Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda NSX - Omlazený supersportovní kmet

Michal Fokt
V automobilovém průmyslu bývá obvyklý věk tak tři až pět let, někdy ale i dva a výjimečně šest, poté vždy následuje facelift s životností tak nejvýše dva roky a následně se vůz odebere na zasloužený odpočinek. Ne tak Honda NSX, která dostala návštěvu...

V létě roku 1990 se začalo vyrábět supersportovní kupé Honda NSX, a ve své době představovalo naprostý vrchol automobilové techniky, kterou mu mohlo závidět i v té době poněkud pospávající Porsche, ale i Ferrari a další vyhlášené automobilky. Pokud snad nevíte o čem je řeč, tak vězte, že šlo o první sériově vyráběný vůz s celohliníkovou karoserií, na což poněkud pozapomněla jistá německá automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku, když tento primát přisuzovala o pár let později své vlajkové lodi. Také nelze zapomenout na vidlicový šestiválec vybavený systémem proměnného časování a zdvihu ventilů VTEC, který se za nějakých 13 let své existence stal synonymem pro vysokovýkonné motory, hlavně díky ohromujícím číslům poměru výkon/zdvihový objem. A v neposlední řadě je nutné se sklonit před stylingem "en-es-ikska", který tento vůz nejenže nosil jedenáct let výroby, ale jenž existoval již od února 1989. Tehdy se totiž představil na autosalonu v Chicagu prototyp tohoto supersportu, takže vlastně existoval dvanáct a tři čtvrtě roku, což je opravdu úctyhodný výkon, uvážíme-li, že ani teď by nepatřil do starého železa, i když výklopné světlomety již o věku něco vypovídají.

Právě zmíněná světla se stala hlavním předmětem úprav. Modernizované NSX, které se představilo vloni v prosinci na tokijském autosalonu, přišlo o charakteristické "mrkačky" a ty byly vystřídány kulatými pevnými projektorovými světlomety, které se nacházejí pod čirým krycím sklem, mírně vystupujícím z profilu přídě. U faceliftů bývá slušností změnit i tvar nárazníku, a ani NSX není výjimkou, poslední úpravou pak prošla střední část kapoty, která už nekopíruje tvar blatníků, svírajících ji z obou stran téměř z poloviny, ale je nyní zcela rovná. Že podle designérů více dalších úprav vzhledu japonský supersport nepotřebuje svědčí to, že jedinou další modifikací je decentní spoiler pod zadním nárazníkem a změna profilu koncovek výfuku z oválného na kruhové. Krom toho lze zaznamenat už jen změnu uspořádání zadních světel pod tvarově identickým krycím sklem, takže jsou nyní směrová světla kulatá, namísto původních čtvercových. Vše jen decentně doplňuje také nově stylizovaný znak automobilky Honda.

V interiéru zůstalo také vše při starém, na něm se však čas podepsal jen opravdu málo, což opět svědčí o tom, jako dobrou práci udělali Japonci před více než desetiletím. V současnosti však přece jen vládne v automobilech podobného ražení více sportovní duch a méně se také šetří na chromu, hliníku a kompozitu, což jsou materiály, které by zcela jistě daly interiéru Hondy NSX více "šťávy", aniž by se muselo nějak výrazně zasahovat do jeho vzhledu.

Pod kapotou současného NSX pracují také již dobře známé motory, které se v průběhu času postupně modernizovaly, nicméně jde stále o třílitrový vidlicový šestiválec, který má nyní výkon 188 kW při 6800/min a točivý moment 284 N. m při 5400/min. Ten je však k dispozici výhradně se čtyřstupňovou (!) samočinnou převodovkou, což je na 21. století u supersportu poněkud přežitek, díky niž akceleruje z 0 na 100 km/h za nijak oslnivých 7,5 s, ale i tak je schopný jet rychlostí 260 km/h. To druhá pohonná jednotka je jiné kafe. Jde taktéž o vidlicový šestiválec, avšak o objemu 3,2 l, zkombinovaný se šestistupňovou mechanickou převodovkou. Tento motor vychází z jednotky, která se objevila pod skleněným krytem NSX v roce 1997, a nyní má výkon 206 kW při 7300/min a točivý moment 298 N. m při 5300/min. S ním zvládne supersportovní honda akceleraci 0-100 km/h za solidních 5,7 s, a je schopná jet rychlostí až 270 km/h.

Již nyní je jisté, že modernizované NSX dostane již letos limitovanou sérii sportovní verze Type-R, označené tradičně NSX-R, která se objevila u původního modelu v roce 1992. Ta bude díky použití řady komponentů z uhlíkového kompozitu o něco lehčí, motor 3,2 V6 VTEC však podle všeho zůstane nezměněn.

Pokud jde o další budoucnost NSX, faceliftované provedení nebude kopírovat dlouhověkost původního modelu, čekají jej totiž vcelku obvyklé tři, nejvýše tři a půl roku života. V roce 2004 by totiž měl přijít jeho nástupce, vybavený šestiválcem 3,5 i-VTEC a je velmi pravděpodobná i jeho hybridní verze IMA. V tomto případě by této pohonné jednotce asistoval ještě elektromotor, který by se postaral o výrazné snížení spotřeby paliva i lepší zátah z nižších otáček. Tato technologie je již předváděna u konceptu supersportovního sedanu Dualnote, který by údajně měl napovídat hodně o budoucím vzhledu nástupce NSX. V tomto případě bychom rádi na Hondu apelovali - ne že by byl Dualnote nějaký ošklivec, ale pokračovatele báječného NSX s již klasickými tvary si představujeme přece jen trochu jinak. Ať je opět nabitý vrcholnou soudobou technikou, tentokráte v podobě hybridního poháněcího ústrojí, ale sporťák by měl zůstat sporťákem, což je jasně vidět na stále půvabné Mazdě RX-7 a jejím nástupci RX-8, který prostě dynamiku předchůdce postrádá. Při sportovní jízdě beztak není příliš vhodné sedět vzadu...

Michal Fokt