Honda Civic Hybrid: technika + první jízdní dojmy

Honda Civic Hybrid: technika + první jízdní dojmy

 
 

Japonská Honda proslula nejen svými vyspělými spalovacími motory, ale také průkopnickým přístupem v oblasti hybridních pohonů automobilů. Nejnovější a současně nejdostupnější hybridní automobil na českém trhu jsme krátce vyzkoušeli.

Japonská Honda proslula nejen svými vyspělými spalovacími motory, ale také průkopnickým přístupem v oblasti hybridních pohonů automobilů. Nejnovější a současně nejdostupnější hybridní automobil na českém trhu jsme krátce vyzkoušeli.

Japonské automobilky začaly s hybridními pohony koketovat již před několika lety a dodnes jsou o krok před evropskými nebo americkými výrobci v zavádění kombinovaných pohonů na trh. Přestože je dnes hybridní jedničkou mnohem větší a kapitálově silnější Toyota, prvním výrobcem, který nabídl automobil s hnacím ústrojím složeným ze spalovacího motoru a elektromotoru byla Honda. Model Insight se na trzích objevil v roce 2000 s ústrojím IMA (Integrated Motor Assist), které využívalo elektromotor jako podpůrný a energii šetřící prostředek. Dodnes vzniklo více než 150 tisíc hybridních automobilů Honda a rostoucí zájem zákazníků i konkurenčních automobilek ukazuje, že japonští výrobci jdou správnou cestou.

Třetí "hybridní" značka na trhu
Třetí japonská značka přichází na český trh s modelem, vybaveným hybridním pohonem. Tentokrát jde o technicky jednodušší hnací ústrojí než v případě Toyoty Prius, cena je však o více než 175 tisíc nižší! Ani tentokrát asi nepůjde o masově prodávané zboží, přestože cena je ve srovnání s konvečním provedením Civiku Sedan velmi konkurenceschopná. Zdá se, že je na čase, aby se také české vládní úřady alespoň symbolickým krokem zasloužily o popularizaci resp. zvýhodnění hybridních automobilů, tak jak je to běžné všude jinde ve vyspělém světě.

Technika
Civic Hybrid využívá opět kombinaci zážehového motoru a integrovaného elektromotoru. Zážehový čtyřválec o objemu 1339 cm3 je vybaven novým systémem inteligentního časování a zdvihu ventilů i-VTEC. Ten má tři pracovní fáze, resp. tři hydraulické okruhy, které ovlivňují pohyby ventilů (režim pro nízké otáčky, režim pro vysoké otáčky a volnoběh).

Třístupňový i-VTEC využívá pěti rozpojitelných vahadel pro každý válec, ty mohou být spojeny/rozpojeny působením hydraulického systému. Tím je dosaženo tří stupňů řízení ventilů v závislosti na jízdních podmínkách tak, aby bylo dosaženo rovnováhy mezi dynamikou jízdy a spotřebou paliva. Při zpomalování, kdy není vstřikováno palivo, je spalovací cyklus ve válcích zastaven a válce jsou uzavřeny, čímž se sníží tlakové ztráty systémem sání motoru a v porovnání se stávajícím modelem Civic IMA, kde jsou uzavírány pouze tři válce, se úroveň regenerace brzdné energie zlepší o 10 %. U stávajícího modelu je technologie VCM (Variable Cylinder Management) sloužící k uzavírání válců rovněž používána k uzavření všech válců – avšak pouze tehdy, je-li vyžadován nízký točivý moment, například při jízdě nízkou rychlostí. V tomto režimu je vozidlo poháněno pouze elektromotorem, zatímco písty běží naprázdno. Stlačování vzduchu ve válcích si můžete představit jako stlačování pružiny. Podle Hondy jde o energeticky výhodnější režim než zachování otevírání ventilů a běhu naprázdno. Ztráty by v tomto případě byly větší.

Co se týče snížení tření, byla přijata prakticky všechna možná opatření včetně využití hliníkových tlakově litých pístů, které se vyznačují menší teplotní roztažností, a tedy i nižším třením při vysokých teplotách, povrch pístních kroužků upravený technologií ion-plate a povrch válců je opracován metodou plateau-honing, aby byl jejich povrch co nejhladší.

Oproti dosavadnímu IMA se nová generace chlubí dvacetiprocentním zvýšením výkonu, což podle Hondy odpovídá schopnostem zážehové jednotky o objemu 1,8 l, zatímco spotřeba paliva se proti předchozímu Civiku IMA snížila o 5 %. Snížila se také velikost celého zařízení, když v zavazadelníku zabírá místo 68 l jen 59 l (tj. -13%).

Elektromotor vyvinutý samotnou automobilkou má vyšší hustotu vinutí a vysokovýkonné magnety, které společně umožnily 1,5násobné zvýšení výkonu při zachování stejných rozměrů elektromotoru. Akumulátorová sada má asi o 30 % vyšší kapacitu, je účinněji chlazena a má vyšší odolnost vůči vibracím a tedy delší životnost (záruka na sadu akumulátorů je 8 let/160.000 km). Invertor používaný pro řízení otáček motoru, který byl rovněž nezávisle vyvinut a vyroben Hondou, je spojen s elektronickou řídicí jednotkou motoru, díky čemuž je zajištěno přesné elektronické řízení a umožněno dosažení ještě vyšší účinnosti motoru a nižší spotřeby.

Uspořádání hybridního hnacího ústrojí IMA je jednodušší než u hybridů Toyota Hybrid Synergy Drive. Ke spalovacímu motoru je v místě, kde bývá setrvačník připojen elektromotor a následuje konvenční převodovka s plynule měnitelným převodem CVT. Nová konstrukce převodovky nabízí širší převodový rozsah mezi maximálním a minimálním převodovým poměrem, díky kterému se zlepšila akcelerace a snížily se otáčky motoru při vysoké rychlosti.

Pracovní režimy
Stojí-li vozidlo, motor je vypnutý (z toho plyne nulová spotřeba paliva). Při startování a akceleraci pracuje motor v režimu časování a zdvihu ventilů určeném pro nízké otáčky s asistencí elektromotoru, s vyššími otáčkami dochází k přestavění i-VTEC na vysokootáčkové nastavení. Při konstantní jízdě, kdy k překonání jízdních odporů stačí výkon elektromotoru, je spalovací motor vypnut (nespaluje se benzín, ventily jsou uzavřeny) a vozidlo je poháněno pouze elektromotorem. To je také nový režim systému IMA, který dosud nebyl u hybridů Hondy možný. Při zpomalování zůstává motor mimo provoz a energie je rekuperována pomocí generátoru do akumulátorů.

Nejvyšší výkon spalovacího motoru činí 70 kW při 6000 ot./min, nejvyšší točivý moment činí 123 Nm při 4600 ot./min. Elektromotor doplňuje celkovou vnější charakteristiku hnacího ústrojí o nejvyšší točivý moment 105 Nm mezi 0 a 1160 ot./min a disponuje nejvyšším výkonem 15 kW ve 2000 ot./min. Civic Hybrid umí zrychlovat z 0 na 100 km/h za 12,1 s, nejvyšší rychlost činí 185 km/h.

Vozidlo je rovněž vybaveno dynamickým rekuperačním brzdovým systémem, který zajišťuje hydraulické řízení brzd v závislosti na úrovni rekuperace. To umožňuje maximální rekuperaci energie spolu s hladkým brzdným účinkem odpovídajícím tlaku vyvinutému na brzdový pedál.

Klimatizace je vybavena hybridním kompresorem, který je poháněn jak spalovacím motorem, tak elektromotorem. Pokud je spalovací motor v režimu automatického zastavení (všechny ventily jsou uzavřeny), je kompresor poháněn elektromotorem. Pokud je vyžadováno rychlé ochlazení interiéru, může být kompresor poháněn spalovacím motorem i elektromotorem současně. Po dosažení požadované teploty je kompresor dále poháněn pouze elektromotorem, čímž je dosaženo vyšší úrovně komfortu i úspory paliva.

První dojmy
Svezení automobilem vybaveným hybridním pohonem je stále raritou. V případě Civiku IMA se na první pohled jízda neliší od konvenčního vozu s převodovkou CVT. To je jednoznačné plus pro průměrného řidiče, který chce autem především jezdit. V Hondě nenajdete na středové konzole pojízdnou vědecko-výzkumnou laboratoř, známou z hybridů Toyoty nebo Lexusu. Místo toho je na přístrojové desce jednoduchý ukazatel využití funkcí elektromotoru a stavu nabití akumulátorů. I tak je však interiér všech současných Civiků (včetně sedanu určeného prioritně pro trh USA) nadmíru futuristický.

Velmi tichý provoz je společným znakem všech hybridů, podobně jako snadno vypínaný a startovaný zážehový motor. Při krátké projížďce se nám nepodařilo přimět automobil k jízdě výhradně na elektromotor, k čemuž je podle výrobce třeba mít nadprůměrně nabitou sadu akumulátorů, cestovat rychlostí do 50 km/h a zatěžovat motor jen minimálně. Naopak rekuperace kinetické energie do akumulátorů je velmi snadná a vyžaduje od řidiče jen nezbytné minimum spolupráce. Výsledná spotřeba paliva by se ani v městském provozu neměla přehoupnout přes 5,5 l/100 km, při snaze o maximální úsporu paliva lze jezdit mimo město přibližně za 4,5 l/100 km. Na tomto výsledku se podílí také několik málo změn na aerodynamice karoserie oproti standardnímu Civiku sedan. Především jde o důkladné zakrytování podlahy a nová kola z lehkých slitin. Hybridní Civic měl překvapivě standardní pneumatiky a ne takové, které sice mívají nižší valivý odpor, obvykle však na úkor jiných provozních vlastností.

Anténa autorádia se musela přestěhovat ze zadního skla zpět na střechu kvůli riziku rušení elektrickým zařízením umístěným za zadními sedadly. Jízdu s touto Hondou provází dobře rozpoznatelný zvuk elektrických komponentů připomínající chvílemi zvuky tramvají nebo trolejbusů.

Pohotovostní hmotnost vozidla (1368 kg) vzrostla mezigeneračně přibližně o 100 kg (ve srovnání se současným Civikem sedan 1.8 s automatickou převodovkou dokonce jen +69 kg), což je relativně malý nárůst s ohledem na rozsáhlou standardní bezpečnostní výbavu, nové funkce a výrazně vyšší ohybovou a torzní tuhost. Díky 50% podílu vysokopevnostní oceli a novému konstrukčnímu řešení karosérie vzrostla torzní tuhost o plných 35%.

Pozornost si zaslouží palivová nádrž vyrobená z moderního šestivrstvého polyetylenového kompozitu, který zcela zamezuje vypařování paliva, snižuje hmotnost a zvětšuje prostor pro palivo.

S ohledem na výrazně skloněné čelní sklo a jeho velkou plochu bylo nezbytné použít protilehlé stěrače, které jsou v porovnání s běžnými stěrači schopny pokrýt větší plochu a jejichž lišty jsou ploché, takže je proudící vzduch přitlačuje na sklo. Podobně jako u pětidveřové verze modelu Civic jsou ukazatele směru zabudovány do vnějších zpětných zrcátek.

Dostupný hybrid
Honda nabízí Civic Hybrid v rámci své modelové řady sedanů jako vlajkovou loď. Zařazení do jednoho společného ceníku naznačuje, že tento model už dávno není jen raritou pro hrstku nadšenců, co na to mají. Ve srovnání s ostatními modely je navíc cena při uvážení kompletní výbavy a příznivé ekonomiky provozu téměř konkurence schopná s technicky podstatně jednoduššími konvenčními Hondami. Ve srovnání s podobně vybavenou vrcholnou verzí Civiku Sedan 1.8 s pětistupňovou automatickou převodovkou je Hybrid jen o 30.000,-Kč dražší.

Automobilky opět pokročily kupředu na trnité cestě od konvenčního spalovacího motoru ke stoprocentně čistým vozidlům. Stále však čekáme na vstřícný krok české vlády, který by, alespoň symbolicky podpořil ty občany nebo firmy, které se místo manažerské limuzíny rozhodou investovat 649.000,-Kč do hybridního vozu, který zatěžuje životní prostředí podstatně méně.

Honda odhaduje potenciál českého trhu na 50 vozů ročně, ale tolik jich zřejmě ani nebude schopna z kapacitních důvodů dovézt. Přejme Hondě štěstí.

Standardní výbava:
ABS + EBD, stabilizační systém VSA, airbag na straně řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, aktivní opěrky hlavy vpředu, elektrický posilovač řízení, vyhřívaná a elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, alarm systém, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, nastavení volantu ve 2 osách, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, multifunkční display, tempomat, automatická klimatizace, pylový mikrofiltr, autorádio s CD a MP3 přehrávačem a měničem na 6 CD, dálkové ovládání na volantu atd.

Spolupracujeme s TipCars.com
Právo: ANO nabídlo ČSSD vnitro Právo: ANO nabídlo ČSSD vnitro

Sociální demokracie by mohla dostat ministerstvo vnitra,…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tupá nádhera Zápisník Marka Schwarzmanna: Tupá nádhera

Jsem jediným, komu se zdá, že nejaktivnějším…

Policii se nedaří nábor nových příslušníků. Velikostí platů ji poráží armáda Policii se nedaří nábor nových příslušníků. Velikostí platů ji poráží armáda

Rozdíl v platech nastupujících vojáků a policistů je přes…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 



Ojetá Honda Civic 8. generace: Radikální změna k dobrému i horšímu Ojetá Honda Civic 8. generace: Radikální změna k dobrému i horšímu

Na sklonku roku 2005 Honda šokovala motoristický svět.…

Ojetá Honda Civic VIII: Chtějte výhradně 1.8 VTEC Ojetá Honda Civic VIII: Chtějte výhradně 1.8 VTEC

Honda Civic osmé generace z roku 2005 šokovala designem.…

 



 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Včera

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Uplynulé čtvrtletí očima Františky: Tohle už nikdy více!

Uplynulé čtvrtletí očima Františky: Tohle už nikdy více!

Módní inventura na společenských akcích zaznamenaných kreací uplynulých tří měsíců tohoto roku dává na vědomí,…

Brejchovou smrt Miloše Formana (†86) zdrtila! Nemůže kvůli tomu ani spát

Brejchovou smrt Miloše Formana (†86) zdrtila! Nemůže…

Nejen že natočil film, který ji navždy proslavil, ale také byl ženatý s její sestrou. Není divu, že hvězda…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Konec skrývání, Koukalová ukázala knihu fanouškům: fronta a nervy!

Konec skrývání, Koukalová ukázala knihu fanouškům:…

Česká biatlonistka Gabriela Koukalová kvůli zranění a olympijské nejistotě na dlouhé měsíce zmizela z očí svých…

 

Reflex.cz

Cesta trpaslíka Ovčáčka na Hrad a nikdy zpátky aneb Dojemné shledání malého a velkého Jirky

Cesta trpaslíka Ovčáčka na Hrad a nikdy zpátky aneb…

„Většinou řežu hlavu Miloši Zemanovi nebo Jiřímu Ovčáčkovi a dávám ji na jiné tělo.“ To je věta, kterou vám…

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…