24 hodin Le Mans 2013: Kvalifikace skončila totálním triumfem Audi

24 hodin Le Mans 2013: Kvalifikace skončila totálním triumfem Audi

Tovární tým Audi dominoval trojdílné kvalifikaci na letošní ročník slavného závodu 24 hodin Le Mans. Toyoty na čtyři kruhy nestačily.

Legendární čtyřiadvacetihodinovka na okruhu La Sarthe letos slaví 90 let od založení, poprvé se jela v roce 1923. Ročník 2013 je však teprve jedenaosmdesátý v pořadí. Trojice kvalifikačních tréninků letos přála továrnímu Audi Sport Team Joest. Hybridní speciály Audi R18 e-tron quattro byly ze všech nejrychlejší. O výsledcích nakonec rozhodla středeční první část a částečně i poslední pozdně večerní, která se jela ve čtvrtek a skončila v půlnoci. Prostřední díl byl totiž předčasně ukončen kvůli dešti, prudký liják se spustil i těsně před ním.

Rekord Stéphana Sarrazina 3:18,513 min, který stanovil před pěti lety s Peugeotem 908 HDi FAP, odolal. Nejrychlejším mužem se letos stal Loic Duval, který už ve středu zajel na 13.629 m dlouhé trati čas 3:22,349 min. Do závodu tak vyrazí v posádce s osminásobným vítězem tohoto závodu Tomem Kristensenem z Dánska a Skotem Allanem McNishem z první pozice. Vedle něj bude stát trio Lotterer/Fässler/Tréluyer, které se radovalo z celkového triumfu v závodě v posledních dvou letech. Své kolegy doplní Marc Gené, Lucas di Grassi a Oliver Jarvis. Obě hybridní Toyoty TS030 se umístily hned za nimi, na vítěze však ztratily přes čtyři sekundy.

Nejrychlejším ve slabší kategorii prototypů LMP2 (a celkově devátý) byl Morgan-Nissan týmu OAK Racing, za volantem seděl Olivier Pla. Kategorii LM GTE Pro vyhrál tovární Aston Martin Vantage V8. Zkušený jezdec s vozy třídy GT Francouz Fréderick „Fred“ Makowiecki zde dokonce překonal stávající traťový rekord. Aby toho nebylo málo, také v poslední „amatérské“ třídě LM GTE Am byl nejúspěšnější britský supersport stejného modelu a opět v tovární režii, jen jej řídil Dán Allan Simonsen.

Souboj o celkový triumf v den a noc trvajícím klání svedou určitě týmy Audi a Toyoty, Loly švýcarského týmu Rebellion Racing se mohou dostat dopředu pouze tehdy, pokud některý z hlavních favoritů vypadne. Platí to samozřejmě i pro ostatní. 24 hodin Le Mans je dnes sice spíše sprintem na dlouhou trať, o překvapení však nouze nebývá. Doufejme, že nedojde k podobným haváriím jako loni v případě Anthonyho Davidsona (Toyota), který si po kolizi se slabším ferrari nedobrovolně zalétal. Předloni zase divoce bourali postupně Allan McNish a Mike Rockenfeller (Audi) – a opět hrála hlavní roli pomalejší auta se vzpínajícím se koníkem ve znaku. V ročníku 2012 se Toyotě nedařilo, odpadl i druhý vůz, když se Kazuki Nakajima střetl s kuriózním DeltaWingem. Třída LMP2 je vždy poměrně otevřená, vždyť je letos přihlášeno 22 aut! Mezi profesionálními gétéčky sázíme na Aston Martin Racing, či prakticky tovární tým Porsche vedený Olafem Mantheyem, který pojede s novou 911 RSR. V sezóně 2014 se německá značka vrátí do nejprestižnější kategorie LMP1 a určitě svede bratrovražedný souboj s Audi.

Jediným českým jezdeckým želízkem v ohni je stejně jako v minulých letech Jan Charouz. V závodě tedy sledujme startovní číslo 32. Uzavřený černozlatý Lotus T128 je poháněn motorem Judd, přeznačeným ovšem podle sponzora na Praga. Slavné domácí jméno však nakonec ve startovní listině oficiálně zcela chybí, je zde uveden pouze podvozek, tým i agregát Lotus! Stáj ovšem startuje s českou licencí a dvěma vozy. Charouz s kolegy Dominikem Kraihamerem a Thomasem Holzerem bohužel vyrazí až z 23. pozice na roštu a patnácté ve třídě LMP2.

24 hodin Le Mans je součástí loni vzkříšeného vytrvalostního mistrovství světa (WEC – World Endurance Championship). Závod, který před devadesáti lety vyhráli jako první Francouzi Lagache a Leonard na třílitrovém Chenard-Walckeru, startuje v sobotu 22. června přesně v 15:00.

STARTOVNÍ ROŠT 81. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzČas
1.Kristensen/Duval/McNishAudi R18 e-tron quattro3:22,349 min
2.Lotterer/Fässler/TréluyerAudi R18 e-tron quattro3:23,696 min
3.Gené/di Grassi/JarvisAudi R18 e-tron quattro3:24,341 min
4.Davidson/Buemi/SarrazinToyota TS030 - Hybrid3:26,654 min
5.Wurz/Lapierre/NakajimaToyota TS030 - Hybrid3:26,676 min
6.Prost/Jani/HeidfeldLola B12/60 Coupe - Toyota3:28,935 min
7.Belicchi/Beche/ChengLola B12/60 Coupe - Toyota3:32,167 min
8.Leventis/Watts/KaneHPD ARX 03c - Honda3:36,547 min
9.Pla/Heinemeier Hansson/BrundleMorgan – Nissan3:38,621 min
10.Rusinov/Martin/ConwayOreca 03 – Nissan3:39,535 min

Před rokem: Kvalifikaci 24 hodin Le Mans 2012 vyhrál poprvé hybridní prototyp Audi

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Edenred: Malé firmy objevují důležitost stravenek a dalších benefitů Edenred: Malé firmy objevují důležitost stravenek a dalších benefitů

Čím dál tím více malých firem pořizuje podle údajů…

Bulharský premiér nařídil prověření prodeje majetku firmy ČEZ Bulharský premiér nařídil prověření prodeje majetku firmy ČEZ

Bulharský premiér Bojko Borisov nařídil o víkendu úřadům,…

Trendem v architektuře je luxusní studentské bydlení, říká architekt Martin Berry Trendem v architektuře je luxusní studentské bydlení, říká architekt Martin Berry

Dostupnost a kvalita městského bydlení se stává jedním z…

Rozjeli válku miliardářů. Kdo je Marek Čmejla a Jiří Diviš? Rozjeli válku miliardářů. Kdo je Marek Čmejla a Jiří Diviš?

Miliardáři Marek Čmejla a Jiří Diviš minulý týden…

 
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kolem republiky šrotem za 3 tisíce? Těchto pět nadšenců právě odstartovalo Kolem republiky šrotem za 3 tisíce? Těchto pět nadšenců právě odstartovalo

Jako hledání hranic automobilového nepohodlí se dá…

Test ojetiny Alfa Romeo 159: Odolnou Italku pořídíte za 80 tisíc! Test ojetiny Alfa Romeo 159: Odolnou Italku pořídíte za 80 tisíc!

Krásná, kvalitnější, ale také velmi těžká… Tak by se dalo…

 





 
Nadměrný kouř z výfuku: Poznáte závadu motoru podle jeho barvy?

Nadměrný kouř z výfuku: Poznáte závadu motoru podle jeho barvy?

Včera

Pokud motor auta nadměrně kouří, určitě se nejedná o normální stav. Příčin může být celá řada, přičemž leccos může napovědět už pouhá barva dýmu. Ta může být od černé, přes modrou až po bílou. Víte co může signalizovat?




Blesk.cz

Seznam ruší Pošťáka. Jednoduchý e-mailový klient ztratil význam

Seznam ruší Pošťáka. Jednoduchý e-mailový klient…

Seznam ke 30. březnu 2018 zcela ukončí provoz aplikace Pošťák pro Windows. Jedná se o již trochu zapomenutou…

České hry prorážejí do světa, učí se i na vysokých školách. Vývojáři chtějí podporu státu

České hry prorážejí do světa, učí se i na vysokých…

Mimořádný zájem o českou videohru z období před husitskými válkami Kingdome Come: Deliverance, která vzbudila…

 

iSport.cz

Jak Ledecká zbláznila svět: tiskovka naruby i v brýlích či výraz za milion

Jak Ledecká zbláznila svět: tiskovka naruby i v…

Až Janek Ledecký složí své dceři slíbenou písničku, bude mít skladba potenciál stát se světovým hitem.…

Přijďte přivítat Ester Ledeckou na Staromák s lyžařskými brýlemi

Přijďte přivítat Ester Ledeckou na Staromák s…

Staroměstské náměstí v Praze se v pondělí odpoledne stane centrem českého sportu. Ester Ledecká a další…

 

Reflex.cz

Proč se mocní muži sápou po ženách? Protože soudí, že přece mohou

Proč se mocní muži sápou po ženách? Protože soudí,…

Mocní a bohatí se nejen dopouštějí řady sexuálních deliktů, ale navíc se zdá, že upřímně věří, že na to mají…

OSR vyhráli v ledním hokeji, trenérovi vzápětí volal sám velký Vladimir

OSR vyhráli v ledním hokeji, trenérovi vzápětí volal…

Ruští hokejisté vyhráli olympijský turnaj v Pchjongčchangu, ve finále porazili Německo po dramatické bitvě 4:3 v…