28.2. 2016 Matouš Jelínek

Instalace lapačů nečistot: Už zase skáču přes kaluže

 

Kam se poděly zástěrky z aut? Na to se nás často ptáte. Otestovali jsme, jak moc bychom je měli postrádat. A na vlastní kůži si vyzkoušeli montáž.

Tři metry dlouhá a necelých pět centimetrů hluboká – tak vypadá louže kousek od naší pražské redakce. Když do ní třicítkou vletí testovací rapid, voda se rozstříkne do všech stran. Maminky s kočárky zpozorní, kolemjdoucí důchodci si ťukají na čelo, jaký puberťák si zde vybíjí nevybouřené ego. Jenže tady právě probíhá exaktní testování. Zástěrky na autech už jsou dávno passé a my jsme se rozhodli zjistit, jestli by nám měly chybět.

Ty stupně

„Už před revolucí byl národní požadavek, že mezi střední rovinou kola a karoserií musel být úhel patnáct stupňů. To je tak málo, že vždy bylo nutné vybavit vůz lapačem nečistot,“ popisuje Petr Říha ze společnosti Dekra. V devadesátých letech se požadavek změnil na dvacet stupňů. „Toho už šlo u karoserií s delším převisem často dosáhnout bez montáže zástěrek,“ vysvětluje Říha. V roce 2001 pak tato povinnost nadobro zanikla v rámci harmonizace naší legislativy s evropskými normami. Tedy alespoň u osobáků a dodávek – větších vozidel se týká nadále.

Test průletem

I na moderní vůz lze snadno lapače nečistot doplnit. Pro náš test jsme na řidičově straně vůz vybavili zástěrkami, spolujezdcova část pak zůstala zkrátka. Nejprve jsme třikrát přesně třicetikilometrovou rychlostí projeli nejhlubší částí louže originální neupravenou částí. Blátíčko stříká na všechny strany a výsledek není nijak překvapivý – celý práh zašpiněný. Stejně tak spodní část zadního nárazníku a předních dveří. Z přineseného kanystru doplňujeme do louže vodu a jdeme na to podruhé. V podbězích na řidičově straně už šustí kapalina, jak vůz na vytočenou jedničku prolétne kaluží. Po dvou opakováních následuje opět zhodnocení testu. Výsledek je nesrovnatelně lepší! Část prahu je sice opět potřísněna, jenže mnohem méně, to samé zadní nárazník.

Dobrá investice

S tím, že zástěrky měly smysl, ostatně souhlasí i odborníci. „Dnes se vychází z toho, že jsou silnice čisté. Jenže když vozovka často vypadá jako v padesátých letech, potom vše, co zvedne auto před vámi, sežerete vy předkem. Odnáší to čelo motorového prostoru, okno či mlhovky. Zástěrky jsou dobré pro vás i toho vzadu,“ popisuje Petr Říha. S tím souhlasí i Karel Starý ze Škody Auto. „Přední lapače efektivně ochraňují boční části vozu před znečištěním v důsledku turbulentního proudění vzduchu, špinavé vody, soli a nečistot v provozu za zhoršených povětrnostních podmínek,“ říká. „Výborně také slouží jako dodatečná ochrana přední části prahů vozidla proti abrazivnímu působení nečistot. Pomáhají zabránit oprýskání prahů a případnému poškození protikorozní vrstvy například štěrkem odlétajícím od předních kol. Zadní lapače nečistot redukují znečištění a snižují riziko poškození vzadu jedoucích vozů třeba odlétajícími kamínky od kol,“ dodává. Málokdo si uvědomí, že například poškození vzadu jedoucího vozu hradí provozovatel auta, od něhož kámen odletěl, z povinného ručení, což může znamenat malus.

Pokud vám tedy na voze záleží nebo jezdíte často po špatných cestách, doporučujeme s instalací neotálet. Škoda že jsme se před patnácti lety museli my přizpůsobit evropským zákonům, a ne naopak. Zástěrky smysl mají.

Udělej si sám: Otázka pár minut

Pořídit lapače nečistot vůbec není takový problém, jak by se mohlo na první pohled zdát. Neoriginálních výrobků jsou na trhu desítky. Některé přímo pasují na konkrétní typy aut, u jiných je třeba upravit je podle tvaru karoserie. Vyjdou do dvou stovek. Další možnost představuje nabídka originálního příslušenství automobilek. Na nejběžnější modely seženete vhodný díl prakticky u všech výrobců, ceny se pohybují mezi asi třemi a patnácti stovkami za pár. My jsme se rozhodli namontovat lapače na Škodu Rapid. V pražském Auto stylu jsme z nabídky originálního příslušenství vybrali přední díl za 321 Kč a o šestadvacet korun levnější zadní sadu.

Právě její montáží jsme začali. Nejprve jsme podběhy vystříkali tlakovou vodou od nánosu zimního bláta a následně celé auto umyli. Pak už zbývalo pouze sáhnout po torxu číslo 25 a ráčně. Stačí vyšroubovat dvojici vrutů a vypáčit jednu plastovou příchytku.

Důležité je též precizně odmastit lem. Aby plácačka pořádně držela, využívá Škoda samolepicí plochu. My jsme použili odmašťovací hadřík – s ředidly bychom byli opatrní. Zbývá jen zlehka utáhnout spodní část, sundat svrchní vrstvu samolepky, vše spasovat na správná místa a dotáhnout šrouby. Potom vší silou přitlačte samolepku na lem a máte hotovo. Po práci maximálně na deset minut je však potřeba počkat minimálně den, než s autem pojedete do mokrého prostředí – to kvůli samolepce. U předních kol se může jezdit hned – zástěrka, která zde krásně překryje i práh, se nijak nelepí. A i montáž zde by byla hračkou – přichytává se stejně jako vzadu dvěma vruty, které už jsou tam z výroby. Jenže třetí fixační bod se musí vyvrtat – a to na tak nešikovném místě, že se tam s běžnou vrtačkou nedostanete bez demontáže kola. I proto Škodovka doporučuje instalaci v servisu. Třeba při pravidelné prohlídce, kdy je vůz stejně na zvedáku, to bude práce na pár minut.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Instalace lapačů nečistot: Už zase skáču…










Související články
Jak se polepují auta: Možné je vše Jak se polepují auta: Možné je vše

Zlaté, chromové, růžové, ale klidně i jen průhledné.…

Škoda Fabia na CNG vs. Dacia Logan na LPG: CNG, nebo LPG? Škoda Fabia na CNG vs. Dacia Logan na LPG: CNG, nebo LPG?

Zakončili jsme test fabie poháněné stlačeným zemním…

 



 
Škoda Superb SportLine má český ceník. Je dražší než Laurin & Klement!

Škoda Superb SportLine má český ceník. Je dražší než Laurin & Klement!

Dnes 12:59

Výbava SportLine je dostupná pro všechny motory kromě čtyřválců 1.4 TSI ACT a 1.6 TDI (včetně greenline). Vychází ještě o šest tisíc korun dráž než vrcholná linie Laurin & Klement.




Blesk.cz

Bára Poláková není nafrněná, ale pořádně rozdováděná!

Bára Poláková není nafrněná, ale pořádně rozdováděná!

Zpívající herečka Bára Poláková (32) to na narozeninovém koncertě Monkey Business, kde byla se svou kapelou…

Stovky lidí v letadle ohrozily plameny. Boeingu 777 začal hořet motor

Stovky lidí v letadle ohrozily plameny. Boeingu 777…

Těsně před startem museli hasiči evakuovat kvůli požáru motoru všech 319 lidí z letadla korejské společnosti…

 

iSport.cz

Otazníky kolem nominace? Hudler byl oříšek, Michálek bere všechny role

Otazníky kolem nominace? Hudler byl oříšek, Michálek…

Trenér české reprezentace Josef Jandač se v nominaci na Světový pohár v Kanadě nebál překvapit. Útočník Jiří…

Trenéři pro EURO, jak je neznáte. Takhle vypadali Vrba a spol. jako hráči

Trenéři pro EURO, jak je neznáte. Takhle vypadali…

Dnes jsou z nich trenéři, kteří chystají své týmy na EURO 2016 ve Francii. Ale dřív? Většina mužů z lavičky byla…

 

Reflex.cz

Veganů přibývá, rozmnožují se na sociálních sítích

Veganů přibývá, rozmnožují se na sociálních sítích

Odmítnout maso a živočišné produkty je obtížná změna životního stylu. Ale dost jí v poslední době napomáhá…

Islám = komunismus. Výroky Samkové řeší ministři i advokátní komora

Islám = komunismus. Výroky Samkové řeší ministři i…

Nedávnými veřejnými výroky advokátky Kláry Samkové o islámu se začaly z vlastní iniciativy zabývat Obvodní…