24 hodin Le Mans 2013: Kvalifikace skončila totálním triumfem Audi

24 hodin Le Mans 2013: Kvalifikace skončila totálním triumfem Audi

Tovární tým Audi dominoval trojdílné kvalifikaci na letošní ročník slavného závodu 24 hodin Le Mans. Toyoty na čtyři kruhy nestačily.

Legendární čtyřiadvacetihodinovka na okruhu La Sarthe letos slaví 90 let od založení, poprvé se jela v roce 1923. Ročník 2013 je však teprve jedenaosmdesátý v pořadí. Trojice kvalifikačních tréninků letos přála továrnímu Audi Sport Team Joest. Hybridní speciály Audi R18 e-tron quattro byly ze všech nejrychlejší. O výsledcích nakonec rozhodla středeční první část a částečně i poslední pozdně večerní, která se jela ve čtvrtek a skončila v půlnoci. Prostřední díl byl totiž předčasně ukončen kvůli dešti, prudký liják se spustil i těsně před ním.

Rekord Stéphana Sarrazina 3:18,513 min, který stanovil před pěti lety s Peugeotem 908 HDi FAP, odolal. Nejrychlejším mužem se letos stal Loic Duval, který už ve středu zajel na 13.629 m dlouhé trati čas 3:22,349 min. Do závodu tak vyrazí v posádce s osminásobným vítězem tohoto závodu Tomem Kristensenem z Dánska a Skotem Allanem McNishem z první pozice. Vedle něj bude stát trio Lotterer/Fässler/Tréluyer, které se radovalo z celkového triumfu v závodě v posledních dvou letech. Své kolegy doplní Marc Gené, Lucas di Grassi a Oliver Jarvis. Obě hybridní Toyoty TS030 se umístily hned za nimi, na vítěze však ztratily přes čtyři sekundy.

Nejrychlejším ve slabší kategorii prototypů LMP2 (a celkově devátý) byl Morgan-Nissan týmu OAK Racing, za volantem seděl Olivier Pla. Kategorii LM GTE Pro vyhrál tovární Aston Martin Vantage V8. Zkušený jezdec s vozy třídy GT Francouz Fréderick „Fred“ Makowiecki zde dokonce překonal stávající traťový rekord. Aby toho nebylo málo, také v poslední „amatérské“ třídě LM GTE Am byl nejúspěšnější britský supersport stejného modelu a opět v tovární režii, jen jej řídil Dán Allan Simonsen.

Souboj o celkový triumf v den a noc trvajícím klání svedou určitě týmy Audi a Toyoty, Loly švýcarského týmu Rebellion Racing se mohou dostat dopředu pouze tehdy, pokud některý z hlavních favoritů vypadne. Platí to samozřejmě i pro ostatní. 24 hodin Le Mans je dnes sice spíše sprintem na dlouhou trať, o překvapení však nouze nebývá. Doufejme, že nedojde k podobným haváriím jako loni v případě Anthonyho Davidsona (Toyota), který si po kolizi se slabším ferrari nedobrovolně zalétal. Předloni zase divoce bourali postupně Allan McNish a Mike Rockenfeller (Audi) – a opět hrála hlavní roli pomalejší auta se vzpínajícím se koníkem ve znaku. V ročníku 2012 se Toyotě nedařilo, odpadl i druhý vůz, když se Kazuki Nakajima střetl s kuriózním DeltaWingem. Třída LMP2 je vždy poměrně otevřená, vždyť je letos přihlášeno 22 aut! Mezi profesionálními gétéčky sázíme na Aston Martin Racing, či prakticky tovární tým Porsche vedený Olafem Mantheyem, který pojede s novou 911 RSR. V sezóně 2014 se německá značka vrátí do nejprestižnější kategorie LMP1 a určitě svede bratrovražedný souboj s Audi.

Jediným českým jezdeckým želízkem v ohni je stejně jako v minulých letech Jan Charouz. V závodě tedy sledujme startovní číslo 32. Uzavřený černozlatý Lotus T128 je poháněn motorem Judd, přeznačeným ovšem podle sponzora na Praga. Slavné domácí jméno však nakonec ve startovní listině oficiálně zcela chybí, je zde uveden pouze podvozek, tým i agregát Lotus! Stáj ovšem startuje s českou licencí a dvěma vozy. Charouz s kolegy Dominikem Kraihamerem a Thomasem Holzerem bohužel vyrazí až z 23. pozice na roštu a patnácté ve třídě LMP2.

24 hodin Le Mans je součástí loni vzkříšeného vytrvalostního mistrovství světa (WEC – World Endurance Championship). Závod, který před devadesáti lety vyhráli jako první Francouzi Lagache a Leonard na třílitrovém Chenard-Walckeru, startuje v sobotu 22. června přesně v 15:00.

STARTOVNÍ ROŠT 81. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzČas
1.Kristensen/Duval/McNishAudi R18 e-tron quattro3:22,349 min
2.Lotterer/Fässler/TréluyerAudi R18 e-tron quattro3:23,696 min
3.Gené/di Grassi/JarvisAudi R18 e-tron quattro3:24,341 min
4.Davidson/Buemi/SarrazinToyota TS030 - Hybrid3:26,654 min
5.Wurz/Lapierre/NakajimaToyota TS030 - Hybrid3:26,676 min
6.Prost/Jani/HeidfeldLola B12/60 Coupe - Toyota3:28,935 min
7.Belicchi/Beche/ChengLola B12/60 Coupe - Toyota3:32,167 min
8.Leventis/Watts/KaneHPD ARX 03c - Honda3:36,547 min
9.Pla/Heinemeier Hansson/BrundleMorgan – Nissan3:38,621 min
10.Rusinov/Martin/ConwayOreca 03 – Nissan3:39,535 min

Před rokem: Kvalifikaci 24 hodin Le Mans 2012 vyhrál poprvé hybridní prototyp Audi

Spolupracujeme s TipCars.com
Mach post předsedy neobhájil, novým šéfem Svobodných je Pajonk Mach post předsedy neobhájil, novým šéfem Svobodných je Pajonk

Novým předsedou Strany svobodných občanů se stal zlínský…

Mugabe zůstává v čele Zimbabwe, prezidentem zůstane do prosincového sjezdu Mugabe zůstává v čele Zimbabwe, prezidentem zůstane do prosincového sjezdu

Zimbabwský prezident Robert Mugabe dnes oproti očekávání…

Běhounek zvažuje kandidaturu na předsedu ČSSD, do popředí strany chce Haška a Zimolu Běhounek zvažuje kandidaturu na předsedu ČSSD, do popředí strany chce Haška a Zimolu

Hejtman Vysočiny Jiří Běhounek je ochoten uvažovat o…

Putin je unavený, kandidovat ale musí. Až skončí, systém padne, domnívá se odborník Putin je unavený, kandidovat ale musí. Až skončí, systém padne, domnívá se odborník

Kdo bude příštím ruským prezidentem? Málokdo pochybuje,…

 
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky

Skoro pět desítek zaměstnanců továrny Continental-Barum v…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 





 
Jak se žije řidičce příměstského autobusu? Lichotky, nedůvěra i boj s opilci

Jak se žije řidičce příměstského autobusu? Lichotky, nedůvěra i boj s opilci

Včera

Není až tak časté, aby za volantem autobusu seděla pětadvacetiletá slečna. Právě takovou ale můžete potkat na linkách mezi Prahou, Sázavou a Kutnou Horou.




Blesk.cz

Rusko nemá důchody, varuje bývalý ministr. Putin si seniory nechce rozkmotřit

Rusko nemá důchody, varuje bývalý ministr. Putin si…

V ruském důchodovém účtu zeje ohromná díra, peněz na výplatu důchodů se nedostává. V rozhovoru pro ruský list…

Stresujete se často? Zaděláváte si na syndrom, který končí u psychologa

Stresujete se často? Zaděláváte si na syndrom, který…

Střevní chřipka, zkažené nebo příliš tučné jídlo, nervozita před schůzkou. Nejspíš každý to někdy zažil, bolesti…

 

iSport.cz

Kvapil sestřelil

Kvapil sestřelil "svoji" Kometu: Gól jsem si užil…

Premiérová trefa Marka Kvapila v libereckém dresu a to proti Kometě, se kterou v minulé sezóně slavil titul.…

VIDEA: Sparta zdolala doma Třinec 2:1. Kýhos začal v Boleslavi kanonádou

VIDEA: Sparta zdolala doma Třinec 2:1. Kýhos začal v…

I po nedělních šesti zápasech 23. kola hokejové Tipsport extraligy vládne tabulce Plzeň, který po obratu zdolala…

 

Reflex.cz

Psem ke zdraví! Vlastnit psa znamená snížené riziko kardiovaskulárních nemocí, zjistila studie

Psem ke zdraví! Vlastnit psa znamená snížené riziko…

Vlastníci psů mají nižší pravděpodobnost kardiovaskulárních onemocnění. To je závěr rozsáhlé švédské studie,…

Islandská rarita. Hotelový pokoj uprostřed zasněženého lesa, v němž můžete pozorovat polární záři

Islandská rarita. Hotelový pokoj uprostřed…

Malinké bubliny vytvořené z čirého tlustého skla, které umožňují nerušené pozorování okolí, ale především noční…