24 hodin Le Mans 2015: Bitvu dvou německých gigantů vyhrálo Porsche

 

83. ročník slavné čtyřiadvacetihodinovky se stal kořistí automobilky z Zuffenhausenu, která nakonec porazila konkurenta se čtyřmi kruhy.

Porsche uspělo hned ve druhém ročníku po svém návratu do nejprestižnější třídy, loni zklamala technika. Získalo tak sedmnáctý triumf v prestižním klání, počítají se sem i vavříny cizích podvozků (TWR), případně úprav (Kremer, Dauer). Navíc dvojitý a stylově po sedmnácti letech... Nadvláda Audi, která s výjimkou dvou let trvala od počátku milénia, tak byla přerušena. Na delší dobu? To uvidíme příští rok. Porsche se vyplatilo i rozšíření týmu na tři vozy a potvrdilo dominanci z kvalifikace.

Závod vlastně rozhodla noční minutová penalizace Marka Webbera s červeným hybridem typu 919, kterou dostal při jízdě za safety carem v osmé hodině závodu, odpykal si ji a následně musel zajet do boxů na regulérní zastávku. Tehdy do čela proklouzli pilot F1 Nico Hülkenberg, Novozélanďan Earl Bamber a Brit Nick Tandy a už jej vlastně nepustili. Pro Tandyho to byl dokonce třetí start tomto závodě, Bamber jel Le Mans vůbec poprvé a Hülkenberg, jehož počínání sledoval i šéf týmu F1 Force India Vijay Mallya, též. Nováčci si lepší debut nemohli představit.

Favoritům se problémy nevyhnuly, drobně havarovali Duval (Audi) i Jani na černém Porsche. Zpočátku to vypadalo na vyrovnanou bitvu. Nejrychlejší vůz se čtyřmi kruhy vzdoroval druhému Webberovi a spol ještě v neděli dopoledne, ale pak bílý a červený vůz definitivně převzaly vládu nad okruhem La Sarthe. Toyoty nestačily rychlostí už v kvalifikaci, tady nebylo bohužel co řešit.

Kategorie LMP2 se stala kořistí tria Matthew Howson/Richard Bradley/Nicolas Lapierre. Novým uzavřeným prototypem Oreca 05-Nissan hongkongského týmu KCMG obsadili zároveň deváté místo v celkové klasifikaci. Svou třídu sice vedli už prakticky od začátku, ale Gibson-Nissan stáje jota Sport s posádkou Simon Dolan/Oliver Turvey/Mitch Evans je nenechal v klidu. Lakonec se dotáhl i „ruský“ Ligier G-Drive Racing s Romanem Rusinovem, Julienem Canalem a Samem Birdem, všechna tři auta ujela 358 kol.

Amatérskou kategorii GT nakonec vyhrála zbývající tovární Corvette C7.R Olivera Gavina, Tommyho Milnera a Jordana Taylora, druhý vůz po ráně Jana Magnussena v kvalifikaci ani nestartoval, takže v sobotu ve tři hodiny odpoledne bylo odmávnuto jen 55 aut. Početná ruská účast v letošním ročníku skončila úspěchem ve třídě LMGTE Am. Viktora Šajtara a Alexeje Basova doplnil v posádce Andrea Bertolini. Se svým Ferrari 458 Italia GT2 dojeli v celkové klasifikaci dvacátí. Favorizované Aston Martiny totiž odstoupily.

V cíli jsme viděli 39 aut, ale dvě nebyla kvůli malému počtu ujetých kol klasifikována. Jedním z nich byl prototyp LMP1 CLM, druhým bohužel nejúspěšnější Nissan GT-R LM Nismo. Japonské hybridy s motory vpředu sužovaly technické problémy a havárie, první odstoupil ještě během noci, Harry Tincknell zase přijel do depa bez přední kapoty. Pro Nissan Motorsports byla ale letošní čtyřiadvacetihodinovka debutem a hlavně testem. Neuspěly ani švýcarské Rebelliony, byť šachovnicový praporek nakonec viděly. Všech osm hlavních favoritů, hybridních LMP1, však do cíle dorazilo za sebou. Všechna čest!

24 HODIN LE MANS 2015 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzTřídaPočet kol
1Hülkenberg/Bamber/TandyPorsche 919 HybridLMP1 – H395
2Bernhard/Webber/HartleyPorsche 919 HybridLMP1 – H394
3di Grassi/Duval/JarvisAudi R18 e-tron quattroLMP1 – H393
4Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18 e-tron quattroLMP1 – H392
5Dumas/Jani/LiebPorsche 919 HybridLMP1 – H391
6Wurz/Sarrazin/ConwayToyota TS 040 - HybridLMP1 – H387
7Albuquerqe/Bonanomi/RastAudi R18 e-tron quattroLMP1 – H387
8Davidson/Buemi/NakajimaToyota TS 040 - HybridLMP1 – H386
9Howson/Bradley/LapierreOreca 05 – NissanLMP2358
10Dolan/Turvey/EvansGibson 015S – NissanLMP2358

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Zdroj: 24 Heures du Mans
 

Přidat názorDiskuse: 24 hodin Le Mans 2015: Bitvu dvou…






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…