Hyundai Sonata 3.3 V6 - Peřinka

Hyundai Sonata 3.3 V6 - Peřinka

 
 

Časy, kdy korejské automobily zasluhovaly pohrdavé posměšky, jsou pryč. Dlouhodobě prosperující Hyundai chrlí jednu novinku za druhou a rychle zvyšuje jejich úroveň. Co nový model, to svébytný automobil s kvalitním designem a moderní technikou.

Umístění v žebříčcích spolehlivosti se stále zlepšují, stejně jako prodejní statistiky. Kéž by to o sobě mohla prohlásit většina evropských automobilek...

Sonata

již naším testem prošla a ocenili jsme nejen nadmíru chic karoserii, ale také znamenitý komfort a vnitřní prostor. Kombinace čtyřválce 2,4i se samočinnou převodovkou přesvědčila potenciálem pro suverénní udržování klidného cestovního tempa za všech okolností, klidným chodem a velice zajímavou prodejní cenou. Nyní došlo na špičkové provedení s novým vidlicovým šestiválcem Lambda 3,3 l s papírově nadprůměrným výkonem a stupněm v samočinné převodovce navíc. Bude nové Sonatě slušet?

Další cenový zázrak

Motor V6 přidal k cenovce proti základnímu čtyřválci 2,4 l devadesát tisíc. Výsledná cena 779.900,- se nám zdá za 4,8 m dlouhou, krásnou šestiválcovou limuzínu stále více než zajímavá, zvláště když jí česká specifikace jako dárek do standardní výbavy přidala kombinovaný přehrávač CD, MP3 a DVD značky Kenwood velikosti 2DIN s barevným dotykovým displejem a dálkovým ovladačem. Kromě toho nechybí nic podstatného z bezpečnostní ani komfortní výbavy.

Rozdíly mezi R4 a V6

obrázek [300 x 197] jsou při pohledu zvenčí jen dva – decentní symbol V6 na zádi a dvě oválné koncovky výfuku místo jedné – na každé straně jedna. Nutno podotknout, že druhý „lauf“ zádi sluší a dochutil estetický dojem, který je zvenčí prakticky bez slabin, špetkou ostrého koření. Sonata je dle našeho názoru velice elegantní a pohledná limuzína milionového vzhledu, jejímž společenským ambicím odpovídá i barevná paleta, prostá „levných“ odstínů.

Co naopak zůstalo

Opět jsme kvitovali s povděkem přístup do motoru s pomocí plynových vzpěr a do interiéru prostřednictvím lehce a přesně chodících, rozměrných dveří, nadšení naopak nevzbudil zavazadelník s malým vstupním otvorem, zcela bez variability a nepříliš pečlivě provedeným čalouněním, k jehož zaklapnutí je třeba pořádného rozmachu. Mnoho radosti nenadělala ani nízká užitečná hmotnost 423 kg.

Uvnitř

se změny omezily jen na lepší výbavu, tedy v první řadě kožené čalounění, které napsalo tu správnou tečku za noblesním pocitem z interiéru. Použitá kůže je měkká, na omak příjemná a mění posezení v širokých a pohodlných sedadlech v pocit hovění v domácím fotelu. To platí bohužel i o míře bočního vedení, která rozhodně nebyla šitá pro kvičivé projíždění zatáček. Minusové body opět vysloužila přezdobená středová konzola s nepříliš sladěnou kombinací mnoha různých materiálů a trochu lacině působícími detaily, například výdechy ventilace. Nadšení nevzbudil volant ani svým tvarem, ani sklonem – je na „dlouhou ruku“; řidičům s dlouhými stehny, zvyklým mít volant nízko, se navíc tluče s pravým kolenem.

Nejlepší hodnocení si naopak zasloužila přehledná a vkusná přístrojová deska bez rušivých extravagancí a zcela bezproblémové ovládání, spokojeni jsme byli i s výhledem třemi směry; tím čtvrtým pomáhal překonávat vysokou záď příplatkový parkovací asistent.

Jízda

se překvapivě liší chováním podvozku; u šestiválce je laděn citelně tvrději a ztratil na své plavnosti, která se nám líbila u dva-čtyřky. Překonávání krátkých nerovností, které nevoní ani základnímu modelu, se stává pro šestiválec problémem, o kterém začerstva informuje celou posádku, pro jistotu také akusticky. Na oplátku se ovšem chová o celé koňské délky suverénněji a dálniční jízdu vyššími rychlostmi už neztrpčuje směrová nervozita, která prakticky zmizela. Subjektivně se podstatně zlepšila zpětná vazba od předních kol a s šestiválcem si lze i zasportovat, k čemuž silný motor přímo svádí. Nadále se však jedná především o tichého a poddajného společníka na dlouhé, stresuprosté cesty, které si mohou obzvlášť otrlí porušovači předpisů krátit sledováním filmu na DVD přehrávači, který se za jízdy nevypne; zato však díky nedostatečnému jasu není ve dne na displeji téměř nic vidět.

Šestiválec

obrázek [300 x 217] popotáhl Sonatu o další píď směrem k lepší společnosti. Jeho sametový chod a lahodný zvuk, utlumený v pouhé ševelení, jej smyslově řadí mezi špičku „vé-šestek“, totéž platí pro průběh kroutícího momentu. Relativně těžký vůz se díky dobře odladěnému variabilnímu časování velmi sympaticky „sbírá“ i v dolní polovině otáček, od čtyř tisíc nahoru pak rozehraje sólo, akusticky i pocitově hodné sportovních vozů. Ve srovnání s šestiválcem 2,7 l z minulé generace jde o výrazné zlepšení, aniž by narostla průměrná spotřeba. Ta se nám však ani tentokrát příliš nelíbila – udržet ji ve městě pod čtrnácti litry na 100 km je prakticky nemožné, dosáhnout celkového průměru 11 l žádá značnou sebekázeň. Na autostrádě se lze při dálkové jízdě s dodržováním předpisů naopak dostat na 8,5.

Automatická převodovka

s možností sekvenčního řazení posunem páky nahoru/dolů v alternativní kratší kulise dostala proti čtyřválci stupeň navíc (má ji tedy pět), což jen podtrhlo značný nárůst potenciálu o 54 kW silnějšího motoru. Bohužel opět vykazovala značná zpoždění při kick-downu i při náhlé změně jízdního stylu, stejně jako při reakci na manuální povel k přeřazení. Chvíli zvyku také vyžadovalo ostré sepnutí při pevném startu, při kterém vůz vyráží po sešlápnutí plynu nečekaně razantně a nepřipravenému řidiči to může způsobit problém; plyn je třeba dávkovat se sametovou jemností, jinak Sonata doslova poskočí vpřed. Při klidné jízdě naopak skříň řadí hladce a plynule, přesto jsme ale její chování označili za největší slabinu auta a domníváme se, že beztak nadprůměrná dynamika vozu by mohla jít s pečlivěji vyladěnou převodovkou ještě mnohem dál.

Závěr

Milovníkům kultivovaných šestiválců, kteří odmítají předražené evropské a špičkově vybavené (a také drahé) japonské limuzíny, se nabídla zajímavá alternativa. Kromě jednoduše konstruovaných amerických vozů, jejichž dovoz je ale zatím v plenkách, mohou zvolit pohledný, komfortní a velice kultivovaný sedan z korejské produkce s plnou podporou oficiálního dovozce.

obrázek [450 x 196]

Podle osvědčeného receptu nezahrnuje zákazníky kosmickými technologiemi, ale nabízí kus solidně stavěného auta, v dnešní době všeobecné honby za sportovní tvrdostí příjemně měkkého a komfortního. Jet stodvacítkou po dálnici, poslouchat vzdálené šumění motoru a kochat se krajinou, to je zážitek, v dnešní extrémní době více než vítaný. A kromě toho to nové Sonatě opravdu, ale opravdu sluší!

Související články:

První cena vozu589.900,- (2.4i CVVT Dynamic, 119 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací779.900,- (3.3i CVVT Elegance, 173 kW)
Základní cena testovaného vozu779.900,- (3.3i CVVT Elegance, 173 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků835.600,- (3.3i CVVT Elegance, 173 kW)

Plusy:

  • pořizovací cena
  • úroveň základní výbavy
  • reprezentativní design
  • prostorný a útulný interiér s vlastním stylem
  • malé ovládací síly
  • výkonný a kultivovaný motor

Minusy

  • přístup do zavazadlového prostoru
  • provedení středového panelu palubní desky
  • aut. převodovka s dlouhými reakčními dobami
  • nervózní reakce podvozku na přejezd krátkých nerovností
Spolupracujeme s TipCars.com

Hyundai Sonata 3.3 V6

Cena v základní výbavě: 779 900 Kč Cena v testované výbavě: 835 600 Kč

Základní výbava:17“ kola z lehkých slitin, mlhovky, anténa integrovaná v zadním skle, ABS+EBD+brzdový asistent, ESP, 6 airbagů, aktivní přední hlavové opěrky, ISOFIX, alarm s imobilizérem, degresivní posilovač řízení, dvousměrně seřiditelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, rádio s CD, MP3 a DVD, tempomat, palubní počítač, automatická klimatizace, kožený volant a hlavice řadící páky

Výbava testovaného vozu:kožené čalounění + vyhřívaná přední sedadla + elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (+35.000,-), metalíza (+13.500,-), parkovací asistent (+7.200,-)

Nejdražší dům světa? Hongkongská vila na první pohled luxusem nevyniká Nejdražší dům světa? Hongkongská vila na první pohled luxusem nevyniká

Nemovitost v exkluzivní čtvrti Peak v Hongkongu by se…

Většina Evropanů by uprchlíkům nabídla pomocnou ruku, ukázal průzkum Většina Evropanů by uprchlíkům nabídla pomocnou ruku, ukázal průzkum

Průzkum veřejného mínění, který provedlo Pew Research…

Hodnota virtuální měny ripple náhle vzrostla, během týdne vyskočila o 110 procent Hodnota virtuální měny ripple náhle vzrostla, během týdne vyskočila o 110 procent

Druhá nejrozšířenější virtuální měna ripple zvýšila během…

Babiš dal za úkol neziskovým organizacím, aby vybraly syrské sirotky k přesunu do Česka Babiš dal za úkol neziskovým organizacím, aby vybraly syrské sirotky k přesunu do Česka

Zástupci neziskových organizací spolu s europoslankyní…

 
Technické údaje
Motor Hyundai Sonata 3.3 V6
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3342
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 173 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 304 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.8 / 7.4 / 10.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 523 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1707 / 423
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4800
b) šířka (mm): 1832
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Hyundai Sonata 3.3 V6
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,16
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 



Video: Hyundai Sonata – téměř nepostřehnutelná modernizace Video: Hyundai Sonata – téměř nepostřehnutelná modernizace

Inovovaný sedan Hyundai Sonata se na korejském trhu…

Hyundai Sonata 2008: české ceny po faceliftu a slevy na stávající model Hyundai Sonata 2008: české ceny po faceliftu a slevy na stávající model

Faceliftovaný Hyundai Sonata přichází do České republiky.…

 



 
Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Dnes 18:56

Malý a lehounký sporťák s křídlovými dveřmi a motocyklovým motorem? Úkol pro malou anglickou dílnu. Nebo pro relativně velkého výrobce jedno- i dvoustopých vozidel...




Blesk.cz

Profesionální (ne)herec Leoš Noha (50): Navezl se do Taclíka a Lišky! Kvůli čemu?

Profesionální (ne)herec Leoš Noha (50): Navezl se do…

Na rozdíl od mnoha jiných kolegů herectví nikdy nestudoval, přesto se dokázal výrazně prosadit. Leoš Noha (50)…

Elektrikář (†24) se měl ženit: Zabila ho superbouře

Elektrikář (†24) se měl ženit: Zabila ho superbouře

Superbouře Ali, která poslední dny řádí ve Velké Británii, má druhou oběť. Po Irce, jejíž karavan sfoukl silný…

 

iSport.cz

Smoleňák se vrací do Hradce. Počká na angažmá jako Novotný

Smoleňák se vrací do Hradce. Počká na angažmá jako Novotný

Mountfield rozjel sezonu slušně, po porážce na Spartě dvakrát vyhrál, porazil Chomutov a uspěl i na ledě…

Babylony v české lize! Trenéři řekli, kdy cizinci obohacují a kdy je jich moc

Babylony v české lize! Trenéři řekli, kdy cizinci…

Ghaňan, Venezuelan, Černohorec, Rus, samozřejmě Slováci. Ti všichni se trefili v posledním kole FORTUNA:LIGY.…

 

Reflex.cz

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů před rozhodováním o zakázce za 100 milionů

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů…

Někdejší jihomoravský hejtman Michal Hašek je mimo jiné známý tím, že v minulosti zastával desítky různých…

Poslední šábes šneků: Leváci odhaleni!

Poslední šábes šneků: Leváci odhaleni!

Konečně přišel čas prozradit strašnou pravdu. Náš seriál Šábes šneků byl částečně trolling, částečně reklama na…