Kvalifikace 24 hodin Le Mans 2014: Pole position pro Toyotu
Audi je zatím na okruhu La Sarthe ve stínu japonské i „koncernové“ konkurence. Toyota s novým prototypem Toyota TS 040 doslova válí a své aktuální ambice ukázala i ve třech kvalifikacích, první se jela ve středu, druhé dvě včera. Nejdříve ji dokázalo porazit Porsche, ale ve čtvrtek už byla úspěšnější Poslední dvouhodinovka se konala tradičně za tmy, končila v půlnoci. Nejrychlejším jezdcem byl Kazuki Nakajima. Ano, syn slavného otce a rovněž ex-pilot F1 je vůbec prvním japonským závodníkem, který zajel na okruhu La Sarthe čas znamenající pole position (3:21,789 min). I když se v královně motoristického sportu neudržel, dokazuje, že si jej Toyota (znovu) vybrala právem. S Porsche si nakonec rozdělila první čtyři příčky. Rekord Stéphana Sarrazina 3:18,513 min, který stanovil před šesti lety s Peugeotem 908 HDi FAP, tedy opět odolal. Progres Toyoty je ale značný, loni byly posádky o takřka pět, respektive čtyři vteřiny pomalejší!
Ve středečním odpoledním volném tréninku havaroval Loic Duval s Audi R18 v zatáčkách Porsche. V rychlosti 270 km/h se vznesl a narazil do bariéry. Z auta zbyla hromada hliníku a karbonu, ale pilot z opravdu děsivě vypadající nehody vyvázl prakticky nezraněn, původní zvěsti o zlomené noze se nakonec nepotvrdily. Kamery incident přímo nezachytily, pohled na trosky a Duvalovu žlutou přilbu uvnitř vyvolával ty nejhorší představy. Vzpomeňme na loňskou smrtelnou nehodu Dána Allana Simonsena v závodě, jeho Aston Martin Vantage V8 byl rozbitý podstatně méně, Allan přesto nepřežil. Mechanici Audi do čtvrtečních kvalifikací dokázali postavit kompletně nové auto z dílů, určitě se v noci nenudili. Jednička však byla nakonec ze všech tří ingolstadtských továrních speciálů nejpomalejší a Loica Duvala nahradil v trojici Marc Gené.
Čtyři kruhy se tentokrát seřadily na páté až sedmé příčce. Za nimi skončila dvojice švýcarských Rebellionů (vozy už nenesou značku Lola, britský výrobce před dvěma lety zkrachoval). Ta jako jediná startuje v kategorii LMP1 – L (Light) pro benzinové sportovní prototypy. Toyota, Porsche a Audi patří do LMP1 – H (Hybrid). Zážehové vozy nejvyšší specifikace bez elektromotorů tak mají poprvé oficiálně vypsánu svou podkategorii, až dosud tomu tak nebylo.
Nejrychlejším strojem třídy LMP2 se stal Ligier JS P2 francouzské posádky Thiriet/Badey/Gommendy. Ludovic Badey z týmu Thiriet by TDS Racing zajel čas 3:37,609 min. Návrat Ligieru do opravdu velkých závodů se tak zatím zdařil na jedničku. V této kategorii startuje i jediný Čech, je jím tradičně jako několik posledních sezon Jan Charouz. Letos sedlá spider Oreca 03 s motorem Nissan a střídá se s Němcem Reném Rastem a Francouzem Vincentem Capillairem. Jedou v týmu Sébastiena Loeba se startovním číslem 24 z dvacátého místa na roštu. Kuriózní hybrid Nissan ZEOD RC zajel sedmadvacátý čas před všemi klasickými gétéčky.
Profesionálním GT (LM GTE Pro) i těm amatérským dominovaly Ferrari 458 Italia stáje Amata Ferrariho AF Corse, v prvních byla nejúspěšnější posádka Bruni/Vilander/Fisichella. Další z bývalých pilotů F1 Ital Gianmaria Bruni dosáhl času 3:53,700 min. Nejrychleji z „amatérů“ projel okruh Sam Bird na stejném voze (3:54,665 min). Amato Ferrari nemá nic společného se slavnou rodinou, jedná se o shodu příjmení, ale svůj dnes už velmi známý tým musel pochopitelně pojmenovat svými iniciálami. S jakými jinými auty by ale měl jezdit než se vzpínajícím se koníkem?
82. ročník jednoho z nejslavnějších závodů světa startuje v sobotu 14. června v 15.00. Vítěze se dozvíme o čtyřiadvacet hodin později. Bude to potřinácté Audi či snad posedmnácté Porsche (započítány jsou i cizí podvozky)? Nebo se konečně dočká Toyota? Jak naznačují výsledky, Audi bude mít obhajobu velmi, velmi těžkou. Ale mají tři auta, zatímco konkurence jen dvě. Máme se na co těšit, vždyť prvních sedm vozů v kvalifikaci dělily jen čtyři sekundy a nějaká ta tisícinka, což je na 13.629 m dlouhé trati jako nic... Doufejme, že letošní ročník bude napínavý a obejde se bez ztrát na životech jezdců, traťových komisařů i diváků.
STARTOVNÍ ROŠT 82. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst) | |||
Pořadí | Posádka | Vůz | Čas |
1. | Wurz/Sarrazin/Nakajima | Toyota TS 040 - Hybrid | 3:21,789 |
2. | Dumas/Jani/Lieb | Porsche 919 Hybrid | 3:22,146 |
3. | Davidson/Lapierre/Buemi | Toyota TS 040 - Hybrid | 3:22,523 |
4. | Bernhard/Webber/Hartley | Porsche 919 Hybrid | 3:22,908 |
5. | Albuquerqe/Bonanomi/Jarvis | Audi R18 e-tron quattro | 3:23,271 |
6. | Fässler/Lotterer/Tréluyer | Audi R18 e-tron quattro | 3:24,276 |
7. | di Grassi/Gené/Kristensen | Audi R18 e-tron quattro | 3:25,814 |
8. | Prost/Heidfeld/Beche | Rebellion R-One - Toyota | 3:29,763 |
9. | Kraihamer/Belicchi/Leimer | Rebellion R-One - Toyota | 3:31,608 |
10. | Thiriet/Badey/Gommendy | Ligier JS P2 – Nissan | 3:37,609 |