Hyundai Matrix 1,5 CRDi - Space Price (02/2003)

Hyundai Matrix 1,5 CRDi - Space Price (02/2003)

 
 

Od uvedení řady kompaktních MPV Matrix uběhl více než rok, ale v našich testech přichází na řadu až nyní. S lehkou omluvou za zpoždění nabízíme výhodu: k redakčnímu testu jsme měli k dispozici vůz s téměř 30.000 najetých kilometrů, takže můžeme ověřit i vlastnosti intenzivně používaného auta. Automobilce Hyundai je také třeba přiznat doslova ďábelské tempo obměny...

Od uvedení řady kompaktních MPV Matrix uběhl více než rok, ale v našich testech přichází na řadu až nyní. S lehkou omluvou za zpoždění nabízíme výhodu: k redakčnímu testu jsme měli k dispozici vůz s téměř 30.000 najetých kilometrů, takže můžeme ověřit i vlastnosti intenzivně používaného auta. Automobilce Hyundai je také třeba přiznat doslova ďábelské tempo obměny modelových řad, což motoristickým mediím působí občas lehkou starost s tím, jak zvládnout všechny novinky korejského výrobce...

Ale dosti obecností. Stojí před námi svébytné auto s designem od italské Pininfariny, čímž chtěl výrobce zjevně vyjít vstříc evropskému trhu, který po desetitisících polyká Picassa, Scénicy, Zafiry či Tina. Poznávacím znakem Matrixu je snížená hrana bočních oken, což automobil opticky odlehčuje a prosvětluje. Přední maska se značně skloněnou kapotou se podobá taktéž poevropštělému modelu Getz (test najdete zde) a při pohledu zezadu je znát, že pro výrobce byla velikost vstupního otvoru pro zavazadla skutečně prvořadá... Uživatel si zkrátka musí zvyknout na to, že vnitřní prostornosti bylo věnováno (nikoli ale obětováno) vše. Ku cti Hyundaie je třeba říci, že vůz je o průměrně 20 cm kratší než konkurence, přičemž hodnoty prostornosti jsou zhruba stejné. Na celém voze je znát orientace na výšku, čímž možná trochu utrpělo hledisko líbivosti.

S prostorem uvnitř je Hyundai někde uprostřed konkurenčního pole. Vepředu je standardně místa na rozdávání, cestující na zadní dělené lavici budou mít možná problém s krátkým sedákem. Prostor pro kolena je ale dostatečný a hlava také netrpí. Velkou pochvalu si zaslouží Matrix za možnost podélného posuvu zadních sedadel v rozsahu asi 20 cm, která významně zvětšuje jinak průměrný zavazadlový prostor o základním objemu 350 l.

Pracovní prostor řidiče i zbytku posádky je téměř bez chyby, tedy pokud uznáte za přijatelnou paralelní existenci kapličky s přístroji uprostřed palubní desky a panelu s kontrolkami pod volantem. V praktickém provozu toto řešení nijak neruší a nerozptyluje, a údaje i ze vzdálených "budíků" lze odečítat pohodlně. Celý, do černa laděný interiér je bezchybně slícovaný a ani u intenzivně používaného testovacího auta nic nepovrzávalo ani při jízdě po špatných silnicích.

Použitý tříválcový turbodieselje podle naší zkušenosti optimální volbou pro méně dynamicky založeného řidiče. Výkon 60 kW neohromí, ale maxima točivého momentu 184 Nm dosahuje tento jen průměrně hlučný motor už při 1900 otáčkách. Turboprodlevu téměř nelze zaznamenat, a při rozjezdech zejména s polovičním zatížením je auto velmi živé díky lehčímu zpřevodování. Je sice třeba relativně často řadit, ale odměnou je spotřeba, která i v intenzivním městském provozu nepřekročila v našem případě sedmilitrovou hranici. Na běžné silnici i dálnici se Matrix s tímto motorem neztratí, s rostoucí rychlostí a zatížením ale klesá jeho relativní agilita. Ale opět: Plně obsazené auto si při nijak pomalých cestách mimo město řeklo o 5,5 litru nafty, což je s ohledem na kategorii a zatížení výborná hodnota. Při volnoběžných otáčkách a rozjezdech ovšem byly znát lehké vibrace přenášené do karosérie, které se dají přičíst tříválcové koncepci. Něco za něco.

V provozu je neocenitelný zejména výborný výhled, díky němuž téměř není potřeba parkovací asistent. Při jízdě se Matrix chová dlouho neutrálně, a ani vysoká karosérie netrpí velkými náklony v zatáčkách. Při extrémnějších manévrech lze očekávat lehkou nedotáčivost, která se ovšem dá snadno korigovat. I přes pouze bubnové brzdy na zadní nápravě vůz zpomaluje velmi intenzivně a účinek brzd po opakovaném použití slábne jen zvolna.

Hyundai Matrix považujeme, zvláště v této motorizaci, za typicky spotřební vůz. Prostornost, kvalita, tříletá záruka a především ekonomika provozu a velmi konkurenceschopná cena s bohatou výbavou hrají do karet tomuto korejskému minivanu.

Zájemce se ale musí ztotožnit s vibracemi jinak kvalitního turbodieselu a v neposlední řadě i s atypickým designem karoserie.

(Poznámka k ceně - cena základního vozu v provedení M1 (včetně přestavby, bez DPH): 393.957,- Kč)

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 459 900 Kč Cena v testované výbavě: 469 000 Kč

Základní výbava:ABS + EBD, 4x airbag, předpínače bezp. pásů, posilovač řízení, příprava na rádio, 4x repro, el. ovládaná vnější zrcátka, el. ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání, manuální klimatizace, sklápěcí stolky na zadní straně předních sedadel, dělená zadní sedadla, tónovaná skla, kryt zav. prostoru

Výbava testovaného vozu:základní + metalický lak: (+10.000,-)

Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1493
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 60 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 184 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 17.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1284
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1370 / 470
Rozměr pneu:185/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4205
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1635
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1485
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1340
l) šířka vzadu (mm): 1330
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Hyundai Matrix 2008: Ceny na českém trhu od 299.900,- Kč Hyundai Matrix 2008: Ceny na českém trhu od 299.900,- Kč

Na ženevském autosalonu měl premiéru facelift Hyundai…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…