Honda NSX - Omlazený supersportovní kmet

Honda NSX - Omlazený supersportovní kmet

 
 

V automobilovém průmyslu bývá obvyklý věk tak tři až pět let, někdy ale i dva a výjimečně šest, poté vždy následuje facelift s životností tak nejvýše dva roky a následně se vůz odebere na zasloužený odpočinek. Ne tak Honda NSX, která dostala návštěvu u plastického chirurga jako dárek až k jedenáctým narozeninám.

V létě roku 1990 se začalo vyrábět supersportovní kupé Honda NSX, a ve své době představovalo naprostý vrchol automobilové techniky, kterou mu mohlo závidět i v té době poněkud pospávající Porsche, ale i Ferrari a další vyhlášené automobilky. Pokud snad nevíte o čem je řeč, tak vězte, že šlo o první sériově vyráběný vůz s celohliníkovou karoserií, na což poněkud pozapomněla jistá německá automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku, když tento primát přisuzovala o pár let později své vlajkové lodi. Také nelze zapomenout na vidlicový šestiválec vybavený systémem proměnného časování a zdvihu ventilů VTEC, který se za nějakých 13 let své existence stal synonymem pro vysokovýkonné motory, hlavně díky ohromujícím číslům poměru výkon/zdvihový objem. A v neposlední řadě je nutné se sklonit před stylingem "en-es-ikska", který tento vůz nejenže nosil jedenáct let výroby, ale jenž existoval již od února 1989. Tehdy se totiž představil na autosalonu v Chicagu prototyp tohoto supersportu, takže vlastně existoval dvanáct a tři čtvrtě roku, což je opravdu úctyhodný výkon, uvážíme-li, že ani teď by nepatřil do starého železa, i když výklopné světlomety již o věku něco vypovídají.

Právě zmíněná světla se stala hlavním předmětem úprav. Modernizované NSX, které se představilo vloni v prosinci na tokijském autosalonu, přišlo o charakteristické "mrkačky" a ty byly vystřídány kulatými pevnými projektorovými světlomety, které se nacházejí pod čirým krycím sklem, mírně vystupujícím z profilu přídě. U faceliftů bývá slušností změnit i tvar nárazníku, a ani NSX není výjimkou, poslední úpravou pak prošla střední část kapoty, která už nekopíruje tvar blatníků, svírajících ji z obou stran téměř z poloviny, ale je nyní zcela rovná. Že podle designérů více dalších úprav vzhledu japonský supersport nepotřebuje svědčí to, že jedinou další modifikací je decentní spoiler pod zadním nárazníkem a změna profilu koncovek výfuku z oválného na kruhové. Krom toho lze zaznamenat už jen změnu uspořádání zadních světel pod tvarově identickým krycím sklem, takže jsou nyní směrová světla kulatá, namísto původních čtvercových. Vše jen decentně doplňuje také nově stylizovaný znak automobilky Honda.

V interiéru zůstalo také vše při starém, na něm se však čas podepsal jen opravdu málo, což opět svědčí o tom, jako dobrou práci udělali Japonci před více než desetiletím. V současnosti však přece jen vládne v automobilech podobného ražení více sportovní duch a méně se také šetří na chromu, hliníku a kompozitu, což jsou materiály, které by zcela jistě daly interiéru Hondy NSX více "šťávy", aniž by se muselo nějak výrazně zasahovat do jeho vzhledu.

Pod kapotou současného NSX pracují také již dobře známé motory, které se v průběhu času postupně modernizovaly, nicméně jde stále o třílitrový vidlicový šestiválec, který má nyní výkon 188 kW při 6800/min a točivý moment 284 N. m při 5400/min. Ten je však k dispozici výhradně se čtyřstupňovou (!) samočinnou převodovkou, což je na 21. století u supersportu poněkud přežitek, díky niž akceleruje z 0 na 100 km/h za nijak oslnivých 7,5 s, ale i tak je schopný jet rychlostí 260 km/h. To druhá pohonná jednotka je jiné kafe. Jde taktéž o vidlicový šestiválec, avšak o objemu 3,2 l, zkombinovaný se šestistupňovou mechanickou převodovkou. Tento motor vychází z jednotky, která se objevila pod skleněným krytem NSX v roce 1997, a nyní má výkon 206 kW při 7300/min a točivý moment 298 N. m při 5300/min. S ním zvládne supersportovní honda akceleraci 0-100 km/h za solidních 5,7 s, a je schopná jet rychlostí až 270 km/h.

Již nyní je jisté, že modernizované NSX dostane již letos limitovanou sérii sportovní verze Type-R, označené tradičně NSX-R, která se objevila u původního modelu v roce 1992. Ta bude díky použití řady komponentů z uhlíkového kompozitu o něco lehčí, motor 3,2 V6 VTEC však podle všeho zůstane nezměněn.

Pokud jde o další budoucnost NSX, faceliftované provedení nebude kopírovat dlouhověkost původního modelu, čekají jej totiž vcelku obvyklé tři, nejvýše tři a půl roku života. V roce 2004 by totiž měl přijít jeho nástupce, vybavený šestiválcem 3,5 i-VTEC a je velmi pravděpodobná i jeho hybridní verze IMA. V tomto případě by této pohonné jednotce asistoval ještě elektromotor, který by se postaral o výrazné snížení spotřeby paliva i lepší zátah z nižších otáček. Tato technologie je již předváděna u konceptu supersportovního sedanu Dualnote, který by údajně měl napovídat hodně o budoucím vzhledu nástupce NSX. V tomto případě bychom rádi na Hondu apelovali - ne že by byl Dualnote nějaký ošklivec, ale pokračovatele báječného NSX s již klasickými tvary si představujeme přece jen trochu jinak. Ať je opět nabitý vrcholnou soudobou technikou, tentokráte v podobě hybridního poháněcího ústrojí, ale sporťák by měl zůstat sporťákem, což je jasně vidět na stále půvabné Mazdě RX-7 a jejím nástupci RX-8, který prostě dynamiku předchůdce postrádá. Při sportovní jízdě beztak není příliš vhodné sedět vzadu...

Rallye Dakar 2018
Sněmovna vydala Babiše s Faltýnkem k trestnímu stíhání Sněmovna vydala Babiše s Faltýnkem k trestnímu stíhání

Premiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš byl spolu s…

Největší ropná firma světa výrazně zlevní zpracování „černého zlata“ Největší ropná firma světa výrazně zlevní zpracování „černého zlata“

Saúdskoarabská společnost Saudi Aramco a firmy CB&I a…

Milek chce v Česku vybít téměř celou kančí populaci Milek chce v Česku vybít téměř celou kančí populaci

Evropa by kvůli africkému moru prasat měla prudce snížit…

Maďarský Wizz Air zruší pražskou základnu, výrazně sníží počet linek Maďarský Wizz Air zruší pražskou základnu, výrazně sníží počet linek

V polovině června zruší maďarská aerolinka Wizz Air svou…

 

Štítky Supersport Honda

 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 





 
Poprvé za volantem Toyoty Yaris GRMN. Parádní oldschool. Ale jednu chybu má...

Poprvé za volantem Toyoty Yaris GRMN. Parádní oldschool. Ale jednu chybu má...

Dnes 12:52

Fiesta ST, Clio R.S. nebo Polo GTI by se měly třást. Do jejich teritoria zamířil Yaris GRMN, který má ambice být nejlepším malým hot hatchem.




Blesk.cz

Drahošová se uřekla: V ČT nám fandí, ale nesmí to říct. Co na to televize?

Drahošová se uřekla: V ČT nám fandí, ale nesmí to…

Prezidentský kandidát Jiří Drahoš zapojil do kampaně ke 2. kolu prezidentských voleb naplno i svoji ženu Evu. Ve…

Těžkotonážní youtuber FattyPillow hubne! Tvrdou dietu už ale porušil

Těžkotonážní youtuber FattyPillow hubne! Tvrdou…

Karel Sivák (35) je populární český youtuber a bavič, kterého fanoušci znají především pod přezdívkou…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Rulík o Spartě: Takovou nabídku bych nečekal ani v nejlepších snech

Rulík o Spartě: Takovou nabídku bych nečekal ani v…

Musela to být bleskovka. Minulé úterý pod ním rupla židle v Litvínově, a zatímco mu přátelé a známí kondolovali,…

 

Reflex.cz

Napsali bestsellery o svém umírání. A jejich partneři se díky tomu do sebe zamilovali

Napsali bestsellery o svém umírání. A jejich…

Paulu Kalanithimu bylo 37 let, když podlehl rakovině plic. Jeho autobiografická kniha Můj poslední výdech vyšla…

Drahoš má k vítězství daleko, voliče jiných kandidátů nedokázal zatím ničím přesvědčit

Drahoš má k vítězství daleko, voliče jiných…

Přestože voličský potenciál Miloše Zemana by se už mohl zdát víceméně naplněný a Jiří Drahoš by mohl naopak…