Hyundai Sonata 3.3 V6 - Peřinka

Hyundai Sonata 3.3 V6 - Peřinka

 
 

Časy, kdy korejské automobily zasluhovaly pohrdavé posměšky, jsou pryč. Dlouhodobě prosperující Hyundai chrlí jednu novinku za druhou a rychle zvyšuje jejich úroveň. Co nový model, to svébytný automobil s kvalitním designem a moderní technikou.

Umístění v žebříčcích spolehlivosti se stále zlepšují, stejně jako prodejní statistiky. Kéž by to o sobě mohla prohlásit většina evropských automobilek...

Sonata

již naším testem prošla a ocenili jsme nejen nadmíru chic karoserii, ale také znamenitý komfort a vnitřní prostor. Kombinace čtyřválce 2,4i se samočinnou převodovkou přesvědčila potenciálem pro suverénní udržování klidného cestovního tempa za všech okolností, klidným chodem a velice zajímavou prodejní cenou. Nyní došlo na špičkové provedení s novým vidlicovým šestiválcem Lambda 3,3 l s papírově nadprůměrným výkonem a stupněm v samočinné převodovce navíc. Bude nové Sonatě slušet?

Další cenový zázrak

Motor V6 přidal k cenovce proti základnímu čtyřválci 2,4 l devadesát tisíc. Výsledná cena 779.900,- se nám zdá za 4,8 m dlouhou, krásnou šestiválcovou limuzínu stále více než zajímavá, zvláště když jí česká specifikace jako dárek do standardní výbavy přidala kombinovaný přehrávač CD, MP3 a DVD značky Kenwood velikosti 2DIN s barevným dotykovým displejem a dálkovým ovladačem. Kromě toho nechybí nic podstatného z bezpečnostní ani komfortní výbavy.

Rozdíly mezi R4 a V6

obrázek [300 x 197] jsou při pohledu zvenčí jen dva – decentní symbol V6 na zádi a dvě oválné koncovky výfuku místo jedné – na každé straně jedna. Nutno podotknout, že druhý „lauf“ zádi sluší a dochutil estetický dojem, který je zvenčí prakticky bez slabin, špetkou ostrého koření. Sonata je dle našeho názoru velice elegantní a pohledná limuzína milionového vzhledu, jejímž společenským ambicím odpovídá i barevná paleta, prostá „levných“ odstínů.

Co naopak zůstalo

Opět jsme kvitovali s povděkem přístup do motoru s pomocí plynových vzpěr a do interiéru prostřednictvím lehce a přesně chodících, rozměrných dveří, nadšení naopak nevzbudil zavazadelník s malým vstupním otvorem, zcela bez variability a nepříliš pečlivě provedeným čalouněním, k jehož zaklapnutí je třeba pořádného rozmachu. Mnoho radosti nenadělala ani nízká užitečná hmotnost 423 kg.

Uvnitř

se změny omezily jen na lepší výbavu, tedy v první řadě kožené čalounění, které napsalo tu správnou tečku za noblesním pocitem z interiéru. Použitá kůže je měkká, na omak příjemná a mění posezení v širokých a pohodlných sedadlech v pocit hovění v domácím fotelu. To platí bohužel i o míře bočního vedení, která rozhodně nebyla šitá pro kvičivé projíždění zatáček. Minusové body opět vysloužila přezdobená středová konzola s nepříliš sladěnou kombinací mnoha různých materiálů a trochu lacině působícími detaily, například výdechy ventilace. Nadšení nevzbudil volant ani svým tvarem, ani sklonem – je na „dlouhou ruku“; řidičům s dlouhými stehny, zvyklým mít volant nízko, se navíc tluče s pravým kolenem.

Nejlepší hodnocení si naopak zasloužila přehledná a vkusná přístrojová deska bez rušivých extravagancí a zcela bezproblémové ovládání, spokojeni jsme byli i s výhledem třemi směry; tím čtvrtým pomáhal překonávat vysokou záď příplatkový parkovací asistent.

Jízda

se překvapivě liší chováním podvozku; u šestiválce je laděn citelně tvrději a ztratil na své plavnosti, která se nám líbila u dva-čtyřky. Překonávání krátkých nerovností, které nevoní ani základnímu modelu, se stává pro šestiválec problémem, o kterém začerstva informuje celou posádku, pro jistotu také akusticky. Na oplátku se ovšem chová o celé koňské délky suverénněji a dálniční jízdu vyššími rychlostmi už neztrpčuje směrová nervozita, která prakticky zmizela. Subjektivně se podstatně zlepšila zpětná vazba od předních kol a s šestiválcem si lze i zasportovat, k čemuž silný motor přímo svádí. Nadále se však jedná především o tichého a poddajného společníka na dlouhé, stresuprosté cesty, které si mohou obzvlášť otrlí porušovači předpisů krátit sledováním filmu na DVD přehrávači, který se za jízdy nevypne; zato však díky nedostatečnému jasu není ve dne na displeji téměř nic vidět.

Šestiválec

obrázek [300 x 217] popotáhl Sonatu o další píď směrem k lepší společnosti. Jeho sametový chod a lahodný zvuk, utlumený v pouhé ševelení, jej smyslově řadí mezi špičku „vé-šestek“, totéž platí pro průběh kroutícího momentu. Relativně těžký vůz se díky dobře odladěnému variabilnímu časování velmi sympaticky „sbírá“ i v dolní polovině otáček, od čtyř tisíc nahoru pak rozehraje sólo, akusticky i pocitově hodné sportovních vozů. Ve srovnání s šestiválcem 2,7 l z minulé generace jde o výrazné zlepšení, aniž by narostla průměrná spotřeba. Ta se nám však ani tentokrát příliš nelíbila – udržet ji ve městě pod čtrnácti litry na 100 km je prakticky nemožné, dosáhnout celkového průměru 11 l žádá značnou sebekázeň. Na autostrádě se lze při dálkové jízdě s dodržováním předpisů naopak dostat na 8,5.

Automatická převodovka

s možností sekvenčního řazení posunem páky nahoru/dolů v alternativní kratší kulise dostala proti čtyřválci stupeň navíc (má ji tedy pět), což jen podtrhlo značný nárůst potenciálu o 54 kW silnějšího motoru. Bohužel opět vykazovala značná zpoždění při kick-downu i při náhlé změně jízdního stylu, stejně jako při reakci na manuální povel k přeřazení. Chvíli zvyku také vyžadovalo ostré sepnutí při pevném startu, při kterém vůz vyráží po sešlápnutí plynu nečekaně razantně a nepřipravenému řidiči to může způsobit problém; plyn je třeba dávkovat se sametovou jemností, jinak Sonata doslova poskočí vpřed. Při klidné jízdě naopak skříň řadí hladce a plynule, přesto jsme ale její chování označili za největší slabinu auta a domníváme se, že beztak nadprůměrná dynamika vozu by mohla jít s pečlivěji vyladěnou převodovkou ještě mnohem dál.

Závěr

Milovníkům kultivovaných šestiválců, kteří odmítají předražené evropské a špičkově vybavené (a také drahé) japonské limuzíny, se nabídla zajímavá alternativa. Kromě jednoduše konstruovaných amerických vozů, jejichž dovoz je ale zatím v plenkách, mohou zvolit pohledný, komfortní a velice kultivovaný sedan z korejské produkce s plnou podporou oficiálního dovozce.

obrázek [450 x 196]

Podle osvědčeného receptu nezahrnuje zákazníky kosmickými technologiemi, ale nabízí kus solidně stavěného auta, v dnešní době všeobecné honby za sportovní tvrdostí příjemně měkkého a komfortního. Jet stodvacítkou po dálnici, poslouchat vzdálené šumění motoru a kochat se krajinou, to je zážitek, v dnešní extrémní době více než vítaný. A kromě toho to nové Sonatě opravdu, ale opravdu sluší!

Související články:

První cena vozu589.900,- (2.4i CVVT Dynamic, 119 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací779.900,- (3.3i CVVT Elegance, 173 kW)
Základní cena testovaného vozu779.900,- (3.3i CVVT Elegance, 173 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků835.600,- (3.3i CVVT Elegance, 173 kW)

Plusy:

  • pořizovací cena
  • úroveň základní výbavy
  • reprezentativní design
  • prostorný a útulný interiér s vlastním stylem
  • malé ovládací síly
  • výkonný a kultivovaný motor

Minusy

  • přístup do zavazadlového prostoru
  • provedení středového panelu palubní desky
  • aut. převodovka s dlouhými reakčními dobami
  • nervózní reakce podvozku na přejezd krátkých nerovností
Spolupracujeme s TipCars.com

Hyundai Sonata 3.3 V6

Cena v základní výbavě: 779 900 Kč Cena v testované výbavě: 835 600 Kč

Základní výbava:17“ kola z lehkých slitin, mlhovky, anténa integrovaná v zadním skle, ABS+EBD+brzdový asistent, ESP, 6 airbagů, aktivní přední hlavové opěrky, ISOFIX, alarm s imobilizérem, degresivní posilovač řízení, dvousměrně seřiditelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, rádio s CD, MP3 a DVD, tempomat, palubní počítač, automatická klimatizace, kožený volant a hlavice řadící páky

Výbava testovaného vozu:kožené čalounění + vyhřívaná přední sedadla + elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (+35.000,-), metalíza (+13.500,-), parkovací asistent (+7.200,-)

Rusko se brání, uvalí reciproční cla na dovoz z USA Rusko se brání, uvalí reciproční cla na dovoz z USA

V reakci na celní poplatky, které Spojené státy stanovily…

O vládě bude jasno až po setkání Zemana s Pochem, tvrdí Filip O vládě bude jasno až po setkání Zemana s Pochem, tvrdí Filip

Premiér Andrej Babiš (ANO) podle předsedy komunistů…

OBRAZEM: Do aukce míří raritní mclaren, cena může jít do stovek milionů OBRAZEM: Do aukce míří raritní mclaren, cena může jít do stovek milionů

Prodej raritních aut je v poslední době velmi častou…

ČSSD: Post šéfa diplomacie nepustíme. Hamáček chce situaci vyřešit do týdne ČSSD: Post šéfa diplomacie nepustíme. Hamáček chce situaci vyřešit do týdne

Buď ustoupí prezident Miloš Zeman a jmenuje Miroslava…

 
Technické údaje
Motor Hyundai Sonata 3.3 V6
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3342
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 173 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 304 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.8 / 7.4 / 10.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 523 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1707 / 423
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4800
b) šířka (mm): 1832
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Hyundai Sonata 3.3 V6
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,16
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé

Mladoboleslavská automobilka se momentálně chlubí…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 



Video: Hyundai Sonata – téměř nepostřehnutelná modernizace Video: Hyundai Sonata – téměř nepostřehnutelná modernizace

Inovovaný sedan Hyundai Sonata se na korejském trhu…

Hyundai Sonata 2008: české ceny po faceliftu a slevy na stávající model Hyundai Sonata 2008: české ceny po faceliftu a slevy na stávající model

Faceliftovaný Hyundai Sonata přichází do České republiky.…

 



 
Ležatý šestiválec není jen výsadou Porsche. Byl to pionýr automobilismu i motorkář

Ležatý šestiválec není jen výsadou Porsche. Byl to pionýr automobilismu i motorkář

Dnes 18:50

Specifický zvuk, přirozené vyvážení a výhoda nízkého těžiště. To je jen několik předností ležatého motoru.




Blesk.cz

Postřelil šest lidí v centru města a je stále na útěku. Dva Švédové zemřeli

Postřelil šest lidí v centru města a je stále na…

Z centra města se ozvala střelba, zatím neznámý pachatel, který měl podle prvních zpráv postřelit čtyři lidi, se…

Slavící Klaus: Nový účes, gratulace „ztracené“ Miss 1994 a koňak od „strejdy“ Zemana

Slavící Klaus: Nový účes, gratulace „ztracené“ Miss…

Bývalý prezident Václav Klaus dnes slaví 77. narozeniny, oslavy si přichystal však již na pondělí. Zhruba stovku…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Dahlin jako jednička draftu? Obránce zvládá i útok, může být jako Hamrlík

Dahlin jako jednička draftu? Obránce zvládá i útok,…

Takový talent ve Švédsku dlouho nepamatují. V zemi, která je momentálně největší evropskou kolonií v NHL, už to…

 

Reflex.cz

Madonna s embryem a spermiemi. Muzeum zpřístupnilo obrazy autora slavného Výkřiku Edvarda Muncha

Madonna s embryem a spermiemi. Muzeum zpřístupnilo…

Edvard Munch (1866–1944) je považován za jednoho z nejvýznamnějších expresionistů. Jeho obraz Výkřik se v roce…

Hlas Stephena Hawkinga putuje k černé díře. Dorazí za 3500 světelných let

Hlas Stephena Hawkinga putuje k černé díře. Dorazí…

Známý syntetický hlas fyzika Stephena Hawkinga, který kvůli nevyléčitelné chorobě přišel o hlas, byl v pátek…