24 hodin Le Mans 2015: Bitvu dvou německých gigantů vyhrálo Porsche

 

83. ročník slavné čtyřiadvacetihodinovky se stal kořistí automobilky z Zuffenhausenu, která nakonec porazila konkurenta se čtyřmi kruhy.

Porsche uspělo hned ve druhém ročníku po svém návratu do nejprestižnější třídy, loni zklamala technika. Získalo tak sedmnáctý triumf v prestižním klání, počítají se sem i vavříny cizích podvozků (TWR), případně úprav (Kremer, Dauer). Navíc dvojitý a stylově po sedmnácti letech... Nadvláda Audi, která s výjimkou dvou let trvala od počátku milénia, tak byla přerušena. Na delší dobu? To uvidíme příští rok. Porsche se vyplatilo i rozšíření týmu na tři vozy a potvrdilo dominanci z kvalifikace.

Závod vlastně rozhodla noční minutová penalizace Marka Webbera s červeným hybridem typu 919, kterou dostal při jízdě za safety carem v osmé hodině závodu, odpykal si ji a následně musel zajet do boxů na regulérní zastávku. Tehdy do čela proklouzli pilot F1 Nico Hülkenberg, Novozélanďan Earl Bamber a Brit Nick Tandy a už jej vlastně nepustili. Pro Tandyho to byl dokonce třetí start tomto závodě, Bamber jel Le Mans vůbec poprvé a Hülkenberg, jehož počínání sledoval i šéf týmu F1 Force India Vijay Mallya, též. Nováčci si lepší debut nemohli představit.

Favoritům se problémy nevyhnuly, drobně havarovali Duval (Audi) i Jani na černém Porsche. Zpočátku to vypadalo na vyrovnanou bitvu. Nejrychlejší vůz se čtyřmi kruhy vzdoroval druhému Webberovi a spol ještě v neděli dopoledne, ale pak bílý a červený vůz definitivně převzaly vládu nad okruhem La Sarthe. Toyoty nestačily rychlostí už v kvalifikaci, tady nebylo bohužel co řešit.

Kategorie LMP2 se stala kořistí tria Matthew Howson/Richard Bradley/Nicolas Lapierre. Novým uzavřeným prototypem Oreca 05-Nissan hongkongského týmu KCMG obsadili zároveň deváté místo v celkové klasifikaci. Svou třídu sice vedli už prakticky od začátku, ale Gibson-Nissan stáje jota Sport s posádkou Simon Dolan/Oliver Turvey/Mitch Evans je nenechal v klidu. Lakonec se dotáhl i „ruský“ Ligier G-Drive Racing s Romanem Rusinovem, Julienem Canalem a Samem Birdem, všechna tři auta ujela 358 kol.

Amatérskou kategorii GT nakonec vyhrála zbývající tovární Corvette C7.R Olivera Gavina, Tommyho Milnera a Jordana Taylora, druhý vůz po ráně Jana Magnussena v kvalifikaci ani nestartoval, takže v sobotu ve tři hodiny odpoledne bylo odmávnuto jen 55 aut. Početná ruská účast v letošním ročníku skončila úspěchem ve třídě LMGTE Am. Viktora Šajtara a Alexeje Basova doplnil v posádce Andrea Bertolini. Se svým Ferrari 458 Italia GT2 dojeli v celkové klasifikaci dvacátí. Favorizované Aston Martiny totiž odstoupily.

V cíli jsme viděli 39 aut, ale dvě nebyla kvůli malému počtu ujetých kol klasifikována. Jedním z nich byl prototyp LMP1 CLM, druhým bohužel nejúspěšnější Nissan GT-R LM Nismo. Japonské hybridy s motory vpředu sužovaly technické problémy a havárie, první odstoupil ještě během noci, Harry Tincknell zase přijel do depa bez přední kapoty. Pro Nissan Motorsports byla ale letošní čtyřiadvacetihodinovka debutem a hlavně testem. Neuspěly ani švýcarské Rebelliony, byť šachovnicový praporek nakonec viděly. Všech osm hlavních favoritů, hybridních LMP1, však do cíle dorazilo za sebou. Všechna čest!

24 HODIN LE MANS 2015 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzTřídaPočet kol
1Hülkenberg/Bamber/TandyPorsche 919 HybridLMP1 – H395
2Bernhard/Webber/HartleyPorsche 919 HybridLMP1 – H394
3di Grassi/Duval/JarvisAudi R18 e-tron quattroLMP1 – H393
4Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18 e-tron quattroLMP1 – H392
5Dumas/Jani/LiebPorsche 919 HybridLMP1 – H391
6Wurz/Sarrazin/ConwayToyota TS 040 - HybridLMP1 – H387
7Albuquerqe/Bonanomi/RastAudi R18 e-tron quattroLMP1 – H387
8Davidson/Buemi/NakajimaToyota TS 040 - HybridLMP1 – H386
9Howson/Bradley/LapierreOreca 05 – NissanLMP2358
10Dolan/Turvey/EvansGibson 015S – NissanLMP2358

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
Zdroj: 24 Heures du Mans
 

Přidat názorDiskuse: 24 hodin Le Mans 2015: Bitvu dvou…






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…