reklama


24 hodin Le Mans 2014: Double pro Audi, obě Porsche odpadla

 

Nelze říci, že by letošní 82. ročník nejslavnějšího automobilového vytrvalostního závodu světa byl nudný. Tovární týmy sužovaly technické problémy a nevyhýbaly se jim ani havárie.

Na trať nakonec vyrazilo 54 vozů, dva se na Circuit de la Sarthe v závodě nepodívaly. V cíli se nakonec radovala dvojice továrních Audi R18 e-tron quattro. Marcel Fässler, André Lotterer a Benoit Tréluyer vyhráli spolu už v letech 2011 a 2012, jedná se tedy o jejich třetí triumf. Tom Kristensen svůj jubilejní desátý nezískal, s Lucasem di Grassim a Marcem Geném skončil stříbrný o tři kola zpět a byla to zřejmě jeho poslední účast. Vůz Audi protnul cílovou čáru první potřinácté ze šestnácti startů! Celkové výsledky po čtyřiadvaceti hodinách vypadají možná nudně, ale letošní klání bylo velmi dramatické. Zpočátku nevyzpytatelné počasí se naštěstí umoudřilo.

Prakticky od startu vedla Toyota posádky Wurz/Sarrazin/Nakajima. První dramatické chvíle přišly už po necelé hodině závodu. U Porsche Neela Janiho odešlo vstřikování a jezdec dojel pomalu do boxů. Po půl páté odpoledne začalo poprvé hustě pršet a na trať vyjel safety car. Marco Bonanomi (Audi) a Nicolas Lapierre (Toyota) se dostali do kontaktu s jedním vozem Ferrari třídy GT. První tovární Audi bylo ze hry venku, ale Toyota se startovním číslem 8 pokračovala po opravě dále a stejně jako Porsche číslo 14 se prokousávala zpět do první desítky, respektive nakonec dokonce Top 5. Stájoví kolegové Timo Bernhard a Brendon Hartley se přetahovali ve čtvrté hodině s nejrychlejší Toyotou TS 040 o vedení, ale nakonec je zbrzdil defekt. Neřekli však své poslední slovo!

Lídrovi v pět hodin ráno bohužel vystavil stop požár elektrické kabeláže. Smutným mužem za volantem byl nejrychlejší pilot kvalifikace Kazuki Nakajima. Vedení se tak ujaly dva vozy Audi, nejprve trojice Fässler/Lotterer/Tréluyer a poté, co se jim porouchalo ráno turbodmychadlo, převzali vedoucí příčku di Grassi, Marc Gené a devítinásobný vítěz Tom Kristensen. Uvnitř seděl v té době náhradník Loïca Duvala Gené. Duval vážně havaroval ve čtvrtečním volném tréninku, i když z nehody vyvázl prakticky bez zranění, lékaři mu start nepovolili. Gené byl původně přihlášen v posádce týmu Jota Sport se Zytekem LMP2.

Těsně před půl dvanáctou dopoledne se ale číslo 1 zdrželo v boxech a do čela se dostal Timo Bernhard s Porsche. „Mr. Le Mans“, jak se Kristensenovi přezdívá, se odporoučelo do věčných lovišť – ano, turbodmychadlo! Pak se ovšem rozhořela bitva mezi Markem Webberem, který Bernharda vystřídal a André Lottererem, ve které záleželo na zastávkách v boxech. Jenže motor řekl necelé dvě hodiny stop i u hybridního Porsche a bylo prakticky dobojováno. Marc Lieb na druhém voze vydržel na trati jen další hodinu, i druhý 919 Hybrid zmizel v depu. Nakonec se vůz podařilo zprovoznit alespoň na poslední kolo, takže byl klasifikován na jedenáctém místě. Havarovaná Toyota Anthonyho Davidsona, Nicolase Lapierra a Sébastiena Buemiho to tedy nakonec dotáhla se ztrátou pěti kol na pódium!

Úspěšnější z dvojice Rebellionů třídy LMP1 - L byli Nicolas Prost, Nick Heidfeld a Mathias Beche, skončili čtvrtí, což je pro soukromníky obrovský úspěch. Druhá posádka Kaihammer/Belicchi/Leimer se str. č. 13 musela odstoupit (motor). Došlo u ní mimo jiné ke skutečně kuriózní závadě, měnila levé startovní číslo včetně podsvícení! Jak to dopadlo v dalších kategoriích. Do první desítky se vešlo celkem šest aut LMP2, navíc s minimálními odstupy, závodilo se až do konce! Rybník domácím francouzským podvozkům vypálil zmíněný Zytek (Dolan/Tincknell/Turvey), vyhrál těsně před držiteli nejrychlejšího času z kvalifikace, triem Thiriet/Badey/Gommendy s Ligierem. Bronz získal tým Signatech Alpine (Chatin/Panciatici/Webb).

Jediný Čech ve startovní listině Jan Charouz si vedl výborně. S černo-bílo-červeným spiderem Oreca stáje Sébastiena Loeba se krátce před jedenáctou dopolední nakrátko protlačil na desáté místo celkově a čtvrté ve třídě. Nakonec jej kolegové René Rast a Vincent Capillaire udrželi, v absolutní klasifikaci dojeli dokonce díky problémům továrních LMP1 osmí! Porazili Alexe Brundla, který jel v dalším v Ligieru OAK Racing se dvěma vítězi Nissan GT Academy, krajanem Jannem Mardenboroughem (startoval už loni) a Rus Markem Šulžickým.

V kategorii LM GTE Pro probíhal prakticky celý závod boj mezi třemi značkami: Aston Martinem, Chevroletem a Ferrari. Nakonec se do ní ale přidalo i Porsche. Triumf patří Ferrari 458 Italia startovního čísla 51. Ex-piloty F1 Giancarla Fisichellu a Gianmariu Bruniho doplnil zkušený Toni Vilander, všichni potvrdili formu z kvalifikace a absolutně jim patřila třináctá příčka. „Polemanovi“ amatérských GT Samu Birdovi se nedařilo, jeho Ferrari vydrželo na trati jen 22 kol. Právě on byl totiž hlavním aktérem havárie Audi a Toyoty. Vavříny a celkově sedmnácté pořadí si nakonec odnesl tovární Aston Martin V8 Vantage (Kristian Poulsen, David Heinemeier Hansson, Nicki Thiim). Ano, všichni piloti pocházejí z Dánska. Allan Simonsen s nimi už být bohužel nemohl, ten se zabil loni, jeho aston měl navíc stejné startovní číslo 95... Letošní ročník se díkybohu bez smrtelné nehody obešel...

Francouz Emmanuel Collard, který jel Le Mans podvacáté, tentokrát na Porsche 911 GT3 RSR týmu Prospeeed Competition, byl tak letos zdaleka nejzkušenějším pilotem, závod nedokončil. Hybridní Nissan ZEOD RC bohužel vzdal už po 25 minutách, za které stihl ujet pouhých pět kol. Cíl mise byl však splněn. Jeden okruh čistě na elektřinu obkroužil vůz už v zahřívacím tréninku.

24 HODIN LE MANS 2014 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (Top 10)
PořadíPosádkaVůzTřídaPočet kol
1Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18 e-tron quattroLMP1 – H379
2di Grassi/Gené/KristensenAudi R18 e-tron quattroLMP1 – H376
3Davidson/Lapierre/BuemiToyota TS 040 - HybridLMP1 – H374
4Prost/Heidfeld/BecheRebellion R-One - ToyotaLMP1 – L360
5Dolan/Tincknell/TurveyZytek Z11SN-NissanLMP2356
6Thiriet/Badey/GommendyLigier JS P2 – NissanLMP2355
7Chatin/Panciatici/WebbAlpine A450 – NissanLMP2355
8Rast/Charouz/CapillaireOreca 03R – NissanLMP2354
9Brundle/Mardenborough/ŠulžickijLigier JS P2 – NissanLMP2354
10Klien/Hirsch/BrandelaMorgan – JuddLMP2352

Psali jsme: Kvalifikace 24 hodin Le Mans 2014: Pole position pro Toyotu

Spolupracujeme s TipCars.com
Real, Barcelona, Manchester. Fotbalová superkluby mají třikrát víc peněz než ostatní Real, Barcelona, Manchester. Fotbalová superkluby mají třikrát víc peněz než ostatní

Fotbal v Evropě vydělává nejvíce peněz v historii, kluby…

Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti! Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Podobně jako u osobních automobilů i v případě nákladních…

 
Zdroj: ACO, Audi Joest. Toyota, 24HLM
 

Přidat názorDiskuse: 24 hodin Le Mans 2014: Double pro Audi,…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Dnes 08:00

Podobně jako u osobních automobilů i v případě nákladních vozidel řada světových výrobců pracuje na vývoji autonomních systémů řízení a velká pozornost je věnována i snižování provozních nákladů.




Blesk.cz

Chřipková epidemie v Praze zřejmě končí. Na jaře ale hrozí další

Chřipková epidemie v Praze zřejmě končí. Na jaře ale…

Počet nemocných s chřipkou a akutními respiračními onemocněními se v Praze v minulém týdnu nezměnil a nadále…

Samsung se nemůže vzpamatovat z výbušných baterií Galaxy Note 7. Zabrzdil novinku

Samsung se nemůže vzpamatovat z výbušných baterií…

Za případy vznícení chytrých telefonů Galaxy Note 7 jihokorejské společnosti Samsung Electronics stály problémy…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní obdivuhodný rekord

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Nejdůležitější volby roku budou 24. září v Německu, suverénně vede Merkelová

Nejdůležitější volby roku budou 24. září v Německu,…

Přestože na hlavu kancléřky Angely Merkelové se snáší tvrdá kritika za problémy způsobené migrací i radikalizaci…

Neuvěřitelné pokusy s náklaďáky: Takhle řádili za studené války sovětští inženýři

Neuvěřitelné pokusy s náklaďáky: Takhle řádili za…

Studená válka byla v oblasti vývoje vojenských vozů pro armádu Sovětského svazu časem velkých experimentů.…

 
 
reklama