reklama


IRC SATA Rally Acores 2010 – Až poslední erzeta rozhodla o vítězství Magalhäese, jedna ze Škodovek havarovala

IRC SATA Rally Acores 2010 – Až poslední erzeta rozhodla o vítězství Magalhäese, jedna ze Škodovek havarovala

 
 

Sedmá soutěž letošního ročníku IRC se uskutečnila na Azorských ostrovech a po asfaltové Belgii se soutěžící vrátili na šotolinu. Adrenalinový byl hlavně závěr, kdy pořadím míchaly kolize, defekty a havárie.

Netradičně do tří dnů rozvrhli organizátoři průběh sedmé soutěže IRC 2010 na Azorských ostrovech. Druhý ročník, který se jede pod hlavičkou IRC, posádkám přichystal 226,3 ostrých kilometrů na měkké šotolině rozdělených do devatenácti rychlostních zkoušek.

Loňský ročník vyhrál pozdější celkový vítěz šampionátu Kris Meeke na Peugeotu 207 S2000, na startu nechyběl ani letos. Stejně tak český tým Škoda Motorsport, jehož jezdci Hänninen a Kopecký ovšem startovali s Fabiemi S2000 první evoluce – nebylo prý logisticky možné dostat na portugalské ostrovy v Atlantiku druhou evoluci včas. Mělo to nějaký vliv na jejich výkony? Nebo všem vypálil rybník některý z celé řady místních borců? Nebo snad Mikkelsen na Fiestě S2000?

Tradiční poslední ladění vozů na shakedownu nejlépe vyšlo Meekeovi, který zajel 3 km nejrychleji. Ovšem o pouhou desetinu za ním byl Hänninen a o dalších 2,6 Kopecký.

Video

První etapa: Na úvod nejlépe škodovkář Hänninen

Na čtvrteční odpoledne byly přichystány tři rychlostní zkoušky v délce 24,4 km, které postupně vyhráli Magalhäes, Hänninen a Mikkelsen. Kopecký se za úvod prezentoval dvěma čtvrtými a jedním pátým místem a celkově mu tak patří čtvrtá příčka (+5,5). Druhé místo patří díky shodnému času dvěma jezdcům – domácímu Magalhäesovi a norskému mladíkovi Mikkelsenovi (+0,2). Po pátku celkovou klasifikaci vede Hänninen, obhájce vítězství Meeke až šestý (+12,3). Otázkou je .nakolik Irovi uškodila první startovní pozice, kdy ostatním musí čistit trať a nakolik je jeho umístění dílem taktiky.

„Jsem velmi spokojený. V pondělí jsme testovali, najeli jsme 110 km a i díky tomu si věřím. Mám dobrý rytmus, podmínky na tratích nejsou jednoduché, hrozně to klouže,“ okomentoval první den druhý Magalhäes, který jede za Peugeot Sport Portugal.

Druhá etapa: Hänninen letí vzhůru, Magalhäes (zatím) vzdoruje

Páteční etapa byla daleko náročnější, měřila 98,5 km a tvořilo ji devět rychlostních zkoušek. Úvodní erzetu vyhrál Magalhäes, který se tak posunuje do celkového vedení. Hänninen i Meeke totiž měli defekt, Juho píchnul levé přední kolo a padá na čtvrté místo, Kris si paradoxně polepšuje na páté. Další test pro sebe ukořistil Kopecký a šplhá na druhou příčku, kterou si drží i po další měřené vložce. Tu opět opanoval domácí Magalhäes, ze třetího celkového místa hlásí problémy s rozpisem Nor Mikkelsen, pátý Meeke už ztrácí přes tři čtvrtě minuty. Následuje polední servis.

„Doposud je to fantastické, ale musíme jet maximum. To je jediný způsob jak udržet ostatní za námi. Známe soutěž z dřívějška a to nám dává výhodu,“ raduje se domácí Magalhäes.

Druhé průjezdy totožnými erzetami nejlépe sedly Meekeovi, který byl dvakrát druhý a jednou zvítězil. Celkově se tak posunul na čtvrté místo (+ 41,4). Podobné tempo nastolil i Hänninen (+17,1), který je těsně za druhým Kopeckým – Jan v osmém testu vybojoval druhé místo a pomalu vystrkuje růžky i na šotolině. Celé soutěži nadále vévodí Magalhäes, ovšem už nemá takový náskok – dravci Meeke a hlavně Hänninen se ze zadu nezadržitelně blíží. Následuje odpolední servisní zóna.

Poslední tři testy prostřední etapy se odehrály zcela v režii Škodovek – dvakrát vyhrál Hänninen, jednou Kopecký a druhá místa vždy obsadil ten druhý z týmu Škoda Motorsport. Třetí místo dvakrát ukořistil Magalhäes, jednou Meeke. Výsledkem je vedení Portugalce Magalhäese, ovšem již prakticky bez náskoku. Druhý Hänninen (+2,2) totiž přeskočil Kopeckého (+8,2) a zítra se pokusí zaútočit na celkový triumf – třetí v této sezóně. Za Kopeckým je již větší mezera, čtvrtý Mikkelsen ztrácí již 48,9 sekundy a pátý Meeke o 2,8 více. Jako omluva mu může sloužit fakt, že má horečku a necítí se dobře. Šestý Portugalec Sousa na Fiestě S2000 má již ztrátu téměř 2,5 minuty, sedmý Moura ještě o minutu více.

„Je to těžké, ale musíme pokračovat. Někdy prostě máte špatný den, ale stále dělám to co mě baví. Mé zdravotní problémy jsou to nejmenší z mých trablů. Sice mám stále horečku, ale není to velký problém,“ odhaluje pátek večer svůj stav Meeke.

Přijdou k jezdcům Škodovky před poslední etapou nějaké týmové příkazy? Odpovídá boss Michal Hrabánek:

„Je ještě příliš brzy mluvit o výsledcích, ale nyní jsme docela spokojeni. Nebudou žádné týmové příkazy, oba jezdci vědí, že je důležité soutěž dokončit. Vkročili jsme do druhé poloviny sezóny a nemůžeme dělat chyby. Je dobře, že naši piloti mají v boji s Magalhäesem zkušenosti z loňska. Ale nemůžeme podceňovat ani Mikkelsena či Meeka. Ale není důvod být nervózní.“

Třetí etapa: Infarktový závěr

Na sobotu připadla poslední třetí etapa, jejichž sedm rychlostních zkoušek dalo dohromady 103,5 km – byla tedy nejdelší. Ihned v úvodu poráží Hänninen Magalhäese o 2,2 sekundy a oba jezdci se tak dělí o průběžné celkové vedení. Kopecký i přes jízdu křovím vyjel třetí místo a to si také drží v celkovém pořadí. Meeke poráží Mikkelsena a jde před něj na čtvrté místo. Následující test byl zrušen – důvodem byly zblouděné krávy na cestě, do nichž najel Mikkelsen. Na své Fiestě poškodil chlazení, přívod vzduchu a čelní sklo, ale zřejmě bude pokračovat.

V následující – celkově patnácté – zkoušce se Hänninen přehnal přes Magalhäese jako vítr. Test sice vyhrál Sousa (první vyhraná erzeta v IRC), ale celkového vedení se ujal Juho s náskokem 18 sekund. Kopecký se třetím místem přiblížil za Portugalce na pouhých 2,6 sekundy – bude to ještě boj. Peugeot Magalhäese podle zpráv trápí netěsnost převodovky, olej stříká na čelní sklo a nedá se tak moc dobře jet. Poslední test před servisem dlouhý 2 kilometry opanoval Hänninen před Mikkelsenem a Kopeckým. Celkově tak vede Juho před Magalhäesem (+19,9), Kopeckým (+22,3). Čtvrtý Meeke už ztrácí před minutu (+1:13,3), pátý Mikkelsen o dalších 9,8 sekundy více.

„Nic není vidět a tak jsem jel pomalu a ztratil hodně času. Neměl jsem nehodu, necítil jsem žádný problém a teď budu muset vyměnit převodovku – ztratili jsme všechen olej. Máme na to 20 minut, myslím že to dokážeme. Jsem zklamaný, zkoušel jsem všechno a bojoval jsem co mi síly stačily. Doufám, že budu alespoň druhý,“ řekl v servisu Bruno Magalhäes.

Do cíle zbývají poslední tři erzety. Tu první, dlouhou necelých 7 km, vyhrává Hänninen (sedmá vyhraná zkouška) a upevňuje si tak vedení. Kopecký poráží Magalhäese a z celkového třetího místa na něj ztrácí 1,8 sekundy. Soussa dojíždí s poškozeným zavěšením zadních kol své Fiesty a není jisté jestli bude pokračovat.

Předposlední zkoušku vyhrává Kopecký o 8,2 sekundy před Magalhäesem. To není ale tak důležité, nejdůležitější je defekt pravého předního kola Hänninenovi Fabie a jeho až 11. místo v testu se ztrátou 1:54,9! Propadá se tak celkovým pořadím na čtvrté místo (+1:32,1) za vedoucí trojici Kopecký – Magalhäes (+6,4) – Meeke (+1:13,9).

A je tady závěrečná rychlostní zkouška dlouhá téměř 22 km. Dokáže Kopecký udržet Portugalce za svými zády? Bohužel se tak nestalo a Magalhäes po zásluze vítězí. Nejhorší je ovšem fakt, že ne díky své rychlosti, ale díky havárii Jana Kopeckého. Ten havaroval čtyři kilometry před cílem zkoušky a cíl celé soutěže tak vůbec neuvidí. Jaká škoda. Spekuluje se o tom, že Kopecký jel v prachu za před ním jedoucím Mikkelsenem a kvůli špatné viditelnosti vylétnul z tratě.

První vítězství v IRC si tedy na svůj účet připisuje domácí Bruno Magalhäes na Peugeotu 207 S2000, druhý po velkém trápení nakonec dojel Kris Meeke taktéž na Peugeotu a bronzovoá příčka nakonec připadla Juho Hänninenovi na Škodě Fabia S2000.

Celkové výsledky SATA Rally Acores 2010:

1. Bruno Magalhäes (Peugeot 207 S2000) 2:34:00,4
2. Kris Meeke (Peugeot 207 S2000) + 1:00,1
3. Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000) + 1:20,7
4. Andreas Mikkelsen (Ford Fiesta S2000) + 4:45,6
5. Ricardo Moura (Mitsubishi Lancer Evo IX) +5:22,0
6. Vitor Pascoal (Peugeot 207 S2000) + 8:58,7
7. Pedro Vale (Mitsubishi Lancer Evo VII) + 10:55,3
8. Sérgio Siilva (Subaru Impreza STi) + 12:54,5
9. Ricardo Carmo (Mitsubishi Lancer Evo IX) + 14:23,6
10. Bernardo Soussa (Ford Fiesta S2000) + 15:09,8

Bruno Magalhäes: „Je to jako sen a po problémech s převodovkou jsme si to snad zasloužili. Od začátku jsme jeli naplno, dlouho jsme vedli a vyhráli jsme dost zkoušek, také jsme nechybovali. Když jsem uviděl auto Jana Kopeckého nemohl jsem uvěřit tomu co se stalo a až do cíle jsem jel velmi pomalu. Je to fantastický pocit.“

Kris Meeke: „„Musíme být realisti, druhé místo nám bylo darováno. Vezeme sice body, ale nemůžeme být spokojeni, protože jsme neměli rychlost na to, abychom vyhráli. Na některých zkouškách jsme byli konkurenceschopní, ale potřebujeme pořádně zapracovat.“

Juho Hänninen: „Soutěž pro mě nezačala nejlépe, pak jsem se však postupně zlepšoval a věřil ve vítězství. Smolná chvíle na začátku předposlední erzety v podobě proražené gumy bohužel patří k závodění, jsem samozřejmě strašně zklamaný, že jsme takto ztratili první místo. Když jsem viděl na poslední erzetě Honzu mimo trať, říkal jsem si, že to snad není možné. Situace s bojem o titul se nám zkomplikovala, ale jak tvrdíme od začátku, sezona je dlouhá a my budeme bojovat dále.“

Jan Kopecký: „Situaci nám zkomplikoval před námi jedoucí Mikkelsen, který měl technický problém a když jsme jej dojížděli, prášilo se od jeho vozu tak, že nebylo téměř nic vidět. To nám zkomplikovalo situaci a já trochu znervózněl. Svou chybou jsem vše zbytečně pokazil, nezbývá než zvednout hlavu do dalších závodů. Omlouvám se celému týmu za zmařenou práci na celé rally a věřím, že příště budeme úspěšnější.“

Michal Hrabánek, šéf týmu Škoda Motorsport: „Ukázalo se, že se vždy soutěž hodnotí až na jejím konci. Byl to pro nás smolný závěr rally, která se pro nás do posledních chvil vyvíjela příznivě. Musíme se však dívat do budoucnosti. Příští rally, na které se představíme s oběma posádkami, bude Rally Madeira první srpnový víkend. Tam se pokusíme získat zpět zde ztracené body do hodnocení značek i jezdců, bude to však nesmírně těžké, protože půjde o náš první start na této soutěži.“

Klasifikace jezdců série IRC 2010 (po sedmi soutěžích):

1. Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000) 48
2. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) 39
3. Bruno Magalhäes (Peugeot 207 S2000) 30
3. Guy Wilks (Škoda Fabia S2000) 25
5. Kris Meeke (Peugeot 207 S2000) 23
6. Thierry Neuville (Peugeot 207 S2000) 11
7. Freddy Loix (Škoda Fabia S2000) 10
8. Mikko Hirvonen (Ford Fiesta S2000) 10
9. Andreas Mikkelsen (Ford Fiesta S2000) 9
10. Paolo Andreucci (Peugeot 207 S2000) 8
11. Nicolas Vouilloz (Peugeot 207 S2000) 6

Klasifikace týmů IRC 2010 (po sedmi soutěžích):

1. Škoda 104
2. Peugeot 73
3. M-Sport 26
4. Ralliart 14
5. Subaru 11

Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Ojetý Peugeot 207: Potěší, ale i zklame Ojetý Peugeot 207: Potěší, ale i zklame

S dvěstěsedmičkou navázal Peugeot na předchozí řadu 206,…

Ojetý Peugeot 207 SW 1.4i: Žádná velká sláva Ojetý Peugeot 207 SW 1.4i: Žádná velká sláva

Peugeot 207 se jako ojetina prodává zejména s menšími…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama