Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi - Svaly (12/2001)

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi - Svaly (12/2001)

 
 

Na ulici si jej díky bachratým blatníkům a typickému tvaru přední kapoty můžete splést spíše s o třídu vyšším Mitsubishi Pajero než s ostatními vozy své kategorie. Ale nenechte se mýlit - Santa Fe je jedním ze zástupců nedefinované třídy "luxusní SUV", která si po masové oblibě na americkém kontinentu snaží najít místo i u nás. Pro test Santa Fe jsme vzhledem ke specifickým...

Na ulici si jej díky bachratým blatníkům a typickému tvaru přední kapoty můžete splést spíše s o třídu vyšším Mitsubishi Pajero než s ostatními vozy své kategorie. Ale nenechte se mýlit - Santa Fe je jedním ze zástupců nedefinované třídy "luxusní SUV", která si po masové oblibě na americkém kontinentu snaží najít místo i u nás. Pro test Santa Fe jsme vzhledem ke specifickým požadavkům zdejšího trhu zvolili provedení s s turbodieselovým motorem a manuální převodovkou.

I těžkopádně působící karoserie Santa Fe má blíže spíše k americkému než evropskému zákazníkovi. Pokud ale potenciální kupec neshledá výstřednosti v designu tohoto vozu závadnými, čeká jej už jen jedno příjemné překvapení za druhým.

Zvenku? Plastem obložené nárazníky a boky dveří chrání karosérii při parkování i před odlétávajícím kamením. Ve velkém úhlu otevíratelné dveře umožňují pohodlné nastupování a to i na zadní sedadla. Madlo víka zavazadlového prostoru se nějakým zázrakem brání zašpinění a totéž se dá říct o tmavých bočních oknech...

Uvnitř pak čeká nadbytek prostoru a především komfortu - a to nejen pro řidiče. Přístroje jsou přehledně uspořádány a všechny ovládací prvky najdeme na obvyklých místech. Příjemnými detaily jsou "do ruky padnoucí" ovladače zrcátek ve dveřní opěrce a sklonu světlometů a vyhřívání sedadel ve středové konzole. Použité plasty jsou příjemné na pohled i na dotek, při jízdě nikde nic nepovrzává a kombinace s koženými doplňky působí přirozeně. Tříramenný volant má správně silný věnec, nastavitelný je ale pouze výškově. Odkládacích prostor je dostatek až přebytek, do ohromné schránky mezi sedadly se vejde i velký fotoaparát. Překvapí však menší vnitřní výška a to i při maximálně sníženém sedáku. Samotná sedadla jsou optimálně dlouhá a tělu poskytují průměrnou boční oporu. Optimálně dlouhý sedák a vysoká nastavitelná opěrka pak zpříjemňují hlavně delší cesty. Místem se plýtvá i na zadních sedadlech, kde mezera pro nohy není nikdy menší než 25 cm.

Do zavazadlového prostoru se dá vstoupit i odklopným zadním sklem, madlo celých zadních dveří je pak v příjemné podélné poloze, ovšem jen pro praváky. Vysoko výklopné víko odkrývá plochý zavazadlový prostor, který se sklopením zadních sedadel a opěradel dá zvětšit až na 1475 litrů. Jeho vyšší spodní hrana je daní koncepci pohonu a umístění náhradního kola, nakládání předmětů ale nijak neomezuje.

Dvoulitrový turbodieselnemá příliš dynamický projev, ostatně výkon 82 kW ve dvoutunovém autě tomu napovídá. Motor proto potěší alespoň relativně nízkou hladinou hluku a především spotřebou, která ve srovnání s benzínovým šestiválcem dosahuje polovičních hodnot. Zátah i přes solidní točivý moment 255 Nm při 200 otáčkách je jen lehce nadprůměrný, všechny nástrahy lehkého terénu ale stačí překonat bez problémů.

Hlavně pro skeptiky, kteří za značkou Hyundai vidí hlavně bachraté Lantry, je největším překvapením stabilita vozu a jeho vlastnosti při jízdách mimo zpevněné cesty. I přes vyšší těžiště má řidič nedotáčivost auta vždy pod kontrolou a ani náklony vozu v náhlých zatáčkách nenavozují pocit menšího bezpečí. Auto má stabilně poháněná čtyři kola, přičemž mezinápravový diferenciál zajišťuje rozdělení kroutícího momentu v poměru 60: 40 mezi přední a zadní nápravu. V praxi to znamená, že auto nemusí "čekat" na připojení pohonu druhé nápravy (jako například u systému Real Time 4WD u Hondy) a spíše než těmto vozům se tak Santa Fe přibližuje svou stabilitou například vozům Subaru.

V lehkém terénu pak pomáhá zadní diferenciál s omezenou svorností, který v případě nouze převádí kroutící moment na kolo s vyšší trakcí. I přes pochopitelnou absenci redukce je tak auto schopno dostat se vlastní silou z mnoha nepříjemných situací a k našemu překvapení si poradilo i s uvíznutím na dvou protilehlých kolech. Většinu nerovností včetně zpomalovacích prahů pak podvozek překonává bez výrazných otřesů.

Při jízdách po městě jsme také ocenili velký rejd a rozměrná zrcátka, u takto koncipovaného vozu nám ale chyběl parkovací asistent.

Santa Fe bude zcela jistě velmi nepříjemnou konkurencí všem značkám, které mají luxusnější SUV modely v nabídce. Bohatá základní výbava, nečekaně dobré jízdní vlastnosti a konkurence schopná cena patří mezi hlavní výhody tohoto vozu. Mezi nevýhody můžeme počítat snad jen méně přesné řazení manuální převodovky a menší výšku interiéru. Připomínáme, že vůz lze objednat i ve verzích M1 a N1, u nichž lze uplatnit odpočet DPH.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 829 800 Kč Cena v testované výbavě: 841 000 Kč

Základní výbava:ABS+EBD, TCS, 4x airbag, imobilizér, předpínače bezp. pásů, kola z lehkých slitin, přední mlhové světlomety, plastové obložení dveří a nárazníků, anténa integrovaná v zadním skle, střešní lyžiny, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, reproduktory a příprava na rádio, el. ovládání předních a zadních oken, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, tónované skla, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, kryt zavazadlového prostoru

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+12.000,-)

Foxconn se bojí Trumpa, raději investuje v USA Foxconn se bojí Trumpa, raději investuje v USA

Největší smluvní výrobce elektroniky na světě Foxconn,…

Glosa Jany Havligerové: Vláda přidá každému, na koho se podívá Glosa Jany Havligerové: Vláda přidá každému, na koho se podívá

Stát opět bude přidávat. Úředníkům, policistům, hasičům…

Pobřežní vody v USA zaplní těžební stroje, Trump zrušil zákaz těžby ropy Pobřežní vody v USA zaplní těžební stroje, Trump zrušil zákaz těžby ropy

Americký prezident Donald Trump vydal nařízení otevřít…

Černohorci nejspíše rozšíří řady NATO, zákonodárci ratifikovali členství Černohorci nejspíše rozšíří řady NATO, zákonodárci ratifikovali členství

Černohorští zákonodárci schválili dokument o členství…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 255 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 166
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 17
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.5 / 6.5 / 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 690 / 1475
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1718 / 662
Rozměr pneu:225/70 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1675
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 6
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,35
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích

Již brzy odhalí mladoboleslavská automobilka novinku v…

Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 




Hyundai Grand Santa Fe: Po modernizaci na českém trhu od 1,18 milionu korun Hyundai Grand Santa Fe: Po modernizaci na českém trhu od 1,18 milionu korun

Dlouhá sedmimístná verze Hyundaie Santa Fe se začíná…

Ojetý Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi: Alternativa ke kombi Ojetý Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi: Alternativa ke kombi

První generace Hyundaie Santa Fe oslovila i řidiče, kteří…

 



 
Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Dnes 18:50

V Estonsku jsme se poprvé svezli s nástupcem yetiho, karoqem. To ale nebylo jediné překvapení, které na nás čekalo.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice. Skolil ho zápal plic

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice.…

Bývalý americký prezident George Bush starší se od poloviny dubna zotavoval v houstonské nemocnici z lehkého…

 

iSport.cz

Juventus v Bergamu otočil stav zápasu, ale nakonec bral jen bod

Juventus v Bergamu otočil stav zápasu, ale nakonec…

Fotbalisté Juventusu Turín na cestě za dalším titulem v italské lize přišli v závěru předehrávky 34. kola o…

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí. Zlato je můj sen

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších…

Bez vytáček přiznává, že to pro něj bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí v kariéře. Jít do risku a bez smlouvy v…

 

Reflex.cz

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Když píšu o šmejdech, málokdy se podaří dosáhnout, aby přestali okrádat lidi. A to, že by podfukem získané…

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže, kde jsou nejbližší veřejné toalety

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže,…

I když podobné hledání aspoň jednou v životě absolvoval každý z nás, s nápadem na aplikaci přišli pacienti…