25.2. 2018 Martin Frei

Jízdní dojmy: Honda Civic a Jazz. Nafta ještě žije!

 

Za všeobecné hysterie proti naftě přijíždí dieselová Honda Civic, která plní nadcházející přísné normy. První svezení působí velmi slibně.

Prvními prototypy Hondy Civic jsme se svezli už na podzim 2016. Krátce poté přišla desátá generace na evropský trh, ovšem pouze s benzinovými motory. Zástupci značky nám otevřeně vysvětlili, že potřebují na vývoj dieselu trochu víc času, protože Evropská unie nečekaně změnila pravidla hry s emisemi. Od letošního září se budou měřit nejen v laboratoři, ale i na silnici. Tam může přijít řada nestandardních situací, a i v nich musí motor zachovat dekorum na miligram přesně. Teď je práce hotova a Honda nás pozvala do Říma, abychom ji prověřili v kulisách historické metropole i na silničkách kopcovitého venkova.

Šestnáctistovka i-DTEC je jedním z prvních dieselů, které nová pravidla plní. Upřímně řečeno jsme se trochu obávali lenosti v nízkých otáčkách a méně pohotových reakcí na plyn. Ale to by nebyla Honda. Raději celý motor překopala, než by pustila do světa něco, co by řidiče zklamalo.

TEST 2017: Honda Civic 1.5 VTEC Turbo – Vyzrálá revoluce

Prvním překvapením je tichý chod. Civic celkově není úplně vzorně odhlučněné auto, zejména šum od kol proniká do kabiny víc než v evropských vozech. Diesel ale pocitově hladinu hluku nezvyšuje ani o píď. Do jízdní kulisy zapadá jako mlčenlivý společník, navíc nám barva jeho hlasu připadá příjemnější než u benzinového litrového tříválce.

Druhou dobrou zprávou je zcela přesvědčivý tah z nízkých otáček. Při plynulé jízdě nemusí ručka otáčkoměru přelézt hranici 2000 min-1, a to ani ve stoupáních, kde se motor umí nevzrušeně opřít do dlouhých převodů. Projev agregátu je rozhodně spíš rozvážný než dynamický, tak to ale u dieselu mělo vždycky být.

Do třetice nás potěšil palubní počítač, když na konci 120 km dlouhého okruhu kombinujícího město a silnice druhé třídy ukázal spotřebu 4,6 litru.

S takovou výzbrojí má Honda důvod si věřit. A dodala nám optimismu, že tiché, pružné, silné a úsporné diesely s námi zůstanou i navzdory současným společenským náladám. Na českém trhu se Civic i-DTEC objeví v dubnu, na podzim dostane i devítistupňový automat.

Plusy

  • Tichý chod motoru
  • Plynulý tah v nízkých otáčkách
  • Příznivá spotřeba paliva
  • Přesné řazení

Minusy

  • Valivý hluk kol

Říznější jazz

Necelé tři roky po premiéře dozrála i Honda Jazz k lehkým úpravám. Slovo lehký je zde namístě – jde hlavně o nově tvarovaný nárazník a agresivnější masku. Jazz ale nepatří k autům, která by musela honit módu. Jeho podstata je ryze praktická a vychází z variability prostoru vysoké karoserie. Zatímco Renault Modus, Opel Meriva, Ford B-Max nebo Nissan Note vyklidily pole rádoby terénním crossoverům, jazz zachovává selský rozum – nejvíc místa je mezi vysokou střechou a nízkou podlahou. Však si také udržuje loajální skupinu příznivců. Technickou novinkou letošního roku je obohacení nabídky motorů. Kromě třináctistovky je na výběr i silnější 1.5 i-VTEC. Také s ním jsme se stihli kolem Říma projet. Výkon 96 kW vypadá slibně, ale dopracovat se k němu je těžké. Motor je sportovně točivý, v nízkých ani středních otáčkách toho moc nepředvede a ve vyšších nepříjemně hučí. K pohodově praktickému duchu jazzu by nám snad víc sedělo litrové turbo z civiku, ale s tím Honda nepočítá. Patnáctistovka je zajímavým zpestřením nabídky, ale trhák v ní nevidíme.

Plusy

  • Využití prostoru
  • Jisté jízdní vlastnosti

Minusy

  • Sportovně točivý motor neodpovídá praktickému poslání vozu

TEST 2016: Honda Jazz 1.3 CVT – Monotónní blues

Tři otázky pro Ko Yamamota, manažera vývoje agregátů

Jak se vám podařilo splnit chystané přísné normy bez aditiva AdBlue?

Nejde o jednu konkrétní technologii, ale o komplexnost vývoje. Přepracovali jsme celý motor, jeho spalovací proces, elektronika modeluje i produkci oxidů dusíku. Proto na konci stačí katalyzátor bez AdBlue, ale ve speciálním provedení vyvinutém na míru.

Můžete být konkrétnější?

Jde o kombinaci záchytného katalyzátoru oxidů dusíku s filtrem pevných částic, jehož povrch je z 92% sycen stříbrem. Výsledkem jsou rychlejší a snazší regenerace filtru. Tedy výhoda pro zákazníka, ale také menší vliv vysokých teplot na další emisní ukazatele.

Překvapuje nás, že zdůrazňujete důležitost dieselu pro civic, ale nové CR-V uvedete jen jako hybrid. V čem je rozdíl?

Atmosféra kolem dieselových emisí nám připadá poněkud přehřátá, zejména u větších SUV. Pakliže se situace uklidní, budeme na dieselové CR-V připraveni.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Michala Noska: Sníh a tuk Zápisník Michala Noska: Sníh a tuk

Zima začala psát svůj každoroční příběh. S tím v prosinci…

V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci

Policie lotyšské metropole Rigy ve čtvrtek zadržela…

Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice

Praha bude příští rok hospodařit s příjmy 59,175 miliardy…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 



Modernizovaná Honda Civic 2019: Bude více sportovní! Modernizovaná Honda Civic 2019: Bude více sportovní!

Současná Honda Civic se brzy dočká modernizace. A to i…

Šampion F1 ukořistil pro Civic Type R další rekord. Tentokrát na Hungaroringu Šampion F1 ukořistil pro Civic Type R další rekord. Tentokrát na Hungaroringu

Vlastní soutěž japonské automobilky Type R Challenge 2018…

 



 
Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Včera

Jsou to zhruba dva týdny, kdy se nová trojka poprvé představila světu v Los Angeles. A už dorazila i do Česka.




Blesk.cz

Noidova Gábinka (28) porodila! Pohlaví i jméno dítěte však tají

Noidova Gábinka (28) porodila! Pohlaví i jméno…

Gabriela Dvořáková (28) si »nadělila« předvánoční dárek. Stala se dvojnásobnou maminkou. Jméno miminka, které má…

Prostitutky, drogy a chlast: Šestnáctiletý panic vyhrál výlet na ostrov sexu! Rodiče v šoku

Prostitutky, drogy a chlast: Šestnáctiletý panic…

Na nechvalně proslulý ostrov Sex Island, na kterém se opět pořádá nevázaná párty zahrnující prostitutky,…

 

iSport.cz

Lili na něj pivo, teď Zmrhal slaví: Byla to bída, mám obrovskou radost

Lili na něj pivo, teď Zmrhal slaví: Byla to bída,…

V létě mu bylo 25, ve Slavii ale zažil téměř všechno. Jaromír Zmrhal si o to víc váží toho, že se Slavia dostala…

Slavia – Zenit Petrohrad 2:0. Postup v EL zařídili Zmrhal a Stoch

Slavia – Zenit Petrohrad 2:0. Postup v EL zařídili…

Zvládli to! Fotbalisté Slavie porazili v posledním utkání skupiny Evropské ligy Zenit Petrohrad 2:0 a zajistili…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Kdo zaměstná feministku?

Vladimír Pikora: Kdo zaměstná feministku?

V příštím životě chci být ženou. Fakt! Když budu krásná, budu zlatokopkou a třeba se provdám za amerického…

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným růstem cen bytů a domů stojí i hamižnost developerů

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným…

14,4 roku. Tak dlouho musí vydělávat Pražan s průměrným platem 39.298 korun měsíčně na to, aby si v metropoli…