Hyundai Sonata 3.3 V6 - Peřinka

Hyundai Sonata 3.3 V6 - Peřinka

 
 

Časy, kdy korejské automobily zasluhovaly pohrdavé posměšky, jsou pryč. Dlouhodobě prosperující Hyundai chrlí jednu novinku za druhou a rychle zvyšuje jejich úroveň. Co nový model, to svébytný automobil s kvalitním designem a moderní technikou.

Umístění v žebříčcích spolehlivosti se stále zlepšují, stejně jako prodejní statistiky. Kéž by to o sobě mohla prohlásit většina evropských automobilek...

Sonata

již naším testem prošla a ocenili jsme nejen nadmíru chic karoserii, ale také znamenitý komfort a vnitřní prostor. Kombinace čtyřválce 2,4i se samočinnou převodovkou přesvědčila potenciálem pro suverénní udržování klidného cestovního tempa za všech okolností, klidným chodem a velice zajímavou prodejní cenou. Nyní došlo na špičkové provedení s novým vidlicovým šestiválcem Lambda 3,3 l s papírově nadprůměrným výkonem a stupněm v samočinné převodovce navíc. Bude nové Sonatě slušet?

Další cenový zázrak

Motor V6 přidal k cenovce proti základnímu čtyřválci 2,4 l devadesát tisíc. Výsledná cena 779.900,- se nám zdá za 4,8 m dlouhou, krásnou šestiválcovou limuzínu stále více než zajímavá, zvláště když jí česká specifikace jako dárek do standardní výbavy přidala kombinovaný přehrávač CD, MP3 a DVD značky Kenwood velikosti 2DIN s barevným dotykovým displejem a dálkovým ovladačem. Kromě toho nechybí nic podstatného z bezpečnostní ani komfortní výbavy.

Rozdíly mezi R4 a V6

obrázek [300 x 197] jsou při pohledu zvenčí jen dva – decentní symbol V6 na zádi a dvě oválné koncovky výfuku místo jedné – na každé straně jedna. Nutno podotknout, že druhý „lauf“ zádi sluší a dochutil estetický dojem, který je zvenčí prakticky bez slabin, špetkou ostrého koření. Sonata je dle našeho názoru velice elegantní a pohledná limuzína milionového vzhledu, jejímž společenským ambicím odpovídá i barevná paleta, prostá „levných“ odstínů.

Co naopak zůstalo

Opět jsme kvitovali s povděkem přístup do motoru s pomocí plynových vzpěr a do interiéru prostřednictvím lehce a přesně chodících, rozměrných dveří, nadšení naopak nevzbudil zavazadelník s malým vstupním otvorem, zcela bez variability a nepříliš pečlivě provedeným čalouněním, k jehož zaklapnutí je třeba pořádného rozmachu. Mnoho radosti nenadělala ani nízká užitečná hmotnost 423 kg.

Uvnitř

se změny omezily jen na lepší výbavu, tedy v první řadě kožené čalounění, které napsalo tu správnou tečku za noblesním pocitem z interiéru. Použitá kůže je měkká, na omak příjemná a mění posezení v širokých a pohodlných sedadlech v pocit hovění v domácím fotelu. To platí bohužel i o míře bočního vedení, která rozhodně nebyla šitá pro kvičivé projíždění zatáček. Minusové body opět vysloužila přezdobená středová konzola s nepříliš sladěnou kombinací mnoha různých materiálů a trochu lacině působícími detaily, například výdechy ventilace. Nadšení nevzbudil volant ani svým tvarem, ani sklonem – je na „dlouhou ruku“; řidičům s dlouhými stehny, zvyklým mít volant nízko, se navíc tluče s pravým kolenem.

Nejlepší hodnocení si naopak zasloužila přehledná a vkusná přístrojová deska bez rušivých extravagancí a zcela bezproblémové ovládání, spokojeni jsme byli i s výhledem třemi směry; tím čtvrtým pomáhal překonávat vysokou záď příplatkový parkovací asistent.

Jízda

se překvapivě liší chováním podvozku; u šestiválce je laděn citelně tvrději a ztratil na své plavnosti, která se nám líbila u dva-čtyřky. Překonávání krátkých nerovností, které nevoní ani základnímu modelu, se stává pro šestiválec problémem, o kterém začerstva informuje celou posádku, pro jistotu také akusticky. Na oplátku se ovšem chová o celé koňské délky suverénněji a dálniční jízdu vyššími rychlostmi už neztrpčuje směrová nervozita, která prakticky zmizela. Subjektivně se podstatně zlepšila zpětná vazba od předních kol a s šestiválcem si lze i zasportovat, k čemuž silný motor přímo svádí. Nadále se však jedná především o tichého a poddajného společníka na dlouhé, stresuprosté cesty, které si mohou obzvlášť otrlí porušovači předpisů krátit sledováním filmu na DVD přehrávači, který se za jízdy nevypne; zato však díky nedostatečnému jasu není ve dne na displeji téměř nic vidět.

Šestiválec

obrázek [300 x 217] popotáhl Sonatu o další píď směrem k lepší společnosti. Jeho sametový chod a lahodný zvuk, utlumený v pouhé ševelení, jej smyslově řadí mezi špičku „vé-šestek“, totéž platí pro průběh kroutícího momentu. Relativně těžký vůz se díky dobře odladěnému variabilnímu časování velmi sympaticky „sbírá“ i v dolní polovině otáček, od čtyř tisíc nahoru pak rozehraje sólo, akusticky i pocitově hodné sportovních vozů. Ve srovnání s šestiválcem 2,7 l z minulé generace jde o výrazné zlepšení, aniž by narostla průměrná spotřeba. Ta se nám však ani tentokrát příliš nelíbila – udržet ji ve městě pod čtrnácti litry na 100 km je prakticky nemožné, dosáhnout celkového průměru 11 l žádá značnou sebekázeň. Na autostrádě se lze při dálkové jízdě s dodržováním předpisů naopak dostat na 8,5.

Automatická převodovka

s možností sekvenčního řazení posunem páky nahoru/dolů v alternativní kratší kulise dostala proti čtyřválci stupeň navíc (má ji tedy pět), což jen podtrhlo značný nárůst potenciálu o 54 kW silnějšího motoru. Bohužel opět vykazovala značná zpoždění při kick-downu i při náhlé změně jízdního stylu, stejně jako při reakci na manuální povel k přeřazení. Chvíli zvyku také vyžadovalo ostré sepnutí při pevném startu, při kterém vůz vyráží po sešlápnutí plynu nečekaně razantně a nepřipravenému řidiči to může způsobit problém; plyn je třeba dávkovat se sametovou jemností, jinak Sonata doslova poskočí vpřed. Při klidné jízdě naopak skříň řadí hladce a plynule, přesto jsme ale její chování označili za největší slabinu auta a domníváme se, že beztak nadprůměrná dynamika vozu by mohla jít s pečlivěji vyladěnou převodovkou ještě mnohem dál.

Závěr

Milovníkům kultivovaných šestiválců, kteří odmítají předražené evropské a špičkově vybavené (a také drahé) japonské limuzíny, se nabídla zajímavá alternativa. Kromě jednoduše konstruovaných amerických vozů, jejichž dovoz je ale zatím v plenkách, mohou zvolit pohledný, komfortní a velice kultivovaný sedan z korejské produkce s plnou podporou oficiálního dovozce.

obrázek [450 x 196]

Podle osvědčeného receptu nezahrnuje zákazníky kosmickými technologiemi, ale nabízí kus solidně stavěného auta, v dnešní době všeobecné honby za sportovní tvrdostí příjemně měkkého a komfortního. Jet stodvacítkou po dálnici, poslouchat vzdálené šumění motoru a kochat se krajinou, to je zážitek, v dnešní extrémní době více než vítaný. A kromě toho to nové Sonatě opravdu, ale opravdu sluší!

Související články:

První cena vozu589.900,- (2.4i CVVT Dynamic, 119 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací779.900,- (3.3i CVVT Elegance, 173 kW)
Základní cena testovaného vozu779.900,- (3.3i CVVT Elegance, 173 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků835.600,- (3.3i CVVT Elegance, 173 kW)

Plusy:

  • pořizovací cena
  • úroveň základní výbavy
  • reprezentativní design
  • prostorný a útulný interiér s vlastním stylem
  • malé ovládací síly
  • výkonný a kultivovaný motor

Minusy

  • přístup do zavazadlového prostoru
  • provedení středového panelu palubní desky
  • aut. převodovka s dlouhými reakčními dobami
  • nervózní reakce podvozku na přejezd krátkých nerovností

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com

Hyundai Sonata 3.3 V6

Cena v základní výbavě: 779 900 Kč Cena v testované výbavě: 835 600 Kč

Základní výbava:17“ kola z lehkých slitin, mlhovky, anténa integrovaná v zadním skle, ABS+EBD+brzdový asistent, ESP, 6 airbagů, aktivní přední hlavové opěrky, ISOFIX, alarm s imobilizérem, degresivní posilovač řízení, dvousměrně seřiditelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, rádio s CD, MP3 a DVD, tempomat, palubní počítač, automatická klimatizace, kožený volant a hlavice řadící páky

Výbava testovaného vozu:kožené čalounění + vyhřívaná přední sedadla + elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (+35.000,-), metalíza (+13.500,-), parkovací asistent (+7.200,-)

Praha chystá opravu třiceti mostů a lávek Praha chystá opravu třiceti mostů a lávek

Pražský magistrát a městská Technická správa komunikací…

Náklady na opravu Státní opery se mohou vyšplhat k miliardě Náklady na opravu Státní opery se mohou vyšplhat k miliardě

Rozpočet rekonstrukce Státní opery může nafouknout nová…

 
Technické údaje
Motor Hyundai Sonata 3.3 V6
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3342
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 173 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 304 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.8 / 7.4 / 10.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 523 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1707 / 423
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4800
b) šířka (mm): 1832
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Hyundai Sonata 3.3 V6
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,16
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

 



Video: Hyundai Sonata – téměř nepostřehnutelná modernizace Video: Hyundai Sonata – téměř nepostřehnutelná modernizace

Inovovaný sedan Hyundai Sonata se na korejském trhu…

Hyundai Sonata 2008: české ceny po faceliftu a slevy na stávající model Hyundai Sonata 2008: české ceny po faceliftu a slevy na stávající model

Faceliftovaný Hyundai Sonata přichází do České republiky.…

 



 
Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Včera

Seat dnes světu oficiálně představil novou značku Cupra, která se bude věnovat stavbě sportovně střižených modelů automobilky.




Blesk.cz

Jak to bylo s rozpadem Chinaski? Poradila mi to manželka, přiznal Malátný

Jak to bylo s rozpadem Chinaski? Poradila mi to…

Skupina Chinaski na sklonku minulého roku vyměnila většinu své sestavy a zůstali jen frontman Michal Malátný…

Během dvou hodin 3000 mrtvých: Hrůzy 11. září ožívají v působivém muzeu pod Ground Zero

Během dvou hodin 3000 mrtvých: Hrůzy 11. září…

Černý den v historii lidstva. Teroristické útoky z 11. září 2001 bezesporu nenávratně změnily svět. Při…

 

iSport.cz

ONLINE: Česko - Rusko OSR. Boj o finále, zastaví hokejisté obra?

ONLINE: Česko - Rusko OSR. Boj o finále, zastaví…

ONLINE | Sen o zlatu pokračuje a české hokejisty čeká na olympijském turnaji v Pchjongčchangu další těžký krok.…

Český manažer vykázal televizi. Za střídačku Rusové nabídli 100 eur, řekl

Český manažer vykázal televizi. Za střídačku Rusové…

PŘÍMO Z KOREJE | Český trénink před pátečním semifinále s Ruskem vyšperkovala akční scéna. Jak se tým Josefa…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Ester Ledecká je rebel!

Ekonom Vladimír Pikora: Ester Ledecká je rebel!

Přízeň davu je vrtkavá, že… Není to tak dlouho, co vyšel článek podepsaný redaktorem jednoho veřejnoprávního…

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity, pro kterou neexistují hranice

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity,…

Joel Marklund je známý švédský fotograf specializující se na sport. Vedle toho se však věnuje i lidem a životu…