Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroba jednoho Voltu nestojí přes 1,5 milionu, dušuje se GM

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
General Motors dementuje zprávy, že by výroba jednoho elektromobilu Volt stála 80 tisíc dolarů, tedy přes 1,5 milionu korun.

V prosinci loňského roku se objevily zprávy, že každý vyrobený Chevrolet Volt stojí daňové poplatníky čtvrt milionu dolarů, tedy asi 4,8 milionu korun dle současného kurzu. Ty byly záhy dementovány. V současnosti s agentura Reuters hovoří o částce mezi 76 a 88 tisíci dolary (1,46-1,69 mil. Kč). Ta zahrnuje fixní náklady na vývoj vozu, zařízení na výrobu, díly a práci.

Nejsou brány v úvahu částky vyložené na reklamu, ani sesterské modely Opel/Vauxhall Ampera prodané v Evropě. Celkové investice do elektromobilů s prodlouženým dojezdem dle Reuters spolykaly 1,2 miliardy dolarů, tedy aktuálně zhruba 23 miliard korun.

Zatím si v USA zákazníci koupili 21,5 tisíce Voltů. Doug Parks, viceprezident globálního produktového programu General Motors, v rozhovoru pro zmíněnou agenturu připustil: „Je to pravda, ještě nevyděláváme, ale nakonec budeme. Jakmile se zvedne prodej a výroba a přijde na řadu auto druhé generace, ztráty určitě minimálně snížíme.“

General Motors ale úvahy Reuters podložené informacemi od analytiků oficiálně dementuje. Ve oficiální tiskové zprávě uvádí: „Odhad současné ztráty na jednotku je špatný. Zčásti proto,

že pověření pracovníci či spolupracovníci agentury vydělili celkové náklady na vývoj počtem dosud prodaných Voltů, místo aby je rozdělili na dobu životnosti programu. Jejich výsledná čísla tedy jsou tím pádem vyšší než ve skutečnosti. Kromě toho, výzkum v oblasti baterií, elektromotorů, rekuperačního brzdění a ovládacích prvků najde použití ve více současných i budoucích modelech. Zvýšením jejich výroby pořizovací náklady i konečná cena klesnou, což ovšem povede k ziskovosti Voltu i dalších elektrických vozidel v blízké budoucnosti. Bude to pouze trvat déle.“

I když nejsou Chevrolet Volt a Opel Ampera v tuto chvíli nijak levnou záležitostí, evropského sourozence ocenili také motorističtí novináři starého kontinentu. Na březnovém autosalonu v Ženevě získal za svůj technický přínos prestižní titul Automobil roku (Car Of The Year) 2012.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
12. 9. 2012 01:42
Manipulaci proti vývoji
Je běžné, že automobilky hledající nové cesty technického vývoje, jsou terčem pomluv od konkurence, která raději než velké sumy do vývoje, investuje menší sumy do PR. Toyota na tom byla stejně. Dnes už si ji ale nikdo netroufne zpochybňovat kvůli vývoji auta s podivným pohonem jménem Prius.
Rozpočítat náklady na sérii vyrobenou po několika prvních měsících výroby je opravdový nesmysl. To by bylo prodělečné každé auto na trhu. Kdyby takto uvažovala Toyota, nikdy by svůj hybridní pohon nepostavila. Ten pohon, který dnes prodává po stotisících, který postupně rozšiřuje do všech modelů a který je přímou a logickou cestou k plugin hybridu a dále v budoucnosti k elektromobilu. A stejně jako se "analytici" mýlili v případě Priusu, mýlí se i v případě Voltu.
11. 9. 2012 23:43
Auto roku?
Kdepak, tudy cesta nevede. Rádoby univerzální, těžký a drahý kočkopes se nemůže chytit i když je silně dotovaný. Aby si pár boháčů mohlo jezdit v drahém "ekoautě", musí se jim na to složit všichni daňoví poplatnící a kupci mnohem levnějších aut. Jak chytré...

Měli by spíš oprášit GM EV-1, tento lehký městský elektromobil s dojezdem až 250 km prostě měl smysl: [odkaz]
S dnešními bateriemi mohl zvládnout klidně 500 km na jedno nabití a na to by už hodně lidí slyšelo.