Francouzská Dieselgate: Do servisů zamíří 15.800 Renaultů Captur. (aktualizováno)
Akcie Renaultu minulý týden výrazně klesly poté, co se přišlo na to, že francouzští vyšetřovatelé prohledávali kanceláře firmy kvůli vyšetřování případných podvodů s emisemi. Renault tvrdil, že je všechno v pořádku. Nyní ale vyšlo najevo, že do servisů bude muset svolat přes 15.000 Capturů. Kvůli emisím…
Chystanou svolávací akci odhalila francouzská ministryně pro energetiku Segolène Royalová. Ta v rozhovoru pro rozhlasovou stanici RTL prohlásila, že se Renault zavázal ke kontrole více než 15.000 aut, aby zjistil, zda v nich filtrace zplodin správně funguje za vysokého tepla nebo pod 17 °C. Na základě zjištěné kontroly vyplynulo, že u testovaných aut za takových podmínek systém nefunguje, a tak postižené vozy francouzská automobilka v případě potřeby opraví. Oprava má podle Royalové trvat asi půl dne.
Francouzská automobilka později uvedla, že do servisů bude muset 15.800 kusů crossoveru Captur s turbodieselem, přičemž servisní akce už probíhá. Do servisů by ale podle Reuters mohlo zamířit až 700.000 aut. Automobilka totiž nabídne majitelům dalších modelů zajet dobrovolně do servisu a nechat si motor svého miláčka také upravit. Úprava bude dostupná pro motory splňující normu Euro 6. Podle oficiálního prohlášení automobilky ale u těchto aut není softwarová úprava potřeba.
Zatím není jasné, jaké další automobily budou touto svolávací akcí postiženy. Podle některých zpráv se však má vedle Capturu jednat o Espace, u něhož byly v reálném provozu odhaleny výrazně vyšší emise oxidů dusíku, než které byly změřeny v laboratoři. To ale není takové překvapení – podmínky při laboratorním měření emisí nemají s reálným silničním provozem moc společného.
Royalová zdůrazňuje, že se problém netýká jen Renaultu. Také u dalších vozů francouzská komise zjistila, že v reálném prostředí produkují výrazně vyšší emise než v laboratoři. Testem komise již prošly třeba Ford C-Max nebo Mercedes-Benz třídy S, u nichž byly vyšší emise také zjištěny.
Ve Francii po vypuknutí kauzy Dieselgate probíhá vyšetřování, zda v evropských měřeních emisí nepodváděli i jiní výrobci než odhalený Volkswagen. Sám Renault tvrdí, že dosavadní vyšetřování v jeho vozech neodhalilo nějaké podvodné zařízení, které by obcházelo normované měření. Automobilka samozřejmě použití takového zařízení odmítá. „Nepodvádíme, normy splňujeme. Nesnažíme se oklamat zákazníky,“ říká ředitel pro konkurenceschopnost Thierry Bollore. Chystaná svolávací akce ale naznačuje, že jisté úpravy v motorech budou přece jen potřeba…