Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kvalifikaci 24 hodin Le Mans 2012 vyhrál poprvé hybridní prototyp Audi

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 15. 6. 2012 • 21:00
165
22
Zobrazit náhledy (165)
Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi
Po odstoupení Peugeotu se očekávalo, že letošní jubilejní 80. ročník 24 hodin Le Mans se stane soubojem Audi a Toyoty. Podoba startovního roštu tomu nasvědčuje.

V kvalifikaci byl poprvé nejrychlejší hybrid, konkrétně Audi R18 e-tron quattro. Nejlepší čas zajel až ve třetí noční části André Lotterer výkonem 3:23,787 min. Oproti loňsku byl tento výkon o takřka dvě vteřiny rychlejší, ale na famózní rekord Stéphana Sarrazina s Peugeotem 908 HDi FAP z ročníku 2008 (3:18.513) to pochopitelně nestačilo.

Toyoty obsadily třetí a páté místo. Úspěšnější prototyp TS 030 řídil Brit Anthony Davidson (3:24,842). Nejrychlejším ze „zbytku světa“, tedy soukromých stájí, byl Danny Watts s HPD ARX 03a týmu Strakka Racing (3.29,622). Ten se svou posádkou vyrazí ze sedmého místa.

Populární domácí tým Henriho Pescarola uzavírá první desítku, ale s japonským šasi Dome. A to ještě Seiji Ara včera večer v zatáčce Porsche havaroval. Vlastní podvozek je až třináctý, startovní číslo 16 ale také bouralo, ale už dříve a do večerní části byl vůz pojízdný. Pescarolovi mechanici ovšem měli určitě o zábavu postaráno i v noci na dnešek.

Jediným českým účastníkem je opět Jan Charouz, který vodí spider Oreca 03-Nissan týmu ADR-Delta spolu s Australanem Johnem Martinem a Britem Torem Gravesem. Vůz startovního čísla 25 se právě díky Martinovi (3:38,181) dostal na špičku kategorie LMP2 a celkově mu patří čtrnáctá příčka. Ve třídě levnějších, slabších a lehčích spiderů jede celkem dvacítka aut!

A co gétéčka? Těm dominovalo Ferrari 458 Italia týmu Luxury Racing. Frederic Makowiecki není žádné závodnické béčko, ale o pole position se musel prát s taktéž velezkušeným Olivierem Gavinem (Corvette Racing). Ve druhém dějství bitvy o nejrychlejší čas jej ovšem ještě přeskočil i u nás dobře známý Darren Turner (Aston Martin Racing) a takové pořadí třídy LMGTE Pro zůstalo až do konce. To máme tři různé značky na prvních třech místech a v závodě se může přidat i Porsche. Devětsetjedenáctka týmu Flying Lizard Motorsports vládla amatérům.

Jak dopadl ostře sledovaný Nissan DeltaWing? I přes menší technické problémy načíná druhou polovinu celkového pořadí, pojede z 29. místa.

Dnes probíhá v Le Mans na Place de la République velká sláva, všech 168 jezdců se představí na Drivers Parade, která začíná v půl šesté večer. Závod startuje zítra, 16. června v 15:00 a končí o 24 hodin později. Je také součástí obnoveného vytrvalostního mistrovství světa FIA, konkrétně jeho třetím podnikem.

Vracející se Toyota to bude mít letos proti dvojnásobné přesile Audi velmi, velmi těžké. Nikdo jiný nemá na triumf v prestižním závodě na okruhu La Sarthe nárok. To by musely první šestici sužovat velké technické problémy nebo havárie. I když, vzpomeňme si na loňský ročník, kdy vypadly dvě ze tří továrních Audi. To poslední ovšem zvítězilo.

STARTOVNÍ ROŠT 80. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzČas
1Lotterer/Fässler/TréluyerAudi R18 e-tron quattro3:23.787 min
2Gené/Dumas/DuvalAudi R18 Ultra3:24.078 min
3Davidson/Buemi/SarrazinToyota TS030 - Hybrid3:24.842 min
4McNish/Kristensen/CapelloAudi R18 e-tron quattro3:25.433 min
5Wurz/Lapierre/NakajimaToyota TS030 - Hybrid3:25.488 min
6Jarvis/Bonanomi/RockenfellerAudi R18 Ultra3:26.420 min
7Leventis/Watts/KaneHPD ARX 03a - Honda3:29.622 min
8Prost/Jani/HeidfeldLola B12/60 Coupe - Toyota3:29.837 min
9Belicchi/Primat/BleekemolenLola B12/60 Coupe - Toyota3:31.866 min
10Minassian/Ara/BourdaisDome - Judd3:33.066 min

Témata
17. 6. 2012 19:40
Re: Hybrid?
Je to hybrid - kombinuje dva různé druhy pohonu. Stejným způsobem jako Porsche 918, nebo Peugeot 508 RXH, jen naopak.

Označení full se používá pro hybridy schopné provozu bez spalovacího motoru.
Avatar - Ham.
17. 6. 2012 00:05
Re: no,
O nikoliv, Audi má kožich velmi hustý a Toyota se svou pověstnou nespolehlivostí bude ráda když vůbec dojede, prostě si udělají jen hezký výlet do Francie. >:-[]
Avatar - Pekelná Micinka
15. 6. 2012 19:24
Re: 24Hours of LE MANS
:-)
15. 6. 2012 19:06
Re: Circuit de la Sarthe
A já si do teď myslel že vznětové motory jsou taky spalovací.
15. 6. 2012 19:05
Re: 24Hours of LE MANS
Chystám se též. Loni jsem vydržel celých 24 hodin. Další den byl sice krušný, ale je to jen jednou za rok. Sice budu sledovat sám, neb žádný podobný nadšenec asi poblíž nebude, ale i tak to bude paráda. Uvidíme, zda se toyoty pochlapí a trochu to audi znepříjemní. A jsem zvědav na Delta wing.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku