Euro NCAP 2010: Hyundai ix35 – Pět hvězd a jeden problém s hlavovým airbagem
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v srpnu 2010, absolvoval model Hyundai ix35 s dieselovým agregátem o objemu 2,0 litru ve výbavovém stupni Style s karoserií SUV o hmotnosti 1610 kg a v provedení s levostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem (u řidiče dokonce s dvojitým) a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro obě figuríny shodně instalována autosedačka Fair G0/1S (pomocí úchytů ISOFIX), pro mladší figurínu však v bezpečnější konfiguraci proti směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané senzorikou zkušebních figurín indikují dobrou ochranu stehen a kolen řidiče i spolujezdce.
Výrobce během dodatečných zkoušek demonstroval, že je zaručena stejná míra ochrany stehen a to nezávisle na tělesných parametrech cestujících a na jejich pozici při sezení.
Při bočním nárazu byla ochrana ve všech sledovaných oblastech těla vyhodnocena jako dobrá.
Při agresivnějším nárazu na kůl se ale hlavový airbag zachytil v obložení, takže se nemohl plně rozvinout. Protože se obecně považuje hlavový airbag za ochranný prvek pro všechny typy bočních kolizí, byla za oblast hlavy komisaři udělena penalizace, a to jak pro boční náraz, tak i pro náraz na kůl. Ochrana hrudníku je při nárazu na kůl pouze mezní.
Sedadlo a opěrka hlavy poskytují krční páteři při nárazech zezadu ochranu na úrovni dobrá.
Euro NCAP 2010: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,2 | 95% | 7,5 | 94% | 6,6 | 83% | 3 | 75% | 32 | 90% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb starší figuríny nebyl při čelním nárazu nadlimitní. Obě figuríny byly při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svých zádržných systémů.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat za účelem přepravy dítěte v dětském zádržném systému instalovaném na sedadle spolujezdce a řidič je zřetelně upozorňován na status spolujezdcova airbagu.
Trvale připevněná samolepka zcela jasně upozorňuje na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace jeho airbagu.
Euro NCAP 2010: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 11,5 | 96% | 4 | 100% | 2 | 100% | 8 | 62% | - | - |
36 měsíční | 11,4 | 95% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 43 | 88% |
Ochrana chodců
Téměř celý nárazník nabízí dobrou ochranu nohou. Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty je ale zcela nedostačující, s nulovým bodovým ziskem.
V oblastech s nejpravděpodobnějším kontaktem s hlavou dítěte, případně s hlavou dospělého menšího vzrůstu, byla ochrana oceněna známkou dobrá, přesněji řečeno ve 3 ze 6 zkušebních sektorů kapoty, na zbylých sektorech směrem k okrajům kapoty je ochrana mezní. Ochrana hlavy dospělého chodce je smíšená, nicméně ve většině zkušebních sektorů je hodnocena jako nedostačující.
Euro NCAP 2010: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 14 | 58% | 0 | 0% | 5,6 | 93% | 20 | 54% |
Asistenční systémy
Výrobce nabízí elektronický stabilizační systém v rámci základní výbavy pro všechny verze, stejně jako připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Euro NCAP 2010: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
Hyundai ix35 podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové přísnější metodiky pro rok 2010 získal v celkovém hodnocení 5 hvězd, které by ovšem díky ochraně chodců v roce 2012 neuhájil.
Euro NCAP 2010 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 90% | 43 | 88% | 20 | 54% | 5 | 71% | 80% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2010?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2010) | |||||||||
2010 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |
Euro NCAP Hyundai ix35 (2010) |