Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hummer H2 - má se Jeep bát?

Tomáš Zajíček
Již nedlouho poté, co v roce 1999 koncern General Motors koupil od společnosti AM General, která vyrábí extrémní off-roady Hummer, práva na používání tohoto jména, bylo jisté, že se připravuje nástupce této legendy.

Poté, co několikrát prosákly informace i pár fotografií, se vloni v Detroitu objevila studie pojmenovaná H2 a po roce a čtvrt byl prezentován koncept s jednoduchým názvem H2 SUT (Sport Utility) a karoserií pick-up na letošním autosalonu v New Yorku. Šokem však byla informace, že se již od konečné sériové podoby nebude příliš odlišovat. Velkou konkurenci v tomto automobilu vidí zejména Jeep, a protože v Americe se i ty nejmenší spory a obavy řeší pomocí právníků, zahájil protiútok podáním žaloby (!).

Třicetistránkový protest Jeepu se týká tvaru masky chladiče (jak už jsme vás informovali v reportáži z autosalonu v New Yorku). Ten je prý údajně kopií shodného, patentem chráněného dílu u off-roadů značky Jeep, zejména pokud jde o tvar vzduchových průduchů a zakomponování světlometů a blikačů. S tím však nelze příliš souhlasit a uvidí se, jak se to bude zdát americkým soudům (foto masky Jeep Grand Cherokee zde). Každopádně je to důkaz, že má Jeep z nového konkurenta pěkně nahnáno. Tradiční výrobce terénních automobilů ve vlastnictví Chrysleru je v současnosti spolu s Land Roverem (shodou okolností v držení dalšího amerického koncernu Ford) asi jedinou značkou, pověstnou svými schopnostmi v náročném terénu. Ovšem Hummer má prestiž snad ještě větší, a to díky tomu, že byl a stále je vozem americké armády. Koncernu GM v portfoliu značek chyběl konkurent, který by tomuto duu dokázal konkurovat, a Hummer, který si získal respekt v akcích US Army byl tím pravým. Neznamená to však, že by skončil ten současný. Pro ty, kterým se "há-dvojka" bude zdát moc komerční a "obyčejná", zde bude stále ten známý Hummer z produkce AM General v jeho vojenských i silničních verzích. Typ H2, při jehož prezentaci a propagační jízdě po New Yorku nechyběl ani herec a kulturista Arnold Schwarzenegger (ten byl hlavním iniciátorem toho, že se tyto vozy americké armády začaly vyrábět a prodávat i pro civilní účely a sám vlastní několik jeho exemplářů), totiž není nástupcem (a tedy vlastně ani konkurentem) terénního náklaďáku Hummer, ale jeho menším sourozencem s rozměry bližšími konkurenčním off-roadům. Hummer H2 SUT je typický svými hranatými tvary a je prakticky nemožné si ho s čímkoliv zaměnit. Důvodem, je zejména již zmíněná maska chladiče a obdélníková boční okna. Podobnosti s hummerem nezabrání ani jinak vykrojené blatníky a jednodílné čelní sklo, nerozdělené masivní výztuhou uprostřed.

Mírou, která je u Hummeru H2 rozhodující a jež ho odlišuje od nákladního speciálu je šířka 2047 mm. To sice není zrovna málo, odpovídá to ale rozměru velkých amerických pick-upů. Délka H2 činí 4783 mm a "há-dvojka" je 1923 mm vysoká. I přes své kompaktnější míry si však automobil zachovává typické znaky svého většího bratra - má velmi krátké převisy, obrovskou světlou výšku i krabicovitou karoserii. To by mělo znamenat, že si se starým dobrým "Hummym" při jízdě v terénu v ničem nezadá. Oproti němu totiž také H2 výrazně zhubnul - 2597 kg je o poznání méně, než původní váha o dost převyšující 3,5 tuny. Hmotnost je také tím hlavním důvodem, proč je možné v České republice stávajícího hummmera vlastnit pouze s řidičským oprávněním na nákladní automobil.

Pod kapotou H2 se bude nacházet osmiválcový motor Vortec s rozvorem OHC o objemu 6,0 l. Disponuje výkonem 242 kW a točivý moment činí impozantních 500 Nm. Tato pohonná jednotka pohání prostřednictvím pětistupňové samočinné převodovky všechna kola. Ta přední jsou nezávisle zavěšena, vzadu má tento off-road tuhou nápravu s pětiprvkovým závěsem na každé straně.

Hummer H2 se začne prodávat již po skončení léta příštího roku jako modelový rok 2003 a vypadá to, že bude mít ještě "hubenější" sourozence. Pod názvy H3 a H4 by se měly objevit i ještě menší vozy a Hummer se tak stane v rámci koncernu General Motors samostatnou a ucelenou modelovou řadou, zasahující od terénního náklaďáku možná až po vůz SUV formátu Toyoty RAV4 a Hondy CR-V. Uvidíme...



Tomáš Zajíček