Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

24 hodin Le Mans 2013: Kvalifikace skončila totálním triumfem Audi

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
Tovární tým Audi dominoval trojdílné kvalifikaci na letošní ročník slavného závodu 24 hodin Le Mans. Toyoty na čtyři kruhy nestačily.

Legendární čtyřiadvacetihodinovka na okruhu La Sarthe letos slaví 90 let od založení, poprvé se jela v roce 1923. Ročník 2013 je však teprve jedenaosmdesátý v pořadí. Trojice kvalifikačních tréninků letos přála továrnímu Audi Sport Team Joest. Hybridní speciály Audi R18 e-tron quattro byly ze všech nejrychlejší. O výsledcích nakonec rozhodla středeční první část a částečně i poslední pozdně večerní, která se jela ve čtvrtek a skončila v půlnoci. Prostřední díl byl totiž předčasně ukončen kvůli dešti, prudký liják se spustil i těsně před ním.

Rekord Stéphana Sarrazina 3:18,513 min, který stanovil před pěti lety s Peugeotem 908 HDi FAP, odolal. Nejrychlejším mužem se letos stal Loic Duval, který už ve středu zajel na 13.629 m dlouhé trati čas 3:22,349 min. Do závodu tak vyrazí v posádce s osminásobným vítězem tohoto závodu Tomem Kristensenem z Dánska a Skotem Allanem McNishem z první pozice. Vedle něj bude stát trio Lotterer/Fässler/Tréluyer, které se radovalo z celkového triumfu v závodě v posledních dvou letech. Své kolegy doplní Marc Gené, Lucas di Grassi a Oliver Jarvis. Obě hybridní Toyoty TS030 se umístily hned za nimi, na vítěze však ztratily přes čtyři sekundy.

Nejrychlejším ve slabší kategorii prototypů LMP2 (a celkově devátý) byl Morgan-Nissan týmu OAK Racing, za volantem seděl Olivier Pla. Kategorii LM GTE Pro vyhrál tovární Aston Martin Vantage V8. Zkušený jezdec s vozy třídy GT Francouz Fréderick „Fred“ Makowiecki zde dokonce překonal stávající traťový rekord. Aby toho nebylo málo, také v poslední „amatérské“ třídě LM GTE Am byl nejúspěšnější britský supersport stejného modelu a opět v tovární režii, jen jej řídil Dán Allan Simonsen.

Souboj o celkový triumf v den a noc trvajícím klání svedou určitě týmy Audi a Toyoty, Loly švýcarského týmu Rebellion Racing se mohou dostat dopředu pouze tehdy, pokud některý z hlavních favoritů vypadne. Platí to samozřejmě i pro ostatní. 24 hodin Le Mans je dnes sice spíše sprintem na dlouhou trať, o překvapení však nouze nebývá. Doufejme, že nedojde k podobným haváriím jako loni v případě Anthonyho Davidsona (Toyota), který si po kolizi se slabším ferrari nedobrovolně zalétal. Předloni zase divoce bourali postupně Allan McNish a Mike Rockenfeller (Audi) – a opět hrála hlavní roli pomalejší auta se vzpínajícím se koníkem ve znaku. V ročníku 2012 se Toyotě nedařilo, odpadl i druhý vůz, když se Kazuki Nakajima střetl s kuriózním DeltaWingem. Třída LMP2 je vždy poměrně otevřená, vždyť je letos přihlášeno 22 aut! Mezi profesionálními gétéčky sázíme na Aston Martin Racing, či prakticky tovární tým Porsche vedený Olafem Mantheyem, který pojede s novou 911 RSR. V sezóně 2014 se německá značka vrátí do nejprestižnější kategorie LMP1 a určitě svede bratrovražedný souboj s Audi.

Jediným českým jezdeckým želízkem v ohni je stejně jako v minulých letech Jan Charouz. V závodě tedy sledujme startovní číslo 32. Uzavřený černozlatý Lotus T128 je poháněn motorem Judd, přeznačeným ovšem podle sponzora na Praga. Slavné domácí jméno však nakonec ve startovní listině oficiálně zcela chybí, je zde uveden pouze podvozek, tým i agregát Lotus! Stáj ovšem startuje s českou licencí a dvěma vozy. Charouz s kolegy Dominikem Kraihamerem a Thomasem Holzerem bohužel vyrazí až z 23. pozice na roštu a patnácté ve třídě LMP2.

24 hodin Le Mans je součástí loni vzkříšeného vytrvalostního mistrovství světa (WEC – World Endurance Championship). Závod, který před devadesáti lety vyhráli jako první Francouzi Lagache a Leonard na třílitrovém Chenard-Walckeru, startuje v sobotu 22. června přesně v 15:00.

STARTOVNÍ ROŠT 81. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzČas
1.Kristensen/Duval/McNishAudi R18 e-tron quattro3:22,349 min
2.Lotterer/Fässler/TréluyerAudi R18 e-tron quattro3:23,696 min
3.Gené/di Grassi/JarvisAudi R18 e-tron quattro3:24,341 min
4.Davidson/Buemi/SarrazinToyota TS030 - Hybrid3:26,654 min
5.Wurz/Lapierre/NakajimaToyota TS030 - Hybrid3:26,676 min
6.Prost/Jani/HeidfeldLola B12/60 Coupe - Toyota3:28,935 min
7.Belicchi/Beche/ChengLola B12/60 Coupe - Toyota3:32,167 min
8.Leventis/Watts/KaneHPD ARX 03c - Honda3:36,547 min
9.Pla/Heinemeier Hansson/BrundleMorgan – Nissan3:38,621 min
10.Rusinov/Martin/ConwayOreca 03 – Nissan3:39,535 min

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
24. 6. 2013 08:24
Re: OOOO
Když mluvíme o té diskriminaci, nemají motory audi povolený o 50 koní vyšší výkon?
Avatar - Petrolhead_CZ
23. 6. 2013 11:14
Re: Toyota
Fakt, že mi Audi jako značka a zejména koncern do kterého patří vadí je důvodem k návštěvě psychiatra? >:D
Avatar - Ham.
23. 6. 2013 00:06
Re: hnus
Jj, je to trapas bojovat po dvanácté o prvenství ve 24h LM. >:-[]
Avatar - Petrolhead_CZ
22. 6. 2013 22:59
Re: hnus
Jo, jedete dál, ale s obří nesmazatelnou ztrátou >:D A teď je tam i trojka, Audi je opravdu až směšně ubohá značka, ať už se to týká závodních nebo sériových aut.
Avatar - AUDIRS6
22. 6. 2013 22:12
Re: hnus
dylyny :-! vymenime alternator a frcime dalej :-!