24.6. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Znáte Gigliato Aerosa? Na japonské střele spolupracovalo Lamborghini

 

Gigliato Aerosa je sporťák s motorem Ford, který navrhl někdejší designér Suzuki Nobuo Nakamura. S výrobou mělo pomoci Lamborghini.

Historie sporťáků a supersportů dnes už čítá nepřeberné množství modelů. Jestliže díla Ferrari, Lamborghini, Pagani či Koenigseggu jsou dobře známá, na jiné se po letech zapomnělo. To je i případ zajímavého projektu z Japonska, automobilu Gigliato Aerosa.

Gigliato Aerosa byl projekt japonského designéra Nobua Nakamury, bývalého pracovníka Suzuki. Ten v roce 1987 založil společnost Gigliato Design, která v následujících letech pracovala na sporťáku s motorem uprostřed.

První návrhy vznikly již v roce 1991, poprvé byl však automobil prezentován až o čtyři roky později, na tehdejším autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Jednalo se o jednoduše tvarovaný sporťák s pro tu dobu typickými „mrkačkami“ a originálními koncovkami výfuku, umístěnými nad sebou. Z hlediska rozměrů byl opravdu kompaktní, dlouhý jen 4.320 mm a vysoký 1.120 mm. Kabina byla na tehdejší dobu luxusní, s koženým interiérem nebo klimatizací.

Video

V útrobách pak pracoval motor Ford, dodnes tak může překvapovat, že Gigliato jakožto japonská značka nevyužila nějaký agregát ze země vycházejícího slunce. Srdcem byl každopádně uprostřed uložený šestiválec spárovaný s pětistupňovou manuální převodovkou, který posílal jeho sílu na zadní kola.

Zapomenuté koncepty: Italdesign Aztec (1988) - S motorem Audi a čtyřkolkou od Lancie

Originální vůz s výklopnými světly byl žlutý, jiné fotografie ukazují stříbrné auto, na tuto barvu byl podle všeho přebarvený původní kousek. Japonská firma však na autě pracovala dále, a tak v roce 1997 následovalo Giagliato Aerosa GPS prezentované na tehdejším ženevském autosalonu.

Automobil tehdy přišel o výklopná světla, kvůli bezpečnosti chodců dostal klasická. Změnila se i záď, díky odlišným koncovým světlům a kulatým koncovkám výfuku. Na rozdíl od původního konceptu se pak přesunul volant z pravé strany doleva.

Zapomenuté supersporty: Zender Fact 4 (1989-1991) - Německý Countach se nechytil

Měnily se i útroby. Šestiválec nahradil vidlicový osmiválec původem z Mustangu. Motor o výkonu 227 kW a točivém momentu 407 N.m spolupracoval s šestistupňovým manuálem a poháněl zadní kola. Vůz vážící 1,3 tuny dokázal rozpohybovat z 0-100 km/h pod pět sekund, maximální rychlost činila 261 km/h.

Firma tehdy plánovala zahájení sériové výroby s tím, že cena auta byla stanovena na 65.000 dolarů (dnes asi 1,5 milionu korun). S tím mělo pomoci Lamborghini, s nímž japonská firma jednala, aby Aerosu zkonstruovalo a vyvinulo. Aerosa se dokonce měla i vyrábět u Lamborghini, v jeho domovské továrně v Sant‘ Agatě.

K tomu ale nikdy nedošlo. V roce 1998 se vlastníkem Lamborghini stalo Audi a nové vedení takové plány odmítlo. Výroba tak měla probíhat v Anglii. Ani to však nebylo realizováno, a tak Gigliato Aerosa navždy zůstalo jen ve formě prototypu s tím, že ani není jasné, kolik jeho kusů vlastně vzniklo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Realistické lidi už dnes nikdo moc kreslit neumí, říkal zesnulý animátor Mainwood Realistické lidi už dnes nikdo moc kreslit neumí, říkal zesnulý animátor Mainwood

Ve věku 65 let na podzim zemřel britský animátor Roger…

Studie: Šít v Asii se přestává vyplácet, trendem je přesun výroby zpět do prvního světa Studie: Šít v Asii se přestává vyplácet, trendem je přesun výroby zpět do prvního světa

Vyrábět v Asii se textilkám vyplácí stále méně. Produkce…

Tisíce lidí vyšly do ulic proti Zemanovi s Babišem. Nesly transparenty Odstup, satane Tisíce lidí vyšly do ulic proti Zemanovi s Babišem. Nesly transparenty Odstup, satane

Z pražského Hradčanského náměstí vyrazily před patnáctou…

České úřady požádaly Švýcary o bankovní podklady kvůli Babišovi České úřady požádaly Švýcary o bankovní podklady kvůli Babišovi

České úřady zažádaly letos v dubnu o spolupráci Vrchní…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN

Z populárních trendů na YouTube si dělal známý moderátor…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 





 
Svět není jen o SUV. Mitsubishi se nakonec nezbaví konvenčních aut

Svět není jen o SUV. Mitsubishi se nakonec nezbaví konvenčních aut

Včera

V souvislosti se značkou Mitsubishi se v posledních letech píše hlavně o jejích SUV a crossoverech. Konvenčních aut se však zbavit nehodlá.




Blesk.cz

Deset malérů slavných: Průšvihy v čase podzimu

Deset malérů slavných: Průšvihy v čase podzimu

Je dobré se čas od času ohlédnout zpátky. Udělat jakési zrcadlo stavu, což se týká i míry vkusu v módních…

Morbidní zvyk na Filipínách: Rakve visící ve vzduchu!

Morbidní zvyk na Filipínách: Rakve visící ve vzduchu!

Ve většině světa je normální zemřelé pohřbít do země nebo spálit a urnu umístit na hřbitov. Ve filipínské…

 

iSport.cz

Kouč florbalistů Kettunen: o MS v O2 Areně, češtině i vývoji mladého sportu

Kouč florbalistů Kettunen: o MS v O2 Areně, češtině…

Petri „Pete“ Kettunen dělal a zažil v posledních pětadvaceti letech ve florbalu úplně všechno. Hrál, trénoval,…

Slovenský triumf? Nástup Hapalových dětí! Není z jiného světa, říká Rusnák

Slovenský triumf? Nástup Hapalových dětí! Není z…

O moc lepší start v novém angažmá si trenér Pavel Hapal přát nemohl. Slovensko smetlo v Lize národů do té doby…

 

Reflex.cz

15 000 lidí křičelo: Demisi, demisi! Zaplněné Staroměstské náměstí žádalo Babišovo odvolání

15 000 lidí křičelo: Demisi, demisi! Zaplněné…

Tisíce lidí v Praze žádají kvůli kauze Čapí hnízdo demisi premiéra Andreje Babiše, demonstrace proti němu…

Češi neumí slavit: Všechna letošní výročí provázejí rozbroje a napětí. K čemu to vlastně je?

Češi neumí slavit: Všechna letošní výročí provázejí…

Minulou neděli vyšly do ulic polských měst statisíce lidí, aby si připomněly 100. let nezávislosti své země.…