24.6. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Znáte Gigliato Aerosa? Na japonské střele spolupracovalo Lamborghini

 

Gigliato Aerosa je sporťák s motorem Ford, který navrhl někdejší designér Suzuki Nobuo Nakamura. S výrobou mělo pomoci Lamborghini.

Historie sporťáků a supersportů dnes už čítá nepřeberné množství modelů. Jestliže díla Ferrari, Lamborghini, Pagani či Koenigseggu jsou dobře známá, na jiné se po letech zapomnělo. To je i případ zajímavého projektu z Japonska, automobilu Gigliato Aerosa.

Gigliato Aerosa byl projekt japonského designéra Nobua Nakamury, bývalého pracovníka Suzuki. Ten v roce 1987 založil společnost Gigliato Design, která v následujících letech pracovala na sporťáku s motorem uprostřed.

První návrhy vznikly již v roce 1991, poprvé byl však automobil prezentován až o čtyři roky později, na tehdejším autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Jednalo se o jednoduše tvarovaný sporťák s pro tu dobu typickými „mrkačkami“ a originálními koncovkami výfuku, umístěnými nad sebou. Z hlediska rozměrů byl opravdu kompaktní, dlouhý jen 4.320 mm a vysoký 1.120 mm. Kabina byla na tehdejší dobu luxusní, s koženým interiérem nebo klimatizací.

Video

V útrobách pak pracoval motor Ford, dodnes tak může překvapovat, že Gigliato jakožto japonská značka nevyužila nějaký agregát ze země vycházejícího slunce. Srdcem byl každopádně uprostřed uložený šestiválec spárovaný s pětistupňovou manuální převodovkou, který posílal jeho sílu na zadní kola.

Zapomenuté koncepty: Italdesign Aztec (1988) - S motorem Audi a čtyřkolkou od Lancie

Originální vůz s výklopnými světly byl žlutý, jiné fotografie ukazují stříbrné auto, na tuto barvu byl podle všeho přebarvený původní kousek. Japonská firma však na autě pracovala dále, a tak v roce 1997 následovalo Giagliato Aerosa GPS prezentované na tehdejším ženevském autosalonu.

Automobil tehdy přišel o výklopná světla, kvůli bezpečnosti chodců dostal klasická. Změnila se i záď, díky odlišným koncovým světlům a kulatým koncovkám výfuku. Na rozdíl od původního konceptu se pak přesunul volant z pravé strany doleva.

Zapomenuté supersporty: Zender Fact 4 (1989-1991) - Německý Countach se nechytil

Měnily se i útroby. Šestiválec nahradil vidlicový osmiválec původem z Mustangu. Motor o výkonu 227 kW a točivém momentu 407 N.m spolupracoval s šestistupňovým manuálem a poháněl zadní kola. Vůz vážící 1,3 tuny dokázal rozpohybovat z 0-100 km/h pod pět sekund, maximální rychlost činila 261 km/h.

Firma tehdy plánovala zahájení sériové výroby s tím, že cena auta byla stanovena na 65.000 dolarů (dnes asi 1,5 milionu korun). S tím mělo pomoci Lamborghini, s nímž japonská firma jednala, aby Aerosu zkonstruovalo a vyvinulo. Aerosa se dokonce měla i vyrábět u Lamborghini, v jeho domovské továrně v Sant‘ Agatě.

K tomu ale nikdy nedošlo. V roce 1998 se vlastníkem Lamborghini stalo Audi a nové vedení takové plány odmítlo. Výroba tak měla probíhat v Anglii. Ani to však nebylo realizováno, a tak Gigliato Aerosa navždy zůstalo jen ve formě prototypu s tím, že ani není jasné, kolik jeho kusů vlastně vzniklo.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zemanovy výroky připomínaly výměnný obchod, řekl soudce Baxa Zemanovy výroky připomínaly výměnný obchod, řekl soudce Baxa

K výměnnému obchodu přirovnal bývalý předseda Nejvyššího…

Varování z Davosu. Riziko značného propadu trhů trvá, tvrdí nobelista Shiller Varování z Davosu. Riziko značného propadu trhů trvá, tvrdí nobelista Shiller

Akciové trhy zažívají solidní začátek roku 2019. Držitel…

Miliardový český projekt na výrobu baterií se rozjíždí Miliardový český projekt na výrobu baterií se rozjíždí

Už na podzim má v Česku začít produkce zcela nového typu…

Trump: Uznávám vůdce opozice Guaida úřadujícím prezidentem Venezuely Trump: Uznávám vůdce opozice Guaida úřadujícím prezidentem Venezuely

Předseda venezuelského parlamentu Juan Guaidó, který je…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

 





 
První auto s turbodmychadlem? Nemáte šanci uhodnout

První auto s turbodmychadlem? Nemáte šanci uhodnout

Dnes 18:50

Přeplňování motoru turbodmychadlem se obecně historicky pojí se značkami Porsche, Saab a BMW. Jenže v USA dokázali tuto techniku nabídnout v autě o celou dekádu dříve.




Blesk.cz

Chcete miminko? Jak má podle vědců vypadat sex, se kterým se to podaří?

Chcete miminko? Jak má podle vědců vypadat sex, se…

Podle aktuálních statistik se dnes s problémy s početím potýká zhruba šestina párů. Příčin je mnoho, od různých…

Záhada Večerníčka odhalena po 54 letech! Jak mění vozítka?

Záhada Večerníčka odhalena po 54 letech! Jak mění vozítka?

Děti v Česku ho znají už 54 let! Legendární televizní Večerníček a jeho 40 vteřin trvající znělka celou tu dobu…

 

iSport.cz

Trškova pekelná smůla na Olomouc. Nejdřív zlomená kost, teď je opět mimo

Trškova pekelná smůla na Olomouc. Nejdřív zlomená…

To snad ne! Sotva se vítkovický obránce Peter Trška (26) vydrápal z těžkého zranění, musí řešit další problém. A…

Výluka v NHL? V Hradci se připravují. Plácli jsme si s Hertlem, říká Bednář

Výluka v NHL? V Hradci se připravují. Plácli jsme si…

V NHL mezi hráči jde o hodně diskutované téma, byť sezona je v plném běhu. Ovšem už ta příští (2019/20) může být…

 

Reflex.cz

Francouzské žluté vesty mají zvláštního nepřítele: Poškodily 60 % kamer na měření rychlosti

Francouzské žluté vesty mají zvláštního nepřítele:…

Když byla v minulém roce na mnoha silnicích ve Francii snížena povolená rychlost z 90 na 80 kilometrů v hodině,…

Špionážní seriál Bez vědomí na pozadí československých socialistických osmdesátých let

Špionážní seriál Bez vědomí na pozadí…

Ve špionážním seriálu Bez vědomí, které se odehrává v 80. letech v Praze, si zahrají Hattie Morahanová (Kráska a…