Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte Gigliato Aerosa? Na japonské střele spolupracovalo Lamborghini

David Bureš
Diskuze (1)
Gigliato Aerosa je sporťák s motorem Ford, který navrhl někdejší designér Suzuki Nobuo Nakamura. S výrobou mělo pomoci Lamborghini.

Historie sporťáků a supersportů dnes už čítá nepřeberné množství modelů. Jestliže díla Ferrari, Lamborghini, Pagani či Koenigseggu jsou dobře známá, na jiné se po letech zapomnělo. To je i případ zajímavého projektu z Japonska, automobilu Gigliato Aerosa.

Gigliato Aerosa byl projekt japonského designéra Nobua Nakamury, bývalého pracovníka Suzuki. Ten v roce 1987 založil společnost Gigliato Design, která v následujících letech pracovala na sporťáku s motorem uprostřed.

První návrhy vznikly již v roce 1991, poprvé byl však automobil prezentován až o čtyři roky později, na tehdejším autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Jednalo se o jednoduše tvarovaný sporťák s pro tu dobu typickými „mrkačkami“ a originálními koncovkami výfuku, umístěnými nad sebou. Z hlediska rozměrů byl opravdu kompaktní, dlouhý jen 4.320 mm a vysoký 1.120 mm. Kabina byla na tehdejší dobu luxusní, s koženým interiérem nebo klimatizací.

Video se připravuje ...

V útrobách pak pracoval motor Ford, dodnes tak může překvapovat, že Gigliato jakožto japonská značka nevyužila nějaký agregát ze země vycházejícího slunce. Srdcem byl každopádně uprostřed uložený šestiválec spárovaný s pětistupňovou manuální převodovkou, který posílal jeho sílu na zadní kola.

Originální vůz s výklopnými světly byl žlutý, jiné fotografie ukazují stříbrné auto, na tuto barvu byl podle všeho přebarvený původní kousek. Japonská firma však na autě pracovala dále, a tak v roce 1997 následovalo Giagliato Aerosa GPS prezentované na tehdejším ženevském autosalonu.

Automobil tehdy přišel o výklopná světla, kvůli bezpečnosti chodců dostal klasická. Změnila se i záď, díky odlišným koncovým světlům a kulatým koncovkám výfuku. Na rozdíl od původního konceptu se pak přesunul volant z pravé strany doleva.

Měnily se i útroby. Šestiválec nahradil vidlicový osmiválec původem z Mustangu. Motor o výkonu 227 kW a točivém momentu 407 N.m spolupracoval s šestistupňovým manuálem a poháněl zadní kola. Vůz vážící 1,3 tuny dokázal rozpohybovat z 0-100 km/h pod pět sekund, maximální rychlost činila 261 km/h.

Firma tehdy plánovala zahájení sériové výroby s tím, že cena auta byla stanovena na 65.000 dolarů (dnes asi 1,5 milionu korun). S tím mělo pomoci Lamborghini, s nímž japonská firma jednala, aby Aerosu zkonstruovalo a vyvinulo. Aerosa se dokonce měla i vyrábět u Lamborghini, v jeho domovské továrně v Sant‘ Agatě.

K tomu ale nikdy nedošlo. V roce 1998 se vlastníkem Lamborghini stalo Audi a nové vedení takové plány odmítlo. Výroba tak měla probíhat v Anglii. Ani to však nebylo realizováno, a tak Gigliato Aerosa navždy zůstalo jen ve formě prototypu s tím, že ani není jasné, kolik jeho kusů vlastně vzniklo.

David Bureš
Diskuze (1)
Avatar - praděda7
24. 6. 2018 15:58
Moc pěkný.......
...věčná škoda, že jim to nevyšlo.... ;-\