24 hodin Le Mans 2014: Double pro Audi, obě Porsche odpadla

 

Nelze říci, že by letošní 82. ročník nejslavnějšího automobilového vytrvalostního závodu světa byl nudný. Tovární týmy sužovaly technické problémy a nevyhýbaly se jim ani havárie.

Na trať nakonec vyrazilo 54 vozů, dva se na Circuit de la Sarthe v závodě nepodívaly. V cíli se nakonec radovala dvojice továrních Audi R18 e-tron quattro. Marcel Fässler, André Lotterer a Benoit Tréluyer vyhráli spolu už v letech 2011 a 2012, jedná se tedy o jejich třetí triumf. Tom Kristensen svůj jubilejní desátý nezískal, s Lucasem di Grassim a Marcem Geném skončil stříbrný o tři kola zpět a byla to zřejmě jeho poslední účast. Vůz Audi protnul cílovou čáru první potřinácté ze šestnácti startů! Celkové výsledky po čtyřiadvaceti hodinách vypadají možná nudně, ale letošní klání bylo velmi dramatické. Zpočátku nevyzpytatelné počasí se naštěstí umoudřilo.

Prakticky od startu vedla Toyota posádky Wurz/Sarrazin/Nakajima. První dramatické chvíle přišly už po necelé hodině závodu. U Porsche Neela Janiho odešlo vstřikování a jezdec dojel pomalu do boxů. Po půl páté odpoledne začalo poprvé hustě pršet a na trať vyjel safety car. Marco Bonanomi (Audi) a Nicolas Lapierre (Toyota) se dostali do kontaktu s jedním vozem Ferrari třídy GT. První tovární Audi bylo ze hry venku, ale Toyota se startovním číslem 8 pokračovala po opravě dále a stejně jako Porsche číslo 14 se prokousávala zpět do první desítky, respektive nakonec dokonce Top 5. Stájoví kolegové Timo Bernhard a Brendon Hartley se přetahovali ve čtvrté hodině s nejrychlejší Toyotou TS 040 o vedení, ale nakonec je zbrzdil defekt. Neřekli však své poslední slovo!

Lídrovi v pět hodin ráno bohužel vystavil stop požár elektrické kabeláže. Smutným mužem za volantem byl nejrychlejší pilot kvalifikace Kazuki Nakajima. Vedení se tak ujaly dva vozy Audi, nejprve trojice Fässler/Lotterer/Tréluyer a poté, co se jim porouchalo ráno turbodmychadlo, převzali vedoucí příčku di Grassi, Marc Gené a devítinásobný vítěz Tom Kristensen. Uvnitř seděl v té době náhradník Loïca Duvala Gené. Duval vážně havaroval ve čtvrtečním volném tréninku, i když z nehody vyvázl prakticky bez zranění, lékaři mu start nepovolili. Gené byl původně přihlášen v posádce týmu Jota Sport se Zytekem LMP2.

Těsně před půl dvanáctou dopoledne se ale číslo 1 zdrželo v boxech a do čela se dostal Timo Bernhard s Porsche. „Mr. Le Mans“, jak se Kristensenovi přezdívá, se odporoučelo do věčných lovišť – ano, turbodmychadlo! Pak se ovšem rozhořela bitva mezi Markem Webberem, který Bernharda vystřídal a André Lottererem, ve které záleželo na zastávkách v boxech. Jenže motor řekl necelé dvě hodiny stop i u hybridního Porsche a bylo prakticky dobojováno. Marc Lieb na druhém voze vydržel na trati jen další hodinu, i druhý 919 Hybrid zmizel v depu. Nakonec se vůz podařilo zprovoznit alespoň na poslední kolo, takže byl klasifikován na jedenáctém místě. Havarovaná Toyota Anthonyho Davidsona, Nicolase Lapierra a Sébastiena Buemiho to tedy nakonec dotáhla se ztrátou pěti kol na pódium!

Úspěšnější z dvojice Rebellionů třídy LMP1 - L byli Nicolas Prost, Nick Heidfeld a Mathias Beche, skončili čtvrtí, což je pro soukromníky obrovský úspěch. Druhá posádka Kaihammer/Belicchi/Leimer se str. č. 13 musela odstoupit (motor). Došlo u ní mimo jiné ke skutečně kuriózní závadě, měnila levé startovní číslo včetně podsvícení! Jak to dopadlo v dalších kategoriích. Do první desítky se vešlo celkem šest aut LMP2, navíc s minimálními odstupy, závodilo se až do konce! Rybník domácím francouzským podvozkům vypálil zmíněný Zytek (Dolan/Tincknell/Turvey), vyhrál těsně před držiteli nejrychlejšího času z kvalifikace, triem Thiriet/Badey/Gommendy s Ligierem. Bronz získal tým Signatech Alpine (Chatin/Panciatici/Webb).

Jediný Čech ve startovní listině Jan Charouz si vedl výborně. S černo-bílo-červeným spiderem Oreca stáje Sébastiena Loeba se krátce před jedenáctou dopolední nakrátko protlačil na desáté místo celkově a čtvrté ve třídě. Nakonec jej kolegové René Rast a Vincent Capillaire udrželi, v absolutní klasifikaci dojeli dokonce díky problémům továrních LMP1 osmí! Porazili Alexe Brundla, který jel v dalším v Ligieru OAK Racing se dvěma vítězi Nissan GT Academy, krajanem Jannem Mardenboroughem (startoval už loni) a Rus Markem Šulžickým.

V kategorii LM GTE Pro probíhal prakticky celý závod boj mezi třemi značkami: Aston Martinem, Chevroletem a Ferrari. Nakonec se do ní ale přidalo i Porsche. Triumf patří Ferrari 458 Italia startovního čísla 51. Ex-piloty F1 Giancarla Fisichellu a Gianmariu Bruniho doplnil zkušený Toni Vilander, všichni potvrdili formu z kvalifikace a absolutně jim patřila třináctá příčka. „Polemanovi“ amatérských GT Samu Birdovi se nedařilo, jeho Ferrari vydrželo na trati jen 22 kol. Právě on byl totiž hlavním aktérem havárie Audi a Toyoty. Vavříny a celkově sedmnácté pořadí si nakonec odnesl tovární Aston Martin V8 Vantage (Kristian Poulsen, David Heinemeier Hansson, Nicki Thiim). Ano, všichni piloti pocházejí z Dánska. Allan Simonsen s nimi už být bohužel nemohl, ten se zabil loni, jeho aston měl navíc stejné startovní číslo 95... Letošní ročník se díkybohu bez smrtelné nehody obešel...

Francouz Emmanuel Collard, který jel Le Mans podvacáté, tentokrát na Porsche 911 GT3 RSR týmu Prospeeed Competition, byl tak letos zdaleka nejzkušenějším pilotem, závod nedokončil. Hybridní Nissan ZEOD RC bohužel vzdal už po 25 minutách, za které stihl ujet pouhých pět kol. Cíl mise byl však splněn. Jeden okruh čistě na elektřinu obkroužil vůz už v zahřívacím tréninku.

24 HODIN LE MANS 2014 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (Top 10)
PořadíPosádkaVůzTřídaPočet kol
1Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18 e-tron quattroLMP1 – H379
2di Grassi/Gené/KristensenAudi R18 e-tron quattroLMP1 – H376
3Davidson/Lapierre/BuemiToyota TS 040 - HybridLMP1 – H374
4Prost/Heidfeld/BecheRebellion R-One - ToyotaLMP1 – L360
5Dolan/Tincknell/TurveyZytek Z11SN-NissanLMP2356
6Thiriet/Badey/GommendyLigier JS P2 – NissanLMP2355
7Chatin/Panciatici/WebbAlpine A450 – NissanLMP2355
8Rast/Charouz/CapillaireOreca 03R – NissanLMP2354
9Brundle/Mardenborough/ŠulžickijLigier JS P2 – NissanLMP2354
10Klien/Hirsch/BrandelaMorgan – JuddLMP2352

Psali jsme: Kvalifikace 24 hodin Le Mans 2014: Pole position pro Toyotu

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období

Americká centrální banka (Fed) začne v říjnu snižovat…

UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank

Italská banka UniCredit nedávno dala německé vládě najevo…

Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa

V okolí česko-německých hranic se již staví více…

Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů

Po pěti letech mění vinařství Kolby vlastníka. Od…

 
Zdroj: ACO, Audi Joest. Toyota, 24HLM

Štítky Audi Porsche Toyota Hybrid Diesely Supersport

 

Přidat názorDiskuse: 24 hodin Le Mans 2014: Double pro Audi,…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 





 
Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Dnes 18:59

V okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme se poprvé svezli s Opelem Grandland X. Vůz vychází z Peugeotu 3008, liší se však řadou prvků i jízdními vlastnostmi.




Blesk.cz

Režisér Jiří Menzel se vážně zranil! Měsíce upoután na lůžko

Režisér Jiří Menzel se vážně zranil! Měsíce upoután na lůžko

Oscarový režisér Jiří Menzel (79) proležel celé prázdniny v posteli. Vážně si poranil Achillovu šlachu a lékaři…

Živý Ken: Jen můj penis je pravý! Možná se ale stanu ženou

Živý Ken: Jen můj penis je pravý! Možná se ale stanu ženou

Podstoupil téměř 60 plastických operací a utratil spoustu peněz, aby se celý proměnil a líbil se sám sobě.…

 

iSport.cz

Fotbal a videohry? Svůj tým má i Manchester City, za PSG hraje Čech

Fotbal a videohry? Svůj tým má i Manchester City, za…

V posledních letech se stále častěji dostávají hry do podvědomí širšího okruhu lidí. Toho využila i řada…

Tenisové hvězdy v Praze! Federer a spol. házeli tenisáky, hráči fotili selfie

Tenisové hvězdy v Praze! Federer a spol. házeli…

Tenisová akce roku v Praze je oficiálně zahájena! Na Staroměstském náměstí se ve středu odpoledne fanouškům…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…