28.2. 2016 Matouš Jelínek

Instalace lapačů nečistot: Už zase skáču přes kaluže

 

Kam se poděly zástěrky z aut? Na to se nás často ptáte. Otestovali jsme, jak moc bychom je měli postrádat. A na vlastní kůži si vyzkoušeli montáž.

Tři metry dlouhá a necelých pět centimetrů hluboká – tak vypadá louže kousek od naší pražské redakce. Když do ní třicítkou vletí testovací rapid, voda se rozstříkne do všech stran. Maminky s kočárky zpozorní, kolemjdoucí důchodci si ťukají na čelo, jaký puberťák si zde vybíjí nevybouřené ego. Jenže tady právě probíhá exaktní testování. Zástěrky na autech už jsou dávno passé a my jsme se rozhodli zjistit, jestli by nám měly chybět.

Ty stupně

„Už před revolucí byl národní požadavek, že mezi střední rovinou kola a karoserií musel být úhel patnáct stupňů. To je tak málo, že vždy bylo nutné vybavit vůz lapačem nečistot,“ popisuje Petr Říha ze společnosti Dekra. V devadesátých letech se požadavek změnil na dvacet stupňů. „Toho už šlo u karoserií s delším převisem často dosáhnout bez montáže zástěrek,“ vysvětluje Říha. V roce 2001 pak tato povinnost nadobro zanikla v rámci harmonizace naší legislativy s evropskými normami. Tedy alespoň u osobáků a dodávek – větších vozidel se týká nadále.

Test průletem

I na moderní vůz lze snadno lapače nečistot doplnit. Pro náš test jsme na řidičově straně vůz vybavili zástěrkami, spolujezdcova část pak zůstala zkrátka. Nejprve jsme třikrát přesně třicetikilometrovou rychlostí projeli nejhlubší částí louže originální neupravenou částí. Blátíčko stříká na všechny strany a výsledek není nijak překvapivý – celý práh zašpiněný. Stejně tak spodní část zadního nárazníku a předních dveří. Z přineseného kanystru doplňujeme do louže vodu a jdeme na to podruhé. V podbězích na řidičově straně už šustí kapalina, jak vůz na vytočenou jedničku prolétne kaluží. Po dvou opakováních následuje opět zhodnocení testu. Výsledek je nesrovnatelně lepší! Část prahu je sice opět potřísněna, jenže mnohem méně, to samé zadní nárazník.

Dobrá investice

S tím, že zástěrky měly smysl, ostatně souhlasí i odborníci. „Dnes se vychází z toho, že jsou silnice čisté. Jenže když vozovka často vypadá jako v padesátých letech, potom vše, co zvedne auto před vámi, sežerete vy předkem. Odnáší to čelo motorového prostoru, okno či mlhovky. Zástěrky jsou dobré pro vás i toho vzadu,“ popisuje Petr Říha. S tím souhlasí i Karel Starý ze Škody Auto. „Přední lapače efektivně ochraňují boční části vozu před znečištěním v důsledku turbulentního proudění vzduchu, špinavé vody, soli a nečistot v provozu za zhoršených povětrnostních podmínek,“ říká. „Výborně také slouží jako dodatečná ochrana přední části prahů vozidla proti abrazivnímu působení nečistot. Pomáhají zabránit oprýskání prahů a případnému poškození protikorozní vrstvy například štěrkem odlétajícím od předních kol. Zadní lapače nečistot redukují znečištění a snižují riziko poškození vzadu jedoucích vozů třeba odlétajícími kamínky od kol,“ dodává. Málokdo si uvědomí, že například poškození vzadu jedoucího vozu hradí provozovatel auta, od něhož kámen odletěl, z povinného ručení, což může znamenat malus.

Pokud vám tedy na voze záleží nebo jezdíte často po špatných cestách, doporučujeme s instalací neotálet. Škoda že jsme se před patnácti lety museli my přizpůsobit evropským zákonům, a ne naopak. Zástěrky smysl mají.

Udělej si sám: Otázka pár minut

Pořídit lapače nečistot vůbec není takový problém, jak by se mohlo na první pohled zdát. Neoriginálních výrobků jsou na trhu desítky. Některé přímo pasují na konkrétní typy aut, u jiných je třeba upravit je podle tvaru karoserie. Vyjdou do dvou stovek. Další možnost představuje nabídka originálního příslušenství automobilek. Na nejběžnější modely seženete vhodný díl prakticky u všech výrobců, ceny se pohybují mezi asi třemi a patnácti stovkami za pár. My jsme se rozhodli namontovat lapače na Škodu Rapid. V pražském Auto stylu jsme z nabídky originálního příslušenství vybrali přední díl za 321 Kč a o šestadvacet korun levnější zadní sadu.

Právě její montáží jsme začali. Nejprve jsme podběhy vystříkali tlakovou vodou od nánosu zimního bláta a následně celé auto umyli. Pak už zbývalo pouze sáhnout po torxu číslo 25 a ráčně. Stačí vyšroubovat dvojici vrutů a vypáčit jednu plastovou příchytku.

Důležité je též precizně odmastit lem. Aby plácačka pořádně držela, využívá Škoda samolepicí plochu. My jsme použili odmašťovací hadřík – s ředidly bychom byli opatrní. Zbývá jen zlehka utáhnout spodní část, sundat svrchní vrstvu samolepky, vše spasovat na správná místa a dotáhnout šrouby. Potom vší silou přitlačte samolepku na lem a máte hotovo. Po práci maximálně na deset minut je však potřeba počkat minimálně den, než s autem pojedete do mokrého prostředí – to kvůli samolepce. U předních kol se může jezdit hned – zástěrka, která zde krásně překryje i práh, se nijak nelepí. A i montáž zde by byla hračkou – přichytává se stejně jako vzadu dvěma vruty, které už jsou tam z výroby. Jenže třetí fixační bod se musí vyvrtat – a to na tak nešikovném místě, že se tam s běžnou vrtačkou nedostanete bez demontáže kola. I proto Škodovka doporučuje instalaci v servisu. Třeba při pravidelné prohlídce, kdy je vůz stejně na zvedáku, to bude práce na pár minut.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česká firma je o krok blíž výrobě dronů v Rusku Česká firma je o krok blíž výrobě dronů v Rusku

Společnost Primoco chce své civilní bezpilotní letouny…

VIDEO: Osobní vlak na vodík není vzdálená budoucnost, v Česku už jeden jezdí VIDEO: Osobní vlak na vodík není vzdálená budoucnost, v Česku už jeden jezdí

Po českých kolejích jezdí vlak budoucnosti – Coradia…

Trump chystá vystoupení USA ze skupiny NAFTA Trump chystá vystoupení USA ze skupiny NAFTA

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Instalace lapačů nečistot: Už zase skáču…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč

Zatímco minulé generace malého Nissanu měly spíše…

 






 
Jak se správně vyhýbat na kluzké vozovce? Víme, jak předejít problémům!

Jak se správně vyhýbat na kluzké vozovce? Víme, jak předejít problémům!

Včera

Jak jsme se mohli sami nedávno přesvědčit, sníh a led nás mohou překvapit i na jaře. Dnes si ukážeme, jak se vyhnout problémům při vyhýbacím manévru.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Slavný autosalon jde k zemi. Bývalá firma milovníka vnadných blondýn je v konkurzu

Slavný autosalon jde k zemi. Bývalá firma milovníka…

Někdejší největší síť autosalonů v Česku A. Charouz Motors skončila v konkurzu. Uvedl to ve středu…

 

iSport.cz

Kometa a LM? Nutné zlo, partnery ani fanoušky nezajímá, říká Zábranský

Kometa a LM? Nutné zlo, partnery ani fanoušky…

Automaticky se ziskem extraligového titulu připadlo Kometě právo startovat v příštím ročníku Ligy mistrů. Na…

Velký návrat Šarapovové. V prvním zápase po aféře porazila Vinciovou

Velký návrat Šarapovové. V prvním zápase po aféře…

Návrat k tenisu po trestu za doping se ruské hvězdě Marii Šarapovové vydařil. Na turnaji ve Stuttgartu porazila…

 

Reflex.cz

Je suis Bělobrádek aneb Co zůstalo skryto za radou k nalezení nového chlapa

Je suis Bělobrádek aneb Co zůstalo skryto za radou k…

Předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek pohoršil v rozhovoru pro The Student Times snad všechny české svobodné matky.…

Generálním ředitelem České televize bude i nadále Petr Dvořák

Generálním ředitelem České televize bude i nadále…

Generálním ředitelem České televize dnes Rada ČT na dalších šest let zvolila jejího současného šéfa Petra…