné. Ale techniku měly pořád stejnou včetně kapalinou chlazeného řadového čtyřválce 2,9 l/15 kW s postranními ventily, dvoustupňové planetové převodovky ovládané dvěma pedály a tuhých náprav odpružených příčnými půleliptickými pery. Měnil se jen vzhled, světlá výška, postupně se začaly montovat třeba dveře a elektrické osvětlení...

O „Tin Lizzie“ (Plechové Lízince) koluje řada mýtů, které ovšem nejsou vůbec pravdivé. Postupem času se staly tak populárními, že je však mnozí za pravdu považují. Kupříkladu ten, že Model T navrhl sám zakladatel. Na konstrukcích svých raných vozů se skutečně podílel, nebo je v začátcích stavěl zcela sám. Ale u „Téčka“ to neplatilo ani náhodou, ve skutečnosti bylo dílem maďarského emigranta Josepha (Józefa) Galamba a Dána Charlese Emila Sorensena, značný podíl měl na jeho přípravě i Childe Harold Wills. Všichni blízcí spolupracovníci Forda začali na legendě pracovat již v roce 1907. Sorensen zůstal mimochodem u společnosti zaměstnán až do padesátých let...

Ford chtěl stavět superlevná auta dostupná pro široké masy a proto je začal montovat na lince v Highland Parku. Považuje se tudíž za tvůrce efektivní pásové výroby. Bohužel neprávem. Za prvé, opět mu s jejím zavedením pomohli značnou měrou Sorensen i Galamb, za druhé nebyl v tomto ohledu prvním na světě. Na přelomu 19. a 20. století se o něco podobného pokusil v Mannheimu německý Benz, tehdy globální jednička v produkci automobilů, která dosahovala řádu stovek kusů. Velmi brzy jej následoval jiný průkopník automobilového průmyslu, tentokrát už Američan. Ransom Eli Olds v Lansingu (stát Michigan). V roce 1901 začala jeho Olds Motor Works vyrábět jednoválce 1,56 a 1,93 l se zaoblenou přídí (Curved Dash) tak, že se rozpracované stroje posouvaly na vozíčcích od jedné skupiny dělníků ke druhé. O čtyři roky později jich takto vzniklo 6,5 tisíce a stály nakonec jen 650 dolarů, žádní jiné auto nebylo do té doby levnější. I Ford koneckonců později používal pohyblivé pracovní stoly, tzv. kolébky.

Asi každý zná výrok „Náš zákazník dostane vůz v libovolné barvě, pokud si vybere černou.“ Japonská černá Enamel schla skutečně tak rychle, že nezdržovala pásovou výrobu. V letech 1908-1912 se ovšem automobily lakovaly i červenou, zelenou, modrou nebo francouzskou šedí, a to v závislosti na typu karoserie. Od přelomu dekády zavedla společnost do katalogu také tmavě zelený odstín Brewster Green a rovněž tmavě modrou barvou. V roce 1926 se při poslední modernizaci pak možnost výběru laku karoserie vrátila, konkrétně srnčí šeď, fénixová hněď a jarní zeleň.

Vydělávali dělníci v Highland Parku a později i River Rouge tolik, že si mohli Model T koupit? Ano, mnozí tak skutečně učinili. Pět dolarů denně byla opravdu královská mzda, ale Henry Ford je na ni nelákal samoúčelně. Nebyl to lidumil, který by sociálně podporoval své zaměstnance a učinil z nich střední třídu, i když se to o něm tvrdí. Průmyslník přemýšlel ekonomicky a dal jim to, co si zasloužili. I práce na pásu byla před sto lety nebezpečná a tvrdá a navíc jednotvárná. Aby mu dělníci neutíkali jinam jako v začátcích, prostě jim plat takřka zdvojnásobil z již dost štědrých dvou a čtvrt dolaru. A měl k tomu ještě jeden důvod. V roce 1913 totiž propočty zjistil, že na rozjezd pásové výroby potřebuje neskutečných 52 tisíc lidí. Místo toho stávajícím 14 tisícům logicky zvedl mzdy, měli sice více práce, ale také nikdo nemusel draze školit problematické a nespolehlivé nováčky...

Ford byl bezesporu umíněný paličák a uměl se se společníky rozhádat, to o něm bylo známo už z časů Detroit Automobile Company, kterou po neshodách opustil a založil si vlastní automobilku konečně se svým jménem. Tvrdilo se dokonce, že byl dosti lakomý, dokonce do té míry, že posílal své agenty na skládky, smetiště, vrakoviště a do sběrných dvorů kvůli použitým, ale nepoškozeným dílům „Téček“. Chtěl je totiž uplatnit znovu při výrobě do nových aut. Údajně ale žádné nenašli, všechny byly rozbité a neopravitelné. Až na osu a čepy řízení, které vypadaly jako zbrusu nové. Místo toho, aby se dmul pýchou, jaké kvalitní díly používá, nakázal je vyrábět levněji. Náklady jsou důležitou věcí, ale tak šetřivý Ford skutečně nebyl, jedná se pouze o vtip a metaforu.

Vzhledem k tomu, že externí dodavatelé tempu jeho továrny nestíhali, pro tyto účely zakoupil v roce 1919 již zmíněné pozemky v River Rouge včetně tehdy funkční železnice a postavil na nich další komplex. Ten zahrnoval nejen nový závod, ale i doky, sklady koksu a železné rudy, vysoké pece a tehdy největší slévárnu na světě... Ford se prostě chtěl (a musel) spolehnout jen sám na sebe.

Psali jsme: Ford T - Plechové Lízince je 100 let

Spolupracujeme s TipCars.com
Foxconn se bojí Trumpa, raději investuje v USA Foxconn se bojí Trumpa, raději investuje v USA

Největší smluvní výrobce elektroniky na světě Foxconn,…

Glosa Jany Havligerové: Vláda přidá každému, na koho se podívá Glosa Jany Havligerové: Vláda přidá každému, na koho se podívá

Stát opět bude přidávat. Úředníkům, policistům, hasičům…

Pobřežní vody v USA zaplní těžební stroje, Trump zrušil zákaz těžby ropy Pobřežní vody v USA zaplní těžební stroje, Trump zrušil zákaz těžby ropy

Americký prezident Donald Trump vydal nařízení otevřít…

Černohorci nejspíše rozšíří řady NATO, zákonodárci ratifikovali členství Černohorci nejspíše rozšíří řady NATO, zákonodárci ratifikovali členství

Černohorští zákonodárci schválili dokument o členství…

 
Zdroj: Autoblog, SM, Hemmings, Auta5P

Štítky Ford Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích

Již brzy odhalí mladoboleslavská automobilka novinku v…

Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 




Ford T z roku 1915: S Plechovou Lízinkou kolem světa Ford T z roku 1915: S Plechovou Lízinkou kolem světa

Na cestu kolem světa, nebo alespoň po jeho části, se…

Ford slaví století od zahájení pásové výroby Ford slaví století od zahájení pásové výroby

Dnes si nedovedeme představit výrobu automobilů bez…

 



 
Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Včera

V Estonsku jsme se poprvé svezli s nástupcem yetiho, karoqem. To ale nebylo jediné překvapení, které na nás čekalo.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice. Skolil ho zápal plic

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice.…

Bývalý americký prezident George Bush starší se od poloviny dubna zotavoval v houstonské nemocnici z lehkého…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Jihlava – Brno 3:0. Domácí slaví, Zbrojovka v problémech

CELÝ SESTŘIH: Jihlava – Brno 3:0. Domácí slaví,…

Fotbalisté Jihlavy porazili v 26. ligovém kole Brno 3:0. Vysočina rozhodla o výhře třemi góly v druhém poločase,…

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí. Zlato je můj sen

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších…

Bez vytáček přiznává, že to pro něj bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí v kariéře. Jít do risku a bez smlouvy v…

 

Reflex.cz

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Když píšu o šmejdech, málokdy se podaří dosáhnout, aby přestali okrádat lidi. A to, že by podfukem získané…

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže, kde jsou nejbližší veřejné toalety

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže,…

I když podobné hledání aspoň jednou v životě absolvoval každý z nás, s nápadem na aplikaci přišli pacienti…