reklama


28.2. 2016 Matouš Jelínek

Instalace lapačů nečistot: Už zase skáču přes kaluže

 

Kam se poděly zástěrky z aut? Na to se nás často ptáte. Otestovali jsme, jak moc bychom je měli postrádat. A na vlastní kůži si vyzkoušeli montáž.

Tři metry dlouhá a necelých pět centimetrů hluboká – tak vypadá louže kousek od naší pražské redakce. Když do ní třicítkou vletí testovací rapid, voda se rozstříkne do všech stran. Maminky s kočárky zpozorní, kolemjdoucí důchodci si ťukají na čelo, jaký puberťák si zde vybíjí nevybouřené ego. Jenže tady právě probíhá exaktní testování. Zástěrky na autech už jsou dávno passé a my jsme se rozhodli zjistit, jestli by nám měly chybět.

Ty stupně

„Už před revolucí byl národní požadavek, že mezi střední rovinou kola a karoserií musel být úhel patnáct stupňů. To je tak málo, že vždy bylo nutné vybavit vůz lapačem nečistot,“ popisuje Petr Říha ze společnosti Dekra. V devadesátých letech se požadavek změnil na dvacet stupňů. „Toho už šlo u karoserií s delším převisem často dosáhnout bez montáže zástěrek,“ vysvětluje Říha. V roce 2001 pak tato povinnost nadobro zanikla v rámci harmonizace naší legislativy s evropskými normami. Tedy alespoň u osobáků a dodávek – větších vozidel se týká nadále.

Test průletem

I na moderní vůz lze snadno lapače nečistot doplnit. Pro náš test jsme na řidičově straně vůz vybavili zástěrkami, spolujezdcova část pak zůstala zkrátka. Nejprve jsme třikrát přesně třicetikilometrovou rychlostí projeli nejhlubší částí louže originální neupravenou částí. Blátíčko stříká na všechny strany a výsledek není nijak překvapivý – celý práh zašpiněný. Stejně tak spodní část zadního nárazníku a předních dveří. Z přineseného kanystru doplňujeme do louže vodu a jdeme na to podruhé. V podbězích na řidičově straně už šustí kapalina, jak vůz na vytočenou jedničku prolétne kaluží. Po dvou opakováních následuje opět zhodnocení testu. Výsledek je nesrovnatelně lepší! Část prahu je sice opět potřísněna, jenže mnohem méně, to samé zadní nárazník.

Dobrá investice

S tím, že zástěrky měly smysl, ostatně souhlasí i odborníci. „Dnes se vychází z toho, že jsou silnice čisté. Jenže když vozovka často vypadá jako v padesátých letech, potom vše, co zvedne auto před vámi, sežerete vy předkem. Odnáší to čelo motorového prostoru, okno či mlhovky. Zástěrky jsou dobré pro vás i toho vzadu,“ popisuje Petr Říha. S tím souhlasí i Karel Starý ze Škody Auto. „Přední lapače efektivně ochraňují boční části vozu před znečištěním v důsledku turbulentního proudění vzduchu, špinavé vody, soli a nečistot v provozu za zhoršených povětrnostních podmínek,“ říká. „Výborně také slouží jako dodatečná ochrana přední části prahů vozidla proti abrazivnímu působení nečistot. Pomáhají zabránit oprýskání prahů a případnému poškození protikorozní vrstvy například štěrkem odlétajícím od předních kol. Zadní lapače nečistot redukují znečištění a snižují riziko poškození vzadu jedoucích vozů třeba odlétajícími kamínky od kol,“ dodává. Málokdo si uvědomí, že například poškození vzadu jedoucího vozu hradí provozovatel auta, od něhož kámen odletěl, z povinného ručení, což může znamenat malus.

Pokud vám tedy na voze záleží nebo jezdíte často po špatných cestách, doporučujeme s instalací neotálet. Škoda že jsme se před patnácti lety museli my přizpůsobit evropským zákonům, a ne naopak. Zástěrky smysl mají.

Udělej si sám: Otázka pár minut

Pořídit lapače nečistot vůbec není takový problém, jak by se mohlo na první pohled zdát. Neoriginálních výrobků jsou na trhu desítky. Některé přímo pasují na konkrétní typy aut, u jiných je třeba upravit je podle tvaru karoserie. Vyjdou do dvou stovek. Další možnost představuje nabídka originálního příslušenství automobilek. Na nejběžnější modely seženete vhodný díl prakticky u všech výrobců, ceny se pohybují mezi asi třemi a patnácti stovkami za pár. My jsme se rozhodli namontovat lapače na Škodu Rapid. V pražském Auto stylu jsme z nabídky originálního příslušenství vybrali přední díl za 321 Kč a o šestadvacet korun levnější zadní sadu.

Právě její montáží jsme začali. Nejprve jsme podběhy vystříkali tlakovou vodou od nánosu zimního bláta a následně celé auto umyli. Pak už zbývalo pouze sáhnout po torxu číslo 25 a ráčně. Stačí vyšroubovat dvojici vrutů a vypáčit jednu plastovou příchytku.

Důležité je též precizně odmastit lem. Aby plácačka pořádně držela, využívá Škoda samolepicí plochu. My jsme použili odmašťovací hadřík – s ředidly bychom byli opatrní. Zbývá jen zlehka utáhnout spodní část, sundat svrchní vrstvu samolepky, vše spasovat na správná místa a dotáhnout šrouby. Potom vší silou přitlačte samolepku na lem a máte hotovo. Po práci maximálně na deset minut je však potřeba počkat minimálně den, než s autem pojedete do mokrého prostředí – to kvůli samolepce. U předních kol se může jezdit hned – zástěrka, která zde krásně překryje i práh, se nijak nelepí. A i montáž zde by byla hračkou – přichytává se stejně jako vzadu dvěma vruty, které už jsou tam z výroby. Jenže třetí fixační bod se musí vyvrtat – a to na tak nešikovném místě, že se tam s běžnou vrtačkou nedostanete bez demontáže kola. I proto Škodovka doporučuje instalaci v servisu. Třeba při pravidelné prohlídce, kdy je vůz stejně na zvedáku, to bude práce na pár minut.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Instalace lapačů nečistot: Už zase skáču…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama