Hyundai Sonata 3.3 V6 - Peřinka

Hyundai Sonata 3.3 V6 - Peřinka

 
 

Časy, kdy korejské automobily zasluhovaly pohrdavé posměšky, jsou pryč. Dlouhodobě prosperující Hyundai chrlí jednu novinku za druhou a rychle zvyšuje jejich úroveň. Co nový model, to svébytný automobil s kvalitním designem a moderní technikou.

Umístění v žebříčcích spolehlivosti se stále zlepšují, stejně jako prodejní statistiky. Kéž by to o sobě mohla prohlásit většina evropských automobilek...

Sonata

již naším testem prošla a ocenili jsme nejen nadmíru chic karoserii, ale také znamenitý komfort a vnitřní prostor. Kombinace čtyřválce 2,4i se samočinnou převodovkou přesvědčila potenciálem pro suverénní udržování klidného cestovního tempa za všech okolností, klidným chodem a velice zajímavou prodejní cenou. Nyní došlo na špičkové provedení s novým vidlicovým šestiválcem Lambda 3,3 l s papírově nadprůměrným výkonem a stupněm v samočinné převodovce navíc. Bude nové Sonatě slušet?

Další cenový zázrak

Motor V6 přidal k cenovce proti základnímu čtyřválci 2,4 l devadesát tisíc. Výsledná cena 779.900,- se nám zdá za 4,8 m dlouhou, krásnou šestiválcovou limuzínu stále více než zajímavá, zvláště když jí česká specifikace jako dárek do standardní výbavy přidala kombinovaný přehrávač CD, MP3 a DVD značky Kenwood velikosti 2DIN s barevným dotykovým displejem a dálkovým ovladačem. Kromě toho nechybí nic podstatného z bezpečnostní ani komfortní výbavy.

Rozdíly mezi R4 a V6

obrázek [300 x 197] jsou při pohledu zvenčí jen dva – decentní symbol V6 na zádi a dvě oválné koncovky výfuku místo jedné – na každé straně jedna. Nutno podotknout, že druhý „lauf“ zádi sluší a dochutil estetický dojem, který je zvenčí prakticky bez slabin, špetkou ostrého koření. Sonata je dle našeho názoru velice elegantní a pohledná limuzína milionového vzhledu, jejímž společenským ambicím odpovídá i barevná paleta, prostá „levných“ odstínů.

Co naopak zůstalo

Opět jsme kvitovali s povděkem přístup do motoru s pomocí plynových vzpěr a do interiéru prostřednictvím lehce a přesně chodících, rozměrných dveří, nadšení naopak nevzbudil zavazadelník s malým vstupním otvorem, zcela bez variability a nepříliš pečlivě provedeným čalouněním, k jehož zaklapnutí je třeba pořádného rozmachu. Mnoho radosti nenadělala ani nízká užitečná hmotnost 423 kg.

Uvnitř

se změny omezily jen na lepší výbavu, tedy v první řadě kožené čalounění, které napsalo tu správnou tečku za noblesním pocitem z interiéru. Použitá kůže je měkká, na omak příjemná a mění posezení v širokých a pohodlných sedadlech v pocit hovění v domácím fotelu. To platí bohužel i o míře bočního vedení, která rozhodně nebyla šitá pro kvičivé projíždění zatáček. Minusové body opět vysloužila přezdobená středová konzola s nepříliš sladěnou kombinací mnoha různých materiálů a trochu lacině působícími detaily, například výdechy ventilace. Nadšení nevzbudil volant ani svým tvarem, ani sklonem – je na „dlouhou ruku“; řidičům s dlouhými stehny, zvyklým mít volant nízko, se navíc tluče s pravým kolenem.

Nejlepší hodnocení si naopak zasloužila přehledná a vkusná přístrojová deska bez rušivých extravagancí a zcela bezproblémové ovládání, spokojeni jsme byli i s výhledem třemi směry; tím čtvrtým pomáhal překonávat vysokou záď příplatkový parkovací asistent.

Jízda

se překvapivě liší chováním podvozku; u šestiválce je laděn citelně tvrději a ztratil na své plavnosti, která se nám líbila u dva-čtyřky. Překonávání krátkých nerovností, které nevoní ani základnímu modelu, se stává pro šestiválec problémem, o kterém začerstva informuje celou posádku, pro jistotu také akusticky. Na oplátku se ovšem chová o celé koňské délky suverénněji a dálniční jízdu vyššími rychlostmi už neztrpčuje směrová nervozita, která prakticky zmizela. Subjektivně se podstatně zlepšila zpětná vazba od předních kol a s šestiválcem si lze i zasportovat, k čemuž silný motor přímo svádí. Nadále se však jedná především o tichého a poddajného společníka na dlouhé, stresuprosté cesty, které si mohou obzvlášť otrlí porušovači předpisů krátit sledováním filmu na DVD přehrávači, který se za jízdy nevypne; zato však díky nedostatečnému jasu není ve dne na displeji téměř nic vidět.

Šestiválec

obrázek [300 x 217] popotáhl Sonatu o další píď směrem k lepší společnosti. Jeho sametový chod a lahodný zvuk, utlumený v pouhé ševelení, jej smyslově řadí mezi špičku „vé-šestek“, totéž platí pro průběh kroutícího momentu. Relativně těžký vůz se díky dobře odladěnému variabilnímu časování velmi sympaticky „sbírá“ i v dolní polovině otáček, od čtyř tisíc nahoru pak rozehraje sólo, akusticky i pocitově hodné sportovních vozů. Ve srovnání s šestiválcem 2,7 l z minulé generace jde o výrazné zlepšení, aniž by narostla průměrná spotřeba. Ta se nám však ani tentokrát příliš nelíbila – udržet ji ve městě pod čtrnácti litry na 100 km je prakticky nemožné, dosáhnout celkového průměru 11 l žádá značnou sebekázeň. Na autostrádě se lze při dálkové jízdě s dodržováním předpisů naopak dostat na 8,5.

Automatická převodovka

s možností sekvenčního řazení posunem páky nahoru/dolů v alternativní kratší kulise dostala proti čtyřválci stupeň navíc (má ji tedy pět), což jen podtrhlo značný nárůst potenciálu o 54 kW silnějšího motoru. Bohužel opět vykazovala značná zpoždění při kick-downu i při náhlé změně jízdního stylu, stejně jako při reakci na manuální povel k přeřazení. Chvíli zvyku také vyžadovalo ostré sepnutí při pevném startu, při kterém vůz vyráží po sešlápnutí plynu nečekaně razantně a nepřipravenému řidiči to může způsobit problém; plyn je třeba dávkovat se sametovou jemností, jinak Sonata doslova poskočí vpřed. Při klidné jízdě naopak skříň řadí hladce a plynule, přesto jsme ale její chování označili za největší slabinu auta a domníváme se, že beztak nadprůměrná dynamika vozu by mohla jít s pečlivěji vyladěnou převodovkou ještě mnohem dál.

Závěr

Milovníkům kultivovaných šestiválců, kteří odmítají předražené evropské a špičkově vybavené (a také drahé) japonské limuzíny, se nabídla zajímavá alternativa. Kromě jednoduše konstruovaných amerických vozů, jejichž dovoz je ale zatím v plenkách, mohou zvolit pohledný, komfortní a velice kultivovaný sedan z korejské produkce s plnou podporou oficiálního dovozce.

obrázek [450 x 196]

Podle osvědčeného receptu nezahrnuje zákazníky kosmickými technologiemi, ale nabízí kus solidně stavěného auta, v dnešní době všeobecné honby za sportovní tvrdostí příjemně měkkého a komfortního. Jet stodvacítkou po dálnici, poslouchat vzdálené šumění motoru a kochat se krajinou, to je zážitek, v dnešní extrémní době více než vítaný. A kromě toho to nové Sonatě opravdu, ale opravdu sluší!

Související články:

První cena vozu589.900,- (2.4i CVVT Dynamic, 119 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací779.900,- (3.3i CVVT Elegance, 173 kW)
Základní cena testovaného vozu779.900,- (3.3i CVVT Elegance, 173 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků835.600,- (3.3i CVVT Elegance, 173 kW)

Plusy:

  • pořizovací cena
  • úroveň základní výbavy
  • reprezentativní design
  • prostorný a útulný interiér s vlastním stylem
  • malé ovládací síly
  • výkonný a kultivovaný motor

Minusy

  • přístup do zavazadlového prostoru
  • provedení středového panelu palubní desky
  • aut. převodovka s dlouhými reakčními dobami
  • nervózní reakce podvozku na přejezd krátkých nerovností
Spolupracujeme s TipCars.com

Hyundai Sonata 3.3 V6

Cena v základní výbavě: 779 900 Kč Cena v testované výbavě: 835 600 Kč

Základní výbava:17“ kola z lehkých slitin, mlhovky, anténa integrovaná v zadním skle, ABS+EBD+brzdový asistent, ESP, 6 airbagů, aktivní přední hlavové opěrky, ISOFIX, alarm s imobilizérem, degresivní posilovač řízení, dvousměrně seřiditelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, rádio s CD, MP3 a DVD, tempomat, palubní počítač, automatická klimatizace, kožený volant a hlavice řadící páky

Výbava testovaného vozu:kožené čalounění + vyhřívaná přední sedadla + elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (+35.000,-), metalíza (+13.500,-), parkovací asistent (+7.200,-)

Glosa Vladana Gallistiho: Druhý pokus Číňanů Glosa Vladana Gallistiho: Druhý pokus Číňanů

Výrok filozofa Herakleita „Nevstoupíš dvakrát do téže…

Smíchovský Palác Anděl mění majitele, hodnota transakce se blíží půldruhé miliardě Smíchovský Palác Anděl mění majitele, hodnota transakce se blíží půldruhé miliardě

Investiční společnost LaSalle koupila prostřednictvím…

 
Technické údaje
Motor Hyundai Sonata 3.3 V6
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3342
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 173 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 304 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.8 / 7.4 / 10.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 523 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1707 / 423
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4800
b) šířka (mm): 1832
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Hyundai Sonata 3.3 V6
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,16
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 



Video: Hyundai Sonata – téměř nepostřehnutelná modernizace Video: Hyundai Sonata – téměř nepostřehnutelná modernizace

Inovovaný sedan Hyundai Sonata se na korejském trhu…

Hyundai Sonata 2008: české ceny po faceliftu a slevy na stávající model Hyundai Sonata 2008: české ceny po faceliftu a slevy na stávající model

Faceliftovaný Hyundai Sonata přichází do České republiky.…

 



 
Ford Mustang má české ceny. Kolik si připlatíte za pětilitrový osmiválec? Není to moc!

Ford Mustang má české ceny. Kolik si připlatíte za pětilitrový osmiválec? Není to moc!

Dnes 11:56

Nejnovější Ford Mustang dorazí na český trh v prvním čtvrtletí příštího roku, ceník nám ale Modrý ovál prozradil již nyní.




Blesk.cz

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a malou spotřebu RAM

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a…

V září se Mozilla pochlubila betaverzí a nyní už vypustila hotovou podobu svého nového Firefoxu. Mozilla se…

Ráchel z Mise nový domov: Popsala nenávistné setkání s krkavčí matkou!

Ráchel z Mise nový domov: Popsala nenávistné setkání…

Mladí sourozenci Ráchel a Gabriel (16 a 17 let) si za svůj krátký život zkusili už mnohé, nejtěžší období života…

 

iSport.cz

Kdo nahradí Peltu? O post předsedy FAČR usilují Malík i Fousek

Kdo nahradí Peltu? O post předsedy FAČR usilují…

Dvacet tři osob, mezi nimi jedna žena, se uchází o jedenáct míst ve Výkonném výboru FAČR. O to nejdůležitější…

Hrdina Vaclík vychytal hvězdy United, Mourinho nechápal: Měli jsme vést 5:0!

Hrdina Vaclík vychytal hvězdy United, Mourinho…

Zázračný večer v Basileji přineslo utkání Ligy mistrů proti Manchesteru United, v němž domácí senzačně zvítězili…

 

Reflex.cz

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí slovenský badatel Sivoš

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí…

Vojak, Oko, Ekron nebo Mosten. To jsou názvy některých svazků a spisů československé StB, v nichž figuruje…

Nový konkurent svařáku na Staromáku. Dostihne Česko trend vyhřívaných iglú?

Nový konkurent svařáku na Staromáku. Dostihne Česko…

Svařák na Staromáku, trhy v Drážďanech nebo ve Vídni, Louskáček v Národním divadle? Jestli právě takto vypadá…