Hyundai Sonata 3.3 V6 - Peřinka

Hyundai Sonata 3.3 V6 - Peřinka

 
 

Časy, kdy korejské automobily zasluhovaly pohrdavé posměšky, jsou pryč. Dlouhodobě prosperující Hyundai chrlí jednu novinku za druhou a rychle zvyšuje jejich úroveň. Co nový model, to svébytný automobil s kvalitním designem a moderní technikou.

Umístění v žebříčcích spolehlivosti se stále zlepšují, stejně jako prodejní statistiky. Kéž by to o sobě mohla prohlásit většina evropských automobilek...

Sonata

již naším testem prošla a ocenili jsme nejen nadmíru chic karoserii, ale také znamenitý komfort a vnitřní prostor. Kombinace čtyřválce 2,4i se samočinnou převodovkou přesvědčila potenciálem pro suverénní udržování klidného cestovního tempa za všech okolností, klidným chodem a velice zajímavou prodejní cenou. Nyní došlo na špičkové provedení s novým vidlicovým šestiválcem Lambda 3,3 l s papírově nadprůměrným výkonem a stupněm v samočinné převodovce navíc. Bude nové Sonatě slušet?

Další cenový zázrak

Motor V6 přidal k cenovce proti základnímu čtyřválci 2,4 l devadesát tisíc. Výsledná cena 779.900,- se nám zdá za 4,8 m dlouhou, krásnou šestiválcovou limuzínu stále více než zajímavá, zvláště když jí česká specifikace jako dárek do standardní výbavy přidala kombinovaný přehrávač CD, MP3 a DVD značky Kenwood velikosti 2DIN s barevným dotykovým displejem a dálkovým ovladačem. Kromě toho nechybí nic podstatného z bezpečnostní ani komfortní výbavy.

Rozdíly mezi R4 a V6

obrázek [300 x 197] jsou při pohledu zvenčí jen dva – decentní symbol V6 na zádi a dvě oválné koncovky výfuku místo jedné – na každé straně jedna. Nutno podotknout, že druhý „lauf“ zádi sluší a dochutil estetický dojem, který je zvenčí prakticky bez slabin, špetkou ostrého koření. Sonata je dle našeho názoru velice elegantní a pohledná limuzína milionového vzhledu, jejímž společenským ambicím odpovídá i barevná paleta, prostá „levných“ odstínů.

Co naopak zůstalo

Opět jsme kvitovali s povděkem přístup do motoru s pomocí plynových vzpěr a do interiéru prostřednictvím lehce a přesně chodících, rozměrných dveří, nadšení naopak nevzbudil zavazadelník s malým vstupním otvorem, zcela bez variability a nepříliš pečlivě provedeným čalouněním, k jehož zaklapnutí je třeba pořádného rozmachu. Mnoho radosti nenadělala ani nízká užitečná hmotnost 423 kg.

Uvnitř

se změny omezily jen na lepší výbavu, tedy v první řadě kožené čalounění, které napsalo tu správnou tečku za noblesním pocitem z interiéru. Použitá kůže je měkká, na omak příjemná a mění posezení v širokých a pohodlných sedadlech v pocit hovění v domácím fotelu. To platí bohužel i o míře bočního vedení, která rozhodně nebyla šitá pro kvičivé projíždění zatáček. Minusové body opět vysloužila přezdobená středová konzola s nepříliš sladěnou kombinací mnoha různých materiálů a trochu lacině působícími detaily, například výdechy ventilace. Nadšení nevzbudil volant ani svým tvarem, ani sklonem – je na „dlouhou ruku“; řidičům s dlouhými stehny, zvyklým mít volant nízko, se navíc tluče s pravým kolenem.

Nejlepší hodnocení si naopak zasloužila přehledná a vkusná přístrojová deska bez rušivých extravagancí a zcela bezproblémové ovládání, spokojeni jsme byli i s výhledem třemi směry; tím čtvrtým pomáhal překonávat vysokou záď příplatkový parkovací asistent.

Jízda

se překvapivě liší chováním podvozku; u šestiválce je laděn citelně tvrději a ztratil na své plavnosti, která se nám líbila u dva-čtyřky. Překonávání krátkých nerovností, které nevoní ani základnímu modelu, se stává pro šestiválec problémem, o kterém začerstva informuje celou posádku, pro jistotu také akusticky. Na oplátku se ovšem chová o celé koňské délky suverénněji a dálniční jízdu vyššími rychlostmi už neztrpčuje směrová nervozita, která prakticky zmizela. Subjektivně se podstatně zlepšila zpětná vazba od předních kol a s šestiválcem si lze i zasportovat, k čemuž silný motor přímo svádí. Nadále se však jedná především o tichého a poddajného společníka na dlouhé, stresuprosté cesty, které si mohou obzvlášť otrlí porušovači předpisů krátit sledováním filmu na DVD přehrávači, který se za jízdy nevypne; zato však díky nedostatečnému jasu není ve dne na displeji téměř nic vidět.

Šestiválec

obrázek [300 x 217] popotáhl Sonatu o další píď směrem k lepší společnosti. Jeho sametový chod a lahodný zvuk, utlumený v pouhé ševelení, jej smyslově řadí mezi špičku „vé-šestek“, totéž platí pro průběh kroutícího momentu. Relativně těžký vůz se díky dobře odladěnému variabilnímu časování velmi sympaticky „sbírá“ i v dolní polovině otáček, od čtyř tisíc nahoru pak rozehraje sólo, akusticky i pocitově hodné sportovních vozů. Ve srovnání s šestiválcem 2,7 l z minulé generace jde o výrazné zlepšení, aniž by narostla průměrná spotřeba. Ta se nám však ani tentokrát příliš nelíbila – udržet ji ve městě pod čtrnácti litry na 100 km je prakticky nemožné, dosáhnout celkového průměru 11 l žádá značnou sebekázeň. Na autostrádě se lze při dálkové jízdě s dodržováním předpisů naopak dostat na 8,5.

Automatická převodovka

s možností sekvenčního řazení posunem páky nahoru/dolů v alternativní kratší kulise dostala proti čtyřválci stupeň navíc (má ji tedy pět), což jen podtrhlo značný nárůst potenciálu o 54 kW silnějšího motoru. Bohužel opět vykazovala značná zpoždění při kick-downu i při náhlé změně jízdního stylu, stejně jako při reakci na manuální povel k přeřazení. Chvíli zvyku také vyžadovalo ostré sepnutí při pevném startu, při kterém vůz vyráží po sešlápnutí plynu nečekaně razantně a nepřipravenému řidiči to může způsobit problém; plyn je třeba dávkovat se sametovou jemností, jinak Sonata doslova poskočí vpřed. Při klidné jízdě naopak skříň řadí hladce a plynule, přesto jsme ale její chování označili za největší slabinu auta a domníváme se, že beztak nadprůměrná dynamika vozu by mohla jít s pečlivěji vyladěnou převodovkou ještě mnohem dál.

Závěr

Milovníkům kultivovaných šestiválců, kteří odmítají předražené evropské a špičkově vybavené (a také drahé) japonské limuzíny, se nabídla zajímavá alternativa. Kromě jednoduše konstruovaných amerických vozů, jejichž dovoz je ale zatím v plenkách, mohou zvolit pohledný, komfortní a velice kultivovaný sedan z korejské produkce s plnou podporou oficiálního dovozce.

obrázek [450 x 196]

Podle osvědčeného receptu nezahrnuje zákazníky kosmickými technologiemi, ale nabízí kus solidně stavěného auta, v dnešní době všeobecné honby za sportovní tvrdostí příjemně měkkého a komfortního. Jet stodvacítkou po dálnici, poslouchat vzdálené šumění motoru a kochat se krajinou, to je zážitek, v dnešní extrémní době více než vítaný. A kromě toho to nové Sonatě opravdu, ale opravdu sluší!

Související články:

První cena vozu589.900,- (2.4i CVVT Dynamic, 119 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací779.900,- (3.3i CVVT Elegance, 173 kW)
Základní cena testovaného vozu779.900,- (3.3i CVVT Elegance, 173 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků835.600,- (3.3i CVVT Elegance, 173 kW)

Plusy:

  • pořizovací cena
  • úroveň základní výbavy
  • reprezentativní design
  • prostorný a útulný interiér s vlastním stylem
  • malé ovládací síly
  • výkonný a kultivovaný motor

Minusy

  • přístup do zavazadlového prostoru
  • provedení středového panelu palubní desky
  • aut. převodovka s dlouhými reakčními dobami
  • nervózní reakce podvozku na přejezd krátkých nerovností
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Hyundai Sonata 3.3 V6

Cena v základní výbavě: 779 900 Kč Cena v testované výbavě: 835 600 Kč

Základní výbava:17“ kola z lehkých slitin, mlhovky, anténa integrovaná v zadním skle, ABS+EBD+brzdový asistent, ESP, 6 airbagů, aktivní přední hlavové opěrky, ISOFIX, alarm s imobilizérem, degresivní posilovač řízení, dvousměrně seřiditelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, rádio s CD, MP3 a DVD, tempomat, palubní počítač, automatická klimatizace, kožený volant a hlavice řadící páky

Výbava testovaného vozu:kožené čalounění + vyhřívaná přední sedadla + elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (+35.000,-), metalíza (+13.500,-), parkovací asistent (+7.200,-)

Petříček: Česko bude hlasovat proti globálnímu paktu o migraci Petříček: Česko bude hlasovat proti globálnímu paktu o migraci

Česko bude ve středu na Valném shromáždění OSN hlasovat…

Glosa Martina Čabana: Unesená vláda Glosa Martina Čabana: Unesená vláda

Často se objevují úvahy o tom, že účast ve vládě, jejíhož…

Vláda chce zrušit 15 politických stran. Skončit mohou Antibursík nebo Patriot 2014 Vláda chce zrušit 15 politických stran. Skončit mohou Antibursík nebo Patriot 2014

Nejvyšší správní soud bude na začátku příštího roku…

Bývalý volební manažer TOP 09 chystá kampaň proti Babišovi Bývalý volební manažer TOP 09 chystá kampaň proti Babišovi

Po letošním odchodu z postu volebního manažera TOP 09,…

 
Technické údaje
Motor Hyundai Sonata 3.3 V6
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3342
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 173 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 304 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.8 / 7.4 / 10.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 523 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1707 / 423
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4800
b) šířka (mm): 1832
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Hyundai Sonata 3.3 V6
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,16
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Octavia G-Tec 1.5 TSI má české ceny. Zdražení se dalo čekat Škoda Octavia G-Tec 1.5 TSI má české ceny. Zdražení se dalo čekat

Octavia spalující stlačený zemní plyn i benzin na podzim…

Auto pro každé dobrodružství! Má i solární panely, stojí 4,5 milionu Auto pro každé dobrodružství! Má i solární panely, stojí 4,5 milionu

V USA existuje řada firem, které upravují pick-upy a…

 



Video: Hyundai Sonata – téměř nepostřehnutelná modernizace Video: Hyundai Sonata – téměř nepostřehnutelná modernizace

Inovovaný sedan Hyundai Sonata se na korejském trhu…

Hyundai Sonata 2008: české ceny po faceliftu a slevy na stávající model Hyundai Sonata 2008: české ceny po faceliftu a slevy na stávající model

Faceliftovaný Hyundai Sonata přichází do České republiky.…

 



 
Opel Astra 1.0 Turbo Innovation – Jak mi udělalo radost 77 kW

TEST: Opel Astra 1.0 Turbo Innovation – Jak mi udělalo radost 77 kW

Dnes 12:51

Asi by mě nenapadlo, jak moc budu za volantem tříválcové litrové astry spokojený. Byť výtky by byly.




Blesk.cz

Na most v Bubenské se vrátí osobní auta: Ještě pár let vydrží, pak půjde k zemi

Na most v Bubenské se vrátí osobní auta: Ještě pár…

Jaká je budoucnost mostu v Bubenské ulici? Na základě zatěžovací zkoušky, která proběhla minulý víkend, dopadly…

Souboj mandarinky a pomeranče: Kdo je zdravější? Plus tip na zkrášlující masku!

Souboj mandarinky a pomeranče: Kdo je zdravější?…

Mandarinky patří k zimě, milujeme je, protože se na rozdíl od pomerančů dobře loupou. Víte ale, čím se liší od…

 

iSport.cz

Osmifinále Ligy mistrů: United vs. PSG, Schickovo AS Řím proti Portu

Osmifinále Ligy mistrů: United vs. PSG, Schickovo AS…

Osmifinále Ligy mistrů nabídne řadu vypjatých bitev! Fotbalisté Bayernu se ve šlágru utkají s finalistou…

Sparta potvrdila: Rosický je sportovní ředitel, Ščasný zůstane koučem

Sparta potvrdila: Rosický je sportovní ředitel,…

Fotbalová Sparta potvrdila, že novým sportovním ředitelem je Tomáš Rosický. Potvrdily se tak informace deníku…

 

Reflex.cz

Zdanění církevních restitucí je právní a morální nehoráznost! Skončí Vojtěch Filip a další komunisté v pekle?

Zdanění církevních restitucí je právní a morální…

Jedním z ožehavých témat posledních měsíců, které se minulý týden opět vrátilo na pořad jednání sněmovny a na…

30 otázek o legendárním českém komiksu. Jak dobře znáte Rychlé šípy, které slaví 80 let?

30 otázek o legendárním českém komiksu. Jak dobře…

Legendární seriál Rychlé šípy slaví 17. prosince 2018 kulaté výročí svého vzniku. Tento den uplyne rovných 80…