Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Italský café racer F.B Mondial Pagani 1948 sází na styl i jméno

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Italská motocyklová značka F.B Mondial si pro letošní rok připravila novinku, přitahující pozornost svým vzhledem i jménem.

Historie značky F.B Mondial se začala psát ve druhé polovině třicátých let dvacátého století a u jejího zrodu stál italský hrabě Giuseppe Boselli spolu se svými bratry. Zejména v padesátých letech vyráběla značka F.B. Mondial kvalitní sportovní motocykly a byla v popředí i v motoristickém sportu.

Značce F.B Mondial se dařilo i v šedesátých letech, ale s ohledem na malosériovou výrobu a s ní související vyšší ceny nebyla schopná v sedmdesátých letech schopná konkurovat masivnímu nástupu kvalitních, ale výrazně levnějších strojů z Japonska. V roce 1979 byla produkce pozastavena, protože financování výroby vlastních motorů již nebyla možná.

Pier Luigi Boselli, potomek vznešené rodiny Boselli, odstartoval v roce 2014, spolu s nadšencem do motocyklů Cesare Galli, pokus o oživení značky F.B Mondial. Ten prozatím probíhá velmi úspěšně a italská značka nyní nabízí několik modelů, z nichž nejvýraznější jsou dvojčta HPS 125i a HPS 300i.

Právě na základech této dvojice nastupuje pro sezónu 2019 nový model Sport Classic, resp. Pagani 1948, který v nabídce značky F.B Mondial doplní stávající modely a rovněž bude nabízen ve dvou provedeních, lišících se objemem a výkony motorů.

F.B Mondial Pagani 1948 svým jménem neodkazuje na slavného výrobce supersportů Pagani, ale je vzpomínkou a poctou závodnímu jezdci, stojícímu za prvními úspěchy značky na závodních tratích koncem čtyřicátých let a mistrovským titulem z Mistrovství světa silničních motocyklů z roku 1949 za třídu do 125 cm3.

Novinka italské značky sdílí rám i pohonné jednotky s modely HPS 125i a HPS 300i, ale liší se od nich svým vzhledem. Kompletní kapotáž zde kombinuje klasické prvky s moderními a vyvolává dojem závodních strojů ze šedesátých let, který jen mírně narušuje vedení koncovek výfukového systému ve stylu scramblerů.

K pohonu F.B Mondial Pagani 1948 slouží kapalinou chlazený čtyřtaktní jednoválec DOHC o objemu 124,2 cm3 a výkonu 11 kW (15 k) při 9750 min-1 nebo rovněž jednoválec DOHC, ale o objemu 249 cm3 a výkonu 18,5 kW (25 k) při 9000 min-1.

Pro obě provedení Pagani 1948 je shodný rozvor kol 1370 mm i výška sedla 775 mm a rovněž použité brzdové systémy i rozměry 17palcových kol. Rozdílné jsou jen hmotnosti, kdy u menšího objemu motoru je uvedena suchá hmotnost 130 kg a u většího pak 135 kg.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)