Kvalifikaci 24 hodin Le Mans 2012 vyhrál poprvé hybridní prototyp Audi
V kvalifikaci byl poprvé nejrychlejší hybrid, konkrétně Audi R18 e-tron quattro. Nejlepší čas zajel až ve třetí noční části André Lotterer výkonem 3:23,787 min. Oproti loňsku byl tento výkon o takřka dvě vteřiny rychlejší, ale na famózní rekord Stéphana Sarrazina s Peugeotem 908 HDi FAP z ročníku 2008 (3:18.513) to pochopitelně nestačilo.
Toyoty obsadily třetí a páté místo. Úspěšnější prototyp TS 030 řídil Brit Anthony Davidson (3:24,842). Nejrychlejším ze „zbytku světa“, tedy soukromých stájí, byl Danny Watts s HPD ARX 03a týmu Strakka Racing (3.29,622). Ten se svou posádkou vyrazí ze sedmého místa.
Populární domácí tým Henriho Pescarola uzavírá první desítku, ale s japonským šasi Dome. A to ještě Seiji Ara včera večer v zatáčce Porsche havaroval. Vlastní podvozek je až třináctý, startovní číslo 16 ale také bouralo, ale už dříve a do večerní části byl vůz pojízdný. Pescarolovi mechanici ovšem měli určitě o zábavu postaráno i v noci na dnešek.
Jediným českým účastníkem je opět Jan Charouz, který vodí spider Oreca 03-Nissan týmu ADR-Delta spolu s Australanem Johnem Martinem a Britem Torem Gravesem. Vůz startovního čísla 25 se právě díky Martinovi (3:38,181) dostal na špičku kategorie LMP2 a celkově mu patří čtrnáctá příčka. Ve třídě levnějších, slabších a lehčích spiderů jede celkem dvacítka aut!
A co gétéčka? Těm dominovalo Ferrari 458 Italia týmu Luxury Racing. Frederic Makowiecki není žádné závodnické béčko, ale o pole position se musel prát s taktéž velezkušeným Olivierem Gavinem (Corvette Racing). Ve druhém dějství bitvy o nejrychlejší čas jej ovšem ještě přeskočil i u nás dobře známý Darren Turner (Aston Martin Racing) a takové pořadí třídy LMGTE Pro zůstalo až do konce. To máme tři různé značky na prvních třech místech a v závodě se může přidat i Porsche. Devětsetjedenáctka týmu Flying Lizard Motorsports vládla amatérům.
Jak dopadl ostře sledovaný Nissan DeltaWing? I přes menší technické problémy načíná druhou polovinu celkového pořadí, pojede z 29. místa.
Dnes probíhá v Le Mans na Place de la République velká sláva, všech 168 jezdců se představí na Drivers Parade, která začíná v půl šesté večer. Závod startuje zítra, 16. června v 15:00 a končí o 24 hodin později. Je také součástí obnoveného vytrvalostního mistrovství světa FIA, konkrétně jeho třetím podnikem.
Vracející se Toyota to bude mít letos proti dvojnásobné přesile Audi velmi, velmi těžké. Nikdo jiný nemá na triumf v prestižním závodě na okruhu La Sarthe nárok. To by musely první šestici sužovat velké technické problémy nebo havárie. I když, vzpomeňme si na loňský ročník, kdy vypadly dvě ze tří továrních Audi. To poslední ovšem zvítězilo.
STARTOVNÍ ROŠT 80. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst) | |||
Pořadí | Posádka | Vůz | Čas |
1 | Lotterer/Fässler/Tréluyer | Audi R18 e-tron quattro | 3:23.787 min |
2 | Gené/Dumas/Duval | Audi R18 Ultra | 3:24.078 min |
3 | Davidson/Buemi/Sarrazin | Toyota TS030 - Hybrid | 3:24.842 min |
4 | McNish/Kristensen/Capello | Audi R18 e-tron quattro | 3:25.433 min |
5 | Wurz/Lapierre/Nakajima | Toyota TS030 - Hybrid | 3:25.488 min |
6 | Jarvis/Bonanomi/Rockenfeller | Audi R18 Ultra | 3:26.420 min |
7 | Leventis/Watts/Kane | HPD ARX 03a - Honda | 3:29.622 min |
8 | Prost/Jani/Heidfeld | Lola B12/60 Coupe - Toyota | 3:29.837 min |
9 | Belicchi/Primat/Bleekemolen | Lola B12/60 Coupe - Toyota | 3:31.866 min |
10 | Minassian/Ara/Bourdais | Dome - Judd | 3:33.066 min |